Witam wszystkich. Na prośbę kolegi grala1 postaram się opisać w wielkim skrócie metody, jakimi możemy dostać się do zawartości pamięci sterownika silnika.
Pominę dodawanie kolejnych fotografii, gdyż jest tego masa w sieci, są różnice pomiędzy markami dość znaczne, a sam na forum dodałem masę wartościowego ( mam nadzieję ) materiału.
Tak więc, aby dobrać się do naszej zawartości pamięci, musimy ustalić na jakie możliwości możemy sobie pozwolić.
Ze względu na różnorodność rozwiązań, utrudnień producentów, możemy mieć tych możliwości mniej lub więcej.
Najwygodniejsza, a zarazem najbardziej narażona na porażkę, jest to opcja przez złącze OBD2 pojazdu.
Plusy:
-wygoda, szybkość
-brak ingerencji mechanicznej w sterownik silnika
Minusy:
-duże ryzyko zakłócenia transmisji
-podczas odczytu / zapisu auto nie "widzi" sterownika, startują wentylatory, zawieszenie głupieje ( pneumatyka ) co skutkuje skokami poboru prądu
-w większości przypadków otrzymujemy wsad z "mapami", niepełny
-nie dostaniemy się do danych immo (90% przypadków )
Kolejna metoda to port BDM umieszczony na płycie sterownika silnika.
Metoda ta pozwala na odczyt CAŁKOWITY pamięci flash, eprom lub procesora ( jeśli dostępny ) .
Jak i każda metoda posiada :
Plusy:
-dostajemy wszystkie dane zawarte w sterowniku, można klonować ( 90% przypadków )
-eliminujemy spadki / skoki napięcia
-szansa na uszkodzenie podczas zapisu - prawie zerowa
Minusy:
-mechaniczna ingerencja w ECU ( należy go otworzyć, czasem jest to mega kłopotliwe )
-konieczny demontaż z auta, również niekiedy kłopotliwy ze względu na bezsensowną lokalizacje ( nadkole ford opel saab , błotnik MB, VAG podszybie itp )
-ryzyko pomyłki podczas podłączania padów adapterem lub podczas lutowania ( kilka kabelków)
Kolej na sterowniki TRICORE ( EDC17, visteony , continentale etc ).
Te sterowniki trudno konkretnie klasyfikować. Duża część z nich działa po OBD ( duże ryzyko ), kilka wymaga odblokowania na stole ( PCR.2.1 , 17C46 itp ) aby mieć możliwość programowania po OBD.
Dobieramy się do nich tzw. BOOTMODE. W tej metodzie do złączy sterownika podajemy zasilanie, CAN lub/i KLINE i do wnętrza sygnał BOOT lub/i CNF.
Plusy:
-jak w przypadku BDM, szansa na przerwanie transmisji znikoma / zerowa.
-otrzymujemy pełne wsady procesora ( można klonować klonowalne ECU )
Minusy:
-mechaniczna ingerencja w ECU ( otwieramy )
-konieczny demontaż ( j.w czasem utrudniony )
-w razie pomyłki spore koszta
FLASH BOOTMODE / RECOVERY
Ta metoda używana jest głównie przy starszych sterownikach, gdzie aby "dostać" się do pamięci, należy odpowiedni pin pamięci flash poczęstować sygnałem ( najczęściej gnd przez rezystor ) .
Stosuje się także, kiedy po nieudanym programowaniu, stracimy komunikację ze sterownikiem i nie mamy możliwości wgrania oryginału.
Jeśli ta metoda zawodzi, zostaje klasyczny programator i wylut pamięci.
VR ( Virtual Read ) i Bench Mode
Nie dawno możliwości pracy ze sterownikami zostały poszerzone o te dwie metody, o których postanowiłem napisać dwa słowa.
VR - Metoda ta polega na wirtualnym odczycie wsadu z serwera producenta sprzętu którym działamy. Nie odczytujemy fizycznie zawartości a kompatybilny plik do naszego sterownika. Są sterowniki które nie umożliwiają takiego odczytu lub ten odczyt jest mocno utrudniony.
Wadą takiego sposobu jest fakt, że jeśli pracujemy na aucie poddanym już jakiejś modyfikacji, to tę modyfikację tracimy i po pracy może okazać się że auto miało np. podniesioną moc lub pokasowaną ekologię etc.
W przypadku aut seryjnych, metoda bardzo pomocna.
Dodatkowo, w prosty sposób możemy auto przywrócić do fabryki ( po złych modyfikacjach itp ) czytając VR i wgrywając od razu do pamięci.
Dostępna w trybie Bench lub i OBD w zależności od sterownika.
Bench / Factory Mode .
Metoda ta polega na podłączeniu się do odpowiednich pinów sterownika, bez fizycznego rozklejania ich obudowy, co w niektórych przypadkach jest skrajnie niemożliwe.
W tej metodzie dane uzyskane są bliźniacze z trybu Boot. Dostajemy cały obraz zawartości, wraz z epromem itp.
Obecnie najbardziej popularna, bezpieczna i chroni przed nieudolnym rozklejeniem czy wierceniem sterownika.
Podłączenie jak w przypadku bootmode z dodatkowymi przewodami.
WAŻNE
Należy pamiętać, i to tyczy się wszystkich w/w metod - ZASILANIE.
To jest podstawa, stabilne zasilanie. W przypadku programowania po OBD pojazdu, należy użyć stabilnego zewnętrznego zasilacza lub ostatecznie drugiego pojazdu na przewodach rozruchowych.
Na "stole" używamy tylko i wyłącznie sprawdzonych stabilnych źródeł.Unikać jak ognia zasilaczy z chińskich zestawów jak i przypadkowych zasilaczy ładowarek znalezionych w domu. Niektóre sterowniki podczas botowania ( np. SID 807 czy 208 ) potrafi kilkadziesiąt amper w ułamki sekund pobierać.
Napięcie to od 12 do 14V, nie polecam przekraczać ani w górę ani w dół.
Są i będą przypadki, gdzie napięcie spadało poniżej 10V i nic złego się nie działo ale nie polecam próbować. ps. VAG edc16c34 przy 6V jeszcze programuje, poniżej urywa.
Mam nadzieję, że komuś pomoże przeczytanie moich wywodów. Nie jest ze mnie żaden redaktor ani felietonista stąd proszę nie zwracać uwagi na styl pisania.
W razie sensownych pytań proszę o komentowanie i udział w dyskusji.
Pozdrawiam i życzę pełnych transferów, NICI.
Pominę dodawanie kolejnych fotografii, gdyż jest tego masa w sieci, są różnice pomiędzy markami dość znaczne, a sam na forum dodałem masę wartościowego ( mam nadzieję ) materiału.
Tak więc, aby dobrać się do naszej zawartości pamięci, musimy ustalić na jakie możliwości możemy sobie pozwolić.
Ze względu na różnorodność rozwiązań, utrudnień producentów, możemy mieć tych możliwości mniej lub więcej.
Najwygodniejsza, a zarazem najbardziej narażona na porażkę, jest to opcja przez złącze OBD2 pojazdu.

Plusy:
-wygoda, szybkość
-brak ingerencji mechanicznej w sterownik silnika
Minusy:
-duże ryzyko zakłócenia transmisji
-podczas odczytu / zapisu auto nie "widzi" sterownika, startują wentylatory, zawieszenie głupieje ( pneumatyka ) co skutkuje skokami poboru prądu
-w większości przypadków otrzymujemy wsad z "mapami", niepełny
-nie dostaniemy się do danych immo (90% przypadków )
Kolejna metoda to port BDM umieszczony na płycie sterownika silnika.
Metoda ta pozwala na odczyt CAŁKOWITY pamięci flash, eprom lub procesora ( jeśli dostępny ) .


Jak i każda metoda posiada :
Plusy:
-dostajemy wszystkie dane zawarte w sterowniku, można klonować ( 90% przypadków )
-eliminujemy spadki / skoki napięcia
-szansa na uszkodzenie podczas zapisu - prawie zerowa
Minusy:
-mechaniczna ingerencja w ECU ( należy go otworzyć, czasem jest to mega kłopotliwe )
-konieczny demontaż z auta, również niekiedy kłopotliwy ze względu na bezsensowną lokalizacje ( nadkole ford opel saab , błotnik MB, VAG podszybie itp )
-ryzyko pomyłki podczas podłączania padów adapterem lub podczas lutowania ( kilka kabelków)
Kolej na sterowniki TRICORE ( EDC17, visteony , continentale etc ).
Te sterowniki trudno konkretnie klasyfikować. Duża część z nich działa po OBD ( duże ryzyko ), kilka wymaga odblokowania na stole ( PCR.2.1 , 17C46 itp ) aby mieć możliwość programowania po OBD.
Dobieramy się do nich tzw. BOOTMODE. W tej metodzie do złączy sterownika podajemy zasilanie, CAN lub/i KLINE i do wnętrza sygnał BOOT lub/i CNF.


Plusy:
-jak w przypadku BDM, szansa na przerwanie transmisji znikoma / zerowa.
-otrzymujemy pełne wsady procesora ( można klonować klonowalne ECU )
Minusy:
-mechaniczna ingerencja w ECU ( otwieramy )
-konieczny demontaż ( j.w czasem utrudniony )
-w razie pomyłki spore koszta
FLASH BOOTMODE / RECOVERY
Ta metoda używana jest głównie przy starszych sterownikach, gdzie aby "dostać" się do pamięci, należy odpowiedni pin pamięci flash poczęstować sygnałem ( najczęściej gnd przez rezystor ) .
Stosuje się także, kiedy po nieudanym programowaniu, stracimy komunikację ze sterownikiem i nie mamy możliwości wgrania oryginału.
Jeśli ta metoda zawodzi, zostaje klasyczny programator i wylut pamięci.
VR ( Virtual Read ) i Bench Mode
Nie dawno możliwości pracy ze sterownikami zostały poszerzone o te dwie metody, o których postanowiłem napisać dwa słowa.
VR - Metoda ta polega na wirtualnym odczycie wsadu z serwera producenta sprzętu którym działamy. Nie odczytujemy fizycznie zawartości a kompatybilny plik do naszego sterownika. Są sterowniki które nie umożliwiają takiego odczytu lub ten odczyt jest mocno utrudniony.
Wadą takiego sposobu jest fakt, że jeśli pracujemy na aucie poddanym już jakiejś modyfikacji, to tę modyfikację tracimy i po pracy może okazać się że auto miało np. podniesioną moc lub pokasowaną ekologię etc.
W przypadku aut seryjnych, metoda bardzo pomocna.
Dodatkowo, w prosty sposób możemy auto przywrócić do fabryki ( po złych modyfikacjach itp ) czytając VR i wgrywając od razu do pamięci.
Dostępna w trybie Bench lub i OBD w zależności od sterownika.

Bench / Factory Mode .
Metoda ta polega na podłączeniu się do odpowiednich pinów sterownika, bez fizycznego rozklejania ich obudowy, co w niektórych przypadkach jest skrajnie niemożliwe.
W tej metodzie dane uzyskane są bliźniacze z trybu Boot. Dostajemy cały obraz zawartości, wraz z epromem itp.
Obecnie najbardziej popularna, bezpieczna i chroni przed nieudolnym rozklejeniem czy wierceniem sterownika.
Podłączenie jak w przypadku bootmode z dodatkowymi przewodami.
WAŻNE
Należy pamiętać, i to tyczy się wszystkich w/w metod - ZASILANIE.
To jest podstawa, stabilne zasilanie. W przypadku programowania po OBD pojazdu, należy użyć stabilnego zewnętrznego zasilacza lub ostatecznie drugiego pojazdu na przewodach rozruchowych.
Na "stole" używamy tylko i wyłącznie sprawdzonych stabilnych źródeł.Unikać jak ognia zasilaczy z chińskich zestawów jak i przypadkowych zasilaczy ładowarek znalezionych w domu. Niektóre sterowniki podczas botowania ( np. SID 807 czy 208 ) potrafi kilkadziesiąt amper w ułamki sekund pobierać.
Napięcie to od 12 do 14V, nie polecam przekraczać ani w górę ani w dół.
Są i będą przypadki, gdzie napięcie spadało poniżej 10V i nic złego się nie działo ale nie polecam próbować. ps. VAG edc16c34 przy 6V jeszcze programuje, poniżej urywa.
Mam nadzieję, że komuś pomoże przeczytanie moich wywodów. Nie jest ze mnie żaden redaktor ani felietonista stąd proszę nie zwracać uwagi na styl pisania.
W razie sensownych pytań proszę o komentowanie i udział w dyskusji.
Pozdrawiam i życzę pełnych transferów, NICI.
Cool? Ranking DIY