Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

安iece strumieniowe czy na pewno kit?

E8600 12 Sty 2020 03:46 8769 67
  • Chyba wi瘯szo嗆 郵edz帷ych kana造 motoryzacyjne w serwisie YouTube widzia豉 test strumieniowych 鈍iec zap這nowych a raczej "wyrok" na tym "wynalazku". Zdaj sobie spraw, 瞠 forum jest bardziej po鈍i璚one elektronice ale z racji, 瞠 chodzi o 鈍iece zap這nowe zasilane pr康em elektrycznym to chyba mi to wybaczycie. :D
    Rozw鎩 mechaniki pami皻a r騜ne dziwne rozwi您ania, kt鏎e mniej lub bardziej si sprawdza造. Po obejrzeniu materia逝 wideo po鈍i璚onego 鈍iecom strumieniowym jedyne co mog stwierdzi, 瞠 by nierzetelny i z g鏎y zamierzony. Wyniki testu mnie nie zdziwi造 gdy by造 przeprowadzone w warunkach innych ani瞠li zaleca ich sprzedawca.
    Wi瘯szo嗆 uwa瘸, 瞠 鈍ieca niema wi瘯szego znaczenia i jej zadanie to jedynie zap這n mieszanki za po鈔ednictwem iskry elektrycznej. Oczywi軼ie o ile mowa o zwyk造ch niewysilonych silnikach to jak najbardziej maj oni racj. Sytuacja si zmienia diametralnie gdy zamiast zwyk貫go "odpr篹onego" silnika mowa o silnikach wyczynowych. Takie silniki maj wsp馧czynnik spr篹ania na poziomie 12:1 lub 13:1 gdy dla zwyk貫go silnika w aucie jest to ok. 10:1 (prosz nie myli stopnia spr篹ania z kompresj).
    Wraz ze wzrostem wsp馧czynnika stopnia spr篹ania w silniku spalinowym ro郾ie te jego moc i sprawno嗆 ale r闚nie zaczynaj si problemy z zap這nem mieszanki paliwowo-powietrznej oraz ro郾ie ryzyko powstawania spalania stukowego (spalania detonacyjne), kt鏎e jest bardzo szkodliwe dla silnika. Mimo tych ogranicze w ostatnich latach Mazda wypu軼i豉 silnik benzynowy "SKYACTIV-X" kt鏎y ma stopie spr篹ania: 16.3:1. Budowa takiego silnika wymaga豉 zwi瘯szenia liczy czujnik闚 nadzoruj帷ych jego prac jak chocia瘺y czujniki ci郾ienia spr篹ania w cylindrach oraz przebudowy uk豉du zap這nowego. W tym silniku tak瞠 zastosowano komor wst瘼nego zap這nu umieszczon w denku t這ka (rozwi您anie przypomina komor wirow w silnikach diesla).
    安iece strumieniowe czy na pewno kit? 安iece strumieniowe czy na pewno kit?


    Problemy z kontrolowanym zap這nem mieszanki w silnikach wysilonych jest znany bran篡 motoryzacyjnej. Wi瘯szo嗆 zapewne kojarzy rozwi您anie Twin Spark z samochod闚 marki Alfa Romeo. Jest to zap這n realizowany za po鈔ednictwem 2 鈍iec na 1 cylinder, kt鏎y mo積a spotka w wielu silnikach np. V12 Ferarri, V8 HEMI, silnikach samolot闚 a tak瞠 motocyklach np. Ducati Multistrada. Pozwala to poprawi warunki zap這nu mieszanki w niewielkim stopniu tak瞠 podnosz帷 moc silnika.
    安iece strumieniowe czy na pewno kit?

    Wr鵵my do tematu przewodniego czyli 鈍iec strumieniowych. Taka 鈍ieca r騜ni si jedynie tym od tradycyjnej 鈍iecy zap這nowej, 瞠 ma komor wst瘼nego zap這nu mieszanki z kt鏎e wychodz otwory do zap這nu reszty mieszanki w cylindrze a dok豉dnie we w豉軼iwej komorze spalania. Wi瘯szo嗆 zapewne wie ale pokr鏒ce przypomn 鈍iece strumieniowe wg. sprzedawcy mia造 obni篡 spalanie, zwi瘯szy moc oraz ograniczy ryzyko spalania stukowego pod warunkiem przystosowania map steruj帷ych prac silnika.
    Czy jest to mo磧iwe?
    Zapewne tego tematu bym nie poruszy na forum gdyby nie fakt, 瞠 przypadkiem trafi貫m na patent FCA Italy S.p.A. dotycz帷y podobnego rozwi您ania tyle tylko, 瞠 z wykorzystaniem 2 鈍iec zap這nowych. Podobnie jak w przypadku 鈍iecy strumieniowej jest komora wst瘼nego zap這nu z otworami kierunkuj帷ymi zap這n reszty mieszanki w cylindrze. To rozwianie pozwala unikn望 spalania stukowego w silniku o zwi瘯szonym stopniu spr篹ania oraz zmniejszy zu篡cie paliwa w spos鏏 bezpieczny dla silnika. Mo磧iwe jest zubo瞠nie mieszanki, kt鏎e podnosi moc silnika oraz zwi瘯sza temperatur spalania. W tym rozwi您aniu 2 鈍ieca zap這nowa ma jedynie ustabilizowa proces spalania przy niskim obci捫eniu silnika. Premiera supersamochodu marki Maserati z silnikiem wyposa穎nym w t technologi jest planowana dopiero na maj tego roku.
    安iece strumieniowe czy na pewno kit?

    Samo rozwi您anie nie jest innowacyjne gdy co podobnego znajdziemy w silniku Ferrari F1 z t r騜nic, 瞠 tam zar闚no wtryskiwacz jak i sam 鈍ieca jest umieszczona w komorze wst瘼nego spalania. W tym rozwi您aniu jest wtrysk bezpo鈔edni do komory wst瘼nej oraz jest tylko jedna 鈍ieca zap這nowa. Patent na to rozwi您anie nale篡 do Mahle Powertrain LLC a jego budowa zosta豉 przedstawiona poni瞠j.
    安iece strumieniowe czy na pewno kit?安iece strumieniowe czy na pewno kit?


    Przechodz帷 do podsumowanie to na wst瘼ie zaznaczam, 瞠 absolutnie nie mia貫m na celu reklamowa 鈍iec strumieniowych a podszed貫m do zagadnienia czysto naukowo. Jak wida rozwi您anie jest znane w silnikach wysilonych wi璚 przypuszczam, 瞠 realnie dzia豉. Pytanie tylko w jak du篡m stopniu pozwala poprawi osi庵i silnika? Gdybym zajmowa si tuningiem lub budow silnik闚 wyczynowych zapewne bym rozwi您anie przetestowa. Downsizing w motoryzacji mo瞠 sprawi, 瞠 podobne rozwi您ania w przysz這軼i trafi do zwyk造ch aut. Z tego co wiem to Honda jest czym podobnym zainteresowana. Moim zdaniem test 鈍iec strumieniowych by豚y bardziej rzetelny gdyby przeprowadzi go na starszej konstrukcji silnika z ga幡ikiem; osobi軼ie sugerowa bym silnik motocyklowy z wy窺zym stopniem spr篹ania. By mo瞠 kiedy sam to sprawdz wykonuj帷 komor zap這nu wst瘼nego nakr璚an na 鈍iece zap這now. Takie rozwi您anie tak瞠 jest dost瘼ne w sprzeda篡: Pulse-Jet Ignition

    Aktualizacja
    Dr捫帷 temat nie wierzy貫m, 瞠 czego podobnego nie wymy郵ono wcze郾iej w motoryzacji i si nie myli貫m. :D
    Podobn komor wst瘼nego zap這nu znajdziemy w silniku benzynowym z roku 1974 tj. Honda Civic CVCC (trzy zawory na cylinder).
    Silnik podobnie pozwala zubo篡 mieszank, dodatkow zalet zubo瞠nia mieszanki jest wzrost czysto軼i spalin (redukcja tlenk闚 azotu).
    Ochrona 鈔odowiska silnie "motywuje" motoryzacj w ostatnich latach do budowy coraz mniej emisyjnych silnik闚. W豉郾ie z tego powodu kilka marek zainteresowa這 si tym starym rozwi您aniem z komor wst瘼n w tym sama Honda.
    安iece strumieniowe czy na pewno kit?


    Jakie jest wasze zdanie o 鈍iecach strumieniowych oraz czy spotkali軼ie podobne rozwi您anie we wsp馧czesnych silnikach?

    毒鏚豉:
    https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=US239193347&tab=NATIONALBIBLIO
    https://patents.google.com/patent/US20120103302A1/en
    https://arstechnica.com/cars/2016/05/turbulen...nes-result-in-unprecedented-efficiency-gains/
    https://moparinsiders.com/fca-italy-patents-t...park-plug-engine-with-combustion-pre-chamber/
    https://www.enginelabs.com/news/f1-tech-what-is-turbulent-jet-ignition/
    https://m.interia.pl/magazynauto/news,nId,2400128
    https://automobilownia.pl/dziedzictwo-inzynierii-cvcc/
    https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/...to-receive-superstrong-pistons-for-new-engine

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisa podobny artyku? Wy郵ij do mnie a otrzymasz kart SD 64GB.
    O autorze
    E8600
    Poziom 38  
    Offline 
  • #2
    tronics
    Poziom 37  
    @E8600 -je郵i chodzi o M4K to chyba si kolego mijasz z prawd.
    Cytat:
    Wyniki testu mnie nie zdziwi造 gdy by造 przeprowadzone w warunkach innych ani瞠li zaleca ich sprzedawca

    W przypadku M4K sprzedawca nie zastrzega 瘸dnych szczeg鏊nych warunk闚, jedyne co sprzedawca udost瘼ni to lista zalet z "do 30% redukcji paliwa z dedykowan map zap這nu", po這wa tego przy standardowej i poprawa mocy o ok 5-10%. Tak, spalania nie sprawdzono, ale 0% redukcji spalania te mie軼i si w "do 30%", a poprawy mocy nie by這 praktycznie 瘸dnej. Zatem fa連zem jest sprzedawanie tego rozwi您ania jako pasuj帷ego do ka盥ego silnika i daj帷ego realne korzy軼i (a 鈍iece tanie nie s) - a z tego co pami皻am 造sy pyta czy na tym modelu silnika mo積a si deklarowanych wielko軼i spodziewa i uzyska potwierdzenie. Mo瞠 jako dedykowane rozwi您anie do okre郵onych silnik闚 si sprawdzaj, ale lista tych silnik闚 nie b璠zie d逝ga i taka informacja powinna si u sprzedawcy pojawi. Wsadzanie tego byle gdzie z rzekomym poprawianiem czegokolwiek jest r闚nie wiarygodne jak booster rozruchu w postaci ma貫go supercapa w gnie寮zie zapalniczki.
  • #3
    bumble
    U篡tkownik obserwowany
    Sadze, ze raczej nale篡 si kierowa zaleceniami producenta a nie sprzedawcy kt鏎y nie musi mie wiele wsp鏊nego z bran瘸 motoryzacyjna.
  • #4
    carrot
    Moderator Samochody
    Kluczowe tutaj s "dedykowane mapy zap這nu". Zamontowanie tych 鈍iec w jakimkolwiek silniku bez modyfikacji map nic nie da, lub efekt b璠zie gorszy ni na standardowych.
    Wiele lat temu zbudowali鄉y rajd闚k, Clio Williamsa, okaza這 si 瞠 silnika nie da si odpali na standardowych 鈍iecach, trzeba by這 wkr璚a specjalne, komora zap這nu mo瞠 nie by豉 tak zabudowana jak w strumieniowych, niemniej jednak elektroda 鈔odkowa by豉 ca趾owicie schowana w korpusie 鈍iecy. Po uruchomieniu i nagrzaniu silnika wymienia這 si 鈍iece na zwyk貫
  • #5
    Cowboy zagrabie
    Poziom 27  
    Na prac silnika sk豉da si kilka parametr闚, je瞠li poprawiamy jeden to tracimy na innym. Podnosimy moc, tracimy na elastyczno軼i. Je瞠li utrzymamy obydwa powy窺ze parametry to skr鏂imy 篡wotno嗆 silnika. i mo積a by tu wymienia w niesko鎍zono嗆. Konstruktorzy seryjnych pojazd闚 d捫 do tego, aby pojazd by tani, jako tako jecha i wytrzyma do ko鎍a gwarancji. Je瞠li na tanie t這ki damy wi璚ej ognia lub zmienimy kierunek jego rozprzestrzeniania si w komorze spalania, to mamy silnik na jeden spektakularny wy軼ig ( no mo瞠 jedno Grand Prix) tak jak to si odbywa w F1.
  • #6
    Michal_WWL
    Poziom 25  
    安iece stosowane w silnikach gazowych, przemys這wych. Tam wymienia si co roku, zwyk貫 podobno nie wytrzyma造by miesi帷a...
  • #7
    blue_17
    Poziom 32  
    Materia nie wykazuje naukowo軼i tylko "marketingowo嗆" lub b鏊 obna瞠niem podstawowych praw fizyki.
    Aby zaistnia patent musi mie rozwi您anie znamiona nowo軼i oraz orginalno軼i wi璚 rozwi您anie to wykazuje. Czasami patenty z rzeczywisto軼i nie maj wiele wsp鏊nego.

    Je郵i takim prostym zabiegiem da這 by si otrzyma do 30% wi璚ej mocy bez zb璠nego wysilania silnika by這 by to ju co najmniej opatentowane przez znacznie wi瘯sze firmy lub nie opatrntowane ale pilnie strze穎ne.
    S逝sznie zosta這 zauwa穎ne, 瞠 takie rozwi您ania s w F1 a na ile starcza taki silnik?
    Znacznie kr鏂ej ni 5-10 lat.
    5 do 10 razy kr鏂ej ;)

    Nie jestem zwolennikiem wszystkich materia堯w Pana Micha豉 ale zawsze mo積a odda 鈍iece do niezale積ych test闚 np. do niemieckiego T郹 oceni to bezstronnie sprz皻em laboratoryjnym.

    Je郵i bezstronne laboratorium og這si wyniki i ma to si raport kt鏎y mo積a opublikowa to wtedy ju niema odwrotu.
    Mo瞠 okaza si 瞠 daje to efekt ale przy 軼i郵e okre郵onych warunkach. Niestety o tym nie wspomniano na stronie. Je郵i okaza這 by si to prawd to nale瘸這by to dopisa bo wtedy UOKiK mia by pole do popisu.

    Ze swojej strony proponuj ocen w zewn皻rznym akredytowanym laboratorium.

    Je郵i oka瞠 si 瞠 wszystko w porz康ku to maj帷 taki dokument w r瘯u sprzeda powinna si znacz帷o zwi瘯szy. Chocia zdaj sobie spraw 瞠 takie badania nie s tanie.

    Pozdrawiam
  • #8
    E8600
    Poziom 38  
    tronics napisa:
    Zatem fa連zem jest sprzedawanie tego rozwi您ania jako pasuj帷ego do ka盥ego silnika i daj帷ego realne korzy軼i

    Oczywi軼ie, wcale tego nie neguje a sprzedawca jak to sprzedawca zachwala aby sprzeda.

    carrot napisa:
    Kluczowe tutaj s "dedykowane mapy zap這nu". Zamontowanie tych 鈍iec w jakimkolwiek silniku bez modyfikacji map nic nie da, lub efekt b璠zie gorszy ni na standardowych.

    We wsp馧czesnych silnikach nawet zmiana wydechu na tzw. sportowy bez dostosowania mapy sterownika pogorszy osi庵i silnika ale ma這 os鏏 o tym wie. S康z auto jest g這郾iejsze to na pewno wzros豉 moc.

    carrot napisa:
    Kluczowe tutaj s "dedykowane mapy zap這nu".

    Dok豉dnie. Wiem, 瞠 nawet na tym forum s osoby pasjonuj帷e si w modyfikacjach silnik闚 i dla nich dostosowanie mapy silnika nie jest sztuk tajemn. Je郵i tylko takie rozwi您anie realnie obni瘸 negatywny wp造w zap這nu zubo穎nej mieszanki to pozwoli to zwi瘯szy moc i obni篡 spalanie nie skracaj帷 drastycznie 篡wotno軼i silnika. Kierunkowanie zap這nu mieszanki mo瞠 powodowa to, 瞠 wi瘯sza warto嗆 % ciep豉 wytworzonego w procesie spalania mieszanki w silniku jest odbierana przez cylinder.

    Co do samego patentu to sprzedawca ma go jedynie na spos鏏 odprowadzania ciep豉 czyli taki patent zrobiony na si喚.

    Ma陰 aktualizacja w pierwszym po軼ie. Podobne rozwi您anie ju kiedy by這 w motoryzacji i ma powr鏂i ze wzgl璠闚 "ekologicznych".
  • #9
    Cowboy zagrabie
    Poziom 27  
    E8600 napisa:
    ze wzgl璠闚 "ekologicznych
    o to to to.... ekologia teraz w modzie.
    By造 magnetyzery, turbinki Kowalskiego, maszyny do czyszczenia silnik闚 z nagaru, Motodoktory dolewane do oleju. Ka盥y pomys by po篡teczny..... dla pomys這dawcy :D
  • #10
    cefaloid
    Poziom 32  
    Cowboy zagrabie napisa:
    By造 magnetyzery, turbinki Kowalskiego, maszyny do czyszczenia silnik闚 z nagaru, Motodoktory dolewane do oleju. Ka盥y pomys by po篡teczny..... dla pomys這dawcy :D


    Nie prawda. Motodoktor np jest najbardziej po篡teczny dla handlarzy :)

    Co do silnika z dwoma 鈍iecami to przecie Alfa Romeo ma swoje TwinSpark. Ale stosuj klasyczne 鈍iece.
  • #11
    E8600
    Poziom 38  
    "Ekologia" tak瞠 nie lubi tego s這wa gdy bardzo rzadko ma na celu ochron 鈔odowiska naturalnego.
    Fizyki nie oszukamy zubo穎na mieszanka czyli mniejsza ilo嗆 paliwa spalana skuteczniej daje czystsze spaliny a tego wymaga si dzi od silnik闚.

    cefaloid napisa:
    Co do silnika z dwoma 鈍iecami to przecie Alfa Romeo ma swoje TwinSpark. Ale stosuj klasyczne 鈍iece.

    Zgadza si. Wspomnia貫m o systemie Twin Spark 瞠by u鈍iadomi niekt鏎ym, 瞠 efektywno嗆 zap這nu mieszanki jednak ma wp造w dla silnika. System by bardziej popularny gdy silniki nie by造 budowane przez ksi璕owych jak obecnie ma to miejsce (oszcz璠zanie na wszystkim).
  • #12
    Karaczan
    Poziom 39  
    Wed逝g mojego my郵enia przynajmniej ograniczenie spalania stukowego jest prawd ;)
    Reszta raczej nie koniecznie, co za co...
    Zabudowana elektroda we w豉snej "komorze spalania" pewnie marginalnie op騧nia zap這n mieszanki w samym cylindrze. Czyli wyprzedzenie zap這nu delikatnie zmniejszamy. Zmniejszenie wyprzedzenia redukuje spalanie stukowe.
    Mniejsze wyprzedzenie = na og馧 mniejsza moc.
    Ale ECU ma swoje czujniki wykrywaj帷e stuki. Jak je wykryje op騧nia k徠 zaplonu, powiedzmy o 1.
    Je郵i powiedzmy jeste鄉y na granicy spalania stukowego, 鈍ieca strumieniowa op騧nia k徠 o 0.2, ECU nie wykryje stuku i nie przestawi zap這nu, to mamy 0.8 zysku na wyprzedzeniu. Czyli wzrost mocy, jednak na granicy b喚du pomiarowego.

    Przynajmniej je郵i m闚imy o standardowym silniku, gdzie wtrysk leje w cylinder, a nie w dedykowan komor wst瘼n jak na pokazanych patentach.
  • #13
    zielony_gajowy
    Poziom 14  
    E8600 napisa:
    Chyba wi瘯szo嗆 郵edz帷ych kana造 motoryzacyjne w serwisie YouTube widzia豉 test strumieniowych 鈍iec zap這nowych a raczej "wyrok" na tym "wynalazku".

    Nie wiem, nie znam si, ale si wypowiem.
    Komora spalania jest "zintegrowana" z 鈍iec, przez Producenta. Je瞠li, pojawi si nowe 鈍iece poprawiaj帷e prac silnika, to Producent natychmiast je wprowadzi i wyda nowe spoty reklamowe o oszcz璠no軼i, ekologii, wzrostu mocy.
    Ewentualnie przeprojektuje komor spalania tak, aby nowa 鈍ieca mog豉 "zab造szcze" i wyemituje nowe reklamy.
    Reakcja Producent闚 jest wy窺za, ni YT'ber闚, ale wolniejsza, ni marketing 鄉ieci.
    Na razie, Producent mojego samochodu, nie zaleca innych p造n闚, innych 鈍iec, innych "innych" ni wymienione w instrukcji obs逝gi.
    REASUMUJ。.
    Prosz, zobaczy dlaczego do r騜nych (niby takie same) silnik闚 stosuje si r騜ne 鈍iece.
    W pewnych przypadkach, mo瞠 podnie嗆 parametry, ale to s przypadki sporadyczne - a, nie wiemy jak b璠zie z trwa這軼i silnika.
    Je瞠li, Producent nie zaleca takich 鈍iec, to powoli uszkodzicie silnik.
  • #16
    RitterX
    Poziom 38  
    http://www.konstrukcjeinzynierskie.pl/aktualn...lnosci/2726-nowa-koncepcja-ukladu-zaplonowego
    To rozwi您anie ma znacznie wi瘯sz komor po鈔edni od tej jak mo瞠 zagwarantowa 鈍ieca strumieniowa. Dodatkowo komora znajduje si po ch這dnej stronie, dobre odbieranie ciep豉 z p豉szcza komory i to b璠zie mia這 znaczenie dla stabilno軼i, powtarzalno軼i zap這nu. Wi瘯sza komora nape軟iona mieszank paliwowo powietrzn po zap這nie przez du篡 otw鏎 wstrzyknie j do komory tworz帷 dodatkowo wir, odbicie od denka cylindra. Tym samym dotychczas nie zapalona mieszanka ulegnie spalaniu tak jak by鄉y sobie tego 篡czyli czyli mo磧iwie r闚nomiernie i szybko. Z wielko軼i komory po鈔edniej i 鈔ednic jej uj軼ia jest jak z zapalaniem ogniska. Zdecydowanie lepiej robi si to sporym palnikiem jak pojedyncz zapa趾. Ma貫 otwory w podstawie 鈍iecy strumieniowej jakiego sza逝 w cylindrze nie zrobi. Jest jeszcze problem odk豉daj帷ego si nagaru w owych otworach.
    Podsumowuj帷 30% poprawy nawet z remapowaniem zap這nu to jaka chora bajka.
  • #17
    E8600
    Poziom 38  
    Istnieje co takiego jak temperatura samooczyszczania 鈍iec zap這nowych i wcale ona do niskich nie nale篡 zaczyna si od temp. 450蚓 i idzie w g鏎 do ok 800蚓. W skr鏂ie im ni窺za temperatura tym wi璚ej nagaru wi璚 teoria z ch這dzeniem komory wst瘼nej jest niezasadna. Wsp馧czesne silniki z wtryskiem bezpo鈔ednim maj problem z nagarem po cz窷ci z tego powodu, 瞠 wtrysk bezpo鈔edni nadmiernie wych豉dza silnik (drug sk豉dow jest pobierany olej).
    安iece strumieniowe czy na pewno kit?
    https://autokult.pl/14101,wlasciwosci-temperaturowe-swiec-zaplonowych
  • #18
    Karaczan
    Poziom 39  
    E8600 napisa:
    Wsp馧czesne silniki z wtryskiem bezpo鈔ednim maj problem z nagarem po cz窷ci z tego powodu, 瞠 wtrysk bezpo鈔ednim nadmiernie wych豉dza silnik (drug sk豉dow jest pobierany olej).


    Problemem jest g堯wnie nagar na trzonkach zaworowych, kt鏎e nie s obmywane z nagaru za pomoc mieszanki.
  • #19
    RitterX
    Poziom 38  
    Problem z czyszczeniem dotyczy 鈍iec strumieniowych. W rozwi您aniu z du膨 komor po鈔edni b璠zie to zupe軟ie inna bajka gdy w komorze po鈔edniej po zap這nie w komorze g堯wnej b璠zie powstawa這 na chwil ni窺ze ci郾ienie jak w cylindrze, w skutek ruchu wirowego zapalonej mieszanki w cylindrze. Tym samym cz御tki b璠 zasysane do cylindra. W tym rozwi您aniu jest klasyczna 鈍ieca, kt鏎a b璠zie znacznie lepiej poddawana procesowi wypalania nagaru jak taka z zakryt elektrod wy豉dowcz i otworkami w zakrywaj帷ym denku.
    Oba rozwi您ania, komora wst瘼nego zap這nu i 鈍ieca wirowa tylko z pozoru wygl康aj bardzo podobnie.
  • #20
    pawelr98
    Poziom 38  
    E8600 napisa:

    Zgadza si. Wspomnia貫m o systemie Twin Spark 瞠by u鈍iadomi niekt鏎ym, 瞠 efektywno嗆 zap這nu mieszanki jednak ma wp造w dla silnika. System by bardziej popularny gdy silniki nie by造 budowane przez ksi璕owych jak obecnie ma to miejsce (oszcz璠zanie na wszystkim).


    Tylko Alfa Romeo ?

    To zobaczcie silniki L13 i L15 Hondy. ζdowane do Civica,Fita i City oraz wielu innych popularnych modeli.
    Oba wyst瘼owa造 w wersji i-DSI czyli z dwoma 鈍iecami na cylinder.
    Ten silnik (bo to w sumie jedno i to samo) do dzisiaj t逝k, chocia ju bez wersji i-DSI.
    Ale jak komu trzeba, to zawsze mo積a przek豉da g這wice i "rze嬌i".
    Ja mam City z L13A8 i-DSI.

    A Twin Spark w Alfie to ma raczej niechlubn obiegow opini je郵i chodzi o niezawodno嗆.
  • #21
    Karaczan
    Poziom 39  
    A mo瞠 p鎩d幟y jeszcze dalej...
    安ieca bardzo wysoko napi璚iowa, kt鏎ej jedna z elektrod jest po prostu denkiem t這ka! :D
    I tak wypala si g堯wnie 鈔odkowa, kt鏎a by豉 by wymienna razem z sam 鈍iec.
    Na t這ku wstawka z itru czy platyny...
    Itrowe czy platynowe 鈍iece potrafi dobija do 80kkm, nowoczesne downsizingowe silniki robia 鈔enio 120kkm, po czym konieczny bywa remont. Jeste鄉y blisko...

    Tylko co na to patenty z mieszankami uwarstwionymi?!
    Tyle si z tym nakombinowali, a teraz okazuje si 瞠 jednak fajnie jest zapali CAㄐ mieszank na raz?!

    To troch jak z Turbo i EGR.
    Pakujemy wi璚ej powietrza (turbo), czy mo瞠 jednak nie (egr). Pomijam dopalanie spalin, chodzi mi tylko o zmniejszenie O2 w mieszance -> zmniejszenie temp spalania -> redukcje NOx...

    Za to redukuj帷 NOx zwiekszamy "zadymienie" spalin. :P
  • #22
    robokop
    Moderator Samochody
    Panowie, 鈍ieca strumieniowa jest bzdur, nawet nie chce mi si t逝maczy czemu, bo wymaga這 by to kilku godzin wygrzebywania informacji z internetu dla zobrazowania tego. W ka盥ym razie 鈍ieca ma jedno jedyne zadanie - w spos鏏 pewny odpali mieszank w cylindrze, nie zale積ie od jej sk豉du procentowego (oczywi軼ie powy瞠j granicy palno軼i) i temperatury. Dawno osi庵ni皻o ju maksimum w tej dziedzinie - 鈍iece nie 篡j ju kilku czy kilkunastu tysi璚y km jak w starych autach, tylko kilkadziesi徠 - kilkaset tysi璚y. Do tego ultrawydajne uk豉dy elektronicznego sterowania wysokim napi璚iem, daj帷e powtarzaln iskr w ca造m zakresie pr璠ko軼i obrotowej silnika i jego obci捫e. To nie wtrysk CR, gdzie wtrysk paliwa do cylindra podzielono na kilka sekwencji, dla wydajniejszego spalania i bardziej elastycznej pracy. Chocby kto na uszach stawa, to cztery p這myczki wychodz帷e z czterech dziurek nie odpal 豉dunku zasadniczego skuteczniej, ni silne wy豉dowanie pomi璠zy elektrodami - bo same z takowego pochodz. Nic to si nie ma do spalania stukowego - te powoduj zupe軟ie innne czynniki - kto przywo造wa to silniki Mazdy czy Hondy, czy GDI - poczytajcie panowie o mieszance uwarstwionej i co to jest prawo Paschena.
  • #23
    E8600
    Poziom 38  
    pawelr98 napisa:
    Tylko Alfa Romeo ?

    Nie tylko ale to dzi瘯i oczywistej nazwie pos逝篡這 mi za przyk豉d.

    Karaczan napisa:
    Tylko co na to patenty z mieszankami uwarstwionymi?!
    Tyle si z tym nakombinowali, a teraz okazuje si 瞠 jednak fajnie jest zapali CAㄐ mieszank na raz?!

    Nigdzie tego nie napisa貫m aby spala ca陰 mieszank na raz a jedynie, 瞠 pozwala zrobi to efektywniej/skuteczniej.
  • #24
    carrot
    Moderator Samochody
    Cytat:
    A mo瞠 p鎩d幟y jeszcze dalej...
    安ieca bardzo wysoko napi璚iowa, kt鏎ej jedna z elektrod jest po prostu denkiem t這ka!

    Swego czasu Saab prowadzi w tym kierunku zaawansowane badania, zrobili nawet taki silnik, nie wiem czy wyszed po za laboratorium. Natomiast wdro篡li do seryjnej produkcji system trionic, kaseta zap這nowa, kt鏎a poprzez podanie napi璚ia sta貫go na 鈍iece powodowa豉 jonizacj powietrza/mieszanki w komorze spalania, sterownik mierzy przep造w pr康u i ustala punkt zap這nu, by這 to pono znacznie lepsze rozwi您anie od stosowanego powszechnie piezoelektrycznego czujnika spalania stukowego
  • #25
    palmus
    Poziom 25  
    Cytat:
    A mo瞠 p鎩d幟y jeszcze dalej...
    安ieca bardzo wysoko napi璚iowa, kt鏎ej jedna z elektrod jest po prostu denkiem t這ka!

    Nie popracuje d逝go.Wypali w nim dziur.Predzej czy p騧niej.
  • #26
    carrot
    Moderator Samochody
    Nie, iskra nie wali豉 bezpo鈔ednio w aluminiowy t這k, by豉 w jego denku elektroda, kt鏎ej 篡wotno嗆 producent przewidzia na ca造 okres eksploatacji silnika
  • #27
    E8600
    Poziom 38  
    Producenci kombinuj od lat jak podnie嗆 ju wysok sprawno嗆 silnik闚 spalinowych. Absolutnie nie walczy si o warto軼i rz璠u 30 % jak to deklarowa sprzedawca 鈍iec strumieniowych a zyski na poziomie 3-5 %. Rozwi您anie z F1 poprawia wydajno嗆 o ok 10 % co mo瞠 wydawa si bardzo ma這 a jest to bardzo du穎 dla wsp馧czesnej motoryzacji.
    Nie oczekujmy wi璚 tego samego od 鈍iecy strumieniowej ale zysk mocy o 5 % przy jednoczesnym spadku spalania o 5 % bez pogorszenia trwa這軼i silnika by豚y rewolucyjny moim zdaniem.

    Warto軼i o kt鏎e najbardziej si dzi walczy to czysto嗆 spalin bez tego przy stale rosn帷ych wymaganiach norm emisji spalin silnik jest "bezwarto軼iowy" (obowi您uj帷e prawo nie pozwoli go sprzeda). Obni瞠nie emisji wymaga zubo瞠nia mieszanki i pe軟iejszego jej spalania a rozwi您anie z komor wst瘼n w teorii to umo磧iwia.

    Do czasu kiedy kto nie zrobi bada i nie wykupi patentu na 鈍iece strumieniowe pewnie si o tym oficjalnie nie dowiemy.
    Nikt nie b璠zie inwestowa du篡ch pieni璠zy w badania na kt鏎ych zyska kto inny. :D

    Pozostaj wi璚 ma這 rzetelne badania w gronie pasjonat闚 motoryzacji.
  • #28
    RitterX
    Poziom 38  
    E8600 napisa:
    Do czasu kiedy kto nie zrobi bada i nie wykupi patentu na 鈍iece strumieniowe pewnie si o tym oficjalnie nie dowiemy.
    Nikt nie b璠zie inwestowa du篡ch pieni璠zy w badania na kt鏎ych zyska kto inny. :D

    Cokolwiek powy瞠j 5...10% mo瞠 wynika jedynie ze zmian termodynamiki czyli podniesienia poziomu spr篹ania mieszanki, lepszego odbioru ciep豉 w cyklu termodynamicznym,... Czyli wszystkiego tego czego nie da si zrobi wkr璚aj帷 zamienny element. Dlatego nie spodziewa豚ym si popularyzacji 鈍iec strumieniowych poza entuzjastami, kt鏎zy dokr璚aj spojlery, wycinaj EGR-y i katalizatory a tak og鏊nie bardzo rzadko bywali na lekcjach fizyki :) . Tutaj, w przypadku 鈍iec strumieniowych, najzwyczajniej nie ma gdzie wyrwa termodynamice tych 5%...10% a 30% to ju, jak pisa貫m, chora bajka. To ju lepiej zacz望 je寮zi na ubogiej mieszance albo gazie i wypala zawory :) .
  • #29
    robokop
    Moderator Samochody
    RitterX napisa:
    Cokolwiek powy瞠j 5...10% mo瞠 wynika jedynie za zmian termodynamiki czyli podniesienia poziomu spr篹ania mieszanki, lepszego odbioru ciep豉 w cyklu termodynamicznym
    Zauwa盧ie, 瞠 magnetyzery te mia造 obni瘸 zu篡cie paliwa - a laboratoryjnie chyba nikt tego nie potwierdzi. Tego typu wynalazki id w kierunku audiovoodoo - podnosz帷 argument "odpowiednio spreparowanych map" potrafi kto, z producentem tych 鈍iec w陰cznie powiedzie gdzie te modyfikacje maj konkretnie le瞠? Bo ja mog tylko spekulowa w kierunku niewielkiego wyprzedzenia KWZ - i to te do嗆 trudnego do okre郵enia.
  • #30
    E8600
    Poziom 38  
    robokop napisa:
    Bo ja mog tylko spekulowa w kierunku niewielkiego wyprzedzenia KWZ

    O dziwo nawet nie: http://www.strumieniowe.pl/zalecenia.html
    W mojej ocenie sprzedawca ma skromne poj璚ie o mechanice i raczej podpatrzy rozwi您anie z zagranicy.

    Pomijaj帷 same 鈍iece strumieniowe analizuj帷 rozwi您anie w F1 oraz w silniku Mazdy SKYACTIV-X to zastosowanie komory wst瘼nej sprawia, 瞠 wi瘯sza cz窷 energii trafia na denko t這ka w pocz徠kowej fazie suwu pracy silnika a same spaliny d逝瞠j oddzia逝j na t這k. Na symulacji przedstawionej w pierwszym filmie spalanie mieszanki w cylindrze jest szybsze (nie wiadomo ile w tym prawdy).