Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zelmer 2010 TYP 2010.5.B - iskrzenie na nowym wirniku

13 Sty 2020 20:48 195 12
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich. Problem jest następujący, w uszkodzonym odkurzaczu padło łożysko to od strony turbinki, praktycznie było to już w takiej agonii, że wirnik tarł miejscami o stojan. Po wymianie łożysk ( oś starego wirnika już była tak wyrobiona, że łożysko bez oporu wsuwało się druga strona wirnika również była zużyta) jednak wymieniłem tylko łożyska, po podłączeniu samego silnika ( bardzo mocne iskrzenie i trzaski). Zamówiłem nowy wirnik ( łożyska wsuwałem przy pomocy małej praski, bez użycia młotka itp.). Po dotarciu szczotek do komutatora i zmyciu komutatora spirytusem, próba uruchomienia....iskrzenie nadal występuje, wprawdzie nie takie jak na starym wirniku ale wydaje mi się, że ze mocne, nie wiem może powinienem zmontował całość razem z turbiną aby wirnik miał obciążenie.?
    Mam jeszcze rozgrzebany drugi odkurzacz, w którym wymieniałem łożyska to ewentualnie porównam to iskrzenie z drugim, może jak będzie z turbiną ( tzn będzie miał obciążenie to nie będzie tak iskrzył).
    Dzięki z góry za wszelkie sugestie.
  • Poziom 32  
    A skąd ten drugi wirnik? Nowy czy używany? Może ma minimalne bicie na komutatorze, to wtedy będzie iskrzyć. Szczotki mogą mieć nieprawidłowy docisk, być niewłaściwie dobrane lub nie dotarte.
    Po kolei trzeba wyeliminować te możliwości.
  • Poziom 42  
    Zakładając, ze wirnik i stojan dobry, iskrzenie jest spowodowane niedopasowaniem szczotek, które (powinny być nowe)też muszą chwilę się dotrzeć. Próbę jest dobrze robić na obniżonym napięciu, lub choćby z chwilowym podawaniem napięcia i wyłączaniem. Wtedy szczotki mają czas się dotrzeć. Przy założonej turbinie na pewno jest lepiej, bo pęd powietrza wydmuchuje iskry, ale jak jest wszystko dobrze, to chwilowa próba w niczym nie szkodzi.
  • Poziom 11  
    Wirnik nowy oryginalny Zelmer. Szczotki docierałem kila razy i myłem spirytusem komutator każdorazowo, późnej dogładzałem drobnym papierem. Dotrze jeszcze szczotki tylko papierem 30, bez dogładzania papierem drobnoziarnistym.
  • Poziom 42  
    slaw777 napisał:
    Wirnik nowy oryginalny Zelmer
    Zdarzyło mi się jeszcze w latach ubiegłego wieku, wadliwy wirnik. Reklamowałem, z powodzeniem, a jednym z warunków był paragon, gdzie były zapisane kupione razem z wirnikiem szczotki, choć sam nie mam przekonania, że muszą być nowe...ale nigdy nie ma pewności, że stojan jest dobry, jeśli iskrzenie jest nadmierne.
  • Poziom 11  
    Stojan ma jednakową oporność na obu uzwojeniach. Próbowałem złapać przez kawałek szmatki wirnik aby za symulować obciążenie turbiną, jednak iskrzenie występuje i to dość znaczne. Po dotarciu szczotek próbowałem włączać i wyłączać wtyczkę aby silnik tak nie rozbiegał się i aby szczotki dotarły się. Pozostaje jedynie reklamacja wirnika.
  • Poziom 42  
    slaw777 napisał:
    Po dotarciu szczotek próbowałem włączać i wyłączać wtyczkę aby silnik tak nie rozbiegał się i aby szczotki dotarły się. Pozostaje jedynie reklamacja wirnika.
    To nie tak, włączasz napięcie silnik rusza, wyłączasz , a silnik nadal się kreci( w domyśle> szczotki trą, czyli dopasowują się). Jeśli takie próby trwają zbty długo, a iskrzenie nie ustaje, to albo wirnik, albo stojan + wirnik do wymiany. Sprawdzenie stojana omomierzem, to za mało. Może mieć zwarcie zwojowe, którego omomierz nie pokaże.
  • Poziom 14  
    W jaki sposób docierałeś szczotki? Jeżeli na komutator pod szczotkę włożyłeś pasek papieru 150-180 (200) i delikatnie poruszałeś wirnikiem tam i z powrotem, to szczotka została dotarta dobrze i ma ten sam kształt co komutator. To samo należy zrobić z drugą szczotką. Jeżeli masz dostęp do dobrej tokarki to możesz spróbować b. delikatnie zabielić komutator bo zdażają się jajowate. Jest też "domowy" sposób na przetoczenie komutatora, na działającym silniku ale to tylko dla doświadczonych hardkorów.
    PS. Co nazywasz iskrzeniem? Czy to zwykłe iskrzenie tylko duże czy ciągnięcie ognia na połowie komutatora? Jeżeli to 2 i niektóre działki są nadpalone to zwarcie w uzwojeniu.
  • Specjalista AGD
    Powodzenia w docieraniu komutatora papierem ściernym.
    A później dlaczego nadmiernie iskrzy..
  • Poziom 14  
    Papierem ściernym dociera się szczotki. Komutator trzeba przetoczyć ale jak napisałem, nie każdy wie jak to zrobić dobrze i przeżyć :D .
  • Poziom 11  
    Docieranie szczotek właśnie robię teraz przy pomocy wkrętarki - napędzając oś wirnika, jeszcze kilka prób zrobię. Tak właśnie myślałem, że tego zwarcia zwojowego nie sprawdzę miernikiem uniwersalnym.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Jeśli chodzi o przetoczenie komutatora to próbowałem na starym wirniku z jednej strony wkrętarka a drugiej pilnik:), poprawiałem też taka metodą komutator w rozruszniku i działa:). Nie chce za bardzo w tym nowym wirniku szlifować komutatora bo później w razie "w " będzie problem ze zwrotem, wolę go wymienić na nowy.

    Dodano po 6 [minuty]:

    bratHanki napisał:
    Czy to zwykłe iskrzenie tylko duże czy ciągnięcie ognia na połowie komutatora?

    Ciągniecie właśnie snopu iskier do połowy komutatora. W pierwszej chwili chciałem to tak zostawić ale szkoda bo po pewnym czasie będzie wypalony komutator.

    Dodano po 21 [minuty]:

    bratHanki napisał:
    W jaki sposób docierałeś szczotki? Jeżeli na komutator pod szczotkę włożyłeś pasek papieru 150-180 (200) i delikatnie poruszałeś wirnikiem tam i z powrotem,

    Tak robiłem tylko papierem gradacji 60,
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    slaw777 napisał:
    może powinienem zmontował całość razem z turbiną aby wirnik miał obciążenie.?
    Koniecznie. Silnik odkurzacza bez turbiny będzie sporo iskrzył.
  • Poziom 11  
    zhudomel napisał:
    Silnik odkurzacza bez turbiny będzie sporo iskrzył.

    Nie wiem czy to coś da, bo wirnik ciągnie snop iskier, ale zrobie tak zamontuje silnik do turbiny.

    Dodano po 5 [godziny] 37 [minuty]:

    slaw777 napisał:
    Koniecznie. Silnik odkurzacza bez turbiny będzie sporo iskrzył.

    Kolego miałeś rację. Może coś z tego będzie:), sprawdziłem faktycznie z turbina jest tylko iskrzenie na szczotkach ( tzn iskierki koloru niebieskiego na samych szczotkach, czasami przejdzie iskra po całym obwodzie), ale tak bym chyba zostawił.
    Zastanawiam się jeszcze aby skleić kierownicę turbiny, tak punktowo distalem, gdyż fabrycznie była klejona.