Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dlaczego elektryczny hamulec postojowy jest w Polsce nielegalny?

balonika3 06 Jan 2020 15:48 2556 41
  • #1
    balonika3
    Level 37  
    Witam. Być może wyrwałem się, jak Filip z konopii, ale dopiero dzisiaj dowiedziałem się, że elektryczny hamulec postojowy jest w Polsce nielegalny! A to dlatego, że nie da się dozować siły hamowania. Z resztą sami poczytajcie Link.
  • #2
    karolark
    Level 42  
    Te ż nie miałem o tym pojęcia - jak w każdym państwie są głupoty a banda biurw musi być niezastąpiona :cry:
  • #3
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Co to znaczy dozować siłę hamowania?
    Bo w moim Grand-szczeniaku 2 PH2 siłę się jak najbardziej dozować dało.
    Po zwykłym zaciągnięciu dawał 720N na linki. Po pociągnięciu wajchy jeszcze raz i jej przytrzymaniu aplikował 1400N, więc jak najbardziej dozował.

    Sprawdzcie instrukcje w swoich samochodach, bo może jest coś podobnego zaimplementowanego.
  • #4
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Buhehehe. Przyznam że nie wiedziałem. Boskie - ale te auta uzyskały homologację, więc?
  • #5
    sanfran
    Network and Internet specialist
    robokop wrote:
    ale te auta uzyskały homologację, więc?


    Samochody uzyskują homologację jako całość. Pamiętam, że kiedyś (późny PRL czy wczesna RP) zaczęli sprzedawać jakieś Volvo z żółtymi lampkami na boku, co według ówczesnych przepisów było zabronione. I nadgorliwy gliniarz, którem kierowca nie dał w łapę zabrał dowód rejestracyjny. Facet poszedł do sądu i wygrał, sąd stwierdził, że skoro auto jako-takie dostało homologację polską, to nie muszą być spełnione wszystkie warunki.
    Podobnie było, gdy samochody (Tarpan chyba) miały tylne lampy zespolone bez nadrukowanej homologacji. Wyrok - takie auto jest homologowane i takie może jeździć.
  • #6
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sanfran wrote:
    Samochody uzyskują homologację jako całość. Pamiętam, że kiedyś (późny PRL czy wczesna RP) zaczęli sprzedawać jakieś Volvo z żółtymi lampkami na boku, co według ówczesnych przepisów było zabronione. I nadgorliwy gliniarz, którem kierowca nie dał w łapę zabrał dowód rejestracyjny. Facet poszedł do sądu i wygrał, sąd stwierdził, że skoro auto jako-takie dostało homologację polską, to nie muszą być spełnione wszystkie warunki.
    Podobnie było, gdy samochody (Tarpan chyba) miały tylne lampy zespolone bez nadrukowanej homologacji. Wyrok - takie auto jest homologowane i takie może jeździć.
    Bzdurrra. Samochód dostaje homologację jako całość - i owszem, pod warunkiem że jego części składowe taką homologację mają (te mające wpływ na bezpieczeństwo i ochronę środowiska). Jeśli któryś z elementów składowych, mających wpływ na bezpieczeństwo i ochronę środowiska homologacji nie ma - nie spełnia warunków rozporządzenia, całe auto homologacji nie dostaje.
  • #7
    milejow
    Level 43  
    Weźcie sobie za przykład Clio IV w pierwszym wypuście i zobaczcie gdzie ono ma dzienne i jak ich umiejscowienie ma się do przepisów a homologację przecież przeszło.
  • #8
    sanfran
    Network and Internet specialist
    robokop wrote:
    Jeśli któryś z elementów składowych, mających wpływ na bezpieczeństwo


    Honda Civic dziewiątka polift nie spełnia warunku przygaszania dziennego podczas nadwania kierunku, a światła te są zdecydowanie bliżej siebie niż przepisowe 40mm, a jakoś jeżdżą.

    Ponadto pojawia się wiele rzeczy, które nie są ujęte przepisami, a pewno za niedługo staną się nową, świecką tradycją. Na przykład:
    - pozycyjny tylny na całą szerokość samochodu w jakimś fordzie (wersja na Europę)
    - gaszenie pozycyjnego tylnego podczas nadawania kierunku w RangeRoverach (nie wiem czy jest to fabryczne, ale się już tym spotkałem).
    - naprzemienne miganie czerwonego i pomarańczowego z tyłu podczas nadwania kierunku razem ze stopem. Nie pamiętam co to było.
  • #9
    mczapski
    Level 39  
    balonika3 wrote:
    Witam. Być może wyrwałem się, jak Filip z konopii, ale dopiero dzisiaj dowiedziałem się, że elektryczny hamulec postojowy jest w Polsce nielegalny!

    Oj troszkę tak. Wygląda na to, że nielegalny jest jako hamulec awaryjny. Ale spełnia taką funkcję? Swoją drogą, czy ktoś dokonał zawrotunawrotu przy pomocy hamulca elektrycznego?
  • #10
    misiek1111
    Level 29  
    karolark wrote:
    a banda biurw musi być niezastąpiona :cry:

    Przepis jest jak najbardziej poprawny i wg mnie elektryczne ręczne nie powinny być dopuszczane do ruchu.
    W przypadku uszkodzenia układu hamulca i układu zasilania, taki hamulec nie zadziała.

    Przy automatycznej skrzyni biegów nie będzie możliwości szybkiego zatrzymania się.
    I żeby nie było, sam miałem taki przypadek na początku lat'90 w Oplu. Auto z automatem, plusowy przewód od akumulatora zwarł się z obudową silnika. Prąd popłynął przez przewód hamulcowy przy pompie, rozgrzewając go do białości. Jadąc nim, zgasł silnik, a pedał hamulca wpadł mi w podłogę. Nie można było wychamować skrzynią biegów, bo to był automat.
    Ledwo zatrzymałem się przed innym autem używając ręcznego.

    Na końcu płyn hamulcowy zapalił się i auto poszło z dymem (użyłem nawet obowiązkowej gaśnicy, ale ona nadawała się co najwyżej do zgaszenia peta).
    Przypadek rzadki, ale możliwy.
  • #11
    Macosmail
    Level 34  
    A autopilot Tesli to w Polsce legalny?
  • #12
    spox247
    Level 18  
    A ten siłownik na zacisku nie dość że jest drogi to jeszcze awaryjny strasznie...
  • #13
    Aleksander_01
    Level 41  
    misiek1111 wrote:

    Przepis jest jak najbardziej poprawny i wg mnie elektryczne ręczne nie powinny być dopuszczane do ruchu.
    W przypadku uszkodzenia układu hamulca i układu zasilania, taki hamulec nie zadziała.

    Nigdy nie pisz "wg mnie", tylko "moim skromnym zdaniem", bo kto ty jesteś jakaś wyrocznia, legislator, sąd najwyższy .
    Co do drugiego zdania jestem tego samego zdania, pomimo tego że posiadam takie auto z takim hamulcem. Słyszałem że są projekty układu kierowniczego sterowanego elektrycznie, to dopiero będą jaja.

    A ten siłownik na zacisku nie dość że jest drogi to jeszcze awaryjny strasznie...
    Ta usterka dotyka tylko VAG, w innych markach chodzą bez zastrzeżeń .
  • #14
    spox247
    Level 18  
    Jaguar stosuje silnik elektryczny w ukl kierowniczym zamiast tradycyjnej kolumny kierowniczej... Mikiciuk testował takie auto kiedyś
  • #15
    Aleksander_01
    Level 41  
    Jeżeli wał silnika elektrycznego zastąpi wał ukł. kierowniczego to jestem ZA.
  • #16
    spox247
    Level 18  
    Ja jestem ZA tym żeby znowu hydraulika wróciła do łask bo jest bardziej niezawodna niż elektryka
  • #18
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sanfran wrote:

    A tymczasem witajcie samochody z elektrycznym serwo hamulca zasadniczego.
    A moze byś tak przestał bajki wypisywać i zajął się czymś pożytecznym? Elektryczne serwo hamulca dla potrzeb systemów ABS wynaleziono dobre 50 lat temu, choćby popularny system TEVES II, spotykany jeszcze na początku lat '90. W pełni elektrohydrauliczny system hamulcowy? Proszę bardzo - SBC w Mercedesie. Opracowany prawie 30 lat temu - pedał hamulca jest tylko atrapą, pompa jest w pełni elektryczna. Póki co, nie zdecydowano się jeszcze tylko na mechaniczne rozłączenie koła kierownicy z kołami - ale to też tylko kwestia czasu.
  • #20
    genek1000
    Level 35  
    balonika3 wrote:
    Witam. Być może wyrwałem się, jak Filip z konopii, ale dopiero dzisiaj dowiedziałem się, że elektryczny hamulec postojowy jest w Polsce nielegalny! A to dlatego, że nie da się dozować siły hamowania. Z resztą sami poczytajcie Link.

    Nie wiem jak to się ma do interpretacji przepisów ale w ustawie jest napisane że :"
    2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z możliwością:
    a) regulowania intensywności hamowania,"
    ale nie jest napisane żę " z możliwością regulowani intensywności hamowania przez kierowcę "
    Elektryczne ręczne są tak skonstruowane że samoczynnie regulują siłę hamowania awaryjnego w zalezności od prędkości pojazdu - przynajmniej tak jest w RENAULT .
    Nie da się zablokować kół ręcznym podczas awaryjnego hamowania :D
  • #21
    sanfran
    Network and Internet specialist
    robokop wrote:
    Póki co, nie zdecydowano się jeszcze tylko na mechaniczne rozłączenie koła kierownicy z kołami - ale to też tylko kwestia czasu.


    Dlaczego elektryczny hamulec postojowy jest w Polsce nielegalny?


    Zdecydowano się. Prototypem Saab 9000 Prometheus jeździł Clarkson.
    https://www.topgear.com/videos/jeremy-clarkson/tribute-saab-part-12-series-18-episode-5
    Od 3 minuty.

    Dodano po 2 [minuty]:

    genek1000 wrote:
    Elektryczne ręczne są tak skonstruowane że samoczynnie regulują siłę hamowania awaryjnego w zalezności od prędkości pojazdu - przynajmniej tak jest w RENAULT .


    To nie jest do końca zgodne z prawdą. Jak wspomniałem wcześniej w moim Scenic 2 z 2008r po pociągnięciu wyłącznika ręcznego i potrzymania go w tej pozycji kilka sekund moduł zaciągał z siła ponad 1400N przy normalnym zaciągnięciu na poziomie 720N
  • #22
    Aleksander_01
    Level 41  
    Prototyp do seryjnej produkcji ma się tak jak
    -chciałbym się jeszcze raz kochać z Cindy Crawford.
    -A co już się raz kochałeś ?
    -Nie, już raz chciałem.
  • #23
    genek1000
    Level 35  
    sanfran wrote:
    To nie jest do końca zgodne z prawdą. Jak wspomniałem wcześniej w moim Scenic 2 z 2008r po pociągnięciu wyłącznika ręcznego i potrzymania go w tej pozycji kilka sekund moduł zaciągał z siła ponad 1400N przy normalnym zaciągnięciu na poziomie 720N
    Tak jak piszesz, jest gdy pojazd stoi ( chociaż z tą wartością 1400Nm do końca się nie zgodzę ) . Podczas ruchu te wartości są inne - jak już pisałem zależne od prędkości pojazdu .
    Proponuję spróbować :D
  • #24
    sanfran
    Network and Internet specialist
    To se ne vrati. Mój Scenic został skreślony z ewidencji. Teraz w dwóch moich pojazdach hamulce parkingowe uruchamia się ręka a w trzecim nogą.

    Ale pamietam w Scenicu, że jak się toczyłem i zaciągnąłem go na fest to szorował kołami. A wartości również pamiętam, bi hamulcowi parkingowemu poświęciłem w tym samochodzie dużo czasu, bo to było jedyne co się w nim psuło.
    Jeśli kolega dysponuje scenikiem i CLIPem to można tą wartość odczytać.
  • #25
    marszałekkom
    Level 26  
    Zdaje mi się że "ręczny" nie oznacza że zaciąga się go ręką, tylko chodzi o czysto mechaniczne połączenie między kierowcą a hamulcem. Ze w razie gdy zawiedzie hydraulika, elektryka czy pneumatyka kierowca ma możliwość manualnie, czyli inaczej mówiąc ręcznie zahamować pojazd. Elektryczny ręczny jest dla mnie w ogóle paradoksem sprawiającym tylko problemy i uzytkownikom, i mechanikom.
  • #26
    Aleksander_01
    Level 41  
    A jak linka pęknie ? Elektryczny ręczny jest super, masz funkcję auto hold, są schorzenia ręki które uniemożliwiają zaciągnięcie zwykłego ręcznego, a tak to proszę bardzo.
  • #27
    Przybyłek
    Level 13  
    Elektryczny układ kierowniczy jest stosowany od lat i nie ma połączenia mechanicznego. Używa to honda i wszystkie ze skrętną tylną osią.
  • #28
    Aleksander_01
    Level 41  
    Przybyłek wrote:
    Elektryczny układ kierowniczy jest stosowany od lat i nie ma połączenia mechanicznego. Używa to honda i wszystkie ze skrętną tylną osią.

    Taaaaak, a który to model tak ma. Pomyliło ci się ze wspomaganiem elektrycznym a to co innego.
  • #29
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    balonika3 wrote:
    dzisiaj dowiedziałem się, że elektryczny hamulec postojowy jest w Polsce nielegalny!

    Nieprawda. Dzisiaj dowiedziałeś się, że poseł złożył interpelację. Tylko tyle.
    balonika3 wrote:
    A to dlatego, że nie da się dozować siły hamowania.

    Da się. Tylko o sile hamowania decyduje elektronika.

    Z całym szacunkiem do pana posła, ale musi on jeszcze trochę głębiej posiedzieć w przepisach. W szczególności przepisach o homologacji pojazdów na rynku Unii Europejskiej.

    I jeszcze na koniec: nie mylcie hamulca postojowego z hamulcem awaryjnym.
  • #30
    Przybyłek
    Level 13  
    Aleksander_01 wrote:
    Przybyłek wrote:
    Elektryczny układ kierowniczy jest stosowany od lat i nie ma połączenia mechanicznego. Używa to honda i wszystkie ze skrętną tylną osią.

    Taaaaak, a który to model tak ma. Pomyliło ci się ze wspomaganiem elektrycznym a to co innego.


    Nie, nie pomyliło mi się nie mogę znaleść teraz osobówki dość popularnej w której są skrętne tylne koła a kierownica ma tylko potencjometr.

    Napewno skrętności tylnych kół jest już w opcji w większości marek i tam są silniki elektryczne.

    Znalazłem coś takiego ale tu jest sprzęgło "w razie co"

    "Wróćmy jednak do najczęściej stosowanych przekładni zębatkowych. Rozwiązanie tego typu znalazło się także w najnowszym modelu Infiniti - Q50 z tą różnicą, że układ kierowniczy „pozbawiony” został mechanicznego połączenia kierownicy z przekładnią. Sygnał z kierownicy przesyłany jest drogą elektroniczną do siłownika, który napędza przekładnię kierowniczą. System kierowania adaptacyjnego (DAS - Direct Adaptive Steering) wyposażono w potrójne zabezpieczenie – trzy oddzielne elektroniczne moduły sterujące. Dodatkowym zabezpieczeniem jest tradycyjny mechanizm zwrotniczy – w normalnych warunkach rozłączany przez sprzęgło, a w przypadku awarii elektroniki załączany automatycznie."

    Można to łatwo zaobserwować część nowych aut które mają autoparkowanie nie kręcą kierownicą podczas parkowania tylko kołami.

    Z takich ciekawostek mercedes w E klasie ma pakiet w którym możemy sterować jazdą samochodu i układem kierowniczym z aplikacji z zewnątrz samochodu, ma to pozwalać na łatwiejsze parkowanie w ciaśniejszych miejscach. W focusie z 2011r. czyli prawie 10lat temu miałem opcje która sama kręciła kierownicą podczas jazdy jak zjeżdżałem z pasa, albo chciałem wyprzedzać a ktoś był w martwym polu.