Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór pompy głębinowej do studni 13 m

erni73 06 Jan 2020 21:44 3633 47
Ochrona Domu
  • #31
    ACCel
    Level 22  
    stanislaw1954 wrote:
    ACCel wrote:
    Studnia ma 45m;) Lustro na kilku. Jak widać w najgorsze susze (to był lipiec) nie zawodzi.
    Ale odwiert kosztował majątek.
    Tylko niestety nie wszędzie nawet na 45 m jest woda, albo jeśli jest, to nie wystarczająca ilość. A ile za m 200, 250, czy więcej?

    Takich cen bym chyba nie przeżył, 120zl/m ;) Ale sumarycznie to był największy wydatek na tej działce. Jedyna wada tej wody to żelazo.

    Dodano po 1 [minuty]:

    erni73 wrote:
    Z charakterystyki powyższej pompy wynika że nawet przy poborze wody z maksymalnej głębokości tj. ok. 10-11m to zapas wydajności zapewni jej pracę w przedziale parametrów dalekim od maksymalnych. W końcu nie posiadam jakiejś studni głębinowej.
    Dobór pompy głębinowej do studni 13 m


    Nawet u mnie ta pompa ma duży zapas. Może dzięki temu trochę pożyje.
  • Ochrona Domu
  • #32
    stanislaw1954
    Level 43  
    erni73 wrote:
    Z charakterystyki powyższej pompy wynika że nawet przy poborze wody z maksymalnej głębokości tj. ok. 10-11m to zapas wydajności zapewni jej pracę w przedziale parametrów dalekim od maksymalnych.
    Czyżby, przecież twoja studnia nie mieści się nawet w tym najmniejszym przedziale,jeśli chodzi o głębokość, wobec tego jej wydajność będzie chyba taka, jak podają w danych technicznych, czyli rzędu 90 l/min.
  • #33
    erni73
    Level 9  
    W zasadzie tak, nawet odejmując trochę na straty powstałe z przesyłu do hydroforu ( ok. 11m ). Instalacji nie będę wymieniał, a ma ładne parę lat. Jedynie w studni pobór wody mam rurą ocynk nie pamiętam jej długości ( wymieniałem kiedyś zawór zwrotny ) i wymienię na rurę PE40 odpowiedniej długości bo do starej musiał bym chyba sztukować.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Mógłbym chyba nawet założyć pompę IBO 3,5 SDM 3-11 troszkę niższe parametry maksymalne, a przy mojej studni niewielka różnica, ale kwestia ok. 100 zł to może warto dołożyć.
  • Ochrona Domu
  • #34
    stanislaw1954
    Level 43  
    Co to jest 11m ?, to tylko w pierwszym pompowaniu. Później woda będzie od razy, bo rury miedzy pompą, a zbiornikiem są zawsze napełnione.
  • #36
    ACCel
    Level 22  
    erni73 wrote:
    Mógłbym chyba nawet założyć pompę IBO 3,5 SDM 3-11 troszkę niższe parametry maksymalne, a przy mojej studni niewielka różnica, ale kwestia ok. 100 zł to może warto dołożyć.


    Mógłbyś, chyba nawet ja bym mógł;)
    Większa będzie tylko szybciej nabijać zbiornik.
  • #37
    stanislaw1954
    Level 43  
    Moim zdaniem jeśli wydajność ta sama, to wysokość podnoszenia -60 m dla ciebie jest i tak wystarczająca. Spokojnie osiągniesz ciśnienie w zbiorniku takie jakie potrzebujesz(np rzędu 3- 4 atm.).
  • #38
    erni73
    Level 9  
    Patrząc na tabelę to różni je słabszy silnik 1,1kW/800W, wysokość podnoszenia 63/90m, pobór prądu 5,5/5,6A, długość 1200/1260 mm, i waga 11/17kg.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Panowie dziękuję za cenne wskazówki, ( oczywiście możecie pisać dalej ), jak podejmę decyzję i wymienię pompe to zdam relację.
  • #39
    Grzegorz_madera
    Level 36  
    stanislaw1954 wrote:
    Tyle, że to jest już przesyłka przemysłowa, anie do "tzw. normalnego użytku, bo ani 10 bar ciśnienia ani 100mm rurociągu nie potrzeba w instalacji domowej

    Wiem o tym. Chciałem tylko wspomnieć, jakie jest podejście niektórych osób do tego co pisze producent na opakowaniu, a jakie są realia. W przypadku autora tematu jest podobnie. Są pompy o wysokości podnoszenia 50m i wydajności 80l/min z silnikiem 0,4kW. Tyle, że nie jednocześnie. Albo ciśnienie, albo wydajność. A w tym przypadku powinna być pompa 1-1,5kW.
  • #40
    ACCel
    Level 22  
    Przecież kolega przed chwilą wklejał wykres wydajności tej pompy w relacji do wysokości podnoszenia. Przy 20m wydajność jest w okolicy 85% maksymalnej. Więc zdecydowanie nie musi to być pompa 1,1-1,5kW, a wystarczy 800W.
  • #41
    stanislaw1954
    Level 43  
    W #8 kolega wspomniał, ze pompa ma małe osiągi/wydajność. Napisałem, żeby podał jej dane, to podyskutujemy, ale widać, że dał sobie spokój. Jeśli kupuje się patrząc głownie na cenę, a nie na to, do czego ta pompa ma służyć, to co można oczekiwać.
  • #42
    Przybyłek
    Level 13  
    To może ja coś napiszę, posiadam "chyba" pompę IBO 3,5 SDM 3/15, na pewno 3,5 cala i 1,1 kW. Pompa ma 2,5 roku w tym roku spadła bo się urwała i chodziła tak tydzień non stop, ale to w sumie bez znaczenia. Mam ją na 18 m od powierzchni gruntu, do góry idzie rura PE32, w studzience jest naczynie przeponowe 120 l (mieści się 37 l, ale to przez różnice ciśnień więcej nie wejdzie) dalej idzie PE32 15 m. W piwnicy mam 3 wodomierze bo mam wspólnie z sąsiadami. Dalej u mnie do basenu idzie PE25 i tu osiągam 4 m3/h. Podczas podlewania trawnika 4,3 m3/h. Przez ten okres wyciągnąłem ze studni 1400 m3 wody (przez wodomierze). Poziom wody nawet nie spada o 10 cm. Podobno sukcesem tej studni było włożenie pompy 2,2 kW 3F i pompowanie 2 tyg non stop. I teraz także dużo pompuję dzięki temu się nie zamula i nawet w największe upały poziom nie spadał.
    Wracajmy do pompy, nie chodzi już jak nowa i dłużej pracuję żeby dobić ciśnienie co wskazuje na jej zużycie. Piasku trochę pompuję, bo mam go w filtrach i to nie mało. U mnie chodzi w ciśnieniach 3,5-5 bar. Teraz pytanie czy się opłaca. Jak mam wymienić pompę co 3 lata za 600zł to akceptuję ten koszt. Mogę kupić taką za 2-3 tys bo tyle trzeba dać za pompę nie z chin(IBO, OMNIGEN itp) Tylko co jak zepsuję zię po 6-7 latach? Może podziała 20 lat a może po roku się urwie i ją stracę a tą ibo mi nie szkoda.

    Tylko brał bym 3F i myślał w przyszłości o falowniku. Ja w tym roku kupię 3F i falownik ze względu na to że bardzo szarpie przy uruchamianiu a zwłaszcza przy wyłączaniu. Przez co robi 2-3 obroty przy tych procesach i niestety po 2 latach urwała linkę 12 mm PP, 3 mm nierdzewną i mosiężny zawór yorka. Na szczęście został kabel.

    PS. ta pompa pobiera 1,8 kW (napisane 1.1 kW)
  • #43
    ACCel
    Level 22  
    Twoja pompa pracuje w niezbyt sprzyjających warunkach, chyba dosyć często się załącza przy takim małym zbiorniku.
    Co powoduje że tak szarpie?

    Ja specjalnie wziąłem wersję 1F żeby nie kombinować z zabezpieczeniami i kablami.
  • #44
    Przybyłek
    Level 13  
    Ty masz 300 l zbiornik. Powiedzmy że twoje ciśnienie będzie między 3-4 bary w tym zbiorniku. Najoptymalniej wtedy nabić zbiornik powietrzem do 3 bar. Wtedy kiedy pompa dobije do 4 bar w zbiorniku będziesz miał 75 litrów, czyli pompa włączy się co 75 litrów. Ja mam ciśnienie 3 bo poniżej nie działają moje zraszacze.
    Inaczej jeszcze bo zaraz pojawią się opinie jak standardowo zbiornik nabijemy powietrzem do 2 bar a ciśnienie będziemy chcieli między 3 a 4 bary to:
    Przy 3 bar w zbiorniku będzie 100 litrów wody, a przy 4 bar 150 litrów, czyli w tym wypadku pompa będzie się włączała co 50 litrów.

    A co do szarpania, no to szarpie pompa włącz sobie na podłodze jakikolwiek silnik 1,1 kW to jak go nikt nie będzie trzymał to się wywali. Pompa ma jeszcze szarpnięcie przy zatrzymaniu bo na wirniku ma cały słup wody i aktualne ciśnienie.
    Włącza i wyłącza się niestety bardzo często, ale z tym nic nie zrobię puki nie ma falownika.
    Ja też wziąłem 1F bo chciałem szybko a już wtedy myślałem o falowniku, niestety za mało intensywnie.

    Plus małego ciśnienia w zbiorniku to przy braku energii elektrycznej mamy znacznie większy zapas wody.
    Minus małego ciśnienia to częściej włączająca się pompa oraz stojąca woda w zbiorniku (nie chcieli byście wiedzieć jak ona wygląda i jak wygląda zbiornik) mówię tu o zbiorniku poziomym z dolnym zasilaniem, tam woda latem się nie miesza bo dolatująca nowa jest zimniejsza i jest zawsze na dole.
  • #45
    vodiczka
    Level 43  
    stanislaw1954 wrote:
    Nie przesadzaj. Każda z pomp już w granicach 500zł spokojnie zrobi kilka barów ciśnienia, a ilość wody pompowanej ze studni powiedzmy o głębokości 10-15 m jest wystarczająca w instalacji domowej.
    Z czym mam nie przesadzać? Podałem jak określa się parametry pompy, opisując skrajne punkty charakterystyki i że nie ma w tym naciągania klienta.
  • #46
    Tomasz Lew
    Level 19  
    Pewnie już nieaktualne, ale osobiście poleciłbym czeską SIGMĘ EVGU-16-8 na 400V. Pracuje u mnie 13 lat z hydroforem. Ciśnienie instalacji ustawione na 6 bar. Lustro wody ok 10-12m poniżej poziomu gruntu. Silnik i łożyska pracują na mokro. Przed pierwszym użyciem zalewa się wnętrze wodą destylowaną ok 2L żeby wszystko się chłodziło i przez pierwsze lata użytkowania brudna woda nie skróciła żywotności pompy. Nie zawiera żadnych szkodliwych związków, olei itp. Ktoś kiedyś powiedział, że pompy głębinowe zawierają olej elektroizolacyjny lub się nim je zalewa - nie należy słuchać takich bzdur. Jest to zabronione i wysoce toksyczne, zwłaszcza jak woda wykorzystywana jest do picia i podlewania. Jedna z nielicznych pomp, które mogą pracować w wodzie zapiaszczonej i nie dokończa czystej. U mnie jest wyjątkowo twarda, na tyle, że używana jest wyłącznie w ogrodzie. Silnik 3 fazowy łączony w gwiazdę a punkt wspólny połączony z obudową i przewodem ochronnym (takie info dla tych którzy zastanawiają się czy może pracować z przemiennikami częstotliwości, albo dlaczego omomierz wskazuje opór pomiędzy przewodami fazowymi i ochronnym - nie jest to przebicie, chyba że opór, któregoś z uzwojeń jest mniejszy niż niż pozostałych)
  • #47
    mczapski
    Level 39  
    Tak dla formalności dopiszę. Chyba taką czeską pompę obserwowałem przez ok 15 lat. W międzyczasie wymieniono samą pompę (śrubowa). Ciężka jak czołg. Ale niestety łożyska poddały się a przy demontażu korpus też się poddał czyli popękał. Przyznaję, że łożyskowanie silnika solidne ale prawdopodobnie nagromadzone zanieczyszczenia wpadły do łożyska i klops nieunikniony. Ale informacja kolegi iz nie ma pomp z silnikami zalanymi olejem jest niestety nieprawdziwa. Są i nieźle funkcjonują a olej nie jest znowu taki toksyczny. Stosujemy świadomie całą gamę specyfików opartych o wazelinę i żyjemy.
  • #48
    erni73
    Level 9  
    Witam, po dłuższej przerwie. Pompa kupiona, niestety gdy otwierałem temat była tańsza, a teraz wiadomo jest ,, sezon " i cena poszła w górę.
    Powoli kompletuję wszystkie części do montażu, ale utknąłem na elektryce.
    Instalację mam starego typu 2-żyłową, a obecna pompa ( jeszcze pracująca - której chcę się pozbyć z instalacji ) 3-fazowa , czyli 3 fazy i zero.
    Według producenta pompy :
    1. ,, Pompa musi być podłączona do sieci z czynnym uziemieniem "
    2. ,, Sieć elektryczna zasilająca pompę powinna być wyposażona w wyłącznik instalacyjny nadprądowy - silnikowy np. M611 "
    3. ,, Instalacja elektryczna zasilająca pompę musi być wyposażona w wyłącznik różnicowo-prądowy (... ) o prądzie zadziałania nie wyższym niż 30 mA "
    Moje wątpliwości dotyczą mojej instalacji dwużyłowej i kwestii podłączenia do niej instalowanej pompy.
    Stara pompa zasilana jest poprzez wył. nadprądowy, ale 30 lat temu nie stosowano różnicówek. Chciałbym wszystko podłączyć zgodnie z zaleceniami nie wymieniając instalacji na instalację 3-przewodową ( z przewodem uziemiającym ).
    Ma ktoś jakieś sugestie lub podobne doświadczenia ?