Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw?

winmap 16 Jan 2020 20:37 696 11
  • #1
    winmap
    Level 33  
    Witam. Jeżeli źle napisałem temat proszę moderatora o poprawę. Nie wiedziałem jak sprecyzować.

    Chciałbym zapytać jaką mogę kupić pompę do zwykłego pieca w którym jest palone drewnem jak i węglem.
    Mieszkanie ma plus-minus 60 m kwadratowych.
    Nie ma pięter, parterowy itp. Dwa pokoje, kuchnia, przedpokój, łazienka.
    Grzejnik w kuchni, łazience, przedpokoju. I dwa grzejniki na dwa pokoje. Był to jeden duży pokój przed przedziałem regipsami. Tragiczne mieszkanie po średnim remoncie. Dodam że na te dwa pokoje, kiedyś jeden, jest też puszczona podłogówka, ale hydraulik powiedział jak montował, że pompa na którą było stać właścicielkę tego nie uciągnie. Może faktycznie, bo grzejniki ciepłe, gorące a podłogówka to nic nie było czuć praktycznie. Nic. Czasem lekko letnie w jednym miejscu. Obecnie jest zakręcone podłogowe iż pompa się kończy. Piszczy, skwierczy, skacze licznik pompowania.
    Właścicielka chciała by zapytać czy na ten metraż możecie poradzić dobrą, niedrogą pompę która to uciągnie. Naprawdę proszę o szczere opinie iż naprawdę kasy nie ma dużo a szkoda mi tej pani. Kupiła taką pompę jaką mogła, na ile ją było stać. Dodam zdjęcie. Mi się wydaje że to co jeszcze działa to jakiś szajs, ale proszę o opinie. Chcę po prostu pomóc dziewczynie. I tak wyremontowała dom który się sypał.
    Każda opinia będzie bardzo ważna.
    A czemu podłogówka? Bo to jej były partner tak wymyślił i potem zostawił kobietę z tym bajzlem. Zrobiła na tyle ile było ją stać więc proszę się nie śmiać.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Daj zdjęcia z większej odległości tak, aby było widać także kocioł oraz pozycję pompy, bo patrząc na to zdjęcie to coś jest źle zamontowane: albo pompa, albo filtr skośny.
    Poza tym czy ktoś czyścił ten filtr?
  • #3
    winmap
    Level 33  
    Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw? [img-1] Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw? Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw? Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw? Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw? Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw? Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw? [img-0]

    Dodano po 3 [minuty]:

    Chodzi o tę nakrętkę? W rurach przy pompie? Było czyszczone jakieś 3,4 miejsce temu. Nie ma takiego syfu myślę żeby się tak zatkal moment. Przepraszam za brak wiedzy. :-/ chcę kobitce pomóc i jak najwięcej po prostu.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw?
  • Helpful post
    #4
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Jeżeli chodzi o pompę to tu się nie da zaoszczędzić. Koszt dobrej pompy to 400-450zł. Jeżeli kobitka jest biedna to nie stać jej jest na tanie, chińskie pompy za 150-200zł. Kupując takie pompy po prostu będzie je wymieniać co rok. Jak kupi pompę dobrej marki to będzie ją użytkować nawet kilkanaście lat.
    Najpierw zmierz długość obecnej pompy. Myślę, że powinna być standardowa 180mm.

    Jeżeli jest taka długość to polecałbym kupić którąś z pomp:
    Wilo Yonos Pico 25/1-4
    Grundfos Alpha 25/40
    LFP Leszno Experia 25/40

    Jako nieco tańszą alternatywę ww pomp, dobre i tanie pompy włoskiej firmy
    DAB Evosta 25-40/70

    Ale w pierwszej kolejności należy obrócić zespół zaworu z filtrem skośnym tak, aby filtr był skierowany w dół, a rączka zaworu ku górze.
    Trzeba też przerobić naczynie wzbiorcze, bo jest źle podłączone. Przy takim podłączeniu naczynie to może wyrzucać wodę z instalacji i doprowadzać do zapowietrzania się instalacji. Skutkiem zapowietrzania się instalacji mogą być awarie pompy obiegowej. Kiedy dostanie się powietrze do takiej pompy to zacierają się łożyska w tej pompie, które podczas pracy są "smarowane" wodą. Łożyska te pracują na tzw. poduszce wodnej, która powoduje, że wałek wirnika nie dotyka do panewek.
    Po pierwsze należy usunąć na samej górze ten zawór zwrotny, pozostawiając to przyłącze otwartym.
    Żeby nie zalało kotłowni podczas dopełniania instalacji, można od tego przyłącza wyprowadzić rurkę do wiadra podobnie jak jest wyprowadzona ta plastikowa rurka od przelewu. Nie może to być rurka plastikowa, lecz tylko i wyłącznie miedziana o średnicy 28mm lub stalowa 1 cal.
    Rury miedziane są dość drogie. Można wstawić krótkie odcinki rur po kilkadziesiąt centymetrów, wprowadzając je do plastikowej rury kanalizacyjnej. Rura kanalizacyjna np. 32mm, a u góry zredukowana 32-50 i z 50-110 Powstanie wtedy u góry taki lejek z redukcji 110-50. Rura odpowietrzająca oraz przelewowa powinny się znaleźć ponad tym lejkiem.

    Te plastikowe rury t.j. od przelewu oraz rura wznośna (dochodząca od dołu naczynia) należy także wymienić na rury miedziane o średnicy 28mm lub stalowe 1 cal.
    Przy naczyniu wzbiorczym nie wolno stosować rur plastikowych ani żadnych zaworów, ponieważ w przypadku zagotowania się wody w kotle rury takie mogą się nadtopić i mogą zasklepić przelot rury. W przypadku kolejnego zagotowania się wody w kotle, kocioł może wybuchnąć. Siła wybuchu kotła jest tak duża, że może zburzyć cały budynek.
  • #5
    winmap
    Level 33  
    No taka pompa do 500zł wchodzi w grę.
    Drugie pytanie to ile takie przerobienie może kosztować.. I sam wgl jestem ciekaw czemu hydraulik tak to zrobił. Na co dzień robi to ludziom w domach. Ze dwa razy może piec się gotowal bo za mocno było dolozone do pieca z tego co wiem i właśnie tam na dole stoi wiaderko jak woda leci.
    Może zapytam tak. Co teraz jest najważniejsze do zrobienia żeby nowa pompa trochę podzialala? Jestem pewien że kobiety na miedź nie będzie stać.
    Napewno zmienić hydraulika hehe.
    I naprawdę wrazie proszę się nie śmiać czy coś bo próbuje jej pomóc trochę.
  • Helpful post
    #6
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Wszystko to co napisałem jest ważne.

    Tak jak napisałem wcześniej nie trzeba od naczynia ciągnąć rurek miedzianych do samego dołu. Tylko wyprowadzić przelew oraz odpowietrzenie kawałkami rur, a do samego dołu rurą kanalizacyjną.
    Można zastosować taką redukcję https://bednarek.sklep.pl/4264-large_default/redukcja-110-50.jpg
    Odwracając ją "do góry nogami" utworzy się lejek. Do dołu polecieć rurą 50 lub jeszcze raz zredukować do 32 przy pomocy drugiej redukcji https://images.morele.net/i1064/3425208_0_i1064.jpg
    Do wiaderka na dół wtedy można poprowadzić rurę 32
    Kawałki rur przy naczyniu muszą się kończyć ponad tym lejkiem, tak, żeby wydostająca się woda z naczynia leciała do tego lejka.

    Ale rurę wznośną, czyli tą, która "idzie" od instalacji do spodu naczynia musi zostać wymieniona na rurę metalową (miedzianą lub stalową). Prawo wymaga, aby wewnętrzna średnica tej rury oraz rur wylotowych z naczynia była nie mniejsza jak 25mm.

    Bezwzględnie należy usunąć zawór zwrotny ten na samej górze naczynia, ponieważ ten zawór powoduje, że jak zassie wodę do rury przelewu to tworzy się tzw. lewar wodny, który wyciąga wodę z instalacji aż do poziomu najwyższego odpowietrznika. To jest tego odpowietrznika, który jest umieszczony na zasilaniu wymiennika ciepłej wody (bojlera).
    Jak zaczyna się woda przelewać tym przelewem to poprzez ten odpowietrznik dostaje się do instalacji powietrze, powodując, że woda się zaczyna przelewać w obiegu bojlera, a do tego to powietrze trafia do instalacji oraz do pompy. Bańki powietrza wędrują wraz z wodą powrotem do kotła, a w kotle tworzą się większe pęcherze powietrza, które niszczą pompę.

    Być może, że pompa jest jeszcze sprawna i nie trzeba jej wymieniać, a hałas spowodowany jest tym własnie powietrzem krążącym w obiegu.
    Aby to sprawdzić, odkręc ten nieszczęsny zawór zwrotny zamontowany na odpowietrzeniu naczynia wzbiorczego, po czym napełnij instalację wodą, aż wystąpi przelew i dopiero wtedy uruchom pompę.
    Ponadto pompę też należy odpowietrzyć. Służy do tego ta duża śrubka z nacięciem. Trzeba ją odkręcić w trakcie pracy pompy i ponownie zakręcić.
    Tylko nie odkręcaj jak woda będzie gorąca, bo się poparzysz.

    Jeżeli zaś chodzi o hydraulików to często mijają się z powołaniem. Często powinni zostawać księżmi, bo ich wiara w cud i boską ochronę przed nieszczęściami są zbyt duże ;)
  • #7
    winmap
    Level 33  
    Dziękuję za bardzo dobrą pomoc! 👍 a tak mniej więcej jaki koszt by był tak plus minus, przerobienia tego? Przepraszam że pytam bo to głupie pytanie ale kto pyta nie błądzi :-)
    Pompę już na zakreconych zaworach i wyłączoną, odkrecalem te śrubę i jeszcze ten hydraulik mi tam mówił żeby oleju do łańcuchu nalal. Tak zrobiłem. Ona na początku nie piszczala ani nic. W wyniku przegrzania chyba się kończy. Tak rozumuje.
    Mógł byś mi zaznaczyć na zdjęciu jaki zawór odkręcić?
    I dodam że pompa bardziej skwierczy jak jest na piecu 70. I słychać jak by gotowanie. Ale to chyba normalny dźwięk z pieca. Z tego co mi kobietka mówiła to jak zanotował się na 120 to rurki skwierczaly.
  • Helpful post
    #8
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Myślę, że materiały do przeróbki nie powinny przekroczyć 500zł + koszt nowej pompy.
    Jaką kupić pompę do pieca węglowego do ogrzania ok. 60 m kw?
  • Helpful post
    #9
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Plumpi wrote:
    LFP Leszno Experia 25/40

    winmap wrote:
    No taka pompa do 500zł wchodzi w grę.

    Można dać tańszą ePCO od 350 zł.
    No i po przeróbce trzeba popracować trochę nad prowadzeniem przewodów i usunąć te "girlandy".
  • #10
    winmap
    Level 33  
    Dziękuję bardzo za pomoc! 👍

    Dodano po 5 [minuty]:

    Kolega plumpi konkret człowiek fachowiec! Nie zamykam jeszcze tematu dopóki nie ogarnę. Ciekawe jeszcze co z tą podlogowka że nie grzala.
  • #11
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Podłogówki charakteryzują się bardzo dużymi oporami przepływów. Dlatego podłogówki powinny posiadać oddzielną, mocną pompę oraz mieszacz. Takiej podłogówki nie da się podłączyć bezpośrednio pod kocioł węglowy, a już tym bardziej zasilić wprost z kotła z użyciem jednej pompy zasilającej podłogówki i grzejniki.

    Jak byś rozeznał jak jest podłączona ta podłogówka to można by było coś zaradzić.
    Zobacz ile jest obiegów?
    Czy jest jakaś szafka z rozdzielaczem do tej podłogówki? Jak jest sterowana/regulowana? Jest jakiś mieszacz, regulator pogodowy? Czy regulacja odbywa się zaworami RTL?
    Jak jest w ogóle wykonana instalacja grzejników? Są jakieś rozdzielacze, czy też instalacja jest z trójnikami?
    Jakie rury? Miedziane, plastikowe?

    To, że nie grzeje podłogówka może być z powodu zbyt małego przepływu, zapchania rur, uszkodzenia rur, uszkodzenia sterowania/regulacji.
    Ale za mało danych, aby cokolwiek można było powiedzieć.
  • #12
    winmap
    Level 33  
    Rury są plastikowe te ciepło odporne. W korytarzu jest obok rury na grzejnik z korytarza rura na podlogowke i tam zawór który zakrecilem bo było tylko delikatnie ciepłe, dosłownie delikatnie przy wejściu do pokoju posadzka. Jakoś metr na metr było czuć prawie że nic.
    Wątpię że to jest zrobione jakoś bardziej profesjonalnie ze względu na oszczędność.
    Podlogowke zaczął były partner zanim spieprzyl. Później hydraulik zrobił jak zrobił co opisuje :-/
    Tak patrzę w kotłowni jak ten obieg wygląda i jak mi się dobrze wydaje jeden główny zawór zakreca grzejniki jak i podłogę. Czyli prowizorka. Idą dwie rury na pokoje,kuchnie i przedpokój. Przypływ i powrót. Podejrzewam że do tego jest podłączona podlogowka więc na rozum nie dziwię się że to nie działa. Nie wiem czy coś kobiecie pomogę. Inny hydraulik ma przyjść po niedzieli i wgl te instalacje w kotłowni zobaczyć czy jest tak jak mówiłeś.