Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo fh12 2000r - Usterka ebs abs

Czaplus01 11 Jan 2020 15:48 2427 24
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    Czaplus01
    Level 5  
    Witam. Mam problem w volvie z ktorym walcze juz dluzszy czas. Mianowicie chodzi o to ze nie dziala mi abs. Zrobilem cala nowa instalacje do modulatorow od wyjscia z kabiny lecz problem polega na tym ze z kabli co sa podlaczone po prawej stronie nie wychodzi prad na modulatory. Sprawdzilem juz bezpieczniki sa ok a pradu jak nie bylo tak nie ma. Co jeszcze moge sprawdzic bo mnie szlak trafia juz
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Stary Brat
    Trucks specialist
    Musisz się określić czy w tym samochodzie jest ABS czy EBS. Bo jak jest ABS to prąd na modulatory jest wysyłany tylko jeśli podczas hamowania moduł sterujący stwierdzi zblokowanie koła. Oczywiście pojazd musi mieć prędkość ponad 7 km/h.
    W EBS prąd na modulatory jest wysyłany przez 2 sekundy po włączeniu zapłonu, i jeśli moduł "odpowie" po linii CAN że w jego systemie kontroli (czujnik prędkości, ciśnienie wyjścia) wszystko OK, zasilanie pozostanie włączone. Jeśli moduł sterownika EBS nie otrzyma tej informacji wyłączy dany modulator. Jest coś takiego jak diagnostyka, trzeba z niej korzystać.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #3
    Czaplus01
    Level 5  
    Mam uklad EBS. W aucie mam 2 bledy a mianowicie: MID 136 SID 007 FMI 9, MID 136 SID 9 FMI 9. Wiem tyle ze jest blad komunikacji zawor modulu 1 LT i lewy przod. Wiec jest opcja ze albo modul do wymiany albo cos nie tak ze sterownikiem?
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • #5
    Czaplus01
    Level 5  
    Aktywacja hamulca nic nie daje. Mam 3 moduly, 2 male z przodu i z tylu po lewej stronie mam jeden duzy.
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    Czaplus01
    Level 5  
    Przednie modulatory sa na jednym przewodzie a tyl ma osobny zrobilem cala nowa instalacje z tego powodu ze nie bylo przejscia ale dalej lipa :/
  • #8
    szyniu
    Level 20  
    Proponuje dokładnie sprawdzić piny w modulatorach często jest problem chodzi głównie o CAN a mianowicie zwyczajnie nie łączą jak sądzę są tam złącza typu deutsch.
    Jeśli faktycznie ins. zasilania i can jest nowa to jeszcze bym zerkną do samych modulatorów korozja, zimne luty lub jakaś inna usterka, dodam że często w volvo i to szczególnie w starszych modelach diagnostyka potrafi wprowadzić w błąd tzn. błąd który odczytywany jest na komputerze oznacza zupełnie inne miejsce lub przyczynę usterki.
    Spróbuj odpinać na przemian modulatory i za każdym razem rób test pedałem i diagnostykę i zobaczysz jak się zachowuje oczywiście ważne jest czym diagnozujesz bo jam mam na myśli fejs volvo vcads.Z moich obserwacji wynika że w starych modelach ebs volvo jest silne oddziaływanie modulatora na inny modulator a przy tym i na komunikacje can.
  • #9
    Czaplus01
    Level 5  
    Jutro jade na warsztat gdzie zajmują sie zaworami i zobaczymy co wynajda i wam napisze.
  • #10
    Czaplus01
    Level 5  
    Witam! Bylem dzis na diagnostyce i stwierdzono na 99% ze jest uszkodzona kaseta od ebs. Pytanie gdzie ona sie znajduje wogole?
  • #11
    Stary Brat
    Trucks specialist
    Masz układ EBS 2.2 kaseta w tych modelach była umieszczana na dole, środek konsoli. Trzeba rozebrać ten schowek na dokumenty pośrodku kabiny z przodu, przy samej podłodze. Tam będzie podwieszony obok przetwornicy. Od 2003 roku moduły są za siedzeniem pasażera w schowku. Czy ten co robił diagnostykę połączył się z modułem?. Bo jak nie uzyskał połączenia to nie znaczy że padł moduł, może nie jest zasilany. Jak znajdziesz moduł sprawdź poprawność zasilania. Jeśli chodzi o CAN modulatorów mimo że są osobno podłączone do różnych pinów w module, to i tak on jest zwarty w module w jeden CAN wspólny. Zasilania modulatorów są osobne w module dla przodów i tyłu. Na obudowie modułu pisze typ EBS, to podrzucę odpowiedni schemat do tego rozwiązania.
  • #12
    Czaplus01
    Level 5  
    Kolego Stary Brat a mozesz mi powiedziec czy hamulec gorski jest tez polaczony z tym wszystkim jakos?
  • #13
    Stary Brat
    Trucks specialist
    Górski czyli silnikowy, nie obsługuje EBS. Silnik D13 tak ale ty masz silnik raczej D12.. i tam zależy od wersji, bo to współpracuje z pedałem gazu a nie z pedałem hamulca. Tam może to robić VECU, ale trzeba znać typ silnika.
  • #14
    Czaplus01
    Level 5  
    Silnik mam D12b 420KM
  • #15
    Czaplus01
    Level 5  
    Volvo fh12 2000r - Usterka ebs abs

    Dodano po 1 [godziny] 23 [minuty]:

    Kolego stary brat sprawdzilem czy jest prrad i powiem ci ze jest ale 12 a nie 24V co mnie zdziwilo troche tak ma byc?
  • Helpful post
    #16
    Stary Brat
    Trucks specialist
    Dla EBS wtyczka 1 zasilająca: pin 7 i 8 to +24V względem masy pin 10 i 12 (masa -). Jedno zasilanie jest po kluczyku.
    Dla hamulca górskiego to: są trzy elektrozawory sterowane przez ECU silnika - dwa na powietrze w takim bloku z boku silnika bliżej miski olejowej - steruje klapą wydechu i trzeci to pod pokrywą zaworów steruje ciśnieniem oleju na dźwignie zaworowe. To jest hamulec WEB o wyższej wydajności, steruje zaworami wydechowymi. To jest skomplikowane, ważne są odpowiednie luzy zaworowe. (poczytaj sobie o tym) .Żądanie działania hamulca silnikowego przesyła po CAN moduł pojazdu w kabinie VECU biorąc pod uwagę klawisz dwustopniowy, (podaje on + na pin PA-20 i PA-21). Przekazuje Ci trochę punktów, to sobie możesz jakieś schematy ściągnąć z forum. Podpowiem Ci bo jesteś nowy, ale jest dobry zwyczaj, że za dobrą podpowiedź nagradzasz klikając na (+) "pomocny post"
  • #17
    Czaplus01
    Level 5  
    Czyli mam rozumiec ze hamulec gorki ma byc sprawny wzgledem ebs bo mam go ogolnie odlaczony (waz od powietrzapowietrze) kiedys zaciaglem i nie mogl odbic mi przez to odkrecilem wezyk od powietrza i go nie uzywam z tego wzgledu ze nie mam gdzie poniewaz nie jezdze po gorzystych terenach
  • #18
    Stary Brat
    Trucks specialist
    Pytałeś jak jest podłączony hamulec górski, dlatego o nim napisałem i jak się dobrze wczytasz to nie ma nic wspólnego z EBS. Ebs zajmuje się hamowaniem kół a nie silnika. To odłączenie nie ma wpływu na działanie EBS. Poszukaj sobie schematu od EBS 2.2, nowsze wersję mają EBS 5. niby podobnie, ale nie to samo.
    Ogólnie to: 1- wtyczka zasilanie, 2- pedał hamulca, 3 modulatory (mogą być tylko przednie, ale również wszystkie), 4- modulator naczepy. Podaję z pamięci.
  • #19
    Czaplus01
    Level 5  
    Bylem wczoraj autem na diagnostyce komputerowej i wykazalo mi uszkodzony glowny zawor hamulca (ten z przodu kabiny). Najgorsze jest to ze kolega chcial zrobic test modulatorow i tu lipa bo nie mogl sie polaczyc z nimi :/
  • Helpful post
    #20
    Stary Brat
    Trucks specialist
    Pedał hamulca jest prosty, to rodzaj dwóch potencjometrów zmieniających wartość w zależności od stopnia wciśnięcia pedału. Można to zmierzyć miernikiem. Są to 4 przewody, które można mierzyć napięciowo przy podłączonym pedale i włączonym zapłonie. Podsyłam Ci obrazek z takim pedałem. Zasilanie nie jestem pewny czy jest 24V czy 5V. masa to masa a wyjście z jednego potencjometru będzie rosnące a z drugie - malejące. Możesz wypiąć kostkę z pedału i sprawdzić jakie jest napięcie zasilania, a potem wpiąć, jeśli nie ma zwarcia w pedale - zasilanie nie zmieni się. Sprawdź sobie przewody, wydaje mi się, że pedał zajmuje osobną kostkę w module EBS. Volvo fh12 2000r - Usterka ebs abs
  • #21
    Czaplus01
    Level 5  
    Stary brat a jest mozliwosc ze jak on jest uszkodzony to lewa trona modulatorow nie moze sprawdzic kompem przez obd?
  • #22
    Stary Brat
    Trucks specialist
    Jeśli ten od "diagnozowania" połączył się z modułem EBS i odczytał jakieś błędy?, odczytał wartości zużycia klocków, ciśnienia, prędkości, położenie pedału - cokolwiek - czy nic nie wie?. Co z tymi zasilaniami modułu? Jak ta diagnostyka nic nie wie, to lepiej podaj mi błędy odczytane na wyświetlaczu pojazdu. EBS to MID 136.....
  • #23
    Czaplus01
    Level 5  
    No probowal polaczyc sie i nic nie mogl sie polaczyc. Kody bletow to: MID 136 SID 007 FMI 9, MID 136 SID 009 FMI 9

    Dodano po 7 [minuty]:

    Aaa i jeszcze jeden blad pokazal na kompie jak się podlaczyl od tego glownego zaworu hamulca ale nie pamietam jaki tam byl sid i fmi
  • #24
    Stary Brat
    Trucks specialist
    SID 007 modulator lewy przód, SID 008 modulator prawy przód, SID 009 - modulator tył. Odkręć górę takiego modulatora (4 śruby z góry na torx - jeśli przedni) i (6 śrub jeśli tył) i zobacz płytki elektroniki, taki stary to mogły zgnić. Po odkręceniu śrub powietrze nie ucieka, tylko na tasiemce trzyma się elektronika elektrozaworów i czujnika ciśnienia. Można ją spokojnie odchylić ale płytka drukowana trzyma się plastiku który odkręcasz. Takie modulatory pasują zamiennie ze SCANIĄ. Trzeba po numerach KNORR.
  • #25
    Czaplus01
    Level 5  
    Przedni lewy w srodu wyglada jak nowy a tylni nie sprawdzalem wiec jak znajde chwile czasu to zaraz sprawdze.