Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie.

nici 13 Jan 2020 19:22 33291 62
Suntrack
  • Witam wszystkich. Na prośbę kolegi grala1 postaram się opisać w wielkim skrócie metody, jakimi możemy dostać się do zawartości pamięci sterownika silnika.
    Pominę dodawanie kolejnych fotografii, gdyż jest tego masa w sieci, są różnice pomiędzy markami dość znaczne, a sam na forum dodałem masę wartościowego ( mam nadzieję ) materiału.

    Tak więc, aby dobrać się do naszej zawartości pamięci, musimy ustalić na jakie możliwości możemy sobie pozwolić.
    Ze względu na różnorodność rozwiązań, utrudnień producentów, możemy mieć tych możliwości mniej lub więcej.

    Najwygodniejsza, a zarazem najbardziej narażona na porażkę, jest to opcja przez złącze OBD2 pojazdu.
    Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie.

    Plusy:
    -wygoda, szybkość
    -brak ingerencji mechanicznej w sterownik silnika

    Minusy:
    -duże ryzyko zakłócenia transmisji
    -podczas odczytu / zapisu auto nie "widzi" sterownika, startują wentylatory, zawieszenie głupieje ( pneumatyka ) co skutkuje skokami poboru prądu
    -w większości przypadków otrzymujemy wsad z "mapami", niepełny
    -nie dostaniemy się do danych immo (90% przypadków )

    Kolejna metoda to port BDM umieszczony na płycie sterownika silnika.
    Metoda ta pozwala na odczyt CAŁKOWITY pamięci flash, eprom lub procesora ( jeśli dostępny ) .
    Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie. Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie.

    Jak i każda metoda posiada :

    Plusy:
    -dostajemy wszystkie dane zawarte w sterowniku, można klonować ( 90% przypadków )
    -eliminujemy spadki / skoki napięcia
    -szansa na uszkodzenie podczas zapisu - prawie zerowa

    Minusy:
    -mechaniczna ingerencja w ECU ( należy go otworzyć, czasem jest to mega kłopotliwe )
    -konieczny demontaż z auta, również niekiedy kłopotliwy ze względu na bezsensowną lokalizacje ( nadkole ford opel saab , błotnik MB, VAG podszybie itp )
    -ryzyko pomyłki podczas podłączania padów adapterem lub podczas lutowania ( kilka kabelków)

    Kolej na sterowniki TRICORE ( EDC17, visteony , continentale etc ).
    Te sterowniki trudno konkretnie klasyfikować. Duża część z nich działa po OBD ( duże ryzyko ), kilka wymaga odblokowania na stole ( PCR.2.1 , 17C46 itp ) aby mieć możliwość programowania po OBD.
    Dobieramy się do nich tzw. BOOTMODE. W tej metodzie do złączy sterownika podajemy zasilanie, CAN lub/i KLINE i do wnętrza sygnał BOOT lub/i CNF.
    Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie. Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie.
    Plusy:
    -jak w przypadku BDM, szansa na przerwanie transmisji znikoma / zerowa.
    -otrzymujemy pełne wsady procesora ( można klonować klonowalne ECU )

    Minusy:
    -mechaniczna ingerencja w ECU ( otwieramy )
    -konieczny demontaż ( j.w czasem utrudniony )
    -w razie pomyłki spore koszta

    FLASH BOOTMODE / RECOVERY
    Ta metoda używana jest głównie przy starszych sterownikach, gdzie aby "dostać" się do pamięci, należy odpowiedni pin pamięci flash poczęstować sygnałem ( najczęściej gnd przez rezystor ) .
    Stosuje się także, kiedy po nieudanym programowaniu, stracimy komunikację ze sterownikiem i nie mamy możliwości wgrania oryginału.
    Jeśli ta metoda zawodzi, zostaje klasyczny programator i wylut pamięci.

    VR ( Virtual Read ) i Bench Mode

    Nie dawno możliwości pracy ze sterownikami zostały poszerzone o te dwie metody, o których postanowiłem napisać dwa słowa.

    VR - Metoda ta polega na wirtualnym odczycie wsadu z serwera producenta sprzętu którym działamy. Nie odczytujemy fizycznie zawartości a kompatybilny plik do naszego sterownika. Są sterowniki które nie umożliwiają takiego odczytu lub ten odczyt jest mocno utrudniony.
    Wadą takiego sposobu jest fakt, że jeśli pracujemy na aucie poddanym już jakiejś modyfikacji, to tę modyfikację tracimy i po pracy może okazać się że auto miało np. podniesioną moc lub pokasowaną ekologię etc.
    W przypadku aut seryjnych, metoda bardzo pomocna.
    Dodatkowo, w prosty sposób możemy auto przywrócić do fabryki ( po złych modyfikacjach itp ) czytając VR i wgrywając od razu do pamięci.
    Dostępna w trybie Bench lub i OBD w zależności od sterownika.

    Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie.

    Bench / Factory Mode .

    Metoda ta polega na podłączeniu się do odpowiednich pinów sterownika, bez fizycznego rozklejania ich obudowy, co w niektórych przypadkach jest skrajnie niemożliwe.
    W tej metodzie dane uzyskane są bliźniacze z trybu Boot. Dostajemy cały obraz zawartości, wraz z epromem itp.

    Obecnie najbardziej popularna, bezpieczna i chroni przed nieudolnym rozklejeniem czy wierceniem sterownika.
    Podłączenie jak w przypadku bootmode z dodatkowymi przewodami.


    WAŻNE

    Należy pamiętać, i to tyczy się wszystkich w/w metod - ZASILANIE.
    To jest podstawa, stabilne zasilanie. W przypadku programowania po OBD pojazdu, należy użyć stabilnego zewnętrznego zasilacza lub ostatecznie drugiego pojazdu na przewodach rozruchowych.
    Na "stole" używamy tylko i wyłącznie sprawdzonych stabilnych źródeł.Unikać jak ognia zasilaczy z chińskich zestawów jak i przypadkowych zasilaczy ładowarek znalezionych w domu. Niektóre sterowniki podczas botowania ( np. SID 807 czy 208 ) potrafi kilkadziesiąt amper w ułamki sekund pobierać.

    Napięcie to od 12 do 14V, nie polecam przekraczać ani w górę ani w dół.

    Są i będą przypadki, gdzie napięcie spadało poniżej 10V i nic złego się nie działo ale nie polecam próbować. ps. VAG edc16c34 przy 6V jeszcze programuje, poniżej urywa.



    Mam nadzieję, że komuś pomoże przeczytanie moich wywodów. Nie jest ze mnie żaden redaktor ani felietonista stąd proszę nie zwracać uwagi na styl pisania.


    W razie sensownych pytań proszę o komentowanie i udział w dyskusji.


    Pozdrawiam i życzę pełnych transferów, NICI.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    nici
    Moderator Chiptuning
    Offline 
    KONTAKT SKYPE - nici.com2

    Naprawa Sterowników , klonowanie ECU
    Chip Tuning Wsady ECU - ORI MOD, DPF FAP
    Flashowanie ECU , Diagnostyka itp.
    nici wrote 4896 posts with rating 864, helped 258 times. Live in city Piła. Been with us since 2005 year.
  • Suntrack
  • #2
    gulson
    System Administrator
    Dobra robota, prześlij mi swój adres na PW i leci kalendarz elektrody lub karta SD (do wyboru) do Ciebie.
  • #3
    czech_w
    Level 12  
    Sterowniki silnika - metody odczytu / BDM / BOOTMODE / RECOVERY / VR- w skrócie.

    Mam sterownik HITACHI MFI-507A (RENESAS Phase 3 z tego co się dowiedziałem ) i potrzebuję skopiować zawartość pamięci EEPROM (immo) bez rozbierania sterownika. Jeden rozebrałem wylutowałem pamięć 93c46 zgrałem ją ale coś poszło nie tak i sterownik umarł dlatego nie chcę rozbierać drugiego.Jak widać na załączonym zdjęciu jest to tzw. Hybryda na ceramice praktycznie nienaprawialna.Podobno można się dostać do zawartości tego sterownika w trybie BOOT MODE nie wiem na ile ta metoda jest skuteczna.Proszę o informację czy w ten a może w inny sposób można się dobrać do EEPROM jak wspomniałem bez rozbierania sterownika? Czy np. Galletto v.54 będzie w stanie coś z tym tematem zrobić ?
  • #4
    siewcu
    Level 34  
    nici wrote:
    -w większości przypadku otrzymujemy wsad z "mapami", nie pełny

    Tu sobie pozwolę od siebie dorzucić, że niektóre sprzęty oferują możliwość wyboru pobranej zawartości ;) I można ściągnąć albo mapy albo całość.
  • Suntrack
  • #5
    nici
    Moderator Chiptuning
    siewcu wrote:
    niektóre sprzęty oferują możliwość wyboru pobranej zawartości I można ściągnąć albo mapy albo całość.
    Tak, np. KESS. Ale bez względu na to co wybierzemy, dostajemy to samo np. EDC16 BMW.
  • #6
    Anonymous
    Level 1  
  • #7
    nici
    Moderator Chiptuning
    grawastar1986 wrote:
    Pytam całkiem poważnie:
    To ja poważnie odpowiem:
    grawastar1986 wrote:
    dlaczego naprawia się sterowniki silnika zamiast wymienić na nowy?
    Bo niekiedy nowy kosztuje kilka tysięcy złotych a używany połowę tej kwoty.
    grawastar1986 wrote:
    Czy to tylko kwestia ekonomiczna?
    Zależy od uszkodzenia.
    grawastar1986 wrote:
    Czy sterownik silnika jest uniwersalny dla danego modelu?
    Nie.
    grawastar1986 wrote:
    Czy jeżeli wyjmę sprawny sterownik z dokładnie takiego samego auta z tego samego roku i zamontuję w innym dokładnie takim samym aucie to wszystko będzie ok
    Nie.
    grawastar1986 wrote:
    jeżeli nie to dlaczego?
    Immo , ochrona komponentów, wariant wyposażenia. itp.
  • #8
    Anonymous
    Level 1  
  • #10
    ORMO_PL
    Level 19  
    Jak uczyłeś się tych rzeczy? Mam na myśli - czy kupowałeś swoje sterowniki do nauki, czy uczyłeś się na swoich autach, czy na autach klientów?

    Ja zacząłem jakiś czas temu zabawę z EDC15 i powiem szczerze że satysfakcja jest spora. Na razie na swoim aucie. Chcę kupić coś do BDMa i zacząć z EDC16.
  • #11
    nici
    Moderator Chiptuning
    ORMO_PL wrote:
    Jak uczyłeś się tych rzeczy?
    Z internetu , na logikę.
    ORMO_PL wrote:
    czy kupowałeś swoje sterowniki do nauki, czy uczyłeś się na swoich autach, czy na autach klientów?
    Na swoich autach i swoich sterownikach.

    ORMO_PL wrote:
    Chcę kupić coś do BDMa i zacząć z EDC16.
    Nie chcę Cie martwić, ale o jakieś 10 lat za późno...
    EDC15 to youngtimery.
  • #12
    siewcu
    Level 34  
    Heh, niestety od dawna już są EDC17, więc nawet EDC16 już bliżej do youngtimera niż nowych sterowników... Nie wiem czy nie wolałbym próbować grzebać powoli w tych najnowszych ECU Boscha, softy są dostępne w internecie już, więc możesz ściągać i próbować. Nie wiem tylko czy WinOLS lub coś innego liczy już sumy kontrolne, no ale ogarniając to wpadasz w bieżące sprawy... Choć nie wiem czy w ogóle można to porównać z EDC15, lekką ręką kilkanaście lat różnicy.
  • #13
    nici
    Moderator Chiptuning
    siewcu wrote:
    Nie wiem tylko czy WinOLS lub coś innego liczy już sumy kontrolne
    Oczywiście, że tak. Jaki problem ? Czy tu wszyscy bazują za pirackim winolsie i ECM z przed 10 lat ?
    siewcu wrote:
    nie wiem czy w ogóle można to porównać z EDC15
    Nie można. Pomijając kwestie "techniczne" to nauka na edc17 kosztuje dużo więcej. Chociażby jak się coś usmaży.
  • #14
    siewcu
    Level 34  
    Nie wiem po prostu, nie mam jak sprawdzić a na stronie EVC na liście dll nie występuje MD1/MG1.
  • #16
    ORMO_PL
    Level 19  
    nici wrote:
    ORMO_PL wrote:
    Jak uczyłeś się tych rzeczy?
    Z internetu , na logikę.
    ORMO_PL wrote:
    czy kupowałeś swoje sterowniki do nauki, czy uczyłeś się na swoich autach, czy na autach klientów?
    Na swoich autach i swoich sterownikach.

    ORMO_PL wrote:
    Chcę kupić coś do BDMa i zacząć z EDC16.
    Nie chcę Cie martwić, ale o jakieś 10 lat za późno...
    EDC15 to youngtimery.



    To jasne, ale to podstawy podstaw. EDC15C również pozostaje dla mnie tajemnicą, póki co tylko VAGowskie VP i PD, bo takie mam na podwórku.
    Zaczynam zapoznawać się ze strukturą EDC16 i trochę 17, jednak cóż z tego, jak uruchomię ECU na stole, jak nie będę miał pojazdu który mógłbym sprawdzić.
    Dlatego właśnie pytałem o próby i naukę. Niestety, nie mogę sobie na razie pozwolić na zakup EDC17 do popsucia, a tym bardziej samochodu, dlatego na razie będę poznawał środowisko na sucho.
  • #17
    nici
    Moderator Chiptuning
    ORMO_PL wrote:
    Niestety, nie mogę sobie na razie pozwolić na zakup EDC17 do popsucia, a tym bardziej samochodu
    No to problem.
    ORMO_PL wrote:
    dlatego na razie będę poznawał środowisko na sucho.
    Bez auta to co chcesz poznać ? Wsad ? Do tego nawet sterownik nie potrzebny bo wsadów jest multum.
  • #18
    ORMO_PL
    Level 19  
    ORMO_PL wrote:
    dlatego na razie będę poznawał środowisko na sucho. Bez auta to co chcesz poznać ? Wsad ? Do tego nawet sterownik nie potrzebny bo wsadów jest multum.



    Oczywiście, że analiza wsadów wystarczy póki co. Poza tym rozglądam się cały czas, może uda się dorwać 17tkę po taniości
    Dobrze, że ktoś ma minimalną ochotę się podzielić. Zauważyłem, że ta branża owiana jest tajemnicą.
  • #20
    siewcu
    Level 34  
    ORMO_PL wrote:
    Zauważyłem, że ta branża owiana jest tajemnicą.

    Jest, ze względu na ilość wiedzy potrzebną do zgłębienia tematu. Zależy to głównie od tunera, bo niektórzy jadą na gotowcach, ale grzebiąc sam w softach widzisz ile wiedzy trzeba, żeby umieć znaleźć konkretne mapy, mnożniki itd itp. A nie każdy korzysta z ECM czy innych takich ;)
  • #21
    ORMO_PL
    Level 19  
    To raz, a dwa mierz siły na zamiary. Nie można dac wszystkich suwaczkow na raz do góry, wieksza dawka w dielsu to wieksze egt, egt to ryzyko splyniecia tłokow... Podobnie z kątem wyprzedzenia wtrysku.
    Ja U siebie robie bardzo niewielkie zmiany, kazda zmiane sprawdzam i loguje.
  • #22
    nici
    Moderator Chiptuning
    siewcu wrote:
    Zależy to głównie od tunera, bo niektórzy jadą na gotowcach, ale grzebiąc sam w softach widzisz ile wiedzy trzeba, żeby umieć znaleźć konkretne mapy
    Otóż to. A na gotowcach to nie takie firmy w Polsce działają i ludzie przepłacają za niby "renomę"
    ORMO_PL wrote:
    Nie można dac wszystkich suwaczkow na raz do góry
    Można, jak się wie ile.
    ORMO_PL wrote:
    egt to ryzyko splyniecia tłokow
    EGT nie ma nic do tłoków.
    ORMO_PL wrote:
    Podobnie z kątem wyprzedzenia wtrysku.
    Po co to chcesz ruszać ?
  • #23
    żałosna udręka
    Level 34  
    Zerknąłem kiedyś na specyfikację Tricore. Producent tego procka gwarantuje 10 słownie dziesięć zapisów do pamięci. Stąd zapewne producenci sterowników dodają czasem na płycie flasha i eeproma. W związku z tym ryzyko na stole też jakieś jest.
  • #24
    nici
    Moderator Chiptuning
    żałosna udręka wrote:
    Producent tego procka gwarantuje 10 słownie dziesięć zapisów do pamięci
    Do której pamięci ?

    Mam nie potrzebne tricore, mogę w ramach testu zapisywac go aż padnie. Wydaje mi się, że machnołeś się o jedno zero.
    Czasem jak stroi się nietypowy setup w aucie, zapisuje się go częściej jak 10 razy. Do tego aktualizacje producenta itp.
  • #25
    ORMO_PL
    Level 19  
    nici wrote:
    Po co to chcesz ruszać ?


    Delikatne przyśpieszenie (1,5 - 2 stopni ) wtrysku pozwala obniżyć spalanie przy stałej prędkości pojazdu. Ja do tego jeszcze otwieram delikatnie n75 tam, gdzie utrzymuję stałą prędkość.

    nici wrote:
    EGT nie ma nic do tłoków.


    Obawiam się że w ZS ma. Większa dawka spala się dłużej, ma dłuższy kontakt z komorą spalania, która przecież przy bezpośrednim wtrysku w ZS jest w tłoku. Popraw mnie jeśli się mylę, ale taka byłaby logika.
  • #26
    żałosna udręka
    Level 34  
    EGT to temperatura spalin. Na zbyt wysoką temp ma wpływ zbyt mało tlenu w mieszance, za wczesne otwarcie zaworu wydechowego, za późny wtrysk, za niska kompresja, zatkany kat i jeszcze pare innych czynników, co jednak nie ma nic wspólnego z tematem artykułu. Logika nie zawsze idzie w parze z rzeczywistością jeśli nie podparta jest wiedzą. Carbomba ważyła 27 ton miała moc 57 mega ton i reakcja trwała 26 nano sekund, a w Czarnobylu jeszcze się tli. Jak widać na powyższym przykładzie większa dawka nie zawsze dłużej się spala.
  • #27
    glapsson
    Electronics specialist
    ORMO_PL wrote:
    ORMO_PL wrote:
    dlatego na razie będę poznawał środowisko na sucho. Bez auta to co chcesz poznać ? Wsad ? Do tego nawet sterownik nie potrzebny bo wsadów jest multum.



    Oczywiście, że analiza wsadów wystarczy póki co. Poza tym rozglądam się cały czas, może uda się dorwać 17tkę po taniości
    Dobrze, że ktoś ma minimalną ochotę się podzielić. Zauważyłem, że ta branża owiana jest tajemnicą.


    Nie ma problemu- branża nie jest owiana tajemnicą ... tylko nie da się tej wiedzy przekazać w kilku postach na forum.
    Ja mam ponad 2500 stron opisów i to mały wycinek jest.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3420348.html
  • #28
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ORMO_PL wrote:
    Większa dawka spala się dłużej
    Gdyby spalała się dłużej, to miałbyś ją przeciągnietą na suw wydechu - rzygało by ogniem do turbiny.
    żałosna udręka wrote:
    Na zbyt wysoką temp ma wpływ zbyt mało tlenu w mieszance za późny wtrysk, za niska kompresja,
    Czy aby na pewno? Za mało tlenu - reakcja zostaje zahamowana, następuje spalanie nie całkowite. Temperatura spalin zależy od temperatury samego ładunku - żeby był chłodniejszy, powietrze po sprężeniu przepuszcza się przez chłodnicę. Sama ilość paliwa powoduje tylko to, że będzie się ono przy nadmiarze nie całkowicie spalało - dając w efekcie sadzę.
  • #29
    żałosna udręka
    Level 34  
    nici wrote:
    Należy pamiętać, i to tyczy się wszystkich w/w metod - ZASILANIE.
    Dodam od siebie że w trybie bootmode sterownik ma pobierać 170 mA. Ni mniej ni więcej.
  • #30
    nici
    Moderator Chiptuning
    żałosna udręka wrote:
    nici wrote:
    Należy pamiętać, i to tyczy się wszystkich w/w metod - ZASILANIE.
    Dodam od siebie że w trybie bootmode sterownik ma pobierać 170 mA. Ni mniej ni więcej.


    Zależy od sterownika, ale pobór przy edc17 większy od 300mA to juz jest podejrzany choć nie wykluczony.