Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór odpowiedniej diody blokującej

25 Sty 2020 21:24 351 12
  • Poziom 21  
    Witajcie,
    Wymieniałem w starej instalacji samochodowej lampki kontrolne z tradycyjnych żarówek na ledowe. Oczywiście był problem z lampką alternatora który po jej wymianie nie wzbudzał się. Temar rozwiązałem opornikiem 5W 100Ohm, Alternator pięknie się wzbudza, ładuje. Po odpaleniu lampka sygnalizująca ładowanie gaśnie i po kilku sekundach zaczyna się żarzyć. Przestaje po zapaleniu świateł ale po zgaszeniu znowu się żarzy. Wiem że muszę tam jeszcze wpiąć diodę blokującą tylko potrzebuję pomocy, w jaki sposób dobrać odpowiednią. To można jakoś wyliczyć? Jak wspomniałem opornik jaki zastosowałem to 5W 100Ohm, instalacja oczywiście 12V. Będę wdzięczny za pomoc.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 21  
    No tak ale będę miał kolejny led który będzie mi gdzieś tam niepotrzebnie świecił a to nie o to chodzi. Gdybym miał już wpinać drugą lampkę led to był wywalił całkiem opornik i wstawił tam zwykłą żarówkę 12V i lampkę led wykorzystywał tylko do sygnalizowania ładowania a żarówkę do wzbudzania alternatora i nie było by problemu. Wolał bym to jednak mimo wszystko rozwiązać bardziej fachowo. I do tego wykorzystuje się właśnie diody prostownicze tylko nie wiem jak taką diodę dobrać.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Moderator Samochody
    Tak to powinno wyglądać
    Dobór odpowiedniej diody blokującej
  • Poziom 21  
    Czyli w moim przypadku dioda 1N4448 powinna być wpięta między stacyjkę a diodę LED. A ta dioda jest kierunkowa czy bez znaczenia jak ją wlutuję?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Jakakolwiek dioda prostownicza, 1N4148, 1N4007, bez znaczenia. Każda dioda jest kierunkowa, wstaw tak, żeby paskiem była w stronę alternatora
  • Poziom 21  
    Cześć,
    Tematu celowo nie zamykałem do momentu rozwiązanie problemu. Kupiłem diody 1N4148. Wlutowałem zgodnie z opisem, czarny pasek na diodzie w kierunku alternatora. Niestety bez zmian. Po minucie na odpalonym silniku, kontrolka zaczyna się żarzyć. Nie wiem czy dioda jakaś walnięta czy może coś źle zrobiłem ale z drugiej strony co tu można skopać.

    Chyba że źle wlutowałem opornik. Bo u mnie to wygląda inaczej niż na schemacie który narysowałem. Zaraz wrzucę swój odręczny rysunek.

    Tak to wygląda teraz u mnie:
    Dobór odpowiedniej diody blokującej
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    lukpio3 napisał:
    Nie wiem czy dioda jakaś walnięta czy może coś źle zrobiłem ale z drugiej strony co tu można skopać.


    Bo w szereg ma być włączony drugi LED, a jak się przy krzemie upierasz to musisz włączyć więcej diod w szereg.
  • Poziom 21  
    Jasne, rozumiem. A jest możliwość wyliczenia w jakiś sposób jaka ilość diód będzie potrzebna czy to raczej metoda doświadczalna i muszę włączać kolejne diody i sprawdzać?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    lukpio3 napisał:
    A jest możliwość wyliczenia w jakiś sposób jaka ilość diód będzie potrzebna czy to raczej metoda doświadczalna i muszę włączać kolejne diody i sprawdzać?


    Po primo to schemat przywróć do stanu w/g posta #4 - dodatkowa dioda ma być włączona w szereg z LEDem, u ciebie jest włączona w szereg z równolegle połączonym LED i opornikiem obciążającym. Ponadto pytanie - jako LED oznaczasz jakiś produkt ze sklepu motoryzacyjnego w postaci LED zintegrowanego z oporkiem szeregowym?
    W kwestii doboru ilości diod krzemowych - przetnij obwód przy jednej z końcówek LED i w to miejsce włacz woltomierz (zakres 20V DC) i uruchom silnik - odczytaj wskazanie woltomierza (zapewne rozsądne będzie przełączenie na zakres 2V DC).
    Do otrzymanej wartości dodaj 20% i podziel przez 0,6V by otrzymać ilość diod krzemowych.
  • Poziom 31  
    Na razie nic nie kombinuj. tylko zmierz napięcia na pracującym silniku, na D+ wyjście z alternatora podłączone do kontrolki, B+ wyjście prądowe z alternatora i na akumulatorze.
  • Poziom 43  
    Megawe napisał:
    Na razie nic nie kombinuj.
    Już pokombinował, wymieniając żarówki na LED. Wyszło jak w powiedzeniu: "nie miał chłop kłopotów, wziął sobie babę" :)
  • Poziom 21  
    Megawe napisał:
    Na razie nic nie kombinuj. tylko zmierz napięcia na pracującym silniku, na D+ wyjście z alternatora podłączone do kontrolki, B+ wyjście prądowe z alternatora i na akumulatorze.


    Cześć,
    Pomierzyłem. Napięcie D+ na wyściu do kontrolki to jakieś 14.20V. Napięcie B+ na wyjściu z alternatora to 14.56V.