Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Oferta pakietu z Netia - 150Mbit/s + TV - bezprzewodowy dekoder

27 Sty 2020 21:51 1065 34
  • Poziom 3  
    W bloku (Wawa Wawer/Praga Płd) pojawiła się ostatnio nowa oferta od Netii min. 150Mbit/s w pakiecie z TV za jakieś 45pln. Za 5 czy 7pln więcej jest 300Mbit. Obecnie mam 24Mbit/s z Vectry w pakiecie z TV i szczerze mówiąc to taka prędkość internetu mi starcza (nawet subskrypcja PlaystationNow działa całkiem dobrze ;) o Netflix nie wspominając). Jednak czasami prędkość a właściwie wszystkie parametry potrafią drastycznie się obniżyć więc w przy takim PSNow to juz problem. Serwisant z Vectry twierdzi, że to kable koncentryczne w mieszkaniu mają już swoje lata i trzeba je wymienić, inni że Vectra tak już ma bo poza lokalami wszyscy abonenci lecą na jednym kablu czy tam przyłączeni są do jednego portu itp.... A jeszcze inną rzeczą jest fakt, że płacimy za te 24Mbit+TV z Vectry ponad 80pln.... bo nie mieszkałem długo w tutaj gdzie teraz a rodzina nie wiedziała, że umowy można negocjować ;)
    Netia oferuje 150Mb/s+TV za połowę ale martwi mnie bezprzewodowy dekoder i cała TV po wlan'ie... Ja nie oglądam w ogóle tradycyjnej TV ale głównego abonenta tej usługi interesuje tylko TV i nie chce robić jakieś niesprawdzonej i nieprzetestowanej rewolucji która będzie się wieszać i zacinać.... Bo Vectra jaka jest taka jest ale TV to tam działa 24/7/365 (w sumie net tak samo jeśli chodzi o sam dostęp do usługi).
    No i jak działa sam internet w tej kablowej usłudze ? Najbardziej interesuje mnie stabilność i latencja bo sam transfer jako taki to mi 24Mb/s styka. Zarządzając IT w dużym korpo przez lata brałem byłem klientem Netii i brałem od nich net i telefony IP i byłem zadowolony bo stabilnie działali ale to było mimo wszystko co innego (synchroniczny z monitoringiem 24/7 i kosztował ze 2k za 15Mbit ;))
    Mam jeszcze możliwość podłączenia Orange (choć do tej firmy mam sceptyczny stosunek przez lata złych doświadczeń biznesowych) ale tutaj za 80pln mam światło FTTH 300/50Mbit/s + TV + telefon stacjonarny (który nie byłby i tak używany). Domyślam się ze mimo ze to TPSA.... to światłowód to jednak światłowód... czy tutaj dekoder do TV tez jest po wifi czy muszą kłaść kable ?
    Dodam jeszcze, ze w Netii podłączenie każdego kolejnego TV to 15pln bo potrzebny jest kolejny dekoder. W Vectrze nie wiem jak to działa ale TV gdzie jest dekoder ma wszystkie kanały a pozostałe 2 TV jakaś ograniczona liczbę kanałów ale ma (kabel idzie bezpośrednio ze skrzynki Vectry)
    PS. Mogę jeszcze zawsze zadzwonić do Vectra i negocjować warunki ale nie tyle potrzebuje szybszego netu co stabilnego a to te same kable i problemy by były. Jest jeszcze UPC ale oni chyba te same kable maja co Vectra
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 27  
    Podłączenie światłowodu ominie problem skorodowanych kabli od telewizji...
    W Orange, dekoder może być podłączony zarówno wo WiFi jak i kablem Ethernet. Podłączanie dekodera poprzez WiFi jest jednak słabym pomysłem, gdyż IPTV mocno obciąża łącze radiowe. Spadek prędkości transmisji jest dużo większy niż wynikałoby to z wielkości strumienia IPTV.
  • Poziom 3  
    OK, dzięki. Rozumiem, że chodzi Ci o to, że dekoder TV po wlanie obciąży transmisję WiFi na tym routerze o właśnie swój streaming video? Który Netia chyba deklaruje na poziomie 10Mbit w downlinku. Myślałem, że to będzie zestawione na jakiś oddzielnych, dedykowanych sprzętach.....A co w takim razie z drugim, trzecim itp dekoderem do kolejnych odbiorników TV czyli chyba multiroom ta usługa się nazywa? Czy każdy z nich będzie podłączony do tego samego AP i dzielił te samo pasmo?!?! Przy 5Ghz AC to w sumie nie powinno być dużym problemem o ile w ogóle a ja i tak potrzebuje do routera być wpiętym po ethernecie. A jak w ogóle działają te dekodery WiFi? Jak np. jakość obrazu vs takie UPC czy Vectra (kabel koncentrys
  • Specjalista Sieci, Internet
    Prawie zawsze dekodery mają połączenie przewodowe, a wifi jako opcję. Sprawdź parametry techniczne tego dekodera, bo jestem prawie pewien, że połączenie przewodowe też jest możliwe.
    Natomiast co do obecnego dostawcy - obniżenie parametrów wieczorem to typowe zjawisko w sieciach, gdzie instalacja abonencka jest w porządku, ale dostawca ma marną infrastrukturę na poziomie sieci dystrybucyjnej, albo w rdzeniu. Całkiem więc możliwe, że UPC, czy inny operator jeśli wykorzysta Twoje przewody w bloku, a do bloku ma już swoją nową infrastrukturę, to problemy znikną.
  • Poziom 20  
    Trochę Cię uspokoję w kwestii wifi i dekoderów tv
    - dekodery Netii podłączysz również po kablu więc nie obawiaj się, że działają tylko po wifi. Po prostu dla technika może być wygodniej połączyć go po wifi, a i większość osób woli takie połączenie niż wiercenie dodatkowych dziur w mieszkaniu na kable ethernet.
    - używałem dekodera Netii na łączu dsl z prędkością nie przekraczającą 20Mbit i TV działała bez przerw (był podłączony po sieci wifi 2.4Ghz)
    - dekodery działały w jednym z budynków blisko centrum Wawy i mimo widoczności ok 50 innych sieci wifi w paśmie 2.4Ghz nie zrywało połączenia (choć w godzinach wieczornych prędkość w sieci 2.4 była zauważalnie niższa, będąc podłączonym przez sieć 5Ghz nie było tych objawów)
    - miej na uwadze, że operator udostępni Ci model urządzenia, który gwarantuje uzyskanie tych przepustowości (150Mbit/s), często instalowane są nowe modemy które działają w dwóch pasmach 2.4 i 5GHz oferując dobrą jakość sieci wifi, nie mówiąc, że modem może obsługiwać nowszy standard sieci kablowej (HFC)
    - na sieci kablowej Netii testowałem łącza 300 i 900 Mbit - było bez zastrzeżeń nawet przy 3 dekoderach TV
    - na sieci kablowej UPC testowałem łącza 250 i 500 Mbit - było bez zastrzeżeń na 2 dekoderach TV i jednej przystawce Xiaomi (dla Netflix)
    - nie wiem jak Vectra (zapewne tak samo) ale UPC i Netia transmisję do budynku realizują światłowodem, natomiast w obrębie budynku po kablu koncentrycznym
    - co do starych kabli - mowa jest o tych w mieszkaniu (zazwyczaj te na zewnątrz lokalu są dobrej jakości) - ich jakość jest sprawdzana przy instalacji modemu i można samemu zweryfikować jakość sygnału po zalogowaniu się na modem. Technik zwykle wypełnia protokół wpisując poziomy sygnałów po zainstalowaniu modemu.
    - średnio szacuje się, ze dynamiczny obraz TV streamowany w rozdzielczości HD zajmuje pasmo 10Mb/s. To jest duże uproszczenie bo w zależności od dynamiki obrazu może być wymagane pasmo znacznie większe - nawet ok 15Mb/s.
    - przechodząc na sieć Netii stracisz możliwość podłączenia kolejnych TV (każdy kolejny odbiornik wymaga odrębnego dekodera TV)
    - przechodząc na sieć UPC będziesz mógł odbierać ograniczoną liczbę kanałów jeśli TV jest wyposażony w dekoder DVB-C (wydaje mi się, że UPC nie nadają już analogowo i na zwykłym TV nie będzie działało)

    To nie tak, że jak zmienisz operatora to będzie Ci działało źle. Pamiętaj, że każda z firm sprzedaje to jako usługę komercyjną i stara się dbać aby działało to bez usterek (bo te są kosztowne również dla operatora ). Bardziej w kwestii zmiany operatora istotną rolę odgrywają pewne przyzwyczajenia co do samych dekoderów TV ich obsługi i przyzwyczajeń użytkowników. Przyzwyczajenia czasem ciężko zmienić i zmiana choćby w kolejności kanałów po zmianie operatora bywa irytująca. Czy zmienił bym prędkość z 24Mb/s - do 150Mb/s - zdecydowanie tak. Po prostu jest to wygoda i często oszczędność czasu - bo nie czekamy na zbuforowanie się danych, gra ściąga się szybciej.

    Dodano po 27 [minuty]:

    Jeszcze dwa słowa o Orange Światłowód - ogólnie to też niezła opcja. Natomiast miej na uwadze to, że w przypadku instalacji w mieszkaniu pojawi się jeszcze jedna dodatkowa skrzynka w postaci modemu światłowodowego do którego już po kablu eth będzie podłączony router. Plusem, a może minusem będzie to, że kable koncentryczne położone w mieszkaniu nie będą Ci już do niczego potrzebne.

    Nie chciałbym faworyzować żadnego rozwiązania. Mam nadzieję, że na podstawie powyższych opisów uda Ci się podjąć właściwą decyzję co do wyboru operatora.
  • Specjalista Sieci, Internet
    Spadek prędkości popołudniami to typowy objaw "przytykania" się łączy operatora, typowo nie ma nic wspólnego z jakością kabli w mieszkaniu, a po prostu z infrastrukturą operatora i jego polityką ekonomiczną. Oszczędności, dopóki konkurencja nie przyciśnie. Ale takie efekty mogą się tyczyć każdego operatora i to zmiennie w czasie. Teraz OK, ale za rok może się zmienić...

    Co do Netii, akurat pomieszkuje teraz w miejscu, gdzie podłączony jest ADSL Netii, zaś wifi pokazuje dziś wokoło 23 sieci wifi, gdzie jakieś 80...90% identyfikuje się jako UPC. A Netia od dawien dawna ma tym bloku ofertę powalającą cenowo, mimo wszystko nie widać jej w otoczeniu. Jest chyba też i Vectra. To daje do myślenia.
    ADSL działa w miarę porządnie, ciągłość świadczenia usługi od lat podobno jest, szybkość stała 14Mbps, ale z szybkością dostępu bywa różnie. W innej lokalizacji od zawsze UPC - nie miałem do nich większych uwag odnośnie netu, choć byli z reguły trochę droższy od konkurencji.

    Kiedyś był pomysł przejścia z ADSL na ofertę zintegrowaną po kablu, Netia nie zyskała w naszych oczach uznania w ogólności, padło na UPC, ale póki co sprawa zawieszona z innych powodów.

    Co od jakości obrazu - nie ma to nic wspólnego z infrastrukturą operatora - jeśli zapewniona jest odpowiednia szybkość łącza (tak by nie pikselizowało czy przycinało) to reszta zależy od zastosowanej przez operatora bądź nadawcę programu kompresji sygnału.

    Czym wyższa kompresja, tym mniejsza jakość. Wiadomo, że ogólnie operatorzy i nadawcy mają tendencję do maksymalnych oszczędności, czyli zwiększania kompresji (oraz ewentualnie innych parametrów obrazu) ile się da, bo czym mniejszy transfer, tym mniejsze koszty dostawy programu.

    Tylko, że nikt ci nie poda z jaką obiektywną jakością nadawane są programy, bo podciąłby gałąź na której siedzi. A można to określić... ;) Czyli, zanim nie podłączysz, nie zobaczysz, co kupiłeś... znaczy się - kupuje się znaczki "HD" czy "4K". A jak już się kupi, to po krótkim czasie człowiek się przyzwyczaja i jest OK...

    Przy wyborze zwróć uwagę przede wszystkim na ceny usługi w przeciągu całego okresu umowy, ofertę kanałów i na multi room.

    Co do podłączenia dekodera, lepiej oczywiście po kablu, ale i wifi zwykle ma szansę się sprawdzić, bo wymagane prędkości nie są powalające.









    .
  • Specjalista Sieci, Internet
    dewille napisał:
    Mogę jeszcze zawsze zadzwonić do Vectra i negocjować warunki ale nie tyle potrzebuje szybszego netu co stabilnego a to te same kable i problemy by były.

    A jaki to problem te przewody koncentryczne w mieszkaniu wymienić?

    Inny operator, też swoją sieć Ci w mieszkaniu założy i nie będzie niczego maskował w listwach czy za meblami - więc i nowe koncentryki położone wierzchem niczego tu nie zmienią estetycznie.
    Vectra już powoli uruchamia (nie wszędzie jednocześnie) internet 1Gb w technologii DOCSIS3.1.
  • Poziom 3  
    KOCUREK1970 napisał:

    A jaki to problem te przewody koncentryczne w mieszkaniu wymienić?


    Gdyby rozciągnięcie kabli nie było problemem to pewnie nie zastanawiałbym się w ogóle nad dekoderem bezprzewodowym. Kawałek obecnego koncentryka jest zamurowany w ścianie, więc trzeba byłoby pruć ten kawałek a dla właściwego 'abonenta' tej usługi i ewentualnie przyszłej, jest to praktycznie nie do pomyślenia.. szczególnie, że nie korzysta on zupełnie z netu tylko z TV która teraz działa OK. Jedynym argumentem za zmianą dostawcy jest redukcja kosztów (teraz płacimy ponad 80pln za 24Mbit/s w pakiecie TV). Dlatego pytam o doświadczenia z tymi dekoderami wifi w Netia - jak to działa ten sygnał TV, czy działa stabilnie ? Jak obraz w porównaniu do takiego kabla z Vectra czy UPC ? 10Mbit pasma jest obciążane przez streaming telewizji - czy jest to jakoś zabezpieczone/ustawiony priorytet itp od strony ISP ? Znaczy co jeśli ktoś się postara (nawet dla testu) i zapcha taki 150Mbit downlink ?? Wiem, że to trudne, ale na upartego, puścić klika torrentów na kilku maszynach + ściąganie z jakiś kilku FTP i PSN'a ? Siądzie TV ? Już nawet nie chodzi mi o zapchanie wlan (bo rozumiem, że dekoder śmiga w tej samej sieci/ten sam router co internet ?) tylko o przyznane pasmo internetu. W kablówce takiego problemu nie ma (o ile tutaj jest). Co do kabli jeszcze to do jednego z pokoi i tak muszę mieć kabel pociągnięty bo tam będzie router do którego potrzebuję wpiąć się ethernetem. Teraz jest przeciągnięty koncentryk Vectry więc można użyć jego albo jeśli będą chcieli położyć swój to na tym odcinku nie powinno być problemu.
    Na upartego mógłbym gadać z Vectrą nad zmianą warunków umowy (teraz mam już na czas nieokreślony) bo nie było to nigdy przez abonenta z nimi poruszane tak więc płacimy 80pln za 24Mb... Ale obawiam się, że podniesienie transferu nie rozwiąże problemu przycinania łącza w weekendy itp.
  • Poziom 20  
    dewille napisał:
    Netia - jak to działa ten sygnał TV, czy działa stabilnie

    Tak, działa stabilnie. W przypadku gdyby nawet wystąpiły zakłócenia na wifi i prędkość połączenia drastycznie spadła wówczas dekoder TV będzie zmniejszać bitrate strumienia danych. Pogorszy się obraz ale nie zerwie transmisji (no chyba, że ta spadnie poniżej progu ~4Mb/s). W przypadku połączenia po kablu taki problem zupełnie nie powinien wystąpić.

    dewille napisał:
    Jak obraz w porównaniu do takiego kabla z Vectra czy UPC

    Jeśli dekoder ma pełną przepustowość różnicy nie widać. Przynajmniej ja nie widziałem pomiędzy Netia/UPC/Vectra (tą ostatnią testowałem w innym mieście nie w Wawie).
    Ale tu pewna uwaga - dekodery buforują dane i zazwyczaj wprowadzają kilkusekundowe przesunięcie programu w czasie np. w porównaniu do tego samego programu odbieranego np. z nadajnika DVBT. Jeśli główny użytkownik ogląda np. mecze to na widok strzelonej przez reprezentację bramki może wiwatować kilka sekund później niż sąsiedzi ;)

    dewille napisał:
    10Mbit pasma jest obciążane przez streaming telewizji - czy jest to jakoś zabezpieczone/ustawiony priorytet itp od strony ISP

    Zazwyczaj jest ustawiony QoS na modemie na TV. Obciążając łącze internetowe ruchem nie popsujemy transmisji TV

    dewille napisał:
    Na upartego mógłbym gadać z Vectrą

    To będzie dla Ciebie najprostsze. Sprawdź czy nie masz umowy czasowej, czy w dowolnym momencie możesz ją wypowiedzieć. Zapytaj o nowe warunki - zawsze jest to jakaś karta przetargowa. Jeśli sytuacja z Vectrą jest czysta, możesz wypowiedzieć umowę i jeśli nic lepszego Ci nie zaproponują to ich strata.

    dewille napisał:
    Ale obawiam się, że podniesienie transferu nie rozwiąże problemu przycinania łącza w weekendy itp.

    To argument aby zmienić operatora - jeśli teraz przycina, to pewnie po zwiększeniu łącza też się nie zmieni na lepsze. UPC, Netia i Orange - zapewne będą lepszym wyborem.
  • Poziom 3  
    Dzięki - z Vectra już nie mam żadnej umowy czasowej, tak, że nie jestem zależny. BTW wczoraj dopiero odkryłem ich usługę Vectra Online czyli dostęp do kanałów TV z umowy na 4 urządzeniach zewnętrznych/mobilnych (Android,iOS). Szkoda, że tylko w obrębie routera z umowy jest dostęp do wszystkich kanałów a poza nim, czyli np. na LTE jest tylko część - ale działa całkiem OK. W każdym razie to i tak nie jest dla mnie argument wystarczający, żeby z nimi zostać. Najbardziej potrzebuję stabilności. Skoro te dekodery WiFi działają całkiem OK to być może na to się zdecyduje.
    Myślę jeszcze o Orange ze światłem i przeniesieniu do nich 4 numerów z Play to może dali by naprawdę lepszą ofertę na net+tv+tel mobilny.
  • Poziom 20  
    Jeśli chcesz dodatkowo przenieść numery to sprawdź ofertę Netii. Netia została kupiona przez grupę Cyfrowy Polsat więc mogą mieć połączone oferty internetu i innych usług (z siecią Plus) - być może znów uda Ci się trochę zaoszczędzić. Orange to też niezła opcja, choć pewnie ciut droższa w ostatecznym rozrachunku.
  • Poziom 3  
    Wczoraj podpisałem umowę z Netią na internet 150Mbit/s + TV (multi-room 2 dekodery) + jakieś dodatkowe pakiety TV (nie wiem jakie bo do tego to ja się akurat nie dotykałem i sam zrezygnowałem z TV zupełnie - w Vectra miałem tylko jeden dekoder a pozostałe telewizory były podpięte koncentrycznym bezpośrednio z klatki schodowej od Vectry i na tych pozostałych była jakaś ograniczona liczba kanałów i tylko kilka HD - ale wszystko za darmo a w Netii każdy odbiornik TV ma własny dekoder i dokładnie taką samą ofertę programową ale kosztuje 15pln/TV dodatkowo). W sumie chyba 74pln będzie wynosić abonament od 3 czy 4-tego miesiąca (te 3msc za free to w sumie też fajnie). Teraz płacę 82pln/msc za 24Mbit/s w Vectra więc to jakaś archaiczna jest umowa.. Zdziwiło mnie tylko, że Netia korzysta z kabli Vectry zarówno w lokalach u abonentów jak i na klatce - tylko przepinają się gdzieś w szafie w swoje urządzenia czy coś takiego (tak mi tłumaczył handlowiec) - myślałem, że i na budynku mają swoją instalację. Dla mnie najważniejsze, żeby net działał bezproblemowo i nawet nie chodzi mi o prędkość/transfer tylko żeby nie było skoków jak to jest w Vectra np. w weekendy - potrafi skakać i transfer ze z 20Mb na 0.3Mb - tak samo ping. Tak podobno w Vectra jest bo są kable współdzielone między abonentów a w takiej Netii każdy ma swój port na ich pewnie routerze brzegowym. Na szczęście jest 14 dni na rezygnację jakby co :) No i oczywiście domyślnie mam wciśnięty "Bezpieczny Internet" + HBO GO i coś tam jeszcze - pierwszy miesiąc gratis a potem koszenie łosi co zapomną wymówić tego badziewia. Od razu wbiłem sobie w kalendarz przypomnienie, żeby po 2 tyg zadzwonić i z tego zrezygnować
  • Poziom 20  
    Wydaje mi się, że będziesz zadowolony. W każdym razie daj znać jak to Ci hula po instalacji. Zrób pomiary pinga i przepustowości łącza w newralgicznych godzinach w których Vectra kiepsko działała.

    dewille napisał:
    No i oczywiście domyślnie mam wciśnięty "Bezpieczny Internet" + HBO GO

    Wszyscy to wciskają bo muszą. Nie ma raczej problemów z rezygnacją z dodatkowych usług i z tego co pamiętam dało się to wyłączyć telefonicznie lub via panel obsługi.
  • Poziom 41  
    Możesz z tego zrezygnować w następnym dniu po uruchomieniu usługi, dezaktywacja nastąpi w ostatnim dniu bieżącego okresu rozliczeniowego.
  • Poziom 3  
    Handlowcy zupełnie otwarcie i szczerze przyznali, że np. z takim Bezpiecznym Internetem sprawa wygląda tak, że 20-40% abonentów zapomni wymówić, machnie ręką itp i przy wolumenie umów które podpisują w miesiącu to już jest w miarę ładna kwota...
    Jak zainstalują mi usługę w przyszłym tygodniu to przetestuje wszerz i wzdłuż, łącznie z tym routerem który dołączą (btw ktoś się orientuje co to za model ?) i dam znać. Jestem abonenetem Playstation Now do grania via streaming z PC i najbardziej zależy mi na stabilności i niskiej latencji - nawet w tej Vectrze jakoś daje radę to mam nadzieje, że teraz będzie naprawdę dobrze. Kolejną rzeczą która nie podobała mi się w Vectra było praktycznie zablokowanie abonentowi konfiguracji routera - tylko SSID, hasło i chyba kanał (przy 2.4Ghz tylko). Z jednej strony to pewnie dobrze z punktu widzenia ISP bo zwykłemu Kowalskiemu te 3 rzeczy powinny wystarczyć. Gdyby była jeszcze możliwość konfiguracji DHCP to chyba nawet mi by to starczyło. Wiem, że można ten ich modem/router przestawić w tryb bridge i wpiąć się do w niego jakimś swoim własnym w pełni konfigurowalnym ale po wydawać kasę, mieć dwa routery skoro konkurencja ma to lepiej rozwiązane.
  • Poziom 3  
    Od tygodnia jestem abonentem Netia 150Mbit/s + TV (na kablu), które zamieniłem za 24Mb Vectrę. No i niestety po tygodniu muszę powiedzieć, że jestem bardzo zawiedziony. Problemy z netem zauważyłem już pierwszego dnia ale stwierdziłem, że poczekam, poobserwuje i potestuje usługę przez parę dni zanim coś tutaj napiszę. Dodam, że od ponad 20 lat "siedzę" zawodowo w IT więc jakieś tam pojęcie mam i potrafię stwierdzić mniej więcej czy i gdzie jest problem. I dzięki temu też pewnie w ogóle to wyłapałem bo podejrzewam, że takich jak ja to zdarza się jeden na 100 abonentów i reszta jest zadowolona z usługi. Przechodząc do rzeczy: serwisant podłączył modem i dwa dekodery gdzieś po 15 i zaraz po podłączeniu na tradycyjnym speedtescie było piękne równe 150Mbit do serwerów Netia i w sumie nie tylko. Po Wawie tak latało. Dwa włączone dekodery (IPTV) na programy HD zabierały niecałe 10Mb pasma...tak na oko. Netia informuje, że jest to 10Mb na dekoder ale to chyba z mocną górką dla pewności. No i ładnie wszystko śmiga do godziny tak 19.. od 19 do 22-23 jest może nie dramat ale drastyczne spadki transferów. Spada o 50Mbit czyli 1/3 pasma i skacze od 30 do 100 często. Raz lepiej raz gorzej. Głównie tak koło setki jest. Gdyby nie to, że subskrybuje taką usługę Playstation Now która umożliwia granie w gry Playstation bez konieczności posiadania konsoli, przez klienta PC i via streaming (a właściwie to jakaś wirtualka, "zdalny pulpit" itp) - to bym tego pewnie nawet nie zauważył, albo nie zauważył tak szybko. Bo usługa jest bardzo "wrażliwa", wymaga niskiej latencji (WiFi zazwyczaj jest za słabe i trzeba być ethernetem wpiętym w router - i też jestem). I jak są takie skoki i rwanie na łączu to ten streaming zaczyna najwidoczniej przestawiać się, zmniejszać bitrate itp i jak ma taki rollercoaster to informuje, że killuje połączenie. Na mojej starej 24Mbit Vectrze tylko raz!! mnie wywaliło a tak nie było żadnych problemów. PSnow zajmuje jakieś 6-8Mb pasma (mierzyłem softem na interfejsie w lapku). W weekendy czasem się przycinało (ale bez odcięcia) no i jak rozmawiałem z handlowcami z Netii to zapewniali, że u nich każdy abonent ma własny "port" gdzieś tam (na routerze ?? switchu ? jakimś pewnie urządzeniu brzegowym) i że w przeciwieństwie do kablówek nie ma tego problemu, że sąsiedzi obciążają jeden kabel po którym w takiej Vectrze czy UPC to gdzieś na wyjściu z budynku wszystko leci. No to powiem, że chyba jest właśnie odwrotnie bo tak to wygląda w Netii. To na 100% nie jest problem u mnie - testuje rano, przy włączonych dekoderach, transmisji Netflix i leci mi prawie full bez zacięcia... Nawet o 17 jest jeszcze OK. Zaczyna się wieczór, ludzie wracają z roboty, jedzą kolacje, odpalają wszystko to co jest podpięte do sieci i transmisja spada. Tak to wygląda. Dostałem router Technicolor TC7200 (soft STCF.01.42). Gdyby nie fakt, że rano/w ciągu dnia, przy normalnie obciążeniu (podłączone wszystkie urządzenia + transmisja do nich itp) mógłbym się zastanowić czy może router nie wyrabia. Ale wyrabia.. Oczywiście też restartowałem router zobaczyć czy jak się 'przeloguje' tam do Netii to coś to pomoże ale nic... W przeciwieństwie do Vectra mam teraz pełen dostęp do routera więc mogę sprawdzić logi i statystyki połączenia. I wyglda to chyba w miarę dobrze
    https://imgur.com/a/RnCNXtx
    SNR na downlinku 42.5 dB. Z uplinkiem nie ma problemów i leci zawsze 10Mbps czyli tyle ile w umowie. Pingi stałe przeważnie 8ms do Netia.
    Zgłosiłem to dzisiaj jako awarie/problem i po sprawdzeniu wyników speedtest i logów routera zgłoszenie zostało przyjęte i przekazane do działu technicznego (choć nie wiem czy nie dlatego, że mam jeszcze tydzień na wymówienie umowy co podkreśliłem podczas rozmowy ;)) Z innych dupereli to dostaliśmy również dwa różne dekodery NetiaPlayer. Jeden obsługuje YouTube drugi nie. Na początku myślałem, że to kwestia aktualizacji softu bo byl rożny ale pokazywało ze urządzenia sa aktualne. Zadzwoniłem wiec do Netii zapytać ocb i usłyszałem bardzo spokojne zapewnienie, ze tak, ze widocznie dostałem dwa rożne dekodery...i ze pech.. Znowu podziałało, ze mam jeszcze tydzien na wymówienie no i jutro przyjeżdża kurier z tym co wspiera YT i smartcasta.... Wiem, ze to duperel ale skoro handlowiec tak sie zaklinali ze Netia jako jedyna czy tam w przeciwieństwie do operatorów kablowych kładzie nacisk żeby abonent w tym multiroomie mial identyczne doświadczenia, bardzo dobre doświadczenia to WTF ?? Ja wiem, ze to jest tak u wszystkich operatorow i to ich model działania. Zwyczajnie liczą..ba..maja to wkalkulowane, ze 70-80% abonentów na to nie zwróci uwagi, machnie ręka, najwyżej napisze cos i wyzali sie w necie... Tak to u nich wszystkich działa. Ale z tym internetem to nie odpuszczę choć pewnie spokojnie by mi starczyło jak jest. Myślę o ewentualnym wymówieniu umowy i przejściem do Orange bo oni chyba jednymi wchodzą do lokalu światłowodem. Netia wpięła się w kable po Vectrze w lokalu (Vectra twierdziła, że są te moje 20 letnie kable sa do bani itp i do wymiany ale jak teraz widzę na routerze to nie jest tak zje z tym SNR'em i pewnie tak chlapnęli bo najłatwiej na kable zwalić)
    Dam znać co 'magicy' z Netia wymyśla (myślę, ze w tym przypadku to raczej nic) i co proponuje Orange.
    EDIT:
    Parę minut przed północą 23:50, jeden dekoder dziala + Netflix 4K i wszystko smiga az milo.... 139Mbit/s ze 150.... a było w teście nawet ciut więcej..
    https://www.speedtest.net/result/9027319748
    i tak do jutro do 18 będzie.
  • Poziom 20  
    Wygląda na to, że modem działa poprawnie. Parametry SNR są bardzo przyzwoite więc nie wygląda to na problem z "jakością kabli". Gdyby kable były złe - to miało by to odzwierciedlenie w sygnale. Co do działania internetu - musisz zdiagnozować co faktycznie jest problemem. Sprawdź do jakich adresów serwerów psnow się łączysz i podczas rozgrywki uruchom ping do tych adresów. Równocześnie puść też pingi do adresów Netii oraz kilku innych stron internetowych (polskich i zagranicznych). Najlepiej jakbyś wyniki tego pingowania zapisał do pliku. Możesz użyć do tego darmowego programu Multiple Ping i po zakończeniu zrzucić raporty ping do pliku lub excela w celu porównania. Jeśli ustalisz adresy psnow puść też MTR-a do tych serwerów aby diagnozować jakie są opóźnienia każdego hop-a po drodze do hosta psnow.

    Przyczyn takiego zachowania połączenia może być kilka:
    - jeśli wszystkie pingi będą skakać przy niewysyconym łączu (z twojej strony) to znaczy, że łącze (uplink lokalny) operatora jest zapchany
    - jeśli będzie skakać ping tylko do psnow - to być może problem jest w psnow lub w uplinku Netii do serwerów psnow (na MTR powinno być dokładniej widać jeśli problem jest sieciowy i związany z przypchaniem łącz)
    - jeśli pingi do Netii będą stabilne podczas gry a do serwerów psnow będą skakać to znaczy, że problem z uplinkiem do psnow lub samym psnow

    Spróbuj wykonać powyższe i wróć z informacją jak to działa. Należało by porównać trasy (traceroute/mtr) do serwerów psnow od różnych operatorów bo to może zadecydować czy powinieneś pozostać z obecnym operatorem czy poszukać innego dostawcy.
  • Specjalista Sieci, Internet
    calixto napisał:
    Wygląda na to, że modem działa poprawnie. Parametry SNR są bardzo przyzwoite więc nie wygląda to na problem z "jakością kabli". Gdyby kable były złe - to miało by to odzwierciedlenie w sygnale.

    No ja nie wiem czy sygnał tak idealny - wartości prawie, no prawie graniczne, w razie pogorszenia się warunków pogodowych i obciążenia sieci sygnał może zejść poniżej wartości, z jakimi sobie poradzi modem.
  • Poziom 20  
    KOCUREK1970 napisał:
    No ja nie wiem czy sygnał tak idealny - wartości prawie, no prawie graniczne, w razie pogorszenia się warunków pogodowych i obciążenia sieci sygnał może zejść poniżej wartości, z jakimi sobie poradzi modem.

    Poczekaj, bo albo pomyliłeś wątki albo masz jakąś nową teorię odnośnie działania sieci HFC. Co mają warunki pogodowe do sieci wewnątrz budynku działającej w oparciu o kabel koncentryczny?
  • Specjalista Sieci, Internet
    calixto napisał:
    Co mają warunki pogodowe do sieci wewnątrz budynku działającej w oparciu o kabel koncentryczny?

    Temperatura, wilgotność powietrza - przecież przewody wewnątrz budynku trzeba gdzieś prowadzić, albo po korytarzu, pionach technicznych, pionach grzewczych itd. Panują tam rożne warunki atmosferyczne. A wystarczy, że przewód idzie najpierw zimnym pionem technicznym, potem idzie koło pionu grzewczego. Zależnie jaka pogoda na dworze, tak wzrasta, maleje tłumienność samego przewodu koncentrycznego.
    Nie wiadomo gdzie locbox ze splitterem, nie wiadomo na którym piętrze mieszka Autor (przewodu może być 10m a może być go i 50m).
  • Specjalista Sieci, Internet
    Zmiany temperatury miewały znaczenie dla kablówek, ale wtedy, kiedy mieli długie magistrale kilku wzmacniaczy na tradycyjnym koncentryku. Wtedy faktycznie parametry sygnałów bywały zmienne w tak zmian temperatur, jeśli nie było okresowych regulacji magistral lub wzmacniaczy z ARW. Obecnie, przy FTTH nie ma to już praktycznie znaczenia.

    Nie ma, bo istotne są znaczne zmiany temperatury otoczenia kabla, a na budynku takich typowo nie ma, a jeśli są to na tak krótkich odległościach trasy kablowej, że można je spokojnie pominąć.

    W tym konkretnym przypadku poziomy są dobre, z zapasem na ewentualne drobne wahania, zarówno poziom, jak i SN.

    Jeśli już sieć budynkowa nie jest w najlepszym stanie, to z uwagi na standard zastosowanych kabli i starzejące się połączenia.

    Ale, na podstawie tego, co pisze autor - wygląda, że zdecydowanie nie jest to problem kabli - byłoby zawsze źle, niezależnie od godzin. Ewidentnie wygląda to na "wąskie gardło" w zakresie dystrybucji IP - czy to na dojściu do budynku czy na serwerach operatora.
  • Specjalista Sieci, Internet
    _cheetah_ napisał:
    Obecnie, przy FTTH nie ma to już praktycznie znaczenia

    Ale to jest FTTB a nie FTTH.
    _cheetah_ napisał:
    Ale, na podstawie tego, co pisze autor - wygląda, że zdecydowanie nie jest to problem kabli - byłoby zawsze źle, niezależnie od godzin.

    Ot uczulam, że sygnał jest graniczny i w razie pogorszenia warunków klimatycznych, sygnał może spaść poniżej wartości, z jakimi sobie poradzi (lub nie) modemorouter kablowy i będzie z wydajnością jeszcze gorzej.

    Normy DOCSIS każda kablówka ma swoje, ale nie odbiegają one raczej od norm u innych. Autor i tak z tym nic sam nie zrobi i trzeba wołać serwis operatora.
    Sygnał DOCSIS ma widełki od -dBmV do +dBmV i najlepiej by było, gdyby był dokładnie zbliżony koło 0 dBmV (wtedy jest spory margines na ewentualne wahania sygnału natury sygnałowej czy tłumienności przewodu).
  • Specjalista Sieci, Internet
    KOCUREK1970 napisał:
    Ale to jest FTTB a nie FTTH.
    No tak, ale to było bardziej pogllądowo, bo i tak nie wiemy, czy optyka jest na budynku, czy obsługuje kilka budynków, może via dodatkowy wzmacniacz.
    Ale to nie ma większego znaczenia, to tak czy inaczej krótkie odcinki, mało wrażliwe na zmiany temperatury.

    Rzuciłem z ciekawości okiem w dane kabli budynkowych Timesa i oni nawet nie podają współczynnika temperaturowego dla tych kabli.

    KOCUREK1970 napisał:
    Normy DOCSIS każda kablówka ma swoje, ale nie odbiegają one raczej od norm u innych. Autor i tak z tym nic sam nie zrobi i trzeba wołać serwis operatora.
    Sygnał DOCSIS ma widełki od -dBmV do +dBmV i najlepiej by było, gdyby był dokładnie zbliżony koło 0 dBmV (wtedy jest spory margines na ewentualne wahania sygnału natury sygnałowej czy tłumienności przewodu).
    Tak naprawdę ich normy wyznaczają parametry sprzętu systemu DOCSIS, a te będą podobne u różnych producentów, więc i normy będą mieli podobne.

    Rzuciłem okiem, jak to wygląda dla modemów Arrisa - zakres poziomów jest specyfikowany na ±15dBm, a SN>25dB.
  • Specjalista Sieci, Internet
    @_cheetah_
    Każdy przewód miedziany ma swoją tłumienność a ta zależy od długości owego przewodu.
    Tłumienność się zmienia zależnie od warunków pogodowych a i stan techniczny samego okablowania ma tu kolosalne znaczenie, że o samych kompresyjnych wtykach F w sensie precyzyjnego ich montażu nie wspominając.

    Nadal uważam, że sygnał wymaga tam kalibracji i poprawienia jego wartości.

    Najczęściej by nie powiedzieć zawsze montaż DOCSIS wygląda tak:
    - wpada technik (często jak burza na ostatnią chwilę, już spóźniony i już go jego szef szuka czy jest już u następnego klienta :D ),
    - montuje usługi i sprzęt,
    - sprawdza czy modem, dekoder się zalogował do sieci,
    - koniec montażu :D
    Modem się zalogował, dekoder też, spadówa na kolejne zlecenie :D
    A panie, sygnał, jego wartości czy widełki :D - modem się loguje jest ok (jak się coś zrypie niech "klyjent" dzwoni na partyline i zgłasza problem).
    Wszystko to firmy zewnętrzne, podwykonawcy podwykonawców i każdy tylko na kasę ze zlecenia patrzy.
  • Poziom 20  
    Odpuśćmy chwilowo temat kabli, propagacji sygnału i ogólnie technologii DOCSIS - bo nie wydaje mi się zawodzi to połączenie. Problemem jest niestabilny streaming z usługi Playstation Now. Więc pytanie co się przypycha:
    - czy przypycha się uplink lokalny do sieci operatora bo na sieci kablowej jest za dużo klientów w stosunku do dostępnego pasma na uplinku (w godzinach szczytu czyli ~18:00-22:00 łącze jest przeciążone)
    - czy może problem leży w serwerach Playstation Now bo możliwe, że korzysta z tej usługi zbyt wiele osób (co też nie musi być prawdą)
    - czy może problem z uplinkiem operatora do sieci Playstation Now (choć wydaje mi się, że stream może lecieć przez serwery Akamai - psnow.playstation.com - a te są skolokowane lokalnie u większości operatorów)

    Skoro ping do operatora jest stabilny to nie sugeruje on, występowania problemów z wysyceniem lokalnego uplinku. Pytanie jest więc takie: z jakich adresów IP jest ten stream i jaka jest preferowana trasa przez danego operatora oraz to czy jeśli przełączymy się na UPC, Orange, Vectrę czy cokolwiek innego to będzie to działać lepiej, szybciej, stabilniej.

    @KOCUREK1970 - szanujemy Twoją wiedzę i nie musisz nam tego udowadniać. Wiemy jak to działa ale ta wiedza nie przybliża nas do rozwiązania własciwego problemu :)
  • Specjalista Sieci, Internet
    Poszperałem po necie i nie znalazłem nic konkretnego o współczynnikach temperaturowych dla koncentryków. Z dawnych czasów pamiętam, że kiedyś do czegoś go używałem i jest jakiś mały oraz ujemny, zmiany tłumień nieistotne dla małych instalacji. Ale nie ma co dalej pisać, bo stoimy po dwóch stronach barykady, a czas pokaże, kto był bliższy realu... ;)

    A w dużych sieciach technik montujący usługę ma zwykle za zadanie tylko zamontować urządzenie, jego możliwości grzebania po sieci bywają minimalne, a jak coś jest "nie halo" bo nie palą mu się kontrolki na modemie to kończy próbę podłączenia i woła serwis techniczny. Który oczywiście wcale nie musi robić inaczej niż on...
  • Specjalista Sieci, Internet
    calixto napisał:
    Problemem jest niestabilny streaming z usługi Playstation Now. Więc pytanie co się przypycha:

    dewille napisał:
    testuje rano, przy włączonych dekoderach, transmisji Netflix i leci mi prawie full bez zacięcia... Nawet o 17 jest jeszcze OK. Zaczyna się wieczór, ludzie wracają z roboty, jedzą kolacje, odpalają wszystko to co jest podpięte do sieci i transmisja spada. Tak to wygląda.

    Zbyt mały narzut przepustowości per blok, węzeł, NOD optyczny, klatka itd.
    Ludzie myślą, że jak w klatce jest 10 ludzi i każdy ma neta 1Gb - to przepustowość na klatkę wynosi minimum 10Gb :D
    A tyle to nawet często nie ma na całe osiedle.

    Problemem jest wysycenie łącza w godzinach jego największej obciążalności.
    Ale i na to operator ma odpowiedz :D - prędkość jest np DO 150Mb a nie 150Mb i jest coś takiego jak prędkość minimalna, dobowa i średnio dostępna i jest to zawarte albo w umowie albo regulaminie.
  • Poziom 20  
    KOCUREK1970 napisał:
    Zbyt mały narzut przepustowości per blok, węzeł, NOD optyczny, klatka itd.

    Możliwe, że właśnie tak jest. Operatorzy często maskują te problemy poprzez ustawianie qos na icmp - tak aby w pingach do operatora nie było to widoczne. Podejrzewam, że w szczycie może się to przeciążać. Każdy odpali YT, Netfliksa, STV i pasmo poszło :)
  • Specjalista Sieci, Internet
    calixto napisał:
    Możliwe, że właśnie tak jest

    W DOCSIS często sam upload jest nawet nie 10% downloadu - tu jest 150Mb DL i będzie góra 10Mb UL.
    Skoro na pysk leci DL to i na pysk leci UL - kumulacja i mamy co jest.
    W starym EuroDOCSIS 3.0 jest też ten Technicolor TC7200 - ma tylko 8 kanałów DS (DownStream) i 4 kanały US (UpStream).
    Jeśli w tej okolicy jest więcej tego sprzętu, to 8 kanałów DS z danego CMTSa jest maksymalnie obłożonych modemami - a na jeden kanał DOCSIS 3.0 mamy tylko około 50Mb przepustowości, efekt - wszystko się dusi przy większej ilości zalogowanych i aktywnych w korzystaniu modemów. Co więcej wystarczy, że w tej klatce Autora ktoś "archiwizuje" internet :D i mamy piękną katastrofę.
    Być może już operator pracuje nad D3.1 (gdzie jest więcej kanałów DS, nawet 32 i kanał OFDM) - ale nie należy liczyć, że ktoś do tak niskiej prędkości dostanie modem D3.1
  • Poziom 3  
    Był serwisant i już naprawione - tak jak pisał kolega wyżej. TC7200 ma 8 kanałów a jak sprawdzali gdzieś tam to u mnie na bloku kanały miały wysycenie rzędu 30% i te 8 starczało na jakieś 110-130Mbps. Wymienił mi router na CAG2121 (lol..taki jaki miałem w 24Mbps Vectrze) który ma 24 kanały dla downlinka i wszystko śmiga aż miło... 140Mbps przy Netflixowym Wiedzminie w 4K.
    https://www.speedtest.net/result/9037069811
    Przy okazji okazało się, że handlowcy nie za bardzo wiedzą o czym mówią a co za tym idzie co sprzedają, bo informowali mnie że dekoder NetiaPlayer IPTV korzysta z transferu łącza w całej usłudze i zajmuję 10Mbps pasma. A tak nie jest - faktycznie korzystają z routera ale na TV są oddzielne kanały.
    Jeszcze z żadnym operatorem takich problemów od początku nie miałem...muszę przyznać. Dostałem dwa różne dekodery NetiaPlayer (jeden z obsługą YT i smartcasta a drugi bez) a zaklinali się przy sprzedaży, że ich priorytetem jest żeby w multiroomie każdy miał takie same świetne 'doświadczenia'... i dlatego drugi dekoder kosztuje 15pln ;) Ale wymienili mi go wczoraj po telefonie z reklamacja i informacją, że mam jeszcze tydzień na wymówienie umowy. To akurat trzeba Netii przyznać, że nie robili żadnych problemów z moim dwiema reklamacjami a w sumie tego internetu mogli nie uznać bo podobno mieściłem się w regulaminowych 'widełkach'..