Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyc silnik trójfazowy ?

25 Sty 2020 17:52 603 33
  • Poziom 3  
    Witam proszę o pomoc w podłączeniu silnika trojfazowego który będzie zainstalowany w szlifierce taśmowej.
    Parametry silnika to :

    Jak podłączyc silnik trójfazowy ?
    jak go lepiej podłaczyc w trójkąt czy gwiazde ?


    Jak podłączyc silnik trójfazowy ?
    i jak podłączyc wtyczke które kolory kabli gdzie mają byc podpięte ?

    Jak podłączyc silnik trójfazowy ? Jak podłączyc silnik trójfazowy ?

    Po co jest ta kostka w silniku z czarnymi kabelkami ?
    Dziękuje z góry za pomoc i proszę o wyrozumiałość :-)[/img]

    Dodano po 10 [minuty]:

    Jeszcze zapomniałem o włączniku

    Jak podłączyc silnik trójfazowy ? Jak podłączyc silnik trójfazowy ? Jak podłączyc silnik trójfazowy ?
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Silnik łączysz w gwiazdę, zielonożółty na obudowę brązowy - do U1, czarny - V1, szary - W1, niebieski izolujesz i nie podłączasz nigdzie. We włączniku tak samo z przewodem z silnika br-U, bk-V, sz-W, zż łączysz z tym samym z wtyku. Z wtyku br-L1, cz-L2, sz-L3, zż do uziemienia, czyli ten największy. Jeśli silnik będzie się kręcił nie w tę stron3 co potrzeba, zamień brązowy z czarnym w silniku. Przewody w kostce to najprawdopodobniej termik.
    Na przewodach zastosuj tulejki oraz końcówki oczkowe.
  • Poziom 3  
    Wielkie dzięki kolego wiszę Ci piwko :-) wszystko działa elegancko.... powiedz mi jeszcze czy we wtyczce też niebieski kabel nie podłączam ? Czemu jego się nie podłącza ? Jeszcze jedno dlaczego silnik ma być podpięty w gwiazdę a nie w trójkąt ? Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Fenix772 napisał:
    i jeszcze jedno dlaczego silnik ma byc podpięty w gwiazdę a nie w trójkąt ?

    Bo tak jest na tabliczce znamionowej.
    Połączenie w trójkąt wymaga zasilania 3x230V, a połączenie w gwiazdę 3x400V.
    Tyle w temacie.
  • Pomocny post
    Poziom 2  
    We wtyczce też nie podłączasz kabla o kolorze niebieskim, ponieważ nie ma on zastosowania jeśli nie jest podpięty po stronie wtórnej. Nie podłącza się, ponieważ silnik trójfazowy nie potrzebuję przewodu neutralnego do działania(w większości przypadków). Twój silnik nie jest przystosowany do pracy w trójkąt , ponieważ napięcie znamionowe silnika jest za niskie. Oczywiście możesz podpiąć ten silnik w trójkąt ,ale on będzie się grzał i może się uszkodzić. Pozdrawiam
  • Poziom 3  
    Witam żeby nie zakładać nowego tematu jak podłączyć silnik o takich parametrach ? Czy potrzebuje przewod 5-cio żyłowy czy wystarczy 4 żyłowy?
    Silnik typu jamnik będzie wykorzystany w cyrkularka do drewna.

    Jak podłączyc silnik trójfazowy ?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Witam .
    Silnik należy podłączyć w gwiazdę,wystarczy przewód 4-ro żyłowy . Dobrze jest dodatkowo oprócz wyłącznika głównego ,zastosować wyłącznik silnikowy .Wyłącznik główny dla wygody zastosować L-O-P w razie podłączenia do różnych gniazd siłowych.Ja osobiście zamontowałem w cyrkularce gniazdo hermetyczne 230V (podłączenie wiertarki lub podobnego sprzętu).Wówczas jednak należy zastosować przewód 5-cio żyłowy.Wyłącznik silnikowy 6,3-10A .
  • Poziom 3  
    A możesz mi powiedzieć jak odczytać taki oto schemat ? Jak podłączyć z kolei silnik o takich parametrach ?

    Jak podłączyc silnik trójfazowy ? Jak podłączyc silnik trójfazowy ? Jak podłączyc silnik trójfazowy ?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    To masz jak wiadomo silnik 1-fazowy na 230V z kondensatorem rozruchowym.
    Zasilanie należy podłączyć pod zacisk U1 i U2.
    Ze zdjęcia wygląda że masz go podłączony (przewód po prawej stronie).
  • Poziom 3  
    Rozumiem że zmieniając te blaszki steruje kierunkiem obrotów tak ?
  • Poziom 39  
    Tak oczywiście zgadza się .
  • Poziom 3  
    A powiedz mi po co jest ten kondensator i do czego jest kostka z dwoma czarnymi przewodami ( na zdjęciu ja słabo widać )
  • Poziom 39  
    Kondensator jest z racji że jest to silnik 1-fazowy indukcyjny (nie komutatorowy jak w wiertarkach i nie tylko).Jednak bywały takie silniki (małej mocy stara FRANIA) ,który nie miał kondensatora lecz uzwojenie wzbudzenia było połączone przez t.z.w wyłącznik odśrodkowy.Kostka z dwoma przewodami to jest termik ,który zabezpiecza silnik przed przegrzaniem .Lecz jest on całkiem osobnym obwodem nie połączonym z uzwojeniami silnika.Czy robiłeś próby silnika.
  • Poziom 3  
    Tak włączyłem go ale mi bezpiecznik ,,wywaliło,, pewnie źle coś podłączyłem w wyłączniku. Nie miałem czasu już tego sprawdzić bo musiałem iść do pracy. Jutro chce to sprawdzić i dlatego pytam.
    Taki mam wyłącznik

    Jak podłączyc silnik trójfazowy ?

    Dodano po 57 [sekundy]:

    Jak podłączyc silnik trójfazowy ?
  • Poziom 39  
    Jak będziesz miał jutro czas to sprawdź bez wyłącznika lub zrób zdjęcie jak masz to w wyłączniku podłączone.
  • Moderator Elektrotechnika
    Fenix772 napisał:
    Tak włączyłem go ale mi bezpiecznik ,,wywaliło

    To gdzie masz kondensator ?
  • Poziom 39  
    Też miałem zapytać jak jest podłączony,lecz wygląda że przewód wchodzi od góry ,lecz nie za bardzo widać gdzie jest podłączony.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    To gdzie masz kondensator ?
    Ostatnie zdjęcie - przewody w koszulce termokurczliwej. Kondensator jest mocowany obejma na zewnątrz puszki zaciskowej. Nie uchwycony na foto :D
  • Poziom 39  
    Te dwa czarne z kostką od lewej ,to zapewne termik.
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Ostatnie zdjęcie - przewody w koszulce termokurczliwej. Kondensator jest mocowany obejma na zewnątrz puszki zaciskowej. Nie uchwycony na foto

    Kolego a gdzie idą przewody tego twojego kondensatora ? Na tabliczkę zaciskową ? A muszą . A gdzie ty obejmę widzisz ? Więc zostaw sobie te uśmieszki.
  • Poziom 39  
    Przewód w czarnej izolacji idący od góry ,jest zapewne przewodem od kondensatora posiada żyłę brązową i niebieską.
  • Moderator Elektrotechnika
    nikusert napisał:
    Przewód w czarnej izolacji idący od góry ,jest zapewne przewodem od kondensatora posiada żyłę brązową i niebieską.

    To zasilanie spójrz na schemat.
  • Poziom 43  
    @nikusert Dokładnie, tyle że nie widać końcówek kablowych.

    @Krzysztof Reszka Kondensator zaznaczony ,,C". między zaciskami V1 i Z1
    Edytowałem.Proszę powstrzymać się z ironią. T.M.
  • Poziom 39  
    Widać końcówkę brązową z lewej strony mostka .
  • Poziom 39  
    Kolego Krzysztofie Reszka przewód zasilający jest od prawej strony żyła L,N ,PE ,dokładnie widać ,dodatkowo przewód jest przymocowany na wejściu .

    Dodano po 4 [minuty]:

    Widać dokładnie że jest podłączony do zacisków U1,U2.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Przewody niebieskie Z1,Z2 uzwojenie rozruchowe ,U1,U2 przewody czerwone uzwojenie robocze.
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    @Krzysztof Reszka Kondensator zaznaczony ,,C". między zaciskami V1 i Z1

    Pomroczność jasna . Teraz widzę przewód. Ale nie widać niebieskiego .
    nikusert napisał:
    Kolego Krzysztofie Reszka przewód zasilający jest od prawej strony żyła L,N ,PE ,dokładnie widać ,dodatkowo przewód jest przymocowany na wejściu .

    Usunąłem wpis. Bo potraktowałem twój opis przewodu z prawej strony jako opisany przez kolegę.
  • Poziom 43  
    @Krzysztof Reszka Krzystofie, przepraszam, ale znam te włoskie (?) silniki aż za dobrze. Potrafią konstruktorzy nawet taki numer wykręcić w maszynach, że ten biedny bimetal w uzwojeniach (czarne cienkie przewody) łącza szeregowo z zasilaniem.
  • Poziom 39  
    Samo to że uzwojenie rozruchowe śmiesznie oznakowane(Z1,Z2), zamiast przykładowo V1,V2.
  • Poziom 18  
    To jest silnik 3 fazowy kondensatora nie potrzebuje ta kostka to wyprowadzenie termika,
    Ma z tej firmy tylko 5kW.
  • Poziom 39  
    To nie jest silnik 3-fazowy, tylko 1-fazowy, według tabliczki znamionowej(podana wartość kondensatora) ,ma 4-ry przewody wprowadzone ,pomijam te od termika z kostką.