Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.

ArturAVS 20 Sty 2020 10:49 5739 34
  • Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.

    Witam wszystkich konstruktorów. Postanowiłem opisać do czego ( oprócz grawerowania ) można wykorzystać ploter laserowy na warsztacie.


    Ale od początku. Choroba zmusiła mnie do drastycznego ograniczenia prac związanych z elektroniką, a że uparty jestem, to postanowiłem
    zbudować sobie "pomocnika" do prac jedną ręką. Tak powstał prosty stół X-Y, z tego co było na warsztacie ( silniki Nema17 z odzysku,
    paski GT2, ArduinoUNO i CNC Shield+GRBL ). W trakcie budowy wpadłem na plan, aby do czasu zaprojektowania i zbudowania głowicy chwytaka założyć laser. Pobawiłem się trochę,i apetyt wzrósł. W międzyczasie zbierałem materiały do "dużego CNC", i naszła potrzeba opisania panelu sterującego. Akurat padła drukarka na której drukowałem naklejki opisowe korzystając z programu FrontDesigner 3.0. Niedziela, jak tu wydrukować? Spojrzenie padło na laser :-) I wtedy się zaczeło...

    1. Grawerowanie opisów i znaczników wierceń na obudowach z tworzyw ( to czego najbardziej nie lubię ):

    Jasną obudowę malujemy (najlepiej farbą w sprayu) na kolor jaki nam odpowiada po odpowiednim przygotowaniu ( czyszczenie i odtłuszczanie ).
    Przygotowujemy odpowiedni wzór panelu z zaznaczonymi otworami i opisami.
    Robimy próbę na niewidocznej części obudowy, lub innej ( chodzi o dobranie mocy lasera i prędkości posuwu ).
    Po "wypaleniu" resztki spalonej farby usuwamy pod bieżącą wodą przy pomocy miękkiego pędzelka.
    Wiercimy otwory, i cieszymy się z ładnej obudowy :-)
    Pierwsze testy.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.

    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.

    I "gotowy" panel.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Pewne niedokładności są, ale to wina lasera ( luzy w napędach ).

    2. Robienie PCB metodą "naklejkową". Metoda "wynaleziona" przypadkowo, ale do prostych płytek bardzo dobra. Ta metoda wymaga nieco wyjaśnienia.

    Mając do zrobienia zasilacz do dużego CNC, podszedłem do tego jak zwykle; Laminat światłoczuły z TME+matryca na kalce technicznej i naświetlarka. Wszystko ładnie ( od bardzo dawna robię tylko fotochemią), po kilku godzinach w wytrawiaczu tylko jakieś plamy itp. Noc minęła i płytka do wyrzucenia. Kurde, co jest?
    Po długich poszukiwaniach, okazało się że te laminaty mają swój termin ważności, i niestety ale moje już dawno były po. I tu zrodziło się pytanie? A jakby tak wyciąć laserem w warstwie ochronnej wzór ścieżek i zbędne części następnie odkleić? To by strzał w 10.
    Po takim zabiegu trzeba jeszcze usunąć warstwę światłoczułą, czyli zmycie jej roztworem NaOH ( soda kaustyczna ). Po tym można już trawić.

    Na temat procesu wypalania nie ma co pisać, zdecydowana większość wie o co chodzi. Początek usuwania zbędnych pozostałości.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Lecimy dalej:
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Po wytrawieniu.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Widać drobne przesunięcia na padach u góry płytki. W niczym to jednak nie przeszkadza:
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.


    I mały dodatek, film z pierwszej PCB "naklejkowej". Płytka niestety już zamontowana, więc fotek nie będzie :-(.



    3. PCB "malowanka".

    Idźmy dalej, a co w przypadku większych PCB? Wpadł mi kiedyś w oko film na Youtube https://www.youtube.com/watch?v=RdNarKerZn0
    Idea jest taka sama, jednak ja użyłem programu CopperCAM stosowanego przy frezowaniu PCB. Czyli odtłuszczamy, malujemy cienką warstwą farby i wypalamy. Pliki Gerbera wrzucamy do CopperCAMa, a wynik zapisujemy w DXF.

    Po otwarciu pliku Gerber.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Wybieramy z menu zaznaczoną opcję.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    I pokazuje nam się okienko z ustawieniami.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.

    W górnym polu podajemy ile razy laser (frez) ma "objechać" ścieżki, a w dolnym "ekstra" dodatkowy "objazd" pól lutowniczych.
    Po wpisaniu odpowiednich wartości program zaczyna renderować plik wynikowy.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Po "zbliżeniu" widać dodatkowe trajektorie narzędzia.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Plik zapisujemy w jednym z wielu formatów.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.

    Po zapisaniu w formacie jaki obsługuje program sterujący naszą grawerką przystępujemy do działania.


    Po wypaleniu i usunięciu spalonej farby.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    A po wytrawieniu widać efekty.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.
    Drobne mankamenty są, ale o tym poniżej.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.



    Konkluzje i wnioski.

    Dokładność budowy samej maszyny jest jak widać bardzo ważna. Przeskoki rastra które widać, to ewidentnie wina pasków ( jakieś używki z demobilu) i zasilania ( po czasie zauważyłem że włączało się ograniczenie prądowe w zasilaczu, i stąd krótkie zaniki mocy. Arduino zasilane z USB). W planach zakup nowych pasków, i dorobienie odpowiednich napinaczy oraz dedykowanego zasilacza. Co do oprogramowania, próby były prowadzone na GRBL 0.9 i 1.1 oraz LaserGRBL i GRBL Controller. Po pewnym czasie zmieniłem na Benbox ( soft w Arduino też ), i mimo tego że GRBL bardziej kulturalnie steruje napędem to zostałem przy tym drugim mimo bardziej agresywnego sterowania. Jest dla mnie prostszy w obsłudze.
    Plany.
    Na dniach spodziewam się próbek różnych materiałów ( blachy mosiężne, aluminiowe, laminat grawerski ), i podejmę próby wykonywania opisów na płytach czołowych z metalu ( aluminium ). Byłoby fajnie móc w domowych warunkach zrobić profesjonalnie wykonaną płytę czołową. Myślę, że jeszcze kilka zastosowań by się znalazło. Po głowie chodzi mi też soldermaska metodą wypalania. Jak znajdę odpowiednią farbę/lakier to potestuję. Prace w toku :-).

    Pozdrawiam Artur.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Offline 
    Specjalizuje się w: kf, audio, elektronika truck, inne dziwne konstrukcje
    ArturAVS napisał 8048 postów o ocenie 929, pomógł 1065 razy. Mieszka w mieście Grajewo. Jest z nami od 2005 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    Galareta
    Poziom 22  
    Co do maski - kup taka co sie utwardza UV i ja poprostu naświetlaj laserem.
  • #4
    Galareta
    Poziom 22  
    O lakier od chińczyka mi chodziło;) Foli nie potrafiłem nigdy dobrze nanieść.
  • #6
    ADI-mistrzu
    Poziom 30  
    Positiv 20 przykładowy środek.
    Problem w nanoszeniu aby warstwa była w miarę tej samej grubości (na brzegach zawsze jest grubiej).
    Jak spadnie paproch na mokry lakier to także problem (zgrubienie warstwy w tym miejscu).
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #8
    zgierzman
    Poziom 25  
    ArturAVS napisał:
    ADI-mistrzu napisał:
    Positiv 20

    Cena. Poza tym szkoda go na soldermaskę.


    Nie musi być na soldermaskę, tylko na maskę do trawienia.
    Naświetla się go UV, więc myślę, że główny problem byłby w dobraniu odpowiedniego lasera (długość fali 350 - 400 nm) i parametrów, aby odpowiednio go naświetlić, nie spalić, i nie czekać godzinami... ;-)
    Maska (nie folia, tylko warstwa światłoczuła) na gotowych płytkach Bungarda (takich jakich używasz) jest bardzo podobna. Dlatego można by poeksperymentować z naświetlaniem już gotowych płytek...
  • #9
    jarux
    Poziom 10  
    Zaciekawiłeś mnie tym. Z jakiego oraz jakiej mocy lasera korzystasz?
  • #10
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    zgierzman napisał:
    Dlatego można by poeksperymentować z naświetlaniem już gotowych płytek...

    Taki był zamiar, ale moje zapasy okazały się przeterminowane. Poza tym czas i dokładność. Szybciej wyjdzie wydrukować kliszę i naświetlarką naświetlić, niż laserem jechać linia po linii. Aczkolwiek do naświetlenia duża moc pewnie nie byłaby potrzebna i można by posuw zwiększyć ( przy naklejce moc na max. a posuw 800 mm/min ), przy grawerowaniu maksymalny posuw jaki testowałem to 3000mm/min.
    jarux napisał:
    Z jakiego oraz jakiej mocy lasera korzystasz?

    Laser niebieski 445nm 2,5W, prawie identyczny jak ten; https://allegro.pl/oferta/niebieski-laser-2-5...bi_s=archiwum_allegro&bi_c=Product&bi_m=reco&

    Po pierwszych kilku godzinach zabawy, wyrzuciłem oryginalny wentylator i dałem wysoko-obrotowy z jakiegoś switcha rack'owego. Do CNC Shield dołożyłem driver na mosfecie IRF3808 sterowany z D11 ( On/Off, PWM).
  • #11
    zgierzman
    Poziom 25  
    ArturAVS napisał:
    Taki był zamiar, ale moje zapasy okazały się przeterminowane. Poza tym czas i dokładność. Szybciej wyjdzie wydrukować kliszę i naświetlarką naświetlić, niż laserem jechać linia po linii. Aczkolwiek do naświetlenia duża moc pewnie nie byłaby potrzebna i można by posuw zwiększyć ( przy naklejce moc na max. a posuw 800 mm/min ), przy grawerowaniu maksymalny posuw jaki testowałem to 3000mm/min.


    Ważne pytanie: jakiej średnicy jest plamka? O jakiej szerokości linii mówimy?
    Takie sobie gdybanie: gdyby zastosować taki laser:
    https://www.aliexpress.com/item/33002050429.html
    można by chyba naświetlać w miarę szybko. Długość fali odpowiednia, i moc niczego sobie...
    I nie trzeba koniecznie linia po linii, można byłoby też spróbować spróbować softu typu coppercam.
  • #12
    TvWidget
    Poziom 34  
    Czy tego typu laserem można jakoś nanieść numer na gotową płytkę ? Laminat jest ze złoceniem i soldermaską.
  • #13
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    zgierzman napisał:
    Ważne pytanie: jakiej średnicy jest plamka?

    0,1 - 0,2 mm realnie, mechaniczna rozdzielczość x-384 step/mm y-400 step/mm ( w osi y mam dodatkową przekładnię).
    zgierzman napisał:
    I nie trzeba koniecznie linia po linii, można byłoby też spróbować spróbować softu typu coppercam.

    I wyjdzie to samo jak przy malowaniu zwykłą farbą+ dodatkowa chemia do fotolakieru ( wywoływacz, czyli soda kalcynowana ). Więcej zabawy, a efekt taki sam i większe koszta.
    Przy dużej sztywności konstrukcji takie efekty byłyby zadowalające; https://www.youtube.com/watch?v=4SNkzoOvoD8 Jak widać skanuje linia po linii. Jutro spróbuję trochę usztywnić konstrukcję i powtórzę próby.

    TvWidget napisał:
    Czy tego typu laserem można jakoś nanieść numer na gotową płytkę

    Wypalić w dowolnym miejscu laminatu nie pokrytym miedzią. Testowałem.
  • #14
    TvWidget
    Poziom 34  
    ArturAVS napisał:
    Wypalić w dowolnym miejscu laminatu nie pokrytym miedzią. Testowałem.

    Szacunkowo ile trwa taka operacja ?
  • #16
    TvWidget
    Poziom 34  
    Czy ma znaczenie czy pod soldermaską jest miedź czy laminat ?
    Czy podczas wypalania soldermaski wydzielają się jakieś uciążliwe opary ? Tzn. czy potrzebny jest wyciąg ?
  • #17
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Poszedłem na warsztat nagrać kilka filmów.

    TV Widget; wysokość 8mm x 30 mm szerokości.


    Mój nick:


    Cyferki w trybie obrysu, ok. 60x10 mm :



    Mam jeszcze te same cyferki w trybie scan-line, ale jest za duży plik. Czas ok. 3 minut. Co do zapachów, no cóż przypalony laminat czuć. Jednak zdecydowanie mniej dymu niż ze sklejki, czy PVC. Wyciąg w sumie by się przydał przy dłuższej pracy. Nie widać dokładnie na filmie, ale litera S z mojego nicku jest na ścieżce pod soldermaską.
  • #18
    TvWidget
    Poziom 34  
    Dziękuję za przeprowadzenie testu. Właśnie zastanawiałem się nad metodą naniesienia numeru na płytkę i pojawił się ten post. Jakiej mocy laser został użyty eksperymentu ?
    Jak wygląda sprawa ogniskowania wiązki ? Czy jeśli raz ustawię odpowiednią odległość lasera od płytki to nie trzeba będzie jej ciągle korygować ?

    Ładnie wyglądają też napisy wypalone na metalowej obudowie lakierowanej proszkowo na czarno. Mają ciemno żółty kolor.
    Są też laminaty grawerskie transparentne. Pozwalają zrobić napisy podświetlane.Daje to dość ciekawy efekt.
  • #19
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    TvWidget napisał:
    Jakiej mocy laser został użyty eksperymentu ?

    Już pisałem;
    ArturAVS napisał:


    TvWidget napisał:
    Jak wygląda sprawa ogniskowania wiązki

    Ustawia się raz, zależnie od grubości/wysokości materiału ( manualnie obracając soczewkę ogniskującą).
    TvWidget napisał:
    Czy jeśli raz ustawię odpowiednią odległość lasera od płytki to nie trzeba będzie jej ciągle korygować ?

    Przed świętami laser musiał na siebie zapracować, dwa tygodnie i kilka m2 sklejki 3mm zostało obrobione bez korekty ogniskowej. Jednak po takim tempie eksploatacji paski napędowe się rozciągneły (nie były nowe, ale mimo wszystko się wyrobiły ).
  • #20
    szymon122
    Poziom 38  
    Mam ten laser (eleksmaker A5 (klon)) i polecam metodę pcb "malowanka". Czarna farbą w sprayu pomalowałem pcb, wypalam ścieżki, miska z wodą + delikatna szczoteczka żeby usunąć wypaloną farbę i można trawić. Do SMD idealne ;)
  • #22
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    szymon122 napisał:
    Do SMD idealne ;)

    Pokaż jakieś zdjęcia.
    PiotrPitucha napisał:
    czy ta obróbka to cięcie ?

    Niestety nie, tylko wypalanie. Różne rysunki znajomym wypalałem. Do cięcia jest za słaby, po 20-tu przejściach trochę jeszcze brakowało do przecięcia 3 mm sklejki.

    Edytka :-)

    Po głębszym rozpoznaniu w CopperCam wyszło coś takiego:
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.






    Tą opcją rysujemy usuwanie zbędnej miedzi :-)

    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.


    Ale soft Benbox pokazuje czas:

    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.



    Lewy ile pracuje, prawy ile zostało. Płytka 29x29 mm. Poczekam i zobaczę jak wyjdzie, w międzyczasie poszukam materiału na napinacze do pasków ( nowe GT2 już zamówione).

    Dodano po 7 [godziny] 52 [minuty]:

    Efekty całkiem całkiem:
    Po wytrawieniu.
    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.





    Po zmyciu resztek farby.


    Laser w warsztacie elektronika, czyli do czego wykorzystać grawerkę laserową.


    Prawa płytka, w CopperCam grubość freza 0,1 mm i 5 objazdów krawędzi ścieżek- czas wypalania ok. 50-ciu minut. Lewa grubość 0,2mm i 2 objazdy krawędzi - czas wypalania ok. 16 minut :-) . Widoczne są "niedopalenia" farby, trzeba spróbować z większą plamką. Ogólnie ok.
    Akurat tych płytek w ciągu ostatnich kilku lat, zrobiłem ponad setkę foto-chemią tak że mam porównanie.
  • #23
    szymon122
    Poziom 38  
    ArturAVS napisał:
    Do cięcia jest za słaby, po 20-tu przejściach trochę jeszcze brakowało do przecięcia 3 mm sklejki.

    U mnie problem ten sam. Lecz sposób mocowania mojego lasera nie pozwala mi sprawdzić teorii:
    Laser tnie ładnie, gdy kropka jest najmniejsza. Przy cięciu sklejki jeden przejazd to powiedzmy pół milimetra wypalonego "rowka" i na jego "dnie" kropka lasera nie jest równie mała jak pół milimetra wyżej gdzie była ręcznie skalibrowana a ustawienie drugi raz ogniskowej jest niemożliwe. Pozostaje jedynie opuścić laser o pół milimetra w dół aby kropka znowu osiągnęła optymalny rozmiar. Widziałem na filmach konstrukcje z osią "Z", która opuszczała laser co przejazd. Gdyby nie to, że mój laser opiera się na konstrukcji wózka osi to zamocowałbym go na pręcie gwintowanym i ręcznie obracał co przejazd.
  • #24
    zgierzman
    Poziom 25  
    ArturAVS napisał:
    zgierzman napisał:
    Ważne pytanie: jakiej średnicy jest plamka?

    0,1 - 0,2 mm realnie

    szymon122 napisał:
    kropka lasera nie jest równie mała jak pół milimetra wyżej gdzie była ręcznie skalibrowana


    Ciekawe. Napiszcie jak się ustawia ręcznie ogniskową, aby uzyskać tak małą plamkę. Skoro pół milimetra głębokości rowka robi różnicę, to znaczy że wiązka ma dość duży kąt wierzchołkowy i regulacja nie jest prosta. Chociaż na filmie z wypalania napisów widać, że wiązka to jednak dość wąski stożek...
    Więc jak optymalnie ustawić optykę? Z mikroskopem? Bo gołym okiem zauważyć kiedy kropka o średnicy 0,1 mm jest akurat najmniejsza, to ja bym się nie podjął :-D Tym bardziej, że przy tych mocach lasera można sobie zrobić kuku w oko.
  • #25
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    zgierzman napisał:
    Więc jak optymalnie ustawić optykę? Z mikroskopem? Bo gołym okiem zauważyć kiedy kropka o średnicy 0,1 mm jest akurat najmniejsza, to ja bym się nie podjął :-D Tym bardziej, że przy tych mocach lasera można sobie zrobić kuku w oko.

    Zmniejszam moc lasera do momentu kiedy jest jeszcze widoczna wiązka, kładę obok suwmiarkę i dmucham dymem ( pałę tytoń). Kręcąc "obiektywem" ustawiam jak najmniejszą plamkę.
    Zresztą popatrz na lewą płytkę na zdjęciu z linijką, delikatne niewytrawienia to błędy przejazdu lasera który był w CopperCam ustawiony na 0,2 mm. Na prawej płytce tego niema przy ustawieniu 0,1, czyli każda linia zachodzi na poprzednią co wydaje się potwierdzać te 0,1 mm plamki. Wąsy kotka straciła :-), dlatego szukam odpowiedniego filtru aby osłonę zrobić.

    szymon122 napisał:
    Pozostaje jedynie opuścić laser o pół milimetra w dół aby kropka znowu osiągnęła optymalny rozmiar

    Można przy odpowiednim sterowaniu osi Z zrobić korektę przy każdym przejeździe. W moim laserze mogę tak ustawić, że wiązka na długości kilkunastu mm ma taką samą średnicę ( wzrokowo ).
    Być może to kwestia optyki.
  • #26
    szymon122
    Poziom 38  
    ArturAVS napisał:
    W moim laserze mogę tak ustawić, że wiązka na długości kilkunastu mm ma taką samą średnicę ( wzrokowo ).
    Być może to kwestia optyki.

    Więc zazdroszczę, u mnie podniesienie elementu o np 5mm powoduje zmianę rozmiaru kropki z tego załóżmy 0.1mm do np 2mm. Muszę dbać o dobre wypoziomowanie obrabianego elementu. Ciekawe są lasery o stałej ogniskowej ustawionej na np 20mm. W tej odległości ma optymalne ustawienie a do kalibracji dostajemy pręcik o danej wysokości. Umieszczamy obrabiany element, kładziemy na nim pręcik i opieramy na nim laser, blokujemy go na danej wysokości, wyjmujemy pręcik i mamy pewność idealnej ogniskowej.
    Ps. Próbowałeś grawerować anodowane aluminium? Logo Firefoxa 10x10mm trwało 50 minut (5 przejazdów po 10 minut, linia po linii) i wygląda to genialnie, ale niestety 2.5W to za mało na coś sensownego.
  • #27
    PiotrPitucha
    Poziom 33  
    Witam
    Mam przy okazji dwa pytania:
    - obiektywy w tych laserach mają zwykle niewielki luz który utrudnia regulację plamki, niektóre mają w środku delikatną sprężynę która stabilizuje ten luz, niestety w 5 uchwytach które posiadam takich sprężynek brak, ma ktoś pomysł jak je zdobyć?
    - jeden z laserów mam w podczerwieni, 1100nm, macie jakiś pomysł na ustawienie plamki?

    Pozdrawiam
  • #28
    szymon122
    Poziom 38  
    PiotrPitucha napisał:
    jeden z laserów mam w podczerwieni, 1100nm, macie jakiś pomysł na ustawienie plamki?

    Znajomy reguluje laser co2 naklejając kawałek taśmy papierowej na danej wysokości na której chcemy mieć ogniskową i robi "strzał" laserem i patrzy jak duży jest wypalony punkt. Po kilku próbach punkt musi być jak najmniejszy. Taśmę najlepiej nakleić na jakiś materiał absorbujący światło (np czarny matowy plastik), ponieważ metal mógłby rozproszyć i odbić promień, który nadal miałby wystarczająco dużo energii aby wypalić taśmę, ale wypalony punkt byłby wiele razy większy niż pierwotny promień.
  • #29
    Slawek K.
    Poziom 32  
  • #30
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    PiotrPitucha napisał:
    jeden z laserów mam w podczerwieni, 1100nm, macie jakiś pomysł na ustawienie plamki?

    Noktowizor ? :-)
    szymon122 napisał:
    Znajomy reguluje laser co2 naklejając kawałek taśmy papierowej na danej wysokości na której chcemy mieć ogniskową i robi "strzał" laserem i patrzy jak duży jest wypalony punkt.

    Robię czasem podobnie, tylko jadę po białej kartce papieru, żeby zobaczyć szerokość linii.
    Slawek K. napisał:
    Jakich sprawdznych okularów ochronhych używacie przy pracy z takimi oaserami ?

    Jeszcze żadnych. Nie ma kiedy poszukać czegoś dobrego w sensownej cenie. Całą noc robiła się druga płytka do sterownika CNC. Wygląda obiecująco, wrzucę fotki jak się wytrawi.

    Edyta;
    Płytka 180x80mm nie nadaje się do trawienia. Zbyt duży posuw spowodował tylko lekkie nadpalenie farby uniemożliwiające trawienie. Nie da się po prostu zmyć do końca tam gdzie powinno. Dziś na noc zostawię z mniejszą prędkością i zobaczę jak wyjdzie.