Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikroinstalacja 6kWp zbyt duże różnice między falownikiem a licznikiem

12 Sty 2020 13:08 2139 24
  • Poziom 7  
    Mam zamontowaną mikroinstalacje rok czasu i mam niepokojące różnice w odczytach pomiędzy licznikiem, a falownikiem.
    Falownik Fronius wskazuje odczyt 7,1 MWh wyprodukowanej energii, licznik dwukierunkowy pokazuje energię wysłaną do sieci 5779 kW a pobraną 5449 kW. Występuje u mnie duża różnica pomiędzy falownikiem, a licznikiem z tego co się dowiedziałam w Tauronie różnica wynika z autokonsumpcji. Moje zużycie energii średnio licząc z okresu dwóch lat wynosiła 4800 kW rocznie więc wyprodukowana energia 7100 powinna starczyć na pokrycie całości i jeszcze zmagazynować się na kolejny rok. A po zamontowaniu mikroinstalacji nie doszły mi w domu żadne dodatkowe żródła poboru energii i sumując całość wychodzi mi to tak po roku użytkowania mikroinstalacji: produkcja 7100-5779 wysłane do sieci więc autokonsumpcja wyniosła już 1321 kW plus energia pobrana 5449 kW to nam daje 6770 kW czyli moje roczne zużycie energii po zamontowaniu mikroinstalacji. Wcześniejsze zużycia 4800 a zeszłoroczne 6770 to jest różnica prawie 2000 kW więcej niż w poprzednich latach. I teraz nie wiem co z tym zrobić bo napewno nie zwiększyło mi się zużycie energii w domu tylko te wskazania licznika są nie prawidłowe.
  • Poziom 35  
    To są odczyty z parametrów 1.8.0 i 2.8.0 licznika?
  • Poziom 26  
    Wrzuć skany z rozliczenia z Tauronem, porównaj wskazania licznika z odczytami w eboku i ile z kWp wyprodukowały instalacje w sąsiedztwie i jaki kierunek dachu
  • Poziom 24  
    kosmos99 napisał:
    To są odczyty z parametrów 1.8.0 i 2.8.0 licznika?

    Sprawdź najpierw tak jak kolega pisze bo wydaje mi się ze porównałeś w liczniku okresy wprowadzenia energii (całkowitą i z poprzedniego miesiąca) do sieci a nie wprowadzenie i pobór.
  • Poziom 7  
    To są odczyty 1.8.0 i 2.8.0. Rozliczenia z Taurona jeszcze nie mam będę miała ok.17.01. Ale mi chodzi głównie o zużycie prądu większe od poprzednich lat o prawie 2000 kW.
  • Poziom 35  
    A zobacz jeszcze parametry 1.8.1, 1.8.2, 1.8.3 itd
    Ile wynoszą?
  • Poziom 26  
    Więcej o 160 kWh miesięcznie to dużo i to raczej musi być jakaś pomyłka w odczytach albo w wskazaniach, pytałem o rozliczenie bo instalacja ma rok, ja i znajomi mają półroczne, taryfa też jedna G11, z eboku korzystasz? w tauronie jest taka możliwość więc i wcześniej można dostrzec jakieś anomalie w zużyciu czy też nieprawidłowości w rejestrach.
    Zaczekać na tą fakturę ii może się wyjaśni
  • Poziom 7  
    Myślę, że faktura nic nie zmieni bo przecież wskazania licznika będą takie same. Zarejestrowałam się w tauronie eboku to teraz muszę sprawdzać na bieżąco, ale czytałam na forach że jest bardzo dużo ludzi którzy mają ok. 40% większe wskazania licznika. Zgłosiłam to w tauronie aby przyjechali sprawdzić licznik, ale co z tego jak rok już przeleciał i jestem stratna około 2000 kW.
  • Poziom 24  
    Trochę to dziwne, może jakiś wadliwy nie przestawiony na zliczanie tylko poboru licznik?
    To by się zgadzało bo produkcje zaliczyło jako pobór plus 2000kW za zużycie w nocy, to co Pani produkowała i zużywała w dzień to licznik nie policzył. Tak na to patrząc to błąd instalatorów i nastawow licznika.
  • Poziom 7  
    Według elicznika wynika, że w okresach letnich kwiecień-sierpień kiedy produkcja była największa różnica pomiędzy falownikiem a licznikiem jest bardzo duża około 150 kW na miesiąć. Czyli wynika z tego, że im więcej produkuje prądu tym mniej trafia do sieci.
  • Poziom 26  
    Może jest błąd w podłączeniu licznika np.(1-faza odwrotnie, pomylono zasilanie z odbiorem)
    Przyglądnij się jak jest w listopadzie, grudniu czy styczniu: rejestr 2.8.0, produkcja z falownika i 1.8.0. Czy wysyłanie 2.8.0 nie jest przypadkiem większe od produkcji z falownika
  • Poziom 7  
    Listopad produkcja z falownika mam 277 oddanie do sieci 194, grudzień falownik 207 oddanie do sieci 155.
  • Poziom 26  
    Listopad 46 kWh z 1 kWp a w grudniu 34,5 to dobre wyniki, w Krakowie i okolicy gdzie mam podgląd kilku instalacji to były niższe.
    Zużycie własne 25 - 29% trochę małe ale tu jakiś nieprawidłowości nie widać
    Podaj też 1.8.0 za te m-ce.
    wybierz też dni z najmniejszą produkcją w/g wskazań inwertera i porównaj do 2.8.0 i 1.8.0
  • Poziom 7  
    Listopad pobór energii z sieci 539 , a grudzień 784 ogrzewanie pompa ciepła stąd większe zużycie w okresie zimowym. Porównanie zużycia pompy ciepła z poprzednich lat niższe w roku 2019 mam zainstalowany podlicznik dla porównania.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Instalacja 6 kWp po roku pracy produkcja energii 7,1 MWh dlatego jestem zaniepokojona, że przy zużyciu rocznym energii 4800 kW średnia z czterech lat będę musiała dopłacić w rozliczeniu rocznym za zużycie energii.
  • Poziom 10  
    3301 napisał:
    Może jest błąd w podłączeniu licznika np.(1-faza odwrotnie, pomylono zasilanie z odbiorem)
    - nie wyobrażam sobie, aby było to możliwe, ale nie da się wykluczyć :(

    Jeśli rzeczywiście konsumpcja nie wzrosła to jedyne wytłumaczenie jakie się nasuwa to uszkodzony poprzedni (zaniżał) lub obecny (zawyża) licznik.

    Czy mija dokładnie rok od montażu licznika? Czy na pewno wskazywał 0 w dniu montażu (nie musiało tak być)

    A może instalacja nie produkowała przez jakiś czas prądu? Może w sieci było za wysokie napięcie i falownik się wyłączał? Jaki falownik czy w aplikacji falownika można sprawdzić miesięczną produkcję (miesiące letnie)?
  • Poziom 10  
    marekj31 napisał:
    Cytat:
    Jaki falownik

    Fronius :D


    Tak umknęło mi to :(
    więc bez problemu można i trzeba zobaczyć jak wyglądała produkcja w poszczególnych miesiącach (czy rozkład jest właściwy).
  • Poziom 24  
    agnik77 napisał:
    Listopad produkcja z falownika mam 277 oddanie do sieci 194, grudzień falownik 207 oddanie do sieci 155.


    Bardzo małe zużycie własne, czyżby pompa w godz. dziennych nie pracowała?

    Sprawdź też po nocy czy w rejestrze 2.8.0 nie przybyło kWh, gdyby był błąd w podłączeniu to tak by się działo

    4800 na rok przy ogrzewaniu to trochę mało, może ten poprzedni licznik źle zliczał, to ostatnie 6770 to bardziej wiarygodne
  • Poziom 7  
    Pompa pracuje głównie w nocy od 3.00 do 9.00 godziny. Fronius pracuje ok . mam aplikacje w telefonie więc codziennie mam podgląd do jego pracy, a poza tym jestem po przeglądzie rocznym i serwisant stwierdził, że pracuje bardzo dobrze bo wyprodukował 7.1 przy instalacji 6.
    Nowy licznik montowany był ze stanem zero. Z tego co przeanalizowałam cały rok to w okresach letnich wtedy gdy była największa produkcja jest różnica pomiędzy falownikiem a licznikiem nawet 150 kW, czyli im więcej produkuje tym mniej trafia do sieci.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ale jak wpisałam w google problem z licznikiem przy rozliczaniu mikroinstalacji to okazuje sie, że dużo ludzi ma zawyżone zużycie energii po montażu instalacji. Są osoby co wzrosło im zużycie z 10 kW do 22 kW dziennie.
  • Poziom 10  
    agnik77 napisał:
    wyprodukował 7.1 przy instalacji 6

    rzeczywiście, bardzo dobra produkcja - instalacja musiała cały czas pracować.

    Pozostaje w takim razie porównać miesiąc po miesiącu: produkcja fronius, odczyt z licznika (produkcja, pobór) i na tej podstawie wyciągnąć wnioski.

    Jeszcze to mnie zastanawia:
    agnik77 napisał:
    Listopad produkcja z falownika mam 277 oddanie do sieci 194, grudzień falownik 207 oddanie do sieci 155.

    zbyt duże wartości "oddania do sieci" w okresie zimowym. W tych miesiącach mam praktycznie znikomą wartość oddaną do sieci, prawie wszystko jest konsumowane. To wydaje się mało prawdopodobne.

    I ostatnia sprawa, podana produkcja z falownika 277 w listopadzie i 207 w grudniu wydaje się bardzo wysoka. Jaki kierunek i kąt nachylenia paneli?
    Porównałem produkcję z kilku innych instalacji o podobnej mocy i nie udało mi się znaleźć tak dobrych wartości. Na poniższym obrazku przykład instalacji 6600 kWp i inwerter Fronius Symo 5.0-3-M. W listopadzie i grudniu wyprodukowała: 165, 107, w całym roku 6541. Oczywiście może być nieco inny rozkład produkcji przy innym kącie nachylenia (jakiej mocy masz inwerter?)
    Mikroinstalacja 6kWp zbyt duże różnice między falownikiem a licznikiem
  • Poziom 24  
    Spajder_PL napisał:
    agnik77 napisał:
    wyprodukował 7.1 przy instalacji 6

    rzeczywiście, bardzo dobra produkcja - instalacja musiała cały czas pracować.

    Pozostaje w takim razie porównać miesiąc po miesiącu: produkcja fronius, odczyt z licznika (produkcja, pobór) i na tej podstawie wyciągnąć wnioski.

    Jeszcze to mnie zastanawia:
    agnik77 napisał:
    Listopad produkcja z falownika mam 277 oddanie do sieci 194, grudzień falownik 207 oddanie do sieci 155.

    zbyt duże wartości "oddania do sieci" w okresie zimowym. W tych miesiącach mam praktycznie znikomą wartość oddaną do sieci, prawie wszystko jest konsumowane. To wydaje się mało prawdopodobne.

    I ostatnia sprawa, podana produkcja z falownika 277 w listopadzie i 207 w grudniu wydaje się bardzo wysoka. Jaki kierunek i kąt nachylenia paneli?
    Porównałem produkcję z kilku innych instalacji o podobnej mocy i nie udało mi się znaleźć tak dobrych wartości. Na poniższym obrazku przykład instalacji 6600 kWp i inwerter Fronius Symo 5.0-3-M. W listopadzie i grudniu wyprodukowała: 165, 107, w całym roku 6541. Oczywiście może być nieco inny rozkład produkcji przy innym kącie nachylenia (jakiej mocy masz inwerter?)
    Mikroinstalacja 6kWp zbyt duże różnice między falownikiem a licznikiem


    W sumie masz racje, ja z ponad 10kW instalacji mam w listopadzie 290kWh a w grudniu 210kWh produkcji z falowników.
    To może coś falownik fałszuje?
  • Poziom 7  
    Ale jeżeli pompa ciepła pracuje głównie nad ranem, a cały dzień nie ma nikogo w domu tylko w weekendy jesteśmy od rana to mało idzie energii na konsumpcje. Dach położenie typowo południowe bez większych odchyleń , kąt nachylenia paneli musiałabym sprawdzić.
    Zgłosiłam ten fakt do taurona, zobaczymy ktoś ma podjechać sprawdzić licznik może przeprogramuje go na nowo, czytałam na necie, że ktoś miał taki przypadek przyjechał gościu z taurona z laptopem coś przeprogramował i teraz działa mu ok.
  • Poziom 10  
    a jaka produkcja była np. w maju, czerwcu, lipcu według wskazań falownika?
  • Poziom 7  
    Maj 727, czerwiec 995, lipiec 828 według falownika.
  • Poziom 10  
    agnik77 napisał:
    Maj 727, czerwiec 995, lipiec 828 według falownika.

    wygląda OK