Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator litowo jonowy do ciężarówki

romanewas 16 Sty 2020 15:21 3423 159
  • #121
    Zbychul
    Poziom 20  
    vodiczka napisał:
    ...
    Zbychul napisał:
    a czy tych kondensatorów nie należy rozpatrywać jako źródła energii ??? ( czyli tak jakbyśmy łączyli ogniwa baterii, aku itp )
    Tak należy rozpatrywać ale gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia.


    SORRY ! czy to kolegi post ? czy jakieś rozdwojenie jaźni ?
    widzę , że kolega cały czas nie czyta ze zrozumieniem zamieszczonego schematu.

    Dodano po 1 [godziny] 28 [minuty]:

    vodiczka napisał:
    romanewas napisał:
    Doskonała robota kolego!
    Nie do końca bo kolega nie podał warunków rozładowania (czym rozładowywał i do jakiego napięcia końcowego. Podał tyko:
    Zbychul napisał:
    czas rozładowania, zawsze przy tym samym prądzie początkowym :
    1 zestawu ( 3x2200 ) wynosi ok 13 sek
    2 zestaw ( 470+220 ) wynosi ok. 6 sek

    Dodatkowo zapomniał, że każdy kondensator posiada niewielką rezystancję wewnętrzną, Wypadkowa rezystancja rośnie w przy szeregowym połączeniu kondensatorów i maleje przy połączeniu równoległym.


    Rezystancja wewnętrzna bez znaczenia w omawianym przykładzie testowym

    vodiczka napisał:


    Zbychul napisał:
    Czyli gdyby ilość energi w superkondensatorze mierzyć w Ah to jeśli jedno ogniwo Maxwella 3000 2,7v ma 2,5Ah (jak na testach im wyszło http://www.portalnaukowy.edu.p...ewarka-i-przecinarka?showall=1 , to zestaw np 12 szt będzie miał parametry 32,4 V / 2,5 Ah.
    Tu nie ma sprzeczności z tym co napisałem:
    vodiczka napisał:
    Tak należy rozpatrywać ale gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia.


    To proszę przeczytać co kolega napisał, potem jeszcze raz i jeszcze - do skutku.

    vodiczka napisał:

    Naładowanym do tego samego napięcia co dwa połączone szeregowo czyli, np. 10uF+10nF (szereg) ładujesz do do 20V i 5uF ładujesz do 20V.W przypadku Maxwella jeden kondensator jest ładowany do 2,V a wszystkie do 32,4V.

    Bez sensu i związku z opisywanym przykładem testowym.
  • #122
    vodiczka
    Poziom 43  
    Zbychul napisał:
    Bez sensu i związku z opisywanym przykładem testowym.
    Raczej test kolegi bez związku z tym co napisałem wcześniej, zanim kolega zaczął mnie sprawdzać. Polecam to ćwiczenie:
    http://kawe.wfis.uni.lodz.pl/kfd/pdf/E-25.pdf

    romanewas napisał:
    To może teoria łączenia kondensatorów jest błędna? Albo nie dotyczy ona superkondensatorów?)
    Ha, ha, kolega Zbychul przeprowadził doświadczenie używając "marnych" setek mikrofaradów a nie setek faradów ;)
    Wychodzi na to, że teoria jest błędna :) :) :)
    Ja jednak twierdzę, że kolega Zbychul źle przeprowadził test i źle interpretuje jego wyniki.
    Zbychul napisał:
    a teraz przechodzimy do meritum : czas rozładowania 1 szt kondensatora z pierwszego zestawu ( ten sam prąd ! ) od 1/3 napięcia , czyli 12 V wynosi ..... również 13 sek.
    A co w tym dziwnego? 1kΩ x 2200µF = 3kΩ x 733,33µF
    Stała czasowa RC nie zmieniła się.
  • #123
    Zbychul
    Poziom 20  
    vodiczka napisał:

    Ja jednak twierdzę, że kolega Zbychul źle przeprowadził test i źle interpretuje jego wyniki.
    Zbychul napisał:
    a teraz przechodzimy do meritum : czas rozładowania 1 szt kondensatora z pierwszego zestawu ( ten sam prąd ! ) od 1/3 napięcia , czyli 12 V wynosi ..... również 13 sek.
    A co w tym dziwnego? 1kΩ x 2200µF = 3kΩ x 733,33µF
    Stała czasowa RC nie zmieniła się.


    Panie , widzisz i nie grzmisz :cry: :cry: :cry:


    Czy kolega nie widzi różnicy ilości mocy pomiędzy 12v / 12mA w X sek , a 36v / 12 mA również w te same X sek. ! ( wiadomo, że dla uproszczenia pomijamy, że napięcie i prąd systematycznie maleje w trakcie rozładowywania )
    nie widzi ?!?!?!?!?
    Jak to ma się do wcześniejszego wpisu , cytat:
    Tak należy rozpatrywać ale gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia.
    [/u]
    W tym toku rozumowania przykładowo zestawiona bateria np 12 szt po 2,7v / 2,5 Ah o parametrach 32,4 V i "pojemności" 2,5 Ah. miała by wg kolegi sposobu liczenia parametry 32,4 V i "pojemność" 1/12 z 2,5 Ah

    Czy tak trudno przyznać się do błędu ???
  • #124
    vodiczka
    Poziom 43  
    Zbychul napisał:
    Czy tak trudno przyznać się do błędu ???
    Nie muszę ;) albowiem zaszło pomiędzy nami totalne nieporozumienie :!:
    Zbychul napisał:
    W tym toku rozumowania przykładowo zestawiona bateria np 12 szt po 2,7v / 2,5 Ah o parametrach 32,4 V i "pojemności" 2,5 Ah. miała by wg kolegi sposobu liczenia parametry 32,4 V i "pojemność" 1/12 z 2,5 Ah

    Ja piszę o pojemności kondensatora (w faradach lub w mikrofaradach) a kolega o pojemności kondensatora w sensie ilości zgromadzonej energii.
    Zacznijmy od przypomnienia, że aby porównywać, który z 2 akumulatorów gromadzi więcej energii, porównując tylko ich pojemności w Ah, to oba akumulatory muszą być na to samo napięcie, np. oba 12V lub oba 24V. Dla porównania akumulatorów o różnych napięciach trzeba operować Wh lub kWh zgromadzonej energii a nie Ah pojemności.

    Podobnie jest z kondensatorami, jeżeli jeden może maksymalnie zgromadzić ładunek Q to dziesięć zgromadzi maksymalnie 10Q niezależnie czy będą połączone szeregowo czy równolegle ale przy połączeniu szeregowym należy je ładować dziesięciokrotnie wyższym napięciem niż przy połączeniu równoległym.

    Kolega nadal nie rozumie iż pisząc: "Tak należy rozpatrywać ale gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia." mówię o jednakowym napięciu dwóch układów - jednego złożonego z dwóch szeregowo połączonych kondensatorów i drugiego składającego się z pojedyńczego kondensatora.

    Wracając do doświadczenia kolegi - trzy kondensatory 2200µF podłączone do napięcia 36V zgromadzą dokładnie tyle samo energii co jeden 733,33 µF podłączony do napięcia 36V.
  • #125
    Zbychul
    Poziom 20  
    vodiczka napisał:

    Wracając do doświadczenia kolegi - trzy kondensatory 2200µF podłączone do napięcia 36V zgromadzą dokładnie tyle samo energii co jeden 733,33 µF podłączony do napięcia 36V.


    No właśnie, że N I E

    Jeśli to teoretycznie się nie zgadza , to radzę zrobić fizyczny układ i go pomierzyć.
    ==========================================================================
    Dodano po 6 [minuty]:

    Dobra , zostawmy te rozważania

    Teraz ciąg dalszy ewentualnego projektu "baterii rozruchowej" :

    cytat: Teraz pozostaje tylko rozpracować jakoś układ zabezpieczeń!:)

    Nie znając oryginalnego rozwiązania błądzi się po omacku.
    Gdybym ja coś takiego robił rozważyłbym dwie opcje:
    1. Dodatkowa bateria superkon... połączona na stałe z rozrusznikiem i jednocześnie z akumulatorami, ale poprzez elektromagnetyczny odłącznik prądu: Link ( obciążalność prądowa Prąd impulsowy 2500A w ciągu 5s lub 1000A w ciągu 15s ) - sterowanie nim układem poniżej. Kupiłbym podwójną ilość balanserów/zabezpieczeń. Połowę z nich przerobić zmieniając wewnętrzny dzielnik napięcia tak aby zaczęły ograniczać już przy np. 2,5 v . W drugiej połowie równolegle do diody świecącej ( lub zamiast niej ) podłączyć transoptory wysterowujące, oczywiście przez dodatkowy układ, ten odłącznik prądowy o którym powyżej.
    Cel tej kombinacji: przy wzrastającym napięciu najpierw przerobione balansery zaczyną ograniczać wzrost napięcia na poszczególnych ogniwach, a jeśli pomimo tego dalej będzie wzrastać napięcie do poziomu niebezpiecznego, zadziała zabezpieczenie na oryginalnych balanserach i odłączy całą baterię od akumulatora zapobiegając ewentualnym zniszczeniom.
    Taki układ ma ten minus, że jak główne akumulatory zostaną rozładowane do poziomu z którego już nie odpali, to i ilość energii w superkondensatorze będzie zdecydowanie mniejsza.
    Oczywiście cały czas pozostaje sprawa zabezpieczenia przed zbyt gwałtownym rozładowaniem, ale przy tych prądach nie widzę niczego sensownego. Być może nie ma żadnego problemu jeśli silnik odpala momentalnie i nie trzeba męczyć rozrusznika żeby go uruchomić. Poza tym jest jeszcze problem dołączania rozładowanej baterii superkon... do instalacji. Żeby nie zespawać klem i nie uszkodzić baterii trzeba by najpierw podłączyć ją przez ogranicznik prądu, a dopiero po czasie podłączyć klemy. Jest tu sporo zagrożeń - co w przypadku uruchamiania na kable od innego auta? co w przypadku oddania auta do warszatu, albo w ręce niekumatego kierowcy ?
    2. Drugi sposób: dodatkowa bateria superkondensatorów podłączona na stałe do rozrusznika i jednocześnie do instalacji, ale poprzez układ ograniczający prąd + mocna dioda, i tylko w chwili odpalania dołączana stycznikiem wysokoprądowym Link do głównych akumulatorów. (wykorzystująca to samo sterowanie co do automatu rozrusznika ). Trzeba by znaleźć odpowiedni stycznik do tych prądów. Może takie: Link dwa równolegle ?
    Jako ogranicznik prądu może wykorzystać 2-3 oporniki świec żarowych ? albo lepiej np. 1-2 szt. takich grzejników 24v Link ? ( Dadzą one powolniejsze ale i bezpieczniejsze ładowanie ) . Jako dioda to np. mostek prostowniczy Link ze zmostkowanym wejściem. Można by wykorzystać do jego chłodzenia te wentylatorki przy ww. grzejnikach 24v. Przy takim układzie najprawdopodobniej można by się ograniczyć tylko do oryginalnych balanserów.
    I podstawowa przewaga nad układem nr. 1 : naładuje on baterie do poziomu max wyznaczonego przez alterantor , a napięcie nie spadnie później pomimo rozładowania akumulatorów ( dioda ). Dzięki temu mamy do dyspozycji duuuużo więcej energii. Zagrożenie przy podłączaniu akumulatorów do rozładowanych superkondensatorów też zlikwidowane.
    Obstawiam rozwiązanie nr. 2

    Tak to jest jak się człowiekowi nudzi na zwolnieniu chorobowym :D
  • #126
    vodiczka
    Poziom 43  
    Kolego, wystarczy wrócić do wiedzy, którą można nabyć na lekcji fizyki w liceum. ;)
    Fizycznie kolega uzyskał wynik niezgodny z teorią bo ma 2 różne pojemności układów (733,33µF versus 690µF) oraz te same rezystancje 3kΩ.
    Pozornie to nieduża różnica stałych RC ale nie w sytuacji gdy pojawia się w wykładniku potęgi.
    Skoro kolega nudzi się na chorobowym to proszę rozwiązać równanie (10) z linku który podałem.
    Zrozumie kolega dlaczego układ o niższej wartości RC szybciej się rozładuje.

    Dodatkowo, kolega przyjmuje znamionowe pojemności kondensatorów a rzeczywiste zazwyczaj odbiegają od znamionowych.
  • #127
    romanewas
    Poziom 9  
    vodiczka napisał:
    Zbychul napisał:
    Czy tak trudno przyznać się do błędu ???
    Nie muszę ;) albowiem zaszło pomiędzy nami totalne nieporozumienie :!:
    Zbychul napisał:
    W tym toku rozumowania przykładowo zestawiona bateria np 12 szt po 2,7v / 2,5 Ah o parametrach 32,4 V i "pojemności" 2,5 Ah. miała by wg kolegi sposobu liczenia parametry 32,4 V i "pojemność" 1/12 z 2,5 Ah

    Ja piszę o pojemności kondensatora (w faradach lub w mikrofaradach) a kolega o pojemności kondensatora w sensie ilości zgromadzonej energii.
    Zacznijmy od przypomnienia, że aby porównywać, który z 2 akumulatorów gromadzi więcej energii, porównując tylko ich pojemności w Ah, to oba akumulatory muszą być na to samo napięcie, np. oba 12V lub oba 24V. Dla porównania akumulatorów o różnych napięciach trzeba operować Wh lub kWh zgromadzonej energii a nie Ah pojemności.

    Podobnie jest z kondensatorami, jeżeli jeden może maksymalnie zgromadzić ładunek Q to dziesięć zgromadzi maksymalnie 10Q niezależnie czy będą połączone szeregowo czy równolegle ale przy połączeniu szeregowym należy je ładować dziesięciokrotnie wyższym napięciem niż przy połączeniu równoległym.

    Kolega nadal nie rozumie iż pisząc: "Tak należy rozpatrywać ale gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia." mówię o jednakowym napięciu dwóch układów - jednego złożonego z dwóch szeregowo połączonych kondensatorów i drugiego składającego się z pojedyńczego kondensatora.

    Wracając do doświadczenia kolegi - trzy kondensatory 2200µF podłączone do napięcia 36V zgromadzą dokładnie tyle samo energii co jeden 733,33 µF podłączony do napięcia 36V.


    Kolego pogubiłem się - co do ilości energii używajmy jednostek Wh. Jeżeli zrobię szereg superkondensatorów każdy powiedzmy o ładunku energetycznym 3Wh a w szeregu będzie 12szt tych superkodensatorów to nie zagłębiając się w napięcia (odpowiednio dobrane zakładamy) i pojemność w Faradach szereg ten będzie miał ładunek energatyczny w wysokości 36Wh czy nie??
  • #128
    Zbychul
    Poziom 20  
    vodiczka napisał:
    Kolego, wystarczy wrócić do wiedzy, którą można nabyć na lekcji fizyki w liceum. ;)
    Fizycznie kolega uzyskał wynik niezgodny z teorią bo ma 2 różne pojemności układów (733,33µF versus 690µF) oraz te same rezystancje 3kΩ.
    Pozornie to nieduża różnica stałych RC ale nie w sytuacji gdy pojawia się w wykładniku potęgi.
    Skoro kolega nudzi się na chorobowym to proszę rozwiązać równanie (10) z linku który podałem.
    Zrozumie kolega dlaczego układ o niższej wartości RC szybciej się rozładuje.

    Dodatkowo, kolega przyjmuje znamionowe pojemności kondensatorów a rzeczywiste zazwyczaj odbiegają od znamionowych.


    Dobre - różnica 1/16 pojemności kondensatora ma równoważyć 100% krótszy czas wyładowania.
    Zamiast dopasowywać teorię do rzeczywistości zrób kolego układ fizyczny i potem porozmawiamy.

    vodiczka napisał:

    ...Ja piszę o pojemności kondensatora (w faradach lub w mikrofaradach) a kolega o pojemności kondensatora w sensie ilości zgromadzonej energii.
    ...

    Nieprawda:
    vodiczka napisał:
    Zbychul napisał:
    a czy tych kondensatorów nie należy rozpatrywać jako źródła energii ??? ( czyli tak jakbyśmy łączyli ogniwa baterii, aku itp )
    Tak należy rozpatrywać ale gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia.


    Jak to mówił klasyk:

    nikt nas nie przekona , że białe jest białe a czarne jest czarne. Masakra
  • #129
    Carrrot
    Poziom 12  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Przecież nic nie masz do powiedzenia w temacie hehehe ....



    Jurek, weź zostaw trola. On wie lepiej, bo " mu się nie wydaje, że ma sprawność 50%" Rozrusznik sobie może mieć nawet 5kw, dolicz do tego opory zimnego silnika, zmrożonego oleju, zimnej skrzyni biegów. I gdzie jest teraz ten śmieszny prąd z tabliczki znamionowej? k**** w co 3 aucie w zimie stopione przewody, złączki, klemy, bo ponad 1000A bierze przy rozruchu, po całej nocy stania, a on wie lepiej, bo mu się wydaje. Polonista się bierze za elektrykę :D
  • #130
    vodiczka
    Poziom 43  
    Zbychul napisał:
    Dobre - różnica 1/16 pojemności kondensatora ma równoważyć 100% krótszy czas wyładowania.
    Próbowałem spokojnie wytłumaczyć ale zakończę nieprzyjemnie bo mnie "lekko zdrzaźniłeś" :cry:
    1. Poczytaj o ładowaniu i rozładowywaniu kondensatora w obwodzie RC, ogarnij co oznacza stała RC i jaki ma wpływ na przebieg prądu ładowania i prądu rozładowania, jaki jest wzór na napięcie i prąd w dowolnym momencie ładowania lub rozładowania kondensatora.
    2. Zrozum, że skoro masz naładowany kondensator do 36V i rozładowujesz go przez opornik 3kΩ to początkowy prąd rozładowania (Izero) wyniesie 12mA, niezależnie czy pojemność kondensatora to 2200µF, 733µF, czy 500µF. Jeżeli kondensator jest naładowany do trzykrotnie mniejszego napięcia (12V) i rozładowujesz przez opornik o trzykrotnie mniejszej rezystancji (1kΩ) to Izero też wyniesie 12mA.
    Prawo Ohma obowiązuje również w trakcie pomiarów wykonywanych przez nieuków.
  • #131
    Zbychul
    Poziom 20  
    vodiczka napisał:


    Kolega nadal nie rozumie iż pisząc: "Tak należy rozpatrywać ale gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia." mówię o jednakowym napięciu dwóch układów - jednego złożonego z dwóch szeregowo połączonych kondensatorów i drugiego składającego się z pojedyńczego kondensatora.

    Przecież to jednakowe napięcie jest opisane na schemacie !!!
    czy kolega tego nie widzi ???

    Nie dość , że kłamiesz kolego ( patrz mój post wyżej ) to jeszcze nie potrafisz odczytywać schematów .
    I jeszcze się bierzesz za pouczanie ?!?!?!


    Dodano:
    dla potomnych : w układzie testowym wyrównałem pojemności tak aby były jednakowe tj. po ok 730uF każda z baterii. Jak się domyślacie , jaka była różnica czasu rozładowania ?
    Tak, macie rację - bez znaczenia , bo wydłużył sięz ok. 6 sek. do ok. 7 sek.
    co w porównaniu do ok. 13 sek. drugiej baterii mówi samo za siebie.
    Ciekawe co nowego teraz gościu vodiczka wymyśli ?
  • #132
    romanewas
    Poziom 9  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    romanewas napisał:
    Teraz pozostaje tylko rozpracować jakoś układ zabezpieczeń!


    Kup balancery jak biały człowiek.


    https://pl.aliexpress.com/item/33030580880.html?spm=a2g0o.detail.1000023.7.42ac280aO7rKmG

    https://pl.aliexpress.com/item/4000293279970....000&pvid=d421a45d-6704-4677-95e1-5a4a50264da9

    Chyba tu są takie balancerki już w zestawie? Wystarczy dwa takie szeregi i będzie hulać na 24V?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Carrrot napisał:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Przecież nic nie masz do powiedzenia w temacie hehehe ....



    Jurek, weź zostaw trola. On wie lepiej, bo " mu się nie wydaje, że ma sprawność 50%" Rozrusznik sobie może mieć nawet 5kw, dolicz do tego opory zimnego silnika, zmrożonego oleju, zimnej skrzyni biegów. I gdzie jest teraz ten śmieszny prąd z tabliczki znamionowej? k**** w co 3 aucie w zimie stopione przewody, złączki, klemy, bo ponad 1000A bierze przy rozruchu, po całej nocy stania, a on wie lepiej, bo mu się wydaje. Polonista się bierze za elektrykę :D


    Chyba się za dużo jakichś bajek o trollach naoglądałeś kolego jeśli pijesz do mnie?? Jak żeś taki mądry i pyskaty to zamiast ubliżać to napisz Waść na jaki prąd powinien być policzony taki zestaw startowy???
  • #133
    Zbychul
    Poziom 20  
    Do romanewas
    tak w tym pierwszym linku co podałeś są na zdjęciach te balansery, te z drugiego linka już nie. Które kondensatory chcesz kupić ?
    aaa, nie dopiero teraz widzę, że mają je na sobie :D
  • #134
    Carrrot
    Poziom 12  
    romanewas napisał:
    Chyba się za dużo jakichś bajek o trollach naoglądałeś kolego jeśli pijesz do mnie?? Jak żeś taki mądry i pyskaty to zamiast ubliżać to napisz Waść na jaki prąd powinien być policzony taki zestaw startowy???

    Człowieku, spójrz na swoje posty. Szukasz bezawaryjności bo masz jakieś tam zobowiązania względem firm zewnętrznych, a za chwile wrzucasz linki do kondensatorów, za jakieś droble z aliexpress i pytasz czy będą dobre. Komedia. Takiej telenoweli popaprania dawno nie widziałem, Jak tak samo kręcisz kierownicą jak myślisz, to cieszę się, że nie spotkamy się nigdy na drodze :D
  • #135
    romanewas
    Poziom 9  
    Akumulator litowo jonowy do ciężarówki [img-1]

    Tu w powiększenie ten balancerek... Wygląda, że jest ustawiony na 2,7V? Zatem obstaję przy tym. Teraz tylko pytanie ile takich szeregów trzeba by połączyć aby to dobrze trybiło? Czy dwa czy może jednak aż cztery (dwa szeregowo i dwa równolegle) jak tu ktoś wyżej twierdzi, że tysiące Amperów potrzeba??
  • #136
    vodiczka
    Poziom 43  
    romanewas napisał:
    Kolego pogubiłem się - co do ilości energii używajmy jednostek Wh. Jeżeli zrobię szereg superkondensatorów każdy powiedzmy o ładunku energetycznym 3Wh a w szeregu będzie 12szt tych superkodensatorów to nie zagłębiając się w napięcia (odpowiednio dobrane zakładamy) i pojemność w Faradach szereg ten będzie miał ładunek energatyczny w wysokości 36Wh czy nie??
    Dokładnie tak, 36Wh. Pisałem wcześniej.
    vodiczka napisał:
    Podobnie jest z kondensatorami, jeżeli jeden może maksymalnie zgromadzić ładunek Q to dziesięć zgromadzi maksymalnie 10Q niezależnie czy będą połączone szeregowo czy równolegle ale przy połączeniu szeregowym należy je ładować dziesięciokrotnie wyższym napięciem niż przy połączeniu równoległym.

    Ale: Jeżeli z obliczeń wyjdzie ci, że dla zgromadzenia tego ładunku potrzebujesz (przy określonym napięciu) pojemności 5F i dysponujesz kondensatorami, które wytrzymają tylko 1/2 tego napięcia to musisz połączyć szeregowo 2 takie kondensatory o pojemności 10F każdy. To miałem na myśli pisząc: "gdy ładujesz do dowolnego napięcia dwa kondensatory 10F połączone szeregowo to zgromadzisz w nich tyle samo energii co w jednym kondensatorze 5F naładowanym do tego samego napięcia."
  • #137
    romanewas
    Poziom 9  
    Carrrot napisał:
    romanewas napisał:
    Chyba się za dużo jakichś bajek o trollach naoglądałeś kolego jeśli pijesz do mnie?? Jak żeś taki mądry i pyskaty to zamiast ubliżać to napisz Waść na jaki prąd powinien być policzony taki zestaw startowy???

    Człowieku, spójrz na swoje posty. Szukasz bezawaryjności bo masz jakieś tam zobowiązania względem firm zewnętrznych, a za chwile wrzucasz linki do kondensatorów, za jakieś droble z aliexpress i pytasz czy będą dobre. Komedia. Takiej telenoweli popaprania dawno nie widziałem, Jak tak samo kręcisz kierownicą jak myślisz, to cieszę się, że nie spotkamy się nigdy na drodze :D


    Widzę, że typowy kieras z kompleksami:) Chyba pora już do domu zjechać po tych tygodniach w budzie:) Nadal nie napisałeś ani jednego rzeczowego zdania chłopie i na temat. Ja ze swojej strony dodam, że np kupiłem co prawda nie na alliexpress ale na Alibabie po rozpoznaniu tematu dwie PC (pompy ciepła) ponad trzy lata temu (DERON). Kosztowały ułamek tego co firmowe made in EU a parametrami biją je na głowę! Tak więc nie mam żadnych uprzedzeń co do produktów MADE IN CHRL i kupowania w zamian tego MADE IN USA gdyż jest lepsze no bo ktoś powiedział, że jest i koniec. Poza tym na razie badam dopiero producentów i te ich wytwory - na pewno nie kupię pierwszego lepszego.
  • #138
    Zbychul
    Poziom 20  
    romanewas napisał:
    Akumulator litowo jonowy do ciężarówki [img-1]

    Tu w powiększenie ten balancerek... Wygląda, że jest ustawiony na 2,7V? Zatem obstaję przy tym. Teraz tylko pytanie ile takich szeregów trzeba by połączyć aby to dobrze trybiło? Czy dwa czy może jednak aż cztery (dwa szeregowo i dwa równolegle) jak tu ktoś wyżej twierdzi, że tysiące Amperów potrzeba??


    Na pewno dwa w szeregu , a czy dodatkowo równolegle ? bezpieczniej - tak.
  • #139
    romanewas
    Poziom 9  
    Do Zbychul: Czyli kwestia wybuchu/pożaru opanowana?:) Pozostaje kwestia prądu ładowania?
  • #140
    Zbychul
    Poziom 20  
    Jestem prawie przekonany , że w wersji 2 - TAK
    Co do ładowania to zamówiłbym dwie takie grzałki i na żywca zobaczył czy starczy 1 czy lepiej 2.
    :D
  • #141
    JarekC
    Poziom 30  
    Oryginalny Maxwellowy ESM ma trzy końcówki,
    https://www.greencarcongress.com/2014/03/20140305-maxwell.html

    Ładowanie odbywa się przez przetwornicę DC-DC z układem ograniczenia prądu ładowania i zabezpieczeniem przed wzrostem napięcia i monitoringiem temperatury.
    Natomiast przy rozruchu prąd pobierany jest bezpśredno z kondensatorów.

    Widok wnętrza ESM można znaleźć na youtube na pokazie z jakichś targów, ale widać tylko jedną stronę.
  • #142
    iWaM
    Poziom 15  
    [quote="Carrrot"]
    romanewas napisał:

    Człowieku, spójrz na swoje posty. Szukasz bezawaryjności bo masz jakieś tam zobowiązania względem firm zewnętrznych, a za chwile wrzucasz linki do kondensatorów, za jakieś droble z aliexpress i pytasz czy będą dobre. Komedia.


    Wydaje mi się że kolega ma rację, nawojujesz się i skomplikujesz auto a tu ci rozrusznik padnie, lub tysiąc innych podzespołów, lub powietrze zejdzie z koła. Przecież wystarczy się odpowiednio ubezpieczyć i sprawa załatwiona a nie łamać sobie głowę. Ale jak tam chcecie ;-)
  • #143
    romanewas
    Poziom 9  
    Nie wiem o jakim ubezpieczeniu mówisz? OCP? Raczej nie pokryje kar za niezrealizowany fracht. Pozostałe awarie wiadomo, że się zdarzają ale kwestia akumulatorów jest po prostu nagminna i bardzo częsta w porównaniu z pozostałymi awariami. Powiedział bym, że na 1 awarię rozrusznika masz 10 awarii akumulatorów... Tak wynika z historii serwisowych które oglądałem...
  • #144
    kortyleski
    Poziom 42  
    Więc nie słuchaj historii serwisowych tylko ludzi z praktyką w transporcie. Nam też zdarzyła się awaria aku w atego. Kierowca nie mógł odpalić. Ba nawet kabli nie miał. Jakiś " mobil z radyjka " odpalił go na kable i kierowca pojechał dalej. Spokojnie był czas znaleźć po trasie firmę co wymieni baterie na nowe. Od tej jednej awarii nasi kierowcy mają na pokładzie solidne kable rozruchowe i już. Nawet jak jeden z akumulatorów jest całkiem trup to auto po uruchomieniu awaryjnym i tak pojedzie. Więc jakieś bostery, odpalacze to inwestycja bez sensu. Natomiast sens ma chodzenie koło floty jak kura koło jajka i regularna kontrola stanu akumulatorów, napięcia ładowania.
    Takie cudo mamy
    https://allegro.pl/oferta/ideal-bdt4000-teste...MIkqD60oOJ5wIVleh3Ch2v9w0dEAQYBCABEgI71PD_BwE

    Jedna osoba jest odpowiedzialna ( i przeszkolona) za kontrolę ciężarówek. Stan płynów, opon, aku i ładowania.

    Do tego kierowcy w karcie zdania wozu mają rubrykę "uwagi" a że znają wozy to wpisują to co zauważyli.
    Nie mamy tego dużo, raptem z osiem solówek. Prędzej kłopot jest jak wąż od windy pękł i trzeba było jechać z drugim bo przecież z otwartą windą nie ruszy się z miejsca.

    Z praktyki, co prawda osobowej ale jednak. Beemka E38 przyjechała z Piwnicznej do warszawy zupełnie bez akumulatora. Wybuchł sam z siebie, rozwaliło celę i wyciekł elektrolit. Zaleciłem wyjąć akumulator, zaizolować plusową klemę( z braku laku sprawę załatwiło kilka rękawiczek na klemie plusowej) i po odpaleniu z kabli nie gasić silnika.
  • #145
    romanewas
    Poziom 9  
    Też jest to jakieś rozwiązanie ale drugą funkcję jaką pełni układ z superkondensatorami to jest właśnie nieprzeciążanie akumulatorów i zwiększenie ich życia. Poza tym ja nie słucham historii serwisowych ale dostałem dokładne rozpiski po kontraktach z Renault/Volvo Polska kilkunastu pojazdów z roczników 15 i 16 i w prawie połowie z nich były poważne i regularne problemy z akumulatorami. W zasadzie to jest najczęstsza awaria tych pojazdów. Kolejną jest układ AdBlue...
  • #147
    romanewas
    Poziom 9  
    iWaM napisał:
    romanewas napisał:
    Nie wiem o jakim ubezpieczeniu mówisz? OCP?

    Np o tym, pierwsze z brzegu:
    https://www.salomon.net.pl/oferta/ubezpieczenia/transportowe/transport-miedzynarodowy


    No to fajne te ubezpieczenie - bo nie wiem w sumie od czego:) Zobacz jakie są np wyłączenia:):

    - wskutek lub podczas użycia środka transportu nieprzystoso­wanego do przewozu danego rodzaju towaru lub niespraw­nego technicznie, (niepsrawnego technicznie czyli pada Ci akumulator i nie możesz odpalić auta - zatem dziękuję:)
    - wskutek nieterminowego podstawienia środka transportu do załadunku, (no i tu już zupełnie pozamiatane;)

    To ja dziękuję za coś co mi nic kompletnie nie daje...
  • #148
    iWaM
    Poziom 15  
    Wrzuciłem pierwsze z brzegu z netu. Ja mam ubezpieczenie firmy (nie OCP) dobrane indywidualnie do moich potrzeb i nie mam takich wyłączeń.
  • #149
    romanewas
    Poziom 9  
    No to kolego podziel się gdzie to ubezpieczenie masz - w jakim towarzystwie i jak się nazywa? Chyba, że to tajemnica?:)
  • #150
    iWaM
    Poziom 15  
    Allianz, PZU i Warta - przez ostatnie lata u nich miałem. Ja robię transport nietypowy i muszę mieć pewne rzeczy doubezpieczone, dlatego robią mi indywidualne ub.

    Dodano po 6 [minuty]:

    romanewas napisał:
    (niepsrawnego technicznie czyli pada Ci akumulator i nie możesz odpalić auta - zatem dziękuję

    Chyba się mylisz, bo uszkodzony aku nie podlega pod niesprawność techniczną.
    Warunki techniczne pojazdów
    Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
    1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
    2) nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
    3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
    4) nie powodowało niszczenia drogi;
    5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
    6) nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

    A to jest awaria a nie niesprawnośc techniczna

    Dodano po 1 [minuty]:

    Niesprawność techniczna to:
    1)układ hamulcowy i jego części;
    2)układ wydechowy;
    3)zadymienie spalin (diesel);
    4)emisje gazowe (benzyna, gaz ziemny lub gaz płynny (LPG));
    5)połączenia układu kierowniczego;
    6)światła, urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej;
    7)koła/opony;
    8)zawieszenie (widoczne usterki);
    9)podwozie (widoczne usterki);
    10)tachograf (instalacja);
    11)ogranicznik prędkości (instalacja i funkcje);
    12)dowody na wycieki paliwa/oleju.”