Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie dużej mocy (transformator)

27 Sty 2020 23:08 927 75
  • Poziom 3  
    Witam
    Jestem początkującym elektronikiem i chciałbym zbudować cewkę tesli, mam problem z jej zasilaniem, ponieważ potrzebuje ona około 300-400W, przy napięciu 100V, transformatory o takich parametrach kosztują około 200pln, a ja nie dysponuje niestety takimi funduszami, wiec pomyslalem, żeby sam nawinąć transformator, znalazłem blachę transformatorowa EI na kilogramy, ze wzoru S=pierwiastek z P wyliczyłem pole poprzeczne rdzenia i wyszło mi ze sam rdzeń do takiej mocy będzie ważył około 5kg (liczyłem S dla środkowej kolumny rdzenia na której będą cewki), ale to tylko 300-400Wat, trafo z mikrofalówki maja większa moc, a ważą 1-2kg z uzwojeniami. I mam pytanie czy da się jakoś zmniejszyć rdzeń bez utraty mocy? Czy dałoby rade po stronie pierwotnej dać mostek prostowniczy i tranzystor sterowany generatorem na ne555 zasilanym ze stabilizatora i wysoka częstotliwość np. 500kHz? Czy to by coś dało?
    W tym wzorze na S nie widzę zależności S od f, ale z doświadczenia wiem ze jak przy wyższej częstotliwości da rade wyciągnąć większa moc z trafo
  • Poziom 33  
    Root Anonymous napisał:
    Czy dałoby rade po stronie pierwotnej dać mostek prostowniczy i tranzystor sterowany generatorem na ne555 zasilanym ze stabilizatora i wysoka częstotliwość np. 500kHz?o

O Jezusie nazareński....
    Nie możesz swojej przygody z elektroniką zaczynać od czegoś prostego? Jakieś piszczadełka albo mrygadełka na dwu; góra trzech tranzystorach?
  • Poziom 3  
    Układy tego typu już wykonywałem, teraz pora na coś fajniejszego 😁😁
  • Moderator Projektowanie
    Dla wyższych częstotliwości nie używa się blachy technicznej.