Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Świece strumieniowe czy na pewno kit?

E8600 23 May 2021 20:48 20394 99
  • #91
    pawelr98
    Level 39  
    A po co rajdowe auto, nie ma przykładów cywilnych ?

    Dwa silniki Toyoty, montowane w normalnych autach cywilnych.
    3S-GE, 2.0 wolnossące, 212KM przy 7500rpm
    2ZZ-GE, 1.8 wolnossące, 192KM przy 7500rpm (przy czym potrafią wydusić 220KM przy 9000rpm)
  • MetalworkMetalwork
  • #92
    E8600
    Level 39  
    O ile dobrze kojarzę to są to silniki ze zmiennymi fazami rozrządu więc porównanie nie trafione (bez tego nigdy by takiej mocy nie uzyskały).
    Nie chodzi tutaj o moc z litra pojemności a stopień doprężenia silnika (gdy silnik benzynowy ma kompresję zbliżoną do diesla).
    carrot wrote:
    ciężko powiedzieć, mieliśmy manometr do pomiaru kompresji ze stożkową, gumową końcówką, przy 17 bar wyrywało go z rąk
  • MetalworkMetalwork
  • #93
    pawelr98
    Level 39  
    W czasach Clio znano już zmienne fazy rozrządu, co pokazuje że wysoki stopień sprężania wymaga znacznie więcej pracy dla takiej samej mocy wyjściowej.

    Obecnie mamy za to Mazdę SkyActiv ze sprężaniem 16:1 i jakoś tam nadal nie stosuje się specjalnych świec.
  • #94
    ORMO_PL
    Level 19  
    pawelr98 wrote:
    Obecnie mamy za to Mazdę SkyActiv ze sprężaniem 16:1 i jakoś tam nadal nie stosuje się specjalnych świec.


    Bo tam jest wykorzystany cykl Atkinsona a nie Otto, to raz, a dwa zapłon ma miejsce gdy ciśnienie nie jest najwyższe.
  • #95
    siewcu
    Level 34  
    carrot wrote:
    Quote:
    A co do wzmianki o clio, które nie chciało odpalać na "zwykłych" świecach... Ciekaw jestem co tam było zrobione i ile mocy to generowało, ale strzelam, że minimum 200 KM z litra bez doładowania.

    Clio Williams w wersji rajdowej A grupa, silnik 2,0 wolnossący, 220 KM/7500rpm. Ile ten silnik miał sprężu tak naprawdę, ciężko powiedzieć, mieliśmy manometr do pomiaru kompresji ze stożkową, gumową końcówką, przy 17 bar wyrywało go z rąk :D
    W porównaniu do fabrycznego, cywilnego clio, które miało 136 KM wszystko w silniku było inne, korbowody, kute tłoki, głowica niższa o 3mm, inne wałki, zawory, szklanki popychaczy z płytkami zamiast hydro, komputer sterujący (normalny silnik miał tylko czujnik położenia wału i co za tym idzie wtrysk grupowy), tu był dodatkowy czujnik wałka i wtrysk sekwencyjny.
    Jeździło to na robionym na zamówienie 102 oktanowym paliwie (nie było w tamtych latach V-power), a jak jeździło, to można zobaczyć na YT Link

    Ja myślę, że kogoś to tu zdrowo fantazja poniosła. Wg specyfikacji stopień sprężania w A-grupowym Clio Williams to 12:1 i takie auta nie wymagają odpalania na cieplejszych świecach, więc coś tam było grubo nie halo. Poza tym Williams nie miał fabrycznie 136KM, więc najpierw radzę sobie dobrze odświeżyć pamięć albo przestać pisać bzdury...

    I nie pisałem o 200KM tylko o 200KM z litra pojemności. Taka subtelna różnica, bo po przeliczeniu takie 3SGE miałoby 400KM. A takie wyduszenie 220KM z 2ZZ to zasadniczo śmiech na sali, bo nie dość, że to ogromna ilość kasy, to jeszcze w Hondzie za sporo mniejsze pieniądze wyjdzie więcej mocy :D

    PS. Najmocniejsze auto wolnossące, po przeliczeniu mocy na litr pojemności skokowej silnika, to pewien Nissan, który miał 200KM. Z 1.6l pojemności. Co prawda była to wersja limitowana i produkowana przez rok, wersja "zwykła" miała "tylko" 175KM. Hondowska konkurencja z 1.6 pluła ledwie 185KM. Toyota była w lesie, jeśli już o niej piszesz...
  • #96
    Karaczan
    Level 41  
    siewcu wrote:
    Ja myślę, że kogoś to tu zdrowo fantazja poniosła. Wg specyfikacji stopień sprężania w A-grupowym Clio Williams to 12:1


    Stopień sprężania nie równa się ciśnieniu sprężania.
    Dla 12:1 ciśnienie wyliczone to 15bar.

    Przynajmniej przy standardowym silniku ZI, a tu mamy rajdowy, wyżyłowany silnik.
  • #97
    siewcu
    Level 34  
    Ja wiem, że to co innego, ale mimo wszystko z CR 12:1 nie wyjdzie ciśnienie ponad 17 bar. A czy jakoś całkiem wyżyłowany? Nie, 100 KM z litra w silniku wolnossącym to nie jest jakiś super wyczyn. Już na początku lat 90tych auta miały podobne moce w fabrycznych silnikach z taśmy... Pomijam już to, że kolega coś tam pomieszał, bo Clio Williams nie miało 136 KM.
  • #98
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    Pomijam już to, że kolega coś tam pomieszał, bo Clio Williams nie miało 136 KM.

    Nie do końca namieszałem. Clio w wersji A-gr powstało na bazie cywilnego modelu 1,8 16V (Musi powstać ileś tam egzemplarzy normalnego samochodu, aby rajdówka otrzymała homologacją). Ten silnik, F7P występował w 2 wersjach, wczesna, bez katalizatora, która miała 140KM i późniejsza z katem, nieco słabsza, właśnie 136KM. Ten silnik był właśnie bazą do powstania rajdowej wersji Williamsa.

    Natomiast cywilna wersja Clio Williams miała nieco inny silnik, F7R 2,0 16V 150KM, ten silnik miał większy skok tłoka od F7P, Renault wsadził wał korbowy od diesla 1,9 i w ten sposób uzyskali większą pojemność. Rajdówka miała wał o skoku takim jak 1,8 i większą średnicę tłoków
  • #99
    siewcu
    Level 34  
    No to nie był Williams. Według homologacji silnik o pojemności 1764cm3, robione na bazie wersji 16S. Williams występował tylko jako 2.0, choć teoretycznie był budowany jako baza do wersji A grupowej. A jednak powstała z 16S...

    A w ramach ciekawostki, gdyby ktoś chciał luknąć na homologację tego auta, FIA na swojej stronie(oficjalnej oczywiście) udostępnia: klik
  • #100
    carrot
    Moderator of Cars
    Od strony 90 homologacji jest opisany silnik o którym wspominałem