Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Renault Scenic 1.6 16V 2000 - Koło pasowe pękło i nie można odpalić

09 Jan 2020 17:57 2094 25
  • Level 10  
    Witam! W skrócie opisze problem: miałem jakiś czas problem z odpalaniem auta po jakimś czasie pękło mi koło pasowe które koszta wymiany tu u mnie są koszmarnie drogie 420 euro za samą wymianę koła pasowego. Więc wziąłem się za to sam stare koło odkręciłem i założyłem nowe i tu się zaczął problem. Z powodu iż robiłem to na parkingu i nie miałem dużo światła nie zwróciłem uwagi, że koło które założyłem jest źle. Bo ma na sobie kawałem rantu który wchodzi w koło zamachowe czy jak to się mówi. i założony został pasek i odpaliłem auto od ręki tylko słychać było małe piski z okolicy koła pasowego. Na drugi dzień przejechałem się może 4 km i w odległości około 1 km od domu pasek spadł i koło się trochę odkręciło i auto nie mogę już odpalić. Tu moje pytanie jak sobie z tym poradzić co to może być koło pasowe nie gra z rozrządem jak to ustawić czy rozwalone zostały tłoki i nic tylko na szrot auto? Auto kręci ale nie ma ciśnienia na świecach i nie odpala. Po zmianie koła pasowego wszystko się zmieniło działało wszystko na zegarze prędkościomierz i obrotomierz gdzie wcześniej nie działał.
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    Level 34  
    nie dokreciles dobrze koła,zrobilo teraz bum i czapka do zrzucenia.Rozrzad masz tam bez klina na wale i dlatego tak się porobiło.Teraz nie będzie cie to kosztowac 420 euro tylko 1000.
    Pozdrawiam i więcej się sam nie zabieraj za remonty
  • Level 43  
    jokerro wrote:
    nie dokreciles dobrze koła

    A niby jak miał dokręcić , jakśruby nie zmienił na nową, nie miał dynamometru i kątomierza w dodatku niewłaściwe koło kupił skoro szurało i piszczało.


    To nie zabawa cokolwiek robić w silniku. Teraz auto na szrot się nadaje.
  • Level 10  
    To czyli nie da się naprawić ustawić koła i rozrządu? Jak pisałem założyłem koło na takie samo z innego auta używane, bo poprzednie mi się rozwaliło przy odpalaniu. To jak zamieniłem na używane ciemno było to nie zwróciłem uwagi, że nie weszło w wał. Jak odpaliłem to auto lepiej odpalało i zaczął działać obrotomierz tylko jakieś popiskiwanie słyszałem z góry tylko nie wiem skąd to leciało dokładnie ale nie długo to piszczało. Sprawdzałem dziś silnik rozebrałem świece cewki i wsadziłem śrubokręt i odpalałem to działały normalnie wszystkie 4 zawory pod świecami. Załączę filmik i proszę o komentarz czy naprawę silnik rozwaliło od wału korbowego czy jak to się nazywa. Lub czy to czujnik wału mógł się zepsuć? Tak wyglądało zdjęcie pierwsze koła które się rozwaliło wcześniej, a filmiki po założeniu drugiego.
  • Helpful post
    Level 43  
    A jak odkręciłeś to koło?

    Dodano po 4 [minuty]:

    macisz wrote:
    działały normalnie wszystkie 4 zawory pod świecami.


    Przecież ich nie widać!!

    Po drugie wkręć świece i zobacz czy równo kręci.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie wstyd ci takim cieknącym syfem brudzić kostkę?
  • Helpful post
    Level 27  
    macisz wrote:
    koło sie troche odkręciło i auto nie mogę już odpalić.

    Koledzy w powyższych postach dali Ci już odpowiedź, wprawdzie oszczędzali w słowach ale to powinno wystarczyć w zrozumieniu tego coś nawojował. Tłumacząc z polskiego na nasze: obrócenie koła rozrządu w stosunku do wału zmienia ustawienia rozrządu. Tak się stało gdy odkręciło się koło pasowe.
    macisz wrote:
    wsadziłem śrubokręt i odpalałem to działały normalnie wszystkie 4 zawory pod świecami.

    Tu pewnie mylisz zawory z tłokami bo tłoki są 4 a zaworów 16. Kręcąc rozrusznikiem obracasz wałem i tłokami ale ze względu na przestawiony rozrząd, zawory nie otwierają się i nie zamykają w tym momencie co trzeba, prawdopodobnie większość jest też pokrzywiona po zderzeniu z tłokami. Na filmie słychać że silnik kręci ale jakby nie miał kompresji.
    Więcej raczej już sam nie zrobisz by to jeździło.
  • Level 10  
    Ze świecami tak samo kręci a nie odpali.jutro sprawdzę świece czy mają iskrę, jak mają to co może być nie tak?

    Dodano po 5 [minuty]:

    ewoo wrote:
    macisz wrote:
    koło sie troche odkręciło i auto nie mogę już odpalić.

    Koledzy w powyższych postach dali Ci już odpowiedź, wprawdzie oszczędzali w słowach ale to powinno wystarczyć w zrozumieniu tego coś nawojował. Tłumacząc z polskiego na nasze: obrócenie koła rozrządu w stosunku do wału zmienia ustawienia rozrządu. Tak się stało gdy odkręciło się koło pasowe.
    macisz wrote:
    wsadziłem śrubokręt i odpalałem to działały normalnie wszystkie 4 zawory pod świecami.

    Tu pewnie mylisz zawory z tłokami bo tłoki są 4 a zaworów 16. Kręcąc rozrusznikiem obracasz wałem i tłokami ale ze względu na przestawiony rozrząd, zawory nie otwierają się i nie zamykają w tym momencie co trzeba, prawdopodobnie większość jest też pokrzywiona po zderzeniu z tłokami. Na filmie słychać że silnik kręci ale jakby nie miał kompresji.
    Więcej raczej już sam nie zrobisz by to jeździło.

    Tak jak mówisz sprawdzałem czy jest kompresja na tłokach, sorry pomyliłem z zaworami. Nie ma kompresji żadnej. próbowałem dziś ustawić rozrząd z wałem wał zablokowany do przodu na blokadzie w silniku rozrząd na równo i dalej nic.
  • Level 27  
    macisz wrote:
    jutro sprawdzę świece czy mają iskrę

    Choćby iskra była to i tak nie odpali.
    macisz wrote:
    jak mają to co może być nie tak?

    Przeczytaj posty od początku jeszcze raz. Odpowiedzi już padły.

    Dodano po 4 [minuty]:

    pytanie-
    macisz wrote:
    rozrząd na równo i dalej nic.


    odpowiedż-
    jokerro wrote:
    nie dokreciles dobrze koła,zrobilo teraz bum i czapka do zrzucenia.
    bizon_126 wrote:
    przestawiłeś rozrząd dalej to już chyba wiesz co stało się z głowicą
  • Level 10  
    ewoo wrote:
    macisz wrote:
    jutro sprawdzę świece czy mają iskrę

    Choćby iskra była to i tak nie odpali.
    macisz wrote:
    jak mają to co może być nie tak?

    Przeczytaj posty od początku jeszcze raz. Odpowiedzi już padły.

    Dodano po 4 [minuty]:

    pytanie-
    macisz wrote:
    rozrząd na równo i dalej nic.


    odpowiedż-
    jokerro wrote:
    nie dokreciles dobrze koła,zrobilo teraz bum i czapka do zrzucenia.
    bizon_126 wrote:
    przestawiłeś rozrząd dalej to już chyba wiesz co stało się z głowicą

    Czyli zawory pogięte i do naprawy tylko lub na szrot?
  • Helpful post
    Level 27  
    macisz wrote:
    Czyli zawory pogięte i do naprawy tylko lub na szrot?

    Zdemontuj głowicę to zobaczysz i zawory i tłoki. Wtedy zdecydujesz czy naprawa czy szrot.
  • Level 43  
    Nawet nie zaczynaj go robić, albo kup slupek albo złom ale raczej to drugie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    macisz wrote:
    zablokowany do przodu na blokadzie w silniku rozrząd na równo i dalej nic.
    Załączniki:
    blokada walu jest to kołek po wykręceniu sruby w okolicy koła zamachowego.
  • Level 10  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Nawet nie zaczynaj go robić, albo kup slupek albo złom ale raczej to drugie.
    Słupek znaczy zawory?

    Dodano po 2 [minuty]:

    macisz wrote:
    zablokowany do przodu na blokadzie w silniku rozrząd na równo i dalej nic.
    Załączniki:
    blokada walu jest to kołek po wykręceniu sruby w okolicy koła zamachowego.

    Mieści się po środku silnika pod czujnikiem.
    A kręceniem rozrządem powinien się obracać bez blokowania się załączam filmik. Jak się blokuje w jednym miejscu rozrządem kręcąc to znaczy, że to zawory będą? Staram się każdą opcję sprawdzić. Jak oddałem raz do jednego warsztatu gdzie pracują polacy to musiałem wracać na poprawki 3 razy. Dlatego też nie chcę byle gdzie oddawać auta do naprawy, bo w każdym coś spieprniczą dlatego chciałem sam to zrobić. Tu za granicą nie znalazłem jeszcze dobrego zakładu który by naprawił bez poprawek. Zara dołącze filmiki bo troche to zajmie.
    Wyłączyłem opłaty Przepraszam.:-)
  • Level 34  
    Chcesz porady, załączasz filmiki które mają pomóc w zdiagnozowaniu usterki i jeszcze chcesz za nie "opłaty" w punktach? Coś to nie honorowo, mam Ci pomagać i jeszcze "płacić" za to punktami?
  • Level 42  
    Niestety tak się kończy dziadowanie - jak się na czymś nie znam to łap nie wkładam :cry: a tera to choć pare punktów dorobi :D
  • Level 10  
    Ustawione miałem na Automatycznie nie wiem ile jest pobieranych punktów za obejrzenie filmików czy tam zdjęć. Mogę odesłać punkty nie ma problemu to mnie nie bawi punktacja. Ile komu bo idę do łóżka spać.Wyłączyłem punkty można za darmo pobrać.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A jak odkręciłeś to koło?

    Dodano po 4 [minuty]:

    macisz wrote:
    działały normalnie wszystkie 4 zawory pod świecami.


    Przecież ich nie widać!!

    Po drugie wkręć świece i zobacz czy równo kręci.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie wstyd ci takim cieknącym syfem brudzić kostkę?

    Niczym tu nie brudzę więc bez obaw. Oleju tu nie wymieniam żebym brudził ulice pod domem.

    Dodano po 58 [minuty]:

    Dla mojej informacji znalezione przed chwilą.

    temat zakończony ale nie dokończony...
    wymiana rozrządu w przypadku tego silnika 1,6 16V 112KM - 113KM
    lista zakupów:
    - kpl. rozrząd do tego silnika ( KUPUJĄC kpl rozrząd należy zwrócić uwagę czy są zaślepki metalowo gumowe które są jednorazowe, po ich zdemontowaniu w celu założenia blokady wałków rozrządu należy założyć nowe 2 szt jedna większa druga mniejsza + śruba na wał korbowy też musi byś nowa).
    - koło zmiennych faz rozrządu.
    - pompa płyny chłodzącego.
    od czego zacząć:
    - spuszczamy płyn chłodzący (w przypadku gdy wymieniamy pompę wody).
    - odłączamy akumulator.
    - demontujemy przepustnicę.
    - wyciągamy zaślepki metalowo gumowe 2 szt (przebijamy je na środku wkrętakiem i siłą wyciągamy).
    - odkręcamy osłony paska rozrządu (górną, środkową i dolną).
    - zakładamy klucz na śrubę wału korbowego i kręcimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara tą śrubą do momentu aż na wycięcia w wałkach rozrządu będzie można założyć blokadę wałków (blokada pasuje tyko w jednym ustawieniu).
    - po założeniu blokady na wałki rozrządu zakładamy blokadę na wał korbowy.
    - szukamy zaślepki (śruby) wkręconej na bloku silnika w jego dolnej części po prawej stronie od wejścia bagnetu do sprawdzania poziomu oleju w silniku).
    - wkręcamy tam blokadę wału korbowego.
    - następnie najlepiej używając długiego przecinaka i młotka luzujemy/odkręcamy śrubę na wieńcu wału korbowego (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), UWAGA stary pasek rozrządu musi byś nadal na swoim miejscu napięty).
    - po poluzowaniu śruby wału za pomocą podnośnika podpieramy silnik od dołu, odkręcamy od góry podporę silnika (demontujemy ją, silnik opiera się na podnośniku/podporze).
    - odkręcamy napinacz paska rozrządu.
    - żeby zdjąć pasek rozrządu odkręcamy do końca śrubę na wale korbowym i ściągamy wieniec (wieniec nie posiada klina jest dociskany tylko śrubą na stożkowo zakończony wał korbowy).
    - od góry odkręcamy koło zmiennych faz rozrządu (jeżeli je wymieniamy) - ale lepiej je wymienić...!!!
    - ściągamy pasek.
    - odkręcamy pompę wody (wymieniamy na nową).
    - po dokładnym osuszeniu miejsca montażu pompy do dołączonej w kpl. pompy uszczelki smarujemy ja silikonem po obu stronach w miarę możliwości równomiernie (silikon 350 stopni C), montujemy nową pompę wody.
    - wymieniamy rolki prowadzące które są w komplecie zestawu rozrządu.
    - zakładamy pasek rozrządu.
    - czynność tę zacznijmy od góry, a więc lewe koło wałka rozrządu, koło zmiennych faz rozrządu (musi być lekko odkręcone na śrubie mocującej gdyż kołem zmiennych faz rozrządu skasujemy luz paska rozrządu między kołem lewym a kołem zmiennych faz).
    - układamy pasek rozrządu na pozostałych kołach i napinaczu.
    - na końcu zakładamy dolny wieniec na wale korbowym (przy tej czynności pamiętajmy że w tym momencie nie może być już luźny pasek między lewym kołem wałka rozrządu i kołem zmiennych faz rozrządu).
    WAŻNE: często pojawia się pytanie jak ustawić koło zmiennych faz rozrządu - jak je nie włożycie będzie dobrze - koło to zmienia nam fazę rozrządu na prawym wałku rozrządu pod wpływem ciśnienia oleju które kanałem w śrubie mocującej to koło dostaje się do środka koła i wypycha sworzeń zwalniający mechanizm koła zmiany faz na kole nie ma żadnego czujnika, czujnik położenia wałka rozrządu znajduje się od strony założonej przez nas blokady wałków a wałki rozrządu nie zmieniają położenia bo mają założoną blokadę.
    - UWAGA wszystkie śruby skręcamy na klej do gwintów a zwłaszcza śrubę na wale korbowym.
    - Naciągamy napinacz (w górny zakres znacznika - po ułożeniu się paska na kołach znacznik znajdzie się na środku) (zaleca się po 1000 km ponowne sprawdzenie/napięcie napinacza - ale rzadko się to zdarza...)
    - śrubę na wale korbowym dokręcamy bez obawy że coś nam się przestawi wał korbowy - wał oprze się wykorbieniem o blokadę w bloku silnika wcześniej wkręconą przez nas (często podczas odkręcania troszkę wał korbowy cofa się, zwłaszcza gdy wcześniej zdejmiemy stary pasek rozrządu...)
    - dokręcamy wszystkie śruby odpowiednim momentem.
    - ściągamy blokadę z wałków rozrządu.
    - zakładamy nowe zaślepki metalowo-gumowe (nabijamy je).
    - ściągamy blokadę z bloku silnika - wkręcamy starą zaślepkę.
    - nakładamy klucz na śrubę wału korbowego i wykonujemy 3-4 pełne obroty paska rozrządu zgodnie z ruchem wskazówek zegara sprawdzamy znaki na napinaczu jak potrzeba poprawiamy napięcie napinacza.
    - zakładamy osłony paska rozrządu.
    - skręcamy podporę silnika.
    - zakładamy przepustnicę.
    - podłączamy akumulator.
    - uruchamiamy silnik.
    Silnik zostawmy na 30 minut pracy na biegu jałowym - obserwujemy czy nie ma niepokojących dźwięków (mogliśmy czegoś nie dokręcić - to się zdarza).
    No i w ten sposób mamy nowy rozrząd z wymienioną pompą wody, kołem zmiennych faz rozrządu, napinaczem i rolkami prowadzącymi.
  • Helpful post
    Level 27  
    To blokowanie na pierwszym filmie to najprawdopodobniej tłok o zawory ze względu na przestawiony rozrząd. Oprócz tego co włożysz w wymianę rozrządu i innych (post wyżej) to dolicz remont głowicy o ile tłoki są całe.
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Nawet nie zaczynaj go robić, albo kup slupek albo złom ale raczej to drugie.

    trudno z tym się nie zgodzić zwłaszcza gdy odnoszę wrażenie że autor tematu rzuca się na głęboką wodę.
    Renault Scenic 1.6 16V 2000 - Koło pasowe pękło i nie można odpalić

    Powstrzymaj chęć bycia bohaterem w swoim domu. Ja mimo że większość robót i napraw przy swoich samochodach robię sam, nie odważyłbym się robić rozrządu. Kolega mechanik się na tym zna i on mi to robi. Ja robię to na czym ja się znam, mam za to kasę, którą płacę jemu za jego robotę. Awaria silnika nastąpiła z Twojej niewiedzy a teraz chcesz robić coś więcej za większe pieniądze a Twoja wiedza jest większa tylko o przeczytane kilka stron. Bez obrazy to nie moja złośliwość, ale na początku pisałeś że żal Ci było 420E ale teraz wchodzisz w dużo większe pieniądze które możesz zmarnotrawić przez jeden błąd.
  • Level 41  
    Naprawdę chcesz sam remontować głowicę?
  • Level 43  
    Takiego scenika w polce kupię za 2 dniówki więc w Twoim kraju powinnio rozdawać za darmo, skoro wymiana Koła pasowego to koszt 450 E.

    Reszta to bzdury, to nie wsk że bez pojęcia COKOLWIEK naprawisz.
  • Moderator of Cars
    Quote:
    - zakładamy klucz na śrubę wału korbowego i kręcimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara tą śrubą do momentu aż na wycięcia w wałkach rozrządu będzie można założyć blokadę wałków (blokada pasuje tyko w jednym ustawieniu).
    - po założeniu blokady na wałki rozrządu zakładamy blokadę na wał korbowy.
    - szukamy zaślepki (śruby) wkręconej na bloku silnika w jego dolnej części po prawej stronie od wejścia bagnetu do sprawdzania poziomu oleju w silniku).
    - wkręcamy tam blokadę wału korbowego.
    - następnie najlepiej używając długiego przecinaka i młotka luzujemy/odkręcamy śrubę na wieńcu wału korbowego (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), UWAGA stary pasek rozrządu musi byś nadal na swoim miejscu napięty).
    - po poluzowaniu śruby wału za pomocą podnośnika podpieramy silnik od dołu, odkręcamy od góry podporę silnika (demontujemy ją, silnik opiera się na podnośniku/podporze).

    Tą instrukcję pisał tuman, który nie ma zielonego pojęcia jak to powinno być zrobione. Jak ktoś się do niej zastosuje, to zniszczy wałki rozrządu !
  • Level 10  
    Nie ma już co z tym autem działać. Oddaje go na szrot tylko nie mogłem uwierzyć, że takie coś zrobiłem sobie. Nie potrzebnie kończyłem to po ciemku z 2 sąsiadami gdzie jeden się kręcił mi koło tego co robię i rozpraszał mnie trochę. No było by dobrze gdym to sprawdził jeszcze raz dokładnie, bo sam to koło zakładałem i dokręcałem. Jak bym je usadził na miejsce w wał nie na wał to było by w porządku. Teraz wiem co mi tak piszczało to był pasek rozrządu od strony silnika ścięło go chyba 6 mm. bo widać rolki rozrządu. Tu w Holandii to się kosztują jak nie wiem co, dlatego nie chcę oddawać gdziekolwiek auta. Do jednego polaka pojechałem tylko na przegląd wszystko z autem w porządku, no, ale trzeba tylko wymienić wahacze w matizie. No ściema niesamowita, byle by tylko zarobić, a tym sposobem spierniczył mi nakrętkę gdzie jest mocowany wahacz i co jak wahacz krzywo stoi, nie ma zbieżności. Urwał ją odkręcając wspawał ją krzywo i tak później następne koszta. Temu panu ja podziękuję. Później pojechałem do następnego mechanika trochę przed przeglądem, niecały rok później to temu panu też podziękuję. Wracałem do niego 3 krotnie na poprawkę, łożysko w jednym kole wymieniał mi 2 razy bo pękło "To jakie łożysko żeś tam wsadził" okazało się, że na podróbach robił najtańszych dla zarobku i w dodatku miałem problemy z silnikiem, map sensor musiałem wymieniać. 3 mechanik, polak, też na skróty robił, a pracowników trzymał w zakładzie po 12 godzin aż jeden nie wiem jak to zrobił urwało mu kawałem opuszka palca, bo chciał popchnąć palcem w wysięgniku na auta blokadę i do szpitala. Tu się drożą ludzie takiego Scenica chcą minimum 1200 euro. Auta z lat 90 to koszta 1200 1900.
    To co wysłałem na później opis jak to zrobić znalazłem wczoraj a tak to robiłem to z filmiku na Youtube jak dokładnie to wymienić i opis o kole pasowym czemu się psuje itd
    Nic tylko na szrot oddać Scenica i po następne auto jechać tylko nie wiem jakie teraz wybrać, by nie mieć takich problemów jak ze Scenikiem.

    Dziękuję za pomoc. Raz jeszcze. :!:
  • Level 41  
    Te "problemy" ze Scenicem to żadne problemy, normalne sprawy eksploatacyjne.
  • Level 10  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A jak odkręciłeś to koło?

    Dodano po 4 [minuty]:

    macisz wrote:
    działały normalnie wszystkie 4 zawory pod świecami.


    Przecież ich nie widać!!

    Po drugie wkręć świece i zobacz czy równo kręci.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie wstyd ci takim cieknącym syfem brudzić kostkę?


    Koło odkręciłem blokując to koło specjalnym kluczem opaską do tego coś jak klucz do odkręcania filtrów oleju.

    Dodano po 4 [minuty]:

    sebap wrote:
    Te "problemy" ze Scenicem to żadne problemy, normalne sprawy eksploatacyjne.


    Tylko, że z tym autem miałem dużo problemów, aż tu masz. Sam wymieniałem świece, cewki, filtry i inne takie problemy poprawiałem po poprzedniku. Możliwe, że trafiłem na kiepski model. Już postanowione na szrot Scenica i szukam inne auto lepsze.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Jak bym dokładnie dokręcił koło pasowe to by do tego nie doszło, bo pasek już się psuł po pierwszym uruchomieniu i już rozrząd się przestawił nie zgrywając się z wałem. Według tego filmiku trochę robiłem wiedziałem jak rozebrać ale nie wiedziałem o blokadach i nie wiedziałem, że musi być wał ustawiony razem z rozrządem znak w znak. Było minęło, Dzięki za pomoc.

    https://youtu.be/z92XKiJQscA

    Dodano po 29 [minuty]:

    Dzięki takim doświadczeniom i poszukiwaniem nauczyłem się dużo jak i udzieliłem trochę pomocy innym jak by mieli podobne problemy. Z odpalaniem miałem problem chciałem wymienić rozrusznik a tu się okazało, że to koło pasowe było do wymiany i pompa wody przez co mi się silnik przegrzewał i nie chciał odpalać za drugim razem. Po wymianie koła pasowego auto ożyło ale przez mój błąd którego nie sprawdziłem dokładnie zepsułem go całkiem.
    Pamiętaj:
    "Nie masz czasu nie śpiesz się, nie rób tego po ciemku, sprawdź to 3 razy czy jest dokładnie."