Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Świece strumieniowe czy na pewno kit?

E8600 12 Jan 2020 03:46 24855 99
Texa Poland
  • Chyba większość śledzących kanały motoryzacyjne w serwisie YouTube widziała test strumieniowych świec zapłonowych a raczej "wyrok" na tym "wynalazku". Zdaję sobie sprawę, że forum jest bardziej poświęcone elektronice ale z racji, że chodzi o świece zapłonowe zasilane prądem elektrycznym to chyba mi to wybaczycie. :D
    Rozwój mechaniki pamięta różne dziwne rozwiązania, które mniej lub bardziej się sprawdzały. Po obejrzeniu materiału wideo poświęconego świecom strumieniowym jedyne co mogę stwierdzić, że był nierzetelny i z góry zamierzony. Wyniki testu mnie nie zdziwiły gdyż były przeprowadzone w warunkach innych aniżeli zalecał ich sprzedawca.
    Większość uważa, że świeca niema większego znaczenia i jej zadanie to jedynie zapłon mieszanki za pośrednictwem iskry elektrycznej. Oczywiście o ile mowa o zwykłych niewysilonych silnikach to jak najbardziej mają oni rację. Sytuacja się zmienia diametralnie gdy zamiast zwykłego "odprężonego" silnika mowa o silnikach wyczynowych. Takie silniki mają współczynnik sprężania na poziomie 12:1 lub 13:1 gdy dla zwykłego silnika w aucie jest to ok. 10:1 (proszę nie mylić stopnia sprężania z kompresją).
    Wraz ze wzrostem współczynnika stopnia sprężania w silniku spalinowym rośnie też jego moc i sprawność ale również zaczynają się problemy z zapłonem mieszanki paliwowo-powietrznej oraz rośnie ryzyko powstawania spalania stukowego (spalania detonacyjne), które jest bardzo szkodliwe dla silnika. Mimo tych ograniczeń w ostatnich latach Mazda wypuściła silnik benzynowy "SKYACTIV-X" który ma stopień sprężania: 16.3:1. Budowa takiego silnika wymagała zwiększenia liczy czujników nadzorujących jego pracę jak chociażby czujniki ciśnienia sprężania w cylindrach oraz przebudowy układu zapłonowego. W tym silniku także zastosowano komorę wstępnego zapłonu umieszczoną w denku tłoka (rozwiązanie przypomina komorę wirową w silnikach diesla).
    Świece strumieniowe czy na pewno kit? Świece strumieniowe czy na pewno kit?


    Problemy z kontrolowanym zapłonem mieszanki w silnikach wysilonych jest znany branży motoryzacyjnej. Większość zapewne kojarzy rozwiązanie Twin Spark z samochodów marki Alfa Romeo. Jest to zapłon realizowany za pośrednictwem 2 świec na 1 cylinder, który można spotkać w wielu silnikach np. V12 Ferarri, V8 HEMI, silnikach samolotów a także motocyklach np. Ducati Multistrada. Pozwala to poprawić warunki zapłonu mieszanki w niewielkim stopniu także podnosząc moc silnika.
    Świece strumieniowe czy na pewno kit?

    Wróćmy do tematu przewodniego czyli świec strumieniowych. Taka świeca różni się jedynie tym od tradycyjnej świecy zapłonowej, że ma komorę wstępnego zapłonu mieszanki z które wychodzą otwory do zapłonu reszty mieszanki w cylindrze a dokładnie we właściwej komorze spalania. Większość zapewne wie ale pokrótce przypomnę świece strumieniowe wg. sprzedawcy miały obniżyć spalanie, zwiększyć moc oraz ograniczyć ryzyko spalania stukowego pod warunkiem przystosowania map sterujących pracą silnika.
    Czy jest to możliwe?
    Zapewne tego tematu bym nie poruszył na forum gdyby nie fakt, że przypadkiem trafiłem na patent FCA Italy S.p.A. dotyczący podobnego rozwiązania tyle tylko, że z wykorzystaniem 2 świec zapłonowych. Podobnie jak w przypadku świecy strumieniowej jest komora wstępnego zapłonu z otworami kierunkującymi zapłon reszty mieszanki w cylindrze. To rozwianie pozwala uniknąć spalania stukowego w silniku o zwiększonym stopniu sprężania oraz zmniejszyć zużycie paliwa w sposób bezpieczny dla silnika. Możliwe jest zubożenie mieszanki, które podnosi moc silnika oraz zwiększa temperaturę spalania. W tym rozwiązaniu 2 świeca zapłonowa ma jedynie ustabilizować proces spalania przy niskim obciążeniu silnika. Premiera supersamochodu marki Maserati z silnikiem wyposażonym w tą technologię jest planowana dopiero na maj tego roku.
    Świece strumieniowe czy na pewno kit?

    Samo rozwiązanie nie jest innowacyjne gdyż coś podobnego znajdziemy w silniku Ferrari F1 z tą różnicą, że tam zarówno wtryskiwacz jak i sam świeca jest umieszczona w komorze wstępnego spalania. W tym rozwiązaniu jest wtrysk bezpośredni do komory wstępnej oraz jest tylko jedna świeca zapłonowa. Patent na to rozwiązanie należy do Mahle Powertrain LLC a jego budowa została przedstawiona poniżej.
    Świece strumieniowe czy na pewno kit?Świece strumieniowe czy na pewno kit?


    Przechodząc do podsumowanie to na wstępie zaznaczam, że absolutnie nie miałem na celu reklamować świec strumieniowych a podszedłem do zagadnienia czysto naukowo. Jak widać rozwiązanie jest znane w silnikach wysilonych więc przypuszczam, że realnie działa. Pytanie tylko w jak dużym stopniu pozwala poprawić osiągi silnika? Gdybym zajmował się tuningiem lub budową silników wyczynowych zapewne bym rozwiązanie przetestował. Downsizing w motoryzacji może sprawić, że podobne rozwiązania w przyszłości trafią do zwykłych aut. Z tego co wiem to Honda jest czymś podobnym zainteresowana. Moim zdaniem test świec strumieniowych byłby bardziej rzetelny gdyby przeprowadzić go na starszej konstrukcji silnika z gaźnikiem; osobiście sugerował bym silnik motocyklowy z wyższym stopniem sprężania. Być może kiedyś sam to sprawdzę wykonując komorę zapłonu wstępnego nakręcaną na świece zapłonową. Takie rozwiązanie także jest dostępne w sprzedaży: Pulse-Jet Ignition

    Aktualizacja
    Drążąc temat nie wierzyłem, że czegoś podobnego nie wymyślono wcześniej w motoryzacji i się nie myliłem. :D
    Podobną komorę wstępnego zapłonu znajdziemy w silniku benzynowym z roku 1974 tj. Honda Civic CVCC (trzy zawory na cylinder).
    Silnik podobnie pozwalał zubożyć mieszankę, dodatkową zaletą zubożenia mieszanki jest wzrost czystości spalin (redukcja tlenków azotu).
    Ochrona środowiska silnie "motywuje" motoryzację w ostatnich latach do budowy coraz mniej emisyjnych silników. Właśnie z tego powodu kilka marek zainteresowało się tym starym rozwiązaniem z komorą wstępną w tym sama Honda.
    Świece strumieniowe czy na pewno kit?


    Jakie jest wasze zdanie o świecach strumieniowych oraz czy spotkaliście podobne rozwiązanie we współczesnych silnikach?

    Źródła:
    https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=US239193347&tab=NATIONALBIBLIO
    https://patents.google.com/patent/US20120103302A1/en
    https://arstechnica.com/cars/2016/05/turbulen...nes-result-in-unprecedented-efficiency-gains/
    https://moparinsiders.com/fca-italy-patents-t...park-plug-engine-with-combustion-pre-chamber/
    https://www.enginelabs.com/news/f1-tech-what-is-turbulent-jet-ignition/
    https://m.interia.pl/magazynauto/news,nId,2400128
    https://automobilownia.pl/dziedzictwo-inzynierii-cvcc/
    https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/...to-receive-superstrong-pistons-for-new-engine

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    E8600
    Level 39  
    Offline 
    E8600 wrote 6875 posts with rating 1412, helped 423 times. Been with us since 2017 year.
  • Texa Poland
  • #2
    tronics
    Level 38  
    @E8600 -jeśli chodzi o M4K to chyba się kolego mijasz z prawdą.
    Quote:
    Wyniki testu mnie nie zdziwiły gdyż były przeprowadzone w warunkach innych aniżeli zalecał ich sprzedawca

    W przypadku M4K sprzedawca nie zastrzegał żadnych szczególnych warunków, jedyne co sprzedawca udostępnił to lista zalet z "do 30% redukcji paliwa z dedykowaną mapą zapłonu", połowa tego przy standardowej i poprawa mocy o ok 5-10%. Tak, spalania nie sprawdzono, ale 0% redukcji spalania też mieści się w "do 30%", a poprawy mocy nie było praktycznie żadnej. Zatem fałszem jest sprzedawanie tego rozwiązania jako pasującego do każdego silnika i dającego realne korzyści (a świece tanie nie są) - a z tego co pamiętam łysy pytał czy na tym modelu silnika można się deklarowanych wielkości spodziewać i uzyskał potwierdzenie. Może jako dedykowane rozwiązanie do określonych silników się sprawdzają, ale lista tych silników nie będzie długa i taka informacja powinna się u sprzedawcy pojawić. Wsadzanie tego byle gdzie z rzekomym poprawianiem czegokolwiek jest równie wiarygodne jak booster rozruchu w postaci małego supercapa w gnieździe zapalniczki.
  • #3
    bumble
    User under supervision
    Sadze, ze raczej należy się kierować zaleceniami producenta a nie sprzedawcy który nie musi mieć wiele wspólnego z branża motoryzacyjna.
  • #4
    carrot
    Moderator of Cars
    Kluczowe tutaj są "dedykowane mapy zapłonu". Zamontowanie tych świec w jakimkolwiek silniku bez modyfikacji map nic nie da, lub efekt będzie gorszy niż na standardowych.
    Wiele lat temu zbudowaliśmy rajdówkę, Clio Williamsa, okazało się że silnika nie da się odpalić na standardowych świecach, trzeba było wkręcać specjalne, komora zapłonu może nie była tak zabudowana jak w strumieniowych, niemniej jednak elektroda środkowa była całkowicie schowana w korpusie świecy. Po uruchomieniu i nagrzaniu silnika wymieniało się świece na zwykłe
  • Texa Poland
  • #5
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Na pracę silnika składa się kilka parametrów, jeżeli poprawiamy jeden to tracimy na innym. Podnosimy moc, tracimy na elastyczności. Jeżeli utrzymamy obydwa powyższe parametry to skrócimy żywotność silnika. i można by tu wymieniać w nieskończoność. Konstruktorzy seryjnych pojazdów dążą do tego, aby pojazd był tani, jako tako jechał i wytrzymał do końca gwarancji. Jeżeli na tanie tłoki damy więcej ognia lub zmienimy kierunek jego rozprzestrzeniania się w komorze spalania, to mamy silnik na jeden spektakularny wyścig ( no może jedno Grand Prix) tak jak to się odbywa w F1.
  • #6
    Michal_WWL
    Level 25  
    Świece stosowane w silnikach gazowych, przemysłowych. Tam wymienia się co roku, zwykłe podobno nie wytrzymałyby miesiąca...
  • #7
    blue_17
    Level 32  
    Materiał nie wykazuje naukowości tylko "marketingowość" lub ból obnażeniem podstawowych praw fizyki.
    Aby zaistniał patent musi mieć rozwiązanie znamiona nowości oraz orginalności więc rozwiązanie to wykazuje. Czasami patenty z rzeczywistością nie mają wiele wspólnego.

    Jeśli takim prostym zabiegiem dało by się otrzymać do 30% więcej mocy bez zbędnego wysilania silnika było by to już co najmniej opatentowane przez znacznie większe firmy lub nie opatrntowane ale pilnie strzeżone.
    Słusznie zostało zauważone, że takie rozwiązania są w F1 a na ile starcza taki silnik?
    Znacznie krócej niż 5-10 lat.
    5 do 10 razy krócej ;)

    Nie jestem zwolennikiem wszystkich materiałów Pana Michała ale zawsze można oddać świece do niezależnych testów np. do niemieckiego TÜV ocenią to bezstronnie sprzętem laboratoryjnym.

    Jeśli bezstronne laboratorium ogłosi wyniki i ma to się raport który można opublikować to wtedy już niema odwrotu.
    Może okazać się że daje to efekt ale przy ściśle określonych warunkach. Niestety o tym nie wspomniano na stronie. Jeśli okazało by się to prawdą to należałoby to dopisać bo wtedy UOKiK miał by pole do popisu.

    Ze swojej strony proponuję ocenę w zewnętrznym akredytowanym laboratorium.

    Jeśli okaże się że wszystko w porządku to mając taki dokument w ręku sprzedaż powinna się znacząco zwiększyć. Chociaż zdaję sobie sprawę że takie badania nie są tanie.

    Pozdrawiam
  • #8
    E8600
    Level 39  
    tronics wrote:
    Zatem fałszem jest sprzedawanie tego rozwiązania jako pasującego do każdego silnika i dającego realne korzyści

    Oczywiście, wcale tego nie neguje a sprzedawca jak to sprzedawca zachwalał aby sprzedać.

    carrot wrote:
    Kluczowe tutaj są "dedykowane mapy zapłonu". Zamontowanie tych świec w jakimkolwiek silniku bez modyfikacji map nic nie da, lub efekt będzie gorszy niż na standardowych.

    We współczesnych silnikach nawet zmiana wydechu na tzw. sportowy bez dostosowania mapy sterownika pogorszy osiągi silnika ale mało osób o tym wie. Sądzą auto jest głośniejsze to na pewno wzrosła moc.

    carrot wrote:
    Kluczowe tutaj są "dedykowane mapy zapłonu".

    Dokładnie. Wiem, że nawet na tym forum są osoby pasjonujące się w modyfikacjach silników i dla nich dostosowanie mapy silnika nie jest sztuką tajemną. Jeśli tylko takie rozwiązanie realnie obniża negatywny wpływ zapłonu zubożonej mieszanki to pozwoli to zwiększyć moc i obniżyć spalanie nie skracając drastycznie żywotności silnika. Kierunkowanie zapłonu mieszanki może powodować to, że większa wartość % ciepła wytworzonego w procesie spalania mieszanki w silniku jest odbierana przez cylinder.

    Co do samego patentu to sprzedawca ma go jedynie na sposób odprowadzania ciepła czyli taki patent zrobiony na siłę.

    Małą aktualizacja w pierwszym poście. Podobne rozwiązanie już kiedyś było w motoryzacji i ma powrócić ze względów "ekologicznych".
  • #9
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    E8600 wrote:
    ze względów "ekologicznych
    o to to to.... ekologia teraz w modzie.
    Były magnetyzery, turbinki Kowalskiego, maszyny do czyszczenia silników z nagaru, Motodoktory dolewane do oleju. Każdy pomysł był pożyteczny..... dla pomysłodawcy :D
  • #10
    cefaloid
    Level 32  
    Cowboy zagrabie wrote:
    Były magnetyzery, turbinki Kowalskiego, maszyny do czyszczenia silników z nagaru, Motodoktory dolewane do oleju. Każdy pomysł był pożyteczny..... dla pomysłodawcy :D


    Nie prawda. Motodoktor np jest najbardziej pożyteczny dla handlarzy :)

    Co do silnika z dwoma świecami to przecież Alfa Romeo ma swoje TwinSpark. Ale stosują klasyczne świece.
  • #11
    E8600
    Level 39  
    "Ekologia" także nie lubię tego słowa gdyż bardzo rzadko ma na celu ochronę środowiska naturalnego.
    Fizyki nie oszukamy zubożona mieszanka czyli mniejsza ilość paliwa spalana skuteczniej daje czystsze spaliny a tego wymaga się dziś od silników.

    cefaloid wrote:
    Co do silnika z dwoma świecami to przecież Alfa Romeo ma swoje TwinSpark. Ale stosują klasyczne świece.

    Zgadza się. Wspomniałem o systemie Twin Spark żeby uświadomić niektórym, że efektywność zapłonu mieszanki jednak ma wpływ dla silnika. System był bardziej popularny gdy silniki nie były budowane przez księgowych jak obecnie ma to miejsce (oszczędzanie na wszystkim).
  • #12
    Karaczan
    Level 41  
    Według mojego myślenia przynajmniej ograniczenie spalania stukowego jest prawdą ;)
    Reszta raczej nie koniecznie, coś za coś...
    Zabudowana elektroda we własnej "komorze spalania" pewnie marginalnie opóźnia zapłon mieszanki w samym cylindrze. Czyli wyprzedzenie zapłonu delikatnie zmniejszamy. Zmniejszenie wyprzedzenia redukuje spalanie stukowe.
    Mniejsze wyprzedzenie = na ogół mniejsza moc.
    Ale ECU ma swoje czujniki wykrywające stuki. Jak je wykryje opóźnia kąt zaplonu, powiedzmy o 1°.
    Jeśli powiedzmy jesteśmy na granicy spalania stukowego, świeca strumieniowa opóźnia kąt o 0.2°, ECU nie wykryje stuku i nie przestawi zapłonu, to mamy 0.8° zysku na wyprzedzeniu. Czyli wzrost mocy, jednak na granicy błędu pomiarowego.

    Przynajmniej jeśli mówimy o standardowym silniku, gdzie wtrysk leje w cylinder, a nie w dedykowaną komorę wstępną jak na pokazanych patentach.
  • #13
    zielony_gajowy
    Level 14  
    E8600 wrote:
    Chyba większość śledzących kanały motoryzacyjne w serwisie YouTube widziała test strumieniowych świec zapłonowych a raczej "wyrok" na tym "wynalazku".

    Nie wiem, nie znam się, ale się wypowiem.
    Komora spalania jest "zintegrowana" z świecą, przez Producenta. Jeżeli, pojawią się nowe świece poprawiające pracę silnika, to Producent natychmiast je wprowadzi i wyda nowe spoty reklamowe o oszczędności, ekologii, wzrostu mocy.
    Ewentualnie przeprojektuje komorę spalania tak, aby nowa świeca mogła "zabłyszczeć" i wyemituje nowe reklamy.
    Reakcja Producentów jest wyższa, niż YT'berów, ale wolniejsza, niż marketing śmieci.
    Na razie, Producent mojego samochodu, nie zaleca innych płynów, innych świec, innych "innych" niż wymienione w instrukcji obsługi.
    REASUMUJĄC.
    Proszę, zobaczyć dlaczego do różnych (niby takie same) silników stosuje się różne świece.
    W pewnych przypadkach, może podnieść parametry, ale to są przypadki sporadyczne - a, nie wiemy jak będzie z trwałością silnika.
    Jeżeli, Producent nie zaleca takich świec, to powoli uszkodzicie silnik.
  • #16
    RitterX
    Level 39  
    http://www.konstrukcjeinzynierskie.pl/aktualn...lnosci/2726-nowa-koncepcja-ukladu-zaplonowego
    To rozwiązanie ma znacznie większą komorę pośrednią od tej jaką może zagwarantować świeca strumieniowa. Dodatkowo komora znajduje się po chłodnej stronie, dobre odbieranie ciepła z płaszcza komory i to będzie miało znaczenie dla stabilności, powtarzalności zapłonu. Większa komora napełniona mieszanką paliwowo powietrzną po zapłonie przez duży otwór wstrzyknie ją do komory tworząc dodatkowo wir, odbicie od denka cylindra. Tym samym dotychczas nie zapalona mieszanka ulegnie spalaniu tak jak byśmy sobie tego życzyli czyli możliwie równomiernie i szybko. Z wielkością komory pośredniej i średnicą jej ujścia jest jak z zapalaniem ogniska. Zdecydowanie lepiej robi się to sporym palnikiem jak pojedynczą zapałką. Małe otwory w podstawie świecy strumieniowej jakiegoś szału w cylindrze nie zrobią. Jest jeszcze problem odkładającego się nagaru w owych otworach.
    Podsumowując 30% poprawy nawet z remapowaniem zapłonu to jakaś chora bajka.
  • #17
    E8600
    Level 39  
    Istnieje coś takiego jak temperatura samooczyszczania świec zapłonowych i wcale ona do niskich nie należy zaczyna się od temp. 450°C i idzie w górę do ok 800°C. W skrócie im niższa temperatura tym więcej nagaru więc teoria z chłodzeniem komory wstępnej jest niezasadna. Współczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim mają problem z nagarem po części z tego powodu, że wtrysk bezpośredni nadmiernie wychładza silnik (drugą składową jest pobierany olej).
    Świece strumieniowe czy na pewno kit?
    https://autokult.pl/14101,wlasciwosci-temperaturowe-swiec-zaplonowych
  • #18
    Karaczan
    Level 41  
    E8600 wrote:
    Współczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim mają problem z nagarem po części z tego powodu, że wtrysk bezpośrednim nadmiernie wychładza silnik (drugą składową jest pobierany olej).


    Problemem jest głównie nagar na trzonkach zaworowych, które nie są obmywane z nagaru za pomocą mieszanki.
  • #19
    RitterX
    Level 39  
    Problem z czyszczeniem dotyczy świec strumieniowych. W rozwiązaniu z dużą komorą pośrednią będzie to zupełnie inna bajka gdyż w komorze pośredniej po zapłonie w komorze głównej będzie powstawało na chwilę niższe ciśnienie jak w cylindrze, w skutek ruchu wirowego zapalonej mieszanki w cylindrze. Tym samym cząstki będą zasysane do cylindra. W tym rozwiązaniu jest klasyczna świeca, która będzie znacznie lepiej poddawana procesowi wypalania nagaru jak taka z zakrytą elektrodą wyładowczą i otworkami w zakrywającym denku.
    Oba rozwiązania, komora wstępnego zapłonu i świeca wirowa tylko z pozoru wyglądają bardzo podobnie.
  • #20
    pawelr98
    Level 39  
    E8600 wrote:

    Zgadza się. Wspomniałem o systemie Twin Spark żeby uświadomić niektórym, że efektywność zapłonu mieszanki jednak ma wpływ dla silnika. System był bardziej popularny gdy silniki nie były budowane przez księgowych jak obecnie ma to miejsce (oszczędzanie na wszystkim).


    Tylko Alfa Romeo ?

    To zobaczcie silniki L13 i L15 Hondy. Ładowane do Civica,Fita i City oraz wielu innych popularnych modeli.
    Oba występowały w wersji i-DSI czyli z dwoma świecami na cylinder.
    Ten silnik (bo to w sumie jedno i to samo) do dzisiaj tłuką, chociaż już bez wersji i-DSI.
    Ale jak komuś trzeba, to zawsze można przekładać głowice i "rzeźbić".
    Ja mam City z L13A8 i-DSI.

    A Twin Spark w Alfie to ma raczej niechlubną obiegową opinię jeśli chodzi o niezawodność.
  • #21
    Karaczan
    Level 41  
    A może pójdźmy jeszcze dalej...
    Świeca bardzo wysoko napięciowa, której jedna z elektrod jest po prostu denkiem tłoka! :D
    I tak wypala się głównie środkowa, która była by wymienna razem z samą świecą.
    Na tłoku wstawka z itru czy platyny...
    Itrowe czy platynowe świece potrafią dobijać do 80kkm, nowoczesne downsizingowe silniki robia śrenio 120kkm, po czym konieczny bywa remont. Jesteśmy blisko...

    Tylko co na to patenty z mieszankami uwarstwionymi?!
    Tyle się z tym nakombinowali, a teraz okazuje się że jednak fajnie jest zapalić CAŁĄ mieszankę na raz?!

    To trochę jak z Turbo i EGR.
    Pakujemy więcej powietrza (turbo), czy może jednak nie (egr). Pomijam dopalanie spalin, chodzi mi tylko o zmniejszenie O2 w mieszance -> zmniejszenie temp spalania -> redukcje NOx...

    Za to redukując NOx zwiekszamy "zadymienie" spalin. :P
  • #22
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Panowie, świeca strumieniowa jest bzdurą, nawet nie chce mi się tłumaczyć czemu, bo wymagało by to kilku godzin wygrzebywania informacji z internetu dla zobrazowania tegoż. W każdym razie świeca ma jedno jedyne zadanie - w sposób pewny odpalić mieszankę w cylindrze, nie zależnie od jej składu procentowego (oczywiście powyżej granicy palności) i temperatury. Dawno osiągnięto już maksimum w tej dziedzinie - świece nie żyją już kilku czy kilkunastu tysięcy km jak w starych autach, tylko kilkadziesiąt - kilkaset tysięcy. Do tego ultrawydajne układy elektronicznego sterowania wysokim napięciem, dające powtarzalną iskrę w całym zakresie prędkości obrotowej silnika i jego obciążeń. To nie wtrysk CR, gdzie wtrysk paliwa do cylindra podzielono na kilka sekwencji, dla wydajniejszego spalania i bardziej elastycznej pracy. Chocby ktoś na uszach stawał, to cztery płomyczki wychodzące z czterech dziurek nie odpalą ładunku zasadniczego skuteczniej, niż silne wyładowanie pomiędzy elektrodami - bo same z takowego pochodzą. Nic to się nie ma do spalania stukowego - te powodują zupełnie innne czynniki - ktoś przywoływał to silniki Mazdy czy Hondy, czy GDI - poczytajcie panowie o mieszance uwarstwionej i co to jest prawo Paschena.
  • #23
    E8600
    Level 39  
    pawelr98 wrote:
    Tylko Alfa Romeo ?

    Nie tylko ale to dzięki oczywistej nazwie posłużyło mi za przykład.

    Karaczan wrote:
    Tylko co na to patenty z mieszankami uwarstwionymi?!
    Tyle się z tym nakombinowali, a teraz okazuje się że jednak fajnie jest zapalić CAŁĄ mieszankę na raz?!

    Nigdzie tego nie napisałem aby spalać całą mieszankę na raz a jedynie, że pozwala zrobić to efektywniej/skuteczniej.
  • #24
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    A może pójdźmy jeszcze dalej...
    Świeca bardzo wysoko napięciowa, której jedna z elektrod jest po prostu denkiem tłoka!

    Swego czasu Saab prowadził w tym kierunku zaawansowane badania, zrobili nawet taki silnik, nie wiem czy wyszedł po za laboratorium. Natomiast wdrożyli do seryjnej produkcji system trionic, kaseta zapłonowa, która poprzez podanie napięcia stałego na świece powodowała jonizację powietrza/mieszanki w komorze spalania, sterownik mierzył przepływ prądu i ustalał punkt zapłonu, było to ponoć znacznie lepsze rozwiązanie od stosowanego powszechnie piezoelektrycznego czujnika spalania stukowego
  • #25
    palmus
    Level 33  
    Quote:
    A może pójdźmy jeszcze dalej...
    Świeca bardzo wysoko napięciowa, której jedna z elektrod jest po prostu denkiem tłoka!

    Nie popracuje długo.Wypali w nim dziurę.Predzej czy później.
  • #26
    carrot
    Moderator of Cars
    Nie, iskra nie waliła bezpośrednio w aluminiowy tłok, była w jego denku elektroda, której żywotność producent przewidział na cały okres eksploatacji silnika
  • #27
    E8600
    Level 39  
    Producenci kombinują od lat jak podnieść już wysoką sprawność silników spalinowych. Absolutnie nie walczy się o wartości rzędu 30 % jak to deklarował sprzedawca świec strumieniowych a zyski na poziomie 3-5 %. Rozwiązanie z F1 poprawia wydajność o ok 10 % co może wydawać się bardzo mało a jest to bardzo dużo dla współczesnej motoryzacji.
    Nie oczekujmy więc tego samego od świecy strumieniowej ale zysk mocy o 5 % przy jednoczesnym spadku spalania o 5 % bez pogorszenia trwałości silnika byłby rewolucyjny moim zdaniem.

    Wartością o które najbardziej się dziś walczy to czystość spalin bez tego przy stale rosnących wymaganiach norm emisji spalin silnik jest "bezwartościowy" (obowiązujące prawo nie pozwoli go sprzedać). Obniżenie emisji wymaga zubożenia mieszanki i pełniejszego jej spalania a rozwiązanie z komorą wstępną w teorii to umożliwia.

    Do czasu kiedy ktoś nie zrobi badań i nie wykupi patentu na świece strumieniowe pewnie się o tym oficjalnie nie dowiemy.
    Nikt nie będzie inwestować dużych pieniędzy w badania na których zyska ktoś inny. :D

    Pozostają więc mało rzetelne badania w gronie pasjonatów motoryzacji.
  • #28
    RitterX
    Level 39  
    E8600 wrote:
    Do czasu kiedy ktoś nie zrobi badań i nie wykupi patentu na świece strumieniowe pewnie się o tym oficjalnie nie dowiemy.
    Nikt nie będzie inwestować dużych pieniędzy w badania na których zyska ktoś inny. :D

    Cokolwiek powyżej 5...10% może wynikać jedynie ze zmian termodynamiki czyli podniesienia poziomu sprężania mieszanki, lepszego odbioru ciepła w cyklu termodynamicznym,... Czyli wszystkiego tego czego nie da się zrobić wkręcając zamienny element. Dlatego nie spodziewałbym się popularyzacji świec strumieniowych poza entuzjastami, którzy dokręcają spojlery, wycinają EGR-y i katalizatory a tak ogólnie bardzo rzadko bywali na lekcjach fizyki :) . Tutaj, w przypadku świec strumieniowych, najzwyczajniej nie ma gdzie wyrwać termodynamice tych 5%...10% a 30% to już, jak pisałem, chora bajka. To już lepiej zacząć jeździć na ubogiej mieszance albo gazie i wypalać zawory :) .
  • #29
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    RitterX wrote:
    Cokolwiek powyżej 5...10% może wynikać jedynie za zmian termodynamiki czyli podniesienia poziomu sprężania mieszanki, lepszego odbioru ciepła w cyklu termodynamicznym
    Zauważcie, że magnetyzery też miały obniżać zużycie paliwa - a laboratoryjnie chyba nikt tego nie potwierdził. Tego typu wynalazki idą w kierunku audiovoodoo - podnosząc argument "odpowiednio spreparowanych map" potrafi ktoś, z producentem tych świec włącznie powiedzieć gdzie te modyfikacje mają konkretnie leżeć? Bo ja mogę tylko spekulować w kierunku niewielkiego wyprzedzenia KWZ - i to też dość trudnego do określenia.
  • #30
    E8600
    Level 39  
    robokop wrote:
    Bo ja mogę tylko spekulować w kierunku niewielkiego wyprzedzenia KWZ

    O dziwo nawet nie: http://www.strumieniowe.pl/zalecenia.html
    W mojej ocenie sprzedawca ma skromne pojęcie o mechanice i raczej podpatrzył rozwiązanie z zagranicy.

    Pomijając same świece strumieniowe analizując rozwiązanie w F1 oraz w silniku Mazdy SKYACTIV-X to zastosowanie komory wstępnej sprawia, że większa część energii trafia na denko tłoka w początkowej fazie suwu pracy silnika a same spaliny dłużej oddziałują na tłok. Na symulacji przedstawionej w pierwszym filmie spalanie mieszanki w cylindrze jest szybsze (nie wiadomo ile w tym prawdy).