Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9

07 Sty 2020 11:56 561 26
  • Poziom 17  
    Dzień dobry

    Potrzebuję pomocy przy budowie sterownika do kotła odlewniczego ołowiu. Urządzenie które chcę zbudować ma na celu współpracę z termoparą (K) w celu odcinania zasilania grzałki po osiągnięciu zadanej temperatury. Urządzenie planuję wykonać na mierniku LUMEL NT9 ale mam kilka pytań zanim zacznę. Od razu zaznaczam że moja wiedza w tych zagadnieniach nie jest duża i wiele rzeczy może tu nie mieć sensu, więc proszę się nie śmiać.
    Dołączam instrukcję miernika.
    Założenia: miernik w połączeniu z termoparą ma sterować odłączeniem zasilania grzałki ~230V 700W. Po spadku poniżej zadanej temperatury, zasilanie grzałki ma zostać przywrócone.
    Proponowany schemat:
    Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9
    Z instrukcji miernika wynika że przekaźnik który jest wbudowany w urządzenie nie wytrzyma natężenia prądu grzałki więc planuję użyć dodatkowego przekaźnika półprzewodnikowego (na przykład pod obciążenie 10A) sterowanego napięciem AC 230V.
    Pytanie 1: czy ten schemat powyżej ma sens? Czy wszystko będzie ok?
    Pytanie 2: Miernik posiada na pinach 6 i 7 wyjście stałe programowane 0-20 mA lub 0-10 V (DC?) - może tym wysterować przekaźnik półprzewodnikowy? Przekierować napięcie wewnętrznym przekaźnikiem np na przekaźnik sterowany 3-25V DC 4,5-20 mA? Czy to wyjście miernika może do tego służyć?
    Pytanie 3: Czy w takim układzie z przekaźnikiem półprzewodnikowym muszę zastosować jakiś gasik? Jeśli tak to w jaki sposób? Znalazłem takie układy na znanym portalu aukcyjnym wraz z przekaźnikami
    Pytanie 4: Czy ten miernik ma pamięć "trwałą"? Chodzi mi o sytuację gdzie używam go i zapisuję sobie na przykład odcięcie grzałki przy temperaturze 450 stopni. Odłączam wszystko od sieci i używam po pół roku - czy moje nastawy będą zapamiętane czy muszę wszystko ustawiać od nowa?
    Pytanie 5: Chińskie termopary z aukcji powinny z tym współpracować? W żadnej nie widziałem parametrów zakresu sygnału. Choć tu jestem prawie pewien że będzie ok.

    Z góry przepraszam jeśli nie ten dział albo pytania głupie.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 26  
    darlon napisał:
    planuję użyć dodatkowego przekaźnika półprzewodnikowego
    Niech cię ręka Boska broni! (czy jak to się tam mówi)..nie kupuj tego gówna! To nie nadaje się do długotrwałego obciążenia. Można tym zasilać przez góra minutę 500W, a i tak się cholernie nagrzeje i padnie! Użyj zwykłego stycznika ze stykami na prąd 10A i to styknie do tej grzałki
    darlon napisał:
    ~230V 700W
    . To raz, a dwa..grzałką 700W chcesz ogrzać piec do topienia ołowiu??? W jakim czasie ten ołów ma się roztopić, po roku???

    Dodano po 4 [minuty]:

    Załóż coś takiego: http://elektrodom.com/pl/p/Termostat-uniwersalny-0-400C/3062
    i kłopot regulacji będziesz miał z głowy, tylko grzałkę przez stycznik puść, a stycznik (jego cewkę) zasil przez termostat. Prościzna :-).
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 17  
    sprostowanie: kociołek posiada już pseudo termostat który nadaje się tylko do wykręcenia na max i nic więcej. Stycznik czyli zwykły przekaźnik elektromagnetyczny? (tak wiem, głupie pytanie, ale jak już wcześniej mówiłem - nie jestem w tym mocny).

    700W do topienia ołowiu spokojnie wystarcza. to kociołek na 9 kg. Ma roztopić tyle ołowiu a potem utrzymać temperaturę w zakresie w zależności od odlewu od ok 400 do 450 stopni - i dlatego między innymi ten termostat z linku odpada. Takie układy jak ja chciałem zrobić robią amerykanie na chińskich regulatorach ale ja myślałem zrobić to na lepszym urządzeniu. Rozgrzanie wstępne wsadu pełnego kotła trwa do 20 minut. Potem grzeje aż za bardzo

    To jest ten kociołek: https://leeprecision.com/pro-4-20lb-220v.html

    Spokojnie rozgrzewa 9 kg ołowiu do prawie 500 stopni. Ja potrzebuję mieć stałą temperaturę w miarę odlewania z monitorowaniem temperatury żeby nie musieć co chwila wsadzać termopary z multimetru do kotła.

    przykład takiego urządzenia zrobionego trochę niezbyt dobrze - facet zdaje się zamontował termoparę w nie najlepszym miejscu co dało mu przesunięcie wyniku
    https://www.youtube.com/watch?v=IZUEpWupuYY
  • Poziom 26  
    darlon napisał:
    Stycznik czyli zwykły przekaźnik elektromagnetyczny?
    Przekaźniki stosuje się w elektronice, pralki, zmywarki, telewizory i inne drobne badziewie. Stycznik to stycznik, potężna machina załączająca.. to taka moja opinia. Szkoda, że wcześniej nie sprecyzowałeś parametrów. To może taki termostat, ma większy zakres temperatur,ale jest też droższy:
    https://czescipralekagdhurtownia.bazarek.pl/o...-0-500-c-230v-rozne-termostaty-wszystkie.html
    I zwracam honor. Nie sądziłem, że grzałka o mocy 700W montowana w takim piecyku roztopi ołów. Na Allegro są dużo droższe takie termostaty.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Tysiace regulatorów temperatury i przekaźnikow SSR u Żółtych Braci, na Allegro też cała masa. Na Ali Expres taki zestaw to sto złotych. Używam to od lat.
    Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9 Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9 Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9

    Tumiwisizm napisał:
    Niech cię ręka Boska broni! (czy jak to się tam mówi)..nie kupuj tego gówna! To nie nadaje się do długotrwałego obciążenia. Można tym zasilać przez góra minutę 500W, a i tak się cholernie nagrzeje i padnie! Użyj zwykłego stycznika ze stykami na prąd 10A i to styknie do tej grzałki
    Od kiedy to elektroniczne termostaty sterują bezpośrednio elementem grzejnym ? Lumel jest niezły, tylko ,,drogawy" w zestawieniu z innymi regulatorami, tyle, że ma naprawdę sporo możliwości. Kolega posiada już termoparę ,,K", prawda ? a ty proponujesz termostat z kapilarą, której zbiorniczek - czujnik jest przystosowany do pomiaru temperatury powietrza ! a nie roztopionego metalu !
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    To co pokazałeś na 1. zdjęciu @Krzysztof Kamienski nie nadaje się do czegokolwiek. Przegrzewa się w ciągu minuty nawet najmniejszym prądem. Nawet gdyby cewka stycznika była tym dziadostwem sterowana (a musiała by być podczas grzania zasilana cały czas), to i tak by się nagrzał i chłodzenie tego ustrojstwa jest bez sensu. Jedyną zaletą tego SSR'a jest to, że działa bezgłośnie. Do tego trzeba go zasilić z zasilacza impulsowego, na trafo i mostku nie pociągnie jak powinien. Co do tego co ja napisałem, a ty podkreśliłeś bezwiednie
    Krzysztof Kamienski napisał:
    proponujesz termostat z kapilarą, której zbiorniczek - czujnik jest przystosowany do pomiaru temperatury powietrza ! a nie roztopionego metalu !
    Jest taka zasada, że jeśli temp badanego medium przekracza dopuszczalną temp dla czujnika lub czujnik nie może się bezpośrednio kontaktować z badanym medium, to wstawia się go w osłonę. Zazwyczaj jest to metalowa, ceramiczna bądź z jakichś spieków tuleja otwarta tylko z jednej strony, a z drugiej umieszcza się w niej czujnik. Czujnik może dotykać wewnątrz osłony lub nie, to już zależy od przeznaczenia. Także, to co zaproponowałem (niby czujnik dla powietrza) będzie odpowiednie do aplikacji. Można taki czujnik umieścić w pokrywie lekko wystający (i wtedy nagrzeje się od powietrza w komorze pieca) lub umieścić go w ściance pieca bez kontaktu z roztopionym metalem ( będzie miał przez to dodatkową osłonę), lub umieścić go z dedykowanej osłonie i zamocować tak żeby znajdował się w ciekłym ołowiu.

    Co do tego
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Kolega posiada już termoparę ,,K", prawda ?
    , pytanie: termopara w osłonie (która jest aluminiowa) czy goła (dwa zgrzane ze sobą druciki)? W osłonie pół biedy, ale jak goła to zwarcie jak nic.
  • Poziom 36  
    Tumiwisizm, Na SSR-ach 40A takich jak na zdjęciu bez radiatora podłączam elementy grzejne 1500 W i nic się nie grzeje.

    Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9
  • Poziom 17  
    @Tumiwisizm Na temat styczników już się doedukowałem. Wiedziałem co to ale jakoś nie wiedziałem że tak się to nazywa :) myślałem że to zwykły przekaźnik. Doceniam pomoc, ale termostatu tradycyjnego nie biorę pod uwagę, ponieważ chcę mieć odczyt temperatury w czasie rzeczywistym żeby dostosowywać się na bieżąco. Ten "patent" z PIDem jest już ogólnie sprawdzony na świecie i to jest kierunek w którym pójdę. Nie mniej jednak dzięki za pomoc

    @Krzysztof Kamienski To jak jest w końcu z tymi SSR? Niby amerykanie stosują w takich układach, ale ten stycznik nie jest lepszym rozwiązaniem? Mówisz Lumel drogawy? :) 59 zł. Dlatego stwierdziłem że skoro mogę mieć sprzęt o klasę albo kilka lepszy niż chińskie PIDy z Ali to czemu nie? No i jeszcze fajne opcje histerezy. Widzę że wiesz o co chodzi - powiedz więc proszę, czy to co rozrysowałem w pierwszym poście ma sens? Piny 8 i 9 to zasilanie miernika, 13-15 to przekaźnik wewnętrzny 250V 1A który planuję do wysterowania mocniejszego przekaźnika SSR albo stycznika jak sugerował kolega Tumiwisizm. Jeśli SSR to gasik? Jeśli SSR to radiator?
  • Poziom 36  
    darlon, regulatory zamawia się pod konkretny projekt, czyli podajemy rodzaj czujnika oraz rodzaj wyjścia.
  • Poziom 17  
    Lumel da radę z praktycznie każdą możliwą termoparą. Ja użyję K na 800 stopni. Wyjścia jakich potrzebuję to przekaźnik sterowany miernikiem do sterowania grzałką. Żaden chińczyk z Ali nie da rady z takim wachlarzem czujników. Zresztą zdaję się że w pierwszym poście napisałem o co mi chodzi.
    Z instrukcji Lumela z czym działa:
    Pomiar i wskazania napięcia wej.
    Termopara typu (PtRh13 - Pt) R
    Termopara typu (PtRh10 - Pt) S
    Termopara typu (PtRh30 - PtRh6) B
    Termopara typu (Fe - CuNi)) J
    Termopara typu (Cu - CuNi)) T
    Termopara typu (Ni - NiAl)) K
    Termopara typu CHROMEL - KOPEL
    Termopara typu (Nicrosil - NiSil) N
    Term. typu C
    Term. typu L
    Term. typu E
    Term. Ni - NiMo
    Obwód wejściowy umożliwia podłączenie termoelementów o sygnale z zakresu
    -15... +60 mV i zapewnia automatyczną kompensację temperatury spoin odniesienia.
    W przypadku zewnętrznej stabilizacji temperatury spoin odniesienia, wprowadza się jej
    wartość.
    Miernik linearyzuje charakterystyki termoelementów wg PN-92/M-53854
    R PtRh13-Pt, S PtRh10-Pt, B PtRh30-PtRh6, J Fe-CuNi, T Cu-CuNi, K NiCr-NiAl,
    E NiCr-CuNi, N NiCrSi-NiSi.
    Oraz innych takich jak: CHROMEL-KOPEL, C W5Re-W26Re, L Fe-CuNi wg DIN 43710,
    Ni-NiMo.
  • Poziom 26  
    Ryszard49 napisał:
    Na SSR-ach 40A takich jak na zdjęciu bez radiatora podłączam elementy grzejne 1500 W i nic się nie grzeje.
    Te na zdjęciu są na płycie aluminiowej, prawda? Chłodzisz tę płytę? Miałem takie same i wszystkie się grzały, nawet po podłączeniu przez nie lampki z żarówką 100W. Może partia mi się taka chusteczkowa trafiła, ale uraz mam do tego jak mało kto. Wolę tradycyjny stycznik. Swoją droga gdzie je kupiłeś? Jak na Allegro, to od kogo?
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Tumiwisizm, stalowa pomalowana ściana szafy sterującej. Zamontowałem takich przekaźników ponad 200 sztuk.
    Link
  • Poziom 17  
    @Ryszard49 Rozumiem. Mi wpadł w ręce NT9.0.1.0.0.1 używany. Kupno nowego pod zamówienie mijało by się z celem - nowe termoregulatory Lumela są pierońsko drogie a tu chcę zamknąć się w 100 zł. Póki co wydaje się to realne.

    Piny 6 i 7 o ile dobrze rozumiem podają zadane napięcie bądź natężenie ciągle, bez względu na odczyty miernika i jego akcje. Według instrukcji:
    Miernik ma wyjście analogowe z programowanym zakresem w przedziale 0... 20 mA lub
    0... 10 V. Istnieje możliwość nastawiania zakresów 0... 2 mA, 1... 5 mA, 2... 10 mA,
    4... 20 mA, 1... 5 V lub też dowolnych innych o niestandardowych wartościach
    np. 11,111... 12,345 mA. Aby ustalić pożądany zakres wyjściowy należy wprowadzić do
    komórek o nazwie MIN. OUT. oraz MAX. OUT. parametr nr 3 i 4 w grupie SETUP
    odpowiednie wartości liczbowe.

    Tu więc kiedy zastosuję na przykład SSR sterowany następująco: 3,3-32 V DC, 4,5-20 mA wyjście to powinno dać radę sterować (po ustawieniu np bezpiecznie 9V) tym SSR po przekazaniu tego przez przekaźnik wewnętrzny kontrolera (piny 13-15). Rozumiem, że po ustawieniu np 9 V otrzymam te max 20 mA które powinno wystarczyć do działania przekaźnika?

    Mogę zamiast wyłącznika nadprądowego wrzucić bezpiecznik topikowy jak poniżej 250V 4A?

    To ma sens?
    Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9


    W pierwszym poście planowałem sterować SSR bezpośrednio z sieci nie mając pewności czy wyjście 6,7 z miernika zdoła przełączać SSR.
  • Poziom 43  
    Tumiwisizm > A co niby ma się grzać w takim regulatorze? Triak. A ten pracuje "zero-jedynkowo" więc wytraca się na nim co najwyżej 2-3V. To napięcie razy prąd i masz wynik (moc strat w triaku). Nie wierzę by przy 100W żarówce się grzał bo nie ma prawa. Chyba, że po prostu coś źle było. Może faktycznie jakaś "chusteczkowa" partia Ci się trafiła, ale żeby od razu generalizować, że wszystkie takie regulatory to złom???
  • Poziom 26  
    398216 Usunięty napisał:
    A co niby ma się grzać w takim regulatorze?
    jakim regulatorze??? Ja pisałem o przekaźniku SSR.
    398216 Usunięty napisał:
    Może faktycznie jakaś "chusteczkowa" partia Ci się trafiła, ale żeby od razu generalizować, że wszystkie takie regulatory to złom???
    Jak kupujesz kilkanaście sztuk i wszystkie są do wielkiego dzwona, to jakie mam mieć zdanie na temat tego produktu? Wyłącznie złe.
  • Poziom 43  
    @Tumiwisizm Może podłączałeś te SSRy odwrotnie :D. W sumie w różnych urządzeniach użyłem może i kilkadziesiąt przez parę lat, usuwając styczniki gdzie tylko się dało. A używam takich, i zawsze je przewymiarowuję o 50 % ze względu na klimat. :
    http://www.gavazzi-automation.com/nsc/HQ/EN/solid_state_relays
  • Poziom 34  
    Tumiwisizm napisał:
    darlon napisał:
    planuję użyć dodatkowego przekaźnika półprzewodnikowego
    Niech cię ręka Boska broni! (czy jak to się tam mówi)..nie kupuj tego gówna! To nie nadaje się do długotrwałego obciążenia. Można tym zasilać przez góra minutę 500W, a i tak się cholernie nagrzeje i padnie! Użyj zwykłego stycznika ze stykami na prąd 10A i to styknie do tej grzałki

    Kolego Tumiwisizm może warto byłoby zanim napisze się taką opinię o elemencie przeczytać notę katalogową tego elementu. W jednym z załączników dane przekaźnika z serii o której pisali Koledzy. Zwróć uwagę na stronę 6 tej noty. W drugim przykład innego przekaźnika. Dla WSZYSTKICH przekaźników SSR przeznaczonych do większych prądów, większych niż 5-10A, należy stosować radiatory i w notach katalogowych podane są albo dedykowane radiatory albo zalecana rezystancja cieplna radiatora.
  • Poziom 26  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Może podłączałeś te SSRy odwrotnie
    Łaa ha ha ha..się uśmiałem..nie, poprawnie je podłaczyłem :-|.
    alekt77 napisał:
    Dla WSZYSTKICH przekaźników SSR przeznaczonych do większych prądów, większych niż 5-10A, należy stosować radiatory i w notach katalogowych podane są albo dedykowane radiatory albo zalecana rezystancja cieplna radiatora.
    To wiem, akurat wentylatora nie użyłem, ale radiatory były i one też były ciepłe od przekaźników. A przekaźniki miały być na prąd 40A. Także nie powinny się nagrzać nawet odrobinę pod obciążeniem 100W czy 500W, bo co to za prąd przez nie płynie przy takim obciążeniu. Specjalnie wziąłem z większym prądem żeby ich nadmiernie nie obciążać. A dwa, skoro przekaźnik dedykowany na prąd 5-10A nie wymaga radiatora, to niby się nie nagrzewa przy 80% obciążenia???, a ten na 40A przy takim samym obciążeniu jak dla SSR'a 5A czy 10A już się grzeje? Absurd!..jak to w reklamie "NONSENS".
  • Poziom 43  
    Nonsens to to co piszesz o stratach mocy w PRZEKAŹNIKU. (przekaźnik czy regulator element wykonawczy jest taki sam i tak samo działa) Dla mniejszych mocy sterowanych straty (a są one - przypomnę - zależne od płynącego przezeń prądu) są na tyle małe, że wystarczy sama powierzchnia obudowy. Przy większych należy zwiększyć powierzchnię dodając radiator. Proste?
    Może więc pomyśl zanim coś napiszesz - a zwłaszcza JAK napiszesz. Bez wykrzykników, bez arogancji i bez niegrzecznych odzywek.
  • Poziom 34  
    Tumiwisizm napisał:
    Można tym zasilać przez góra minutę 500W, a i tak się cholernie nagrzeje i padnie!

    Tumiwisizm napisał:
    akurat wentylatora nie użyłem, ale radiatory były i one też były ciepłe od przekaźników

    To jak to w końcu jest: "się cholernie nagrzeje i padnie" czy "były ciepłe"?

    Tumiwisizm napisał:
    skoro przekaźnik dedykowany na prąd 5-10A nie wymaga radiatora, to niby się nie nagrzewa przy 80% obciążenia

    A gdzie w moim poscie #19 przeczytałeś że takie przekaźniki nie wymagają radiatora i nie nagrzewają się?
    Ponawiam sugestię zapoznania się z kartą katalogową i wyciągnięcia stosownych wniosków z wykresu zależności prądu przewodzenia przekaźnika od zastosowanego radiatora i temperatury otoczenia, dla ułatwienia poniżej (Not Heatsink - bez radiatora).
    Termoregulator do sterowania grzałką na LUMEL NT9
  • Poziom 17  
    Wracając do tematu - cały schemat mam już opracowany, jestem na etapie kompletowania ale pojawił się pewien problem. miernik nie chce współpracować z termoparą. Kupiłem termoparę na 800 stopni ale coś mi się w niej nie podoba. Po pierwsze - jak już wyciągnąłem ją z osłony to nie widać końcówki wyglądającej jak kulka lutu (spoina) tylko jakiś taki plastikowy element, Problem polega na tym że miernik z tą termoparą pokazuje ciągle około 27 stopni. W prawdzie nagrzanie jej ogniem powoduje wzrost do około 30 stopni ale to dalej nie jest realny odczyt. Miernik mam ustawiony na typ K, tak jak niby termopara powinna być. Zastanawiam się czy długość kabla nie może być problemem - około 1,5m (pozostałe mają po max 0,5m). Na mierniku testuję 2 inne termopary - jedną typu K do bodaj 500 stopni, taką typową do multimetru - z żółtym kablem spiralnym - pewnie wiadomo o co chodzi. Podaje dobry odczyt i reaguje na ogień. Druga jakaś stara tylko na kawałku kabla, ale też robi co trzeba. Ktoś wie o co może chodzić? Testowanie z innymi termoparami potwierdza że miernik jest ustawiony odpowiednio

    EDIT: zmierzyłem rezystancję termopar - ta która nie chce działać - 110 ohm. Stara na kablu około 30 ohm, Do multimetru 17 ohm,
  • Poziom 43  
    darlon napisał:
    zmierzyłem rezystancję termopar - ta która nie chce działać - 110 ohm.
    ...I jest ona poprawna, bo to czujnik temperatury Pt100, rezystancyjny, a nie termopara, akurat tyle ma przy 20°C :D Termopary typu K czy podobne maja mieć rezystancje na poziomie najwyżej kilku omów.
  • Poziom 17  
    No i to ma sens. Nie ma to jak zostać zrobionym na szaro przez sprzedającego. Opis przedmiotu: Termopara typ K do 800 stopni. Przestawiłem na PT 100 w mierniku i zmieniłem podłączenie i działa. pytanie tylko czy mi to się tam nie potopi przy tych prawie 500 stopniach skoro jest to jednak jakiś plastik w osłonie stalowej?
  • Poziom 17  
    Niby na zdjęciu jest 800 stopni na metce i też tak jest opisane. Ja dostałem bez metki, ale specjalnie kupiłem z opisem właśnie 800 stopni. Nie wiem czy tu mogę wstawiać linki. Cóż, złożę. najwyżej pochodzi 10 minut i przestanie. Samą sondę wymienić to już nie będzie taki problem - regulator będzie miał gniazda na banan