Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa

23 Sty 2020 23:10 489 21
  • Poziom 4  
    Witam. Mam pewien problem z komputerem.

    Mianowicie, gdy chciałem dzisiaj go odpalić, okazało się, że nie działa jak należy.
    Po odpaleniu, komputer chodzi przez kilka sekund (ok. 10-20 sek. - bywa różnie), a następnie sam się wyłącza. Ogólnie wygląda na to, że uruchamia się poprawnie, nie ma żadnych dodatkowych dźwięków ze speakera, przez te kilka sekund obraz na monitorze wyświetla się prawidłowo, czyli logo płyty głownej, całe te ładowanie i czas na odpalenie BIOSu, następnie jest komunikat o konieczności wejścia w ustawienia BIOSu (ponieważ go resetowałem, by sprawdzić czy coś to pomoże) i niestety na tym koniec. W tym momencie komputer sam się wyłącza, a czasami trwa to krócej, tak, że na monitorze zdąrzę zobaczyć tylko logo MOBO.

    Wydaje mi się, że skoro komputer się włącza, obraz jest przez chwilę widoczny to można wykluczyć uszkodzenie karty graficznej, procesora i MOBO, a także raczej nie jest to problem z RAMem. Stawiałbym na zasilacz, który mimo, że jest z wysokiej półki, to mogł się jednak zepsuć i robić jakieś manko w napięciach. Mimo to nie znam się na tyle, żeby od razu zamawiać nowy zasilacz, bo jeszcze okaże się, że nie miałem racji.
    Dlatego piszę do Was, drodzy Elektrodziarze, żeby bardziej upewnić się czy wpadłem na właściwy trop. Komputer wczoraj jeszcze działał normalnie, wyłączyłem go, a dzisiaj już niestety klapa.

    Poniżej załączam film, na którym widać (sory za słabą jakość, jak będzie trzeba, nagram jeszcze raz) co się dzieje wewnątrz obudowy, czyli diody, dźwięki speakera itp. (ten chroboczący dźwięk, to kabel ocierał o wentylator). Przed samym wyłączeniem, na czerwono zapala się dioda CPU.



    Proszę o pomoc w temacie i jak potrzeba jeszcze jakiś dodatkowych informacji, to mówcie, a podeślę.

    Specyfikacja mojego PC, wygląda następująco:
    - System: Microsoft Windows 10 Pro
    - Płyta główna: ASUS Sabertooth 990FX R2.0 (BIOS zaktualizowany do najnowszej wersji)
    - Procesor: AMD FX-9590 Eight-Core 4.7GHz
    - Pamięć RAM: 16GB, DDR3
    1) Kingston HyperX Fury Blue 8GB, 1600MHz, CL10
    2) Kingston HyperX Blue 4GB, 1600MHz, CL9
    3) Kingston HyperX Blue 4GB, 1600MHz, CL9
    - Karta graficzna: Gigabyte GeForce GTX 1060, 6GB
    - Dysk SSD: Kingston SSDNow V300 (odczyt/zapis: 450/450 MB/s) 120GB, SV300S37A/120G
    - Dysk HDD SATA: Samsung HD103SJ, 1TB
    - Zasilacz: BeQuiet Dark Power Pro 10, 1200W
    - Chłodzenie CPU: Corsair Hydro Series H100i
  • TermopastyTermopasty
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 4  
    Wygląda na to, że chłodzenie działa, logo Corsair się świeci i wszystkie wentylatory chodzą, niestety nie wiem jak sprawdzić czy pompa się kręci, ale wydaje się, że tak. Na wszelki wypadek mam też zwykłe chłodzenie Scythe Katana 3. Na jednej kości RAM jest to samo, sprawdzałem to wcześniej, zapomniałem dopisać, ale zostawię jedną tak jak mówisz, do czasu, aż nie znajdę winowajcy. Jutro podskoczę też po nową baterię, bo nie mam w zanadrzu. Dzięki za podpowiedzi :)

    @edit - Mam w domu baterie CR2025, wyczytałem, że jest to cieńsza wersja baterii CR2032 (tej od BIOSu) i moje pytanie, czy ta CR2025 będzie pasowała też do BIOSu? Oczywiście sprawdziłbym ją tylko do testu, jeśli okazałoby się, że to właśnie z baterią jest problem to kupiłbym później właściwą CRkę, chyba, że lepiej nie kombinować i kupić ją od razu.
  • Poziom 4  
    Wymieniłem baterię na nową, niestety problem nadal ten sam.
  • Poziom 12  
    Możesz już zacząć szukać zasilacza, przynajmniej na podmianę. 🙂
  • Poziom 4  
    Mam na stanie takiego CoolerMastera jak na zdjęciu. Działa ale jest problem, bo ma upaloną jedną wtyczkę od zasilania CPU i nie wiem, czy bezpiecznie było by go podpiąć z taką wtyczką. Mógłbym ją odciąć i przylutować inną, ale podpowiedzcie czy to będzie w miarę bezpieczne rozwiązanie. Oczywiście myślę, żeby użyć go tylko do testu, jak będzie na nim wszystko działać zamówię nowy.

    Inaczej nie mam skąd załatwić zasilacza do testów, bo wątpię, żeby ktoś był tak miły i wykręcił mi na jeden dzień swój z komputera :D


    PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Oczywiście, że to nie nie będzie bezpieczne rozwiązanie! 😮
    Żadnych kombinacji z zasilaczem, bo za chwilę uwalisz połowę podzespołów i dopiero będzie nieciekawie. 😀
    Pożycz od kogoś markowy zasilacz co najmniej 600W.
    Ewentualnie popytaj w serwisach komputerowych, często mają na zbyciu używki to kupisz po taniości, a jak nie będzie nadal hulać to ugadaj się na zwrot w razie czego i też będziesz mógł przetestować.
  • Poziom 4  
    Myślałem też o tym, by podjechać z moim PC do serwisu, żeby mi tam na miejscu podłączyli pod jakiś zasilacz i sprawdzili czy hula. Chyba by mnie za to nie policzyli zbyt wiele, w końcu to 5 min roboty :D
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    To by było najlepsze wyjście. Gdybyś od nich kupił to pewnie diagnozę miałbyś gratis, bo i tak zarobią.
    Pytaj może mają jakąś pewną używkę to zaoszczędzisz połowę ceny.
  • Poziom 4  
    Obdzwoniłem serwisy w mieście, ale nigdzie nie mają używanych zasilaczy takiej mocy na sprzedaż. Za diagnozę chcą 30zł i dopiero w poniedziałek będę mógł podjechać, także chyba nic innego mi nie pozostaje jak przeżyć weekend bez mojego kochanego PeCeta i w poniedziałek im go zawieźć do diagnozy :D

    @edit - Oddzwonił gość z jednego serwisu gdzie nie odbierali i mają takie zasilacze na sprzedaż i dzisiaj, albo jutro jeszcze mogę podjechać, a nawet jak zasilacz nie naprawi problemu, to diagnozę mam za free jak sobie tam na miejscu sam go podłączę :) i takie podejście do klienta to ja lubię :P I oczywiście dzięki za podsunięcie pomysłu z tą używaną zasiłką :)
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    No to nawet się nie zastanawiaj tylko jedź do niego, przetestuj go z podpiętym monitorem. Odpal jakąś grę jeśli będzie taka możliwość i sprawdź czy się nie wysypuje 😀
    Ewentualnie na olx szukaj zasilacza 😀 Powodzenia.
  • Poziom 4  
    Sytuacja jest taka, że przed chwilą przypadkowo odpaliłem kompa z odpiętym zasilaniem CPU i GPU (zasilanie podpięte tylko do MOBO) i w takiej konfiguracji komputer się nie wyłącza. Czy to według was jest potwierdzenie tezy, że winny jest zasilacz? I czy mogę sprawdzić uruchamiając kompa z podpiętym samym zasilaniem MOBO + CPU, a później z jeszcze raz MOBO + GPU, żeby dojść do tego gdzie zasilanie może nie wyrabiać, czy raczej może się coś stać z podzespołami przy takim podpięciu? No i oczywiście czy jest w ogóle sens takiego testu?

    PS. Gość z serwisu jeszcze nie dzwonił, że mam podjechać, dlatego dalej jeszcze próbuję się doszukać dokładnego winowajcy bez testowego zasilacza.
  • Poziom 43  
    Nic nie jest ani potwierdzone ani wykluczone. Napiszę tylko, że wyłączanie się komputera po kilku sekundach może powodować:
    1. Przycisk Power, jego przewody, zwarte piny.
    2. Awaria zasilacza.
    3. Zwarcie lub przynajmniej silne przeciążenie elektryczne na zasilanych podzespołach. Tu winna może być karta graficzna lub płyta główna, wyzwala się zabezpieczenie w zasilaczu. Zwarcie w pozostalych podzespołach (np: dyski) wyłączyłoby zasilacz szybciej.
    4. Awaria czujnika temperatury, źle założony układ chłodzenia, brak pasty lub całkowicie zdegradowana pasta termoprzewodząca. Przy prawidłowo założonej chłodnicy, nawet jeśli nie działa wentylator czy też nie ma obiegu płynu, jej pojemność cieplna pozwoli na działanie dłuższe niż kilka sekund po odpaleniu.

    Co do Twojego testu - miernik i możesz sprawdzać różne konfiguracje, ale jeśli to awaria elektryczna to ryzykujesz uszkodzeniem sprzętu - samego zasilacza jak i zasilanych podzespołów. Jest sens jeśli rozumiesz jak to wszystko działa, wiesz które linie i kiedy mierzyć.
  • Spec od monitorów
    Cytat:
    Po odpaleniu, komputer chodzi przez kilka sekund (ok. 10-20 sek. - bywa różnie), a następnie sam się wyłącza. Ogólnie wygląda na to, że uruchamia się poprawnie, nie ma żadnych dodatkowych dźwięków ze speakera,

    Wygląda jakby nie "czytał Bios"
    Będziesz miał problem , bowiem o tej rev.(jest tylko boardview jako plik *.fz)

    Spoiler:
    Asus SABERTOOTH 990FX boardview (*.fz)
    rev: 1.01X (59MB07C0-MB0A03S)
    Asus SABERTOOTH 990FX R2.0 boardview (*.fz)
    rev: 1.01 (60MB0CT0-MB0A2H)


    Jak podają ... pomiędzy kbc i Bios jest taki mały układ (ala controler opisywany jako @BIOS A1 1314-A2 (@BIOS A1 1314-A2))
    Co to jest i czym zaprogramowany > wie tylko Asus.

    Cytat:
    ASUS typically uses Winbond BIOS chips, but this time the chip is marked GD25864BPIG., which is controlled by unknown BIOS brand A1 1314- A2 1345 chip

    * opisano min. Link

    PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa
    ASUS Sabertooth 990FX R2.0, ver. fabryczna BIOS 0906
    -socket AMD AM3+

    Płyta nawet używana jest b.droga , więc raczej trzeba się rozejrzeć za czymś tańszym pod ten socket i mającym mozliwość obsługi Twój cpu AMD FX-9590
    * a 220W TDP rating
    Link
    PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa
    p.s
    Oczywiście awarii ukł. zasilania na płycie nie można wykluczyć .
    - co prawda jest 11-faz
    PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa


    To bydlę pożerało duużo mocy
    Swego czasu tego FX-8120 125W 8-core na tej płycie kręciliśmy do 4GHz
    PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa

    Ta płyta miałą taki feler ,że po zmianie RAM (dołożeniu) lub zmianie_dołożeniu Grafiki płyta nie odpalała do końca .. trzeba było kilkunastokrotnir "bawić się z " cmos 3V bateryjką
  • Poziom 4  
    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)

    Przycisk power sprawdzałem, tzn. wypiąłem ten co jest i podłączyłem luźno przycisk ze starej obudowy, efekt ten sam.

    Odnośnie przeciążenia to chyba raczej nie wchodzi w grę, skoro zasilacz ma około dwukrotny zapas mocy (1200W), ale jak się mylę, to proszę mnie poprawić.

    Chłodzenie jest raczej w porządku, bo przedwczoraj komputer śmigał bez zarzutów przy wymagających grach i procesor nie grzał się nadmiernie. Mimo wszystko pastę mam zamiar wymienić, bo zawsze poprawi to efekt chłodzenia.

    O czujniku nie pomyślałem, sprawdzę czy jest właściwie umiejscowiony, bo faktycznie, komputer wyłącza się w taki sam sposób jak w sytuacji, gdy temperatura na procku jest zbyt wysoka. Szkoda, że komp działa tak krótko po uruchomieniu, że brakuje kilku sekund, żeby wskoczyć w BIOS i podejrzeć temperatury.

    Jeszcze pytanie, czy komputer można uruchomić z wypiętym czujnikiem CPU, żeby sprawdzić czy wtedy się tak szybko nie wyłączy? Nie obawiam się, że usmażę procka, bo chłodzenie przy takim niskim obciążeniu jak przy uruchamianiu PC na pewno daje radę.

    Dodano po 26 [minuty]:

    @edit
    lisek napisał:
    Wygląda jakby nie "czytał Bios"


    Udało mi się odpalić kompa na wystarczająco długo, żeby wejść w BIOS i zrobić zdjęcie. Czy jeżeli udało się w niego wskoczyć to czy "nie czytanie BIOSU" dalej wchodzi w grę, czy można wykluczyć tą opcję?

    Temperatura jest ok, więc to nie wina nadmiernego grzania. Poniżej wrzucam zdjęcie z BIOSu.

    PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa
  • Poziom 12  
    Witam. Mam kilka sugestii dotyczących Twojego problemu.
    Skoro płyta główna obsługuje maksymalnie Windows 8.1 to po co instalujesz Windows 10?
    Druga moja sugestia to na twoim screenie tym z BIOS-em jest widoczne tylko 8GB RAM-u , a w swojej specyfikacji pisałeś że masz 16GB
    (mając na uwadze to że wyjąłeś 8GB dla sprawdzenia kości). A trzecia sugestia to popraw ustawienie kości w slotach w ten sposób: te 2 moduły po 4GB włóż na dwa pierwsze sloty a jeden moduł 8GB na trzeci slot.
  • Poziom 12  
    Pozwolę sobie odpowiedzieć za kolegę który założył ten temat, bo choć problemu nie rozwiążę to sugestie kolegi @Przemysław553 wydają się takie jakby "z d... wzięte" - bez urazy, to nic osobistego

    Przemysław553 napisał:
    Skoro płyta główna obsługuje maksymalnie Windows 8.1 to po co instalujesz Windows 10?


    Może dla tego, że Windows 10 jest nowszy i lepszy jednak od 8.1 a producent zapewnia wsparcie dla Windows 10 w postaci sterowników.

    Przemysław553 napisał:
    Druga moja sugestia to na twoim screenie tym z BIOS-em jest widoczne tylko 8GB RAM-u , a w swojej specyfikacji pisałeś że masz 16GB
    (mając na uwadze to że wyjąłeś 8GB dla sprawdzenia kości).


    Dla czego zakładasz, że wyjął 8GB a nie 2x4GB i do testów zostawił tą pojedyncza i wiekszą?

    Przemysław553 napisał:
    A trzecia sugestia to popraw ustawienie kości w slotach w ten sposób: te 2 moduły po 4GB włóż na dwa pierwsze sloty a jeden moduł 8GB na trzeci slot.


    Gdybyś zajrzał do manuala tej płyty to wiedziałbyś, że producent zaleca obsadzanie banków pamięci w kolejności:

    pojedynczy moduł - DIMM_A2, trzeci bank licząc od brzegu płyty
    dwa moduły - DIMM_B2 i A2, pierwszy i trzeci bank licząc od brzegu płyty
    więc logicznym się wydaje, że te dwie jednakowe "czwórki" powinny wylądować w bankach według tej drugiej opcji
  • Poziom 12  
    Po prostu podsuwam jemu kroki które sam bym podjął. A co producent zaleca to mnie akurat najmniej obchodzi , nic to dla mnie nie znaczy.
  • Poziom 4  
    Po pierwsze - PROBLEM ZAŻEGNANY, A JEGO POWODEM BYŁO CHŁODZENIE, które prawdopodobnie robiło jakieś zwarcie. Wymieniłem na zwykłe chłodzenie Scythe Katana 4 i komp śmiga.


    Po drugie:
    Przemysław553 napisał:
    Witam. Mam kilka sugestii dotyczących Twojego problemu.
    Skoro płyta główna obsługuje maksymalnie Windows 8.1 to po co instalujesz Windows 10?
    Druga moja sugestia to na twoim screenie tym z BIOS-em jest widoczne tylko 8GB RAM-u , a w swojej specyfikacji pisałeś że masz 16GB
    (mając na uwadze to że wyjąłeś 8GB dla sprawdzenia kości). A trzecia sugestia to popraw ustawienie kości w slotach w ten sposób: te 2 moduły po 4GB włóż na dwa pierwsze sloty a jeden moduł 8GB na trzeci slot.


    Tak jak napisał wyżej @Darecki, WIndows 10, jest według mnie lepszy i ASUS zapewnia na swojej stronie oficjalne sterowniki dla tego systemu, z tego właśnie powodu korzystam z Windows 10. Gdyby sterowników nie było prawdopodobnie siedziałbym na 8.1.

    W kwestii RAMu, ponownie tak jak napisał @Darecki, wyjąłem 2x 4GB, z tego też powodu na zdjęciu widoczne jest 8GB.


    Po trzecie - poniżej wrzucam filmik co zaczęło się dziać z chłodzeniem, po wymianie go na zwykłe wentylatorowe i ponownej próbie podpięcia z powrotem chłodzenia Corsair H100 . Czy ktoś jest w stanie mi wyjaśnić co się z nim stało? Na zmianę włącza się i wyłącza, nie rozumiem dlaczego (wcześniej się tak nie zachowywał, tylko PC się wyłączał, teraz się nie wyłącza, ale chłodzenie świruje). Czy jest to jeszcze do odratowania, czy nie warto nawet próbować?

    PS. Jak zwykle, bardzo dziwnym trafem, gwarancja na chłodzenie, która była na 5 lat, skończyła się 18 grudnia. Cóż za zbieg okoliczności, że miesiąc później chłodzenie padło :D Już któryś raz z rzędu mam podobną sytuację. Achh, te planowane postarzanie produktu...

  • Pomocny post
    Spec od monitorów
    W Bios zakładka Monitor.
    PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa PC - Komputer wyłącza się chwilę po uruchomieniu - obraz działa
    * Bios v.1302
    Cytat:
    Similarly, the speed of three fans connected to the four — pin cha_fan1-CHA_FAN3 connectors is controlled synchronously,

    - czytaj Manual użytkownika
  • Poziom 4  
    Dzięki lisek, już znalazłem i usunąłem pytanie z posta. :)


    @edit

    Właśnie monitoruje temperatury i jestem w szoku. Scythe Katana 4 radzi sobie o niebo lepiej niż ten Corsair H100i 8-O

    Na CPU temperatura niższa o średnio 10-15 stopni

    VCore ponad 20 stopni mniej, masakra.

    Nie wiem co mi strzeliło do głowy, że mając Scythe Katana 4 kupiłem tego trefnego Corsaira, już nawet nie mam ochoty go ratować :D

    Temat zamykam, dzięki za wszystkie sugestie. :)

    Dodano po 10 [godziny] 3 [minuty]:

    Uszkodzone chłodzenie CPU, Corsair Hydro Series H100i wymienione na chłodzenie Scythe Katana 4.