Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rezystor do falownika-pytania

elektronikq 28 Jan 2020 22:09 1263 18
e-mierniki
  • #1
    elektronikq
    Level 24  
    Czy wszystkie falowniki potrzebują zmiany ustawień do włączenia rezystora hamowania?

    Czasami między są 3 zaciski do rezystora, - a + jest mostek itp. i do + i PB podłącza się rezystor? Do czego służy ten mostek? Jak są zaciski wyprowadzone do rezystora to znaczy że chooper jest wbudowany?

    Przy hamowaniu na rezystorze napięcie powinno narastać i prąd przez moment hamowania? Czy to napięcie AC czy DC? Myślałem że DC ale miernik TRMS na AC też pokazuje wartości?
    Jak jest odwrotnie to jest coś z ustawieniami czy uszkodzony moduł hamowania?
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #2
    Shadowix
    Level 30  
    W praktycznie każdym falowniku trzeba włączyć i ustawić rampy hamowania rezystorem. Są też wyprowadzone złącza szyny DC falownika, aby zastosować zewnętrzny chopper lub spinać razem falowniki w układy. Teoretycznie powinno być napięcie i prąd DC, jednak przez przełączanie kluczy wyjściowych może tam być sporo śmieci.
  • #3
    elektronikq
    Level 24  
    Czyli - i + to złącze "szyna" DC falownika? Między nimi podczas normalnej pracy ponad 500V DC?

    a prąd podczas hamowania i napięcie są DC, AC czy DC+AC?
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #4
    pafciowaw
    Automation specialist
    W falownikach DELTA VFD-E trzeba zwracać uwagę na ostatnią literkę oznaczenia: T- wbudowany chopper hamulca, A- standard;
    Oznaczenia zacisków "-" i "+" - w pierwszym przypadku będzie to wyjście na rezystor hamowania; w drugim przypadku będzie to "szyna DC" (do wykorzystania zbiorczego DC i zewnętrznego chopper'a)
  • #5
    karwo
    Level 26  
    elektronikq wrote:
    Czyli - i + to złącze "szyna" DC falownika?

    Zawsze należy sprawdzić w dokumentacji danego urządzenia ponieważ błędne podłączenie może zaowocować uszkodzeniem falownika bądź rezystora.
    U mnie przeważają serwonapędy z rezystorami hamowania, ale podobnie jak z falownikami różnie jest to oznaczane.
  • #6
    elektronikq
    Level 24  
    Podczas hamowania nie płynie żaden prąd przez rezystor oraz nie ma tam napięcia. Podczas hamowania płynie prąd i pojawia się napięcie. Jakie to napięcie i prąd jest?
    AC? DC? AC+DC?
  • Helpful post
    #7
    pafciowaw
    Automation specialist
    Hamowanie przez falownik to wstrzykiwanie prądu DC do silnika i ewentualne odbieranie SEM z silnika przez układ chooper'a - wtedy na szynie DC pojawia się "śmietnik" (DC + impulsy szpilkowe), który jest rozładowywany na rezystor hamowania.
  • #8
    elektronikq
    Level 24  
    Czyli AC+DC i na to też bym przytaknął bo miernik i na DC i na AC mi pokazywał.
    Ale jaki prąd i napięcie to już 2 strona medalu, przy normalnej pracy rezystora prąd nie płynie i napięcie na rezystorze = ???

    Podczas hamowania pojawia się prąd i napięcie na rezystorze???
    Tak z doświadczenia rezystor 400W 200Ω falownika 2,2kW hamowanie 5s. Jest szansa?

    Natomiast nie do końca się zgadzam że hamowanie rampami to wstrzykiwanie DC do uzwojeń. To chyba jest hamowanie dynamiczne?
  • #9
    pafciowaw
    Automation specialist
    elektronikq wrote:

    ...napięcie na rezystorze = ???

    Podczas hamowania pojawia się prąd i napięcie na rezystorze???
    Tak z doświadczenia rezystor 400W 200Ω falownika 2,2kW hamowanie 5s. Jest szansa?

    Natomiast nie do końca się zgadzam że hamowanie rampami to wstrzykiwanie DC do uzwojeń. To chyba jest hamowanie dynamiczne?


    -Napięcie bliskie 0 V;
    -Pojawia się w zależności czy chooper przepuszcza i ile "narośnie"
    -Zależy jakie obciążenie; bez obciążenia to i rezystora nie potrzeba (dla 5 sek); jak duża, np. koło zamachowe lub inna masa napędzana to nawet z rezystorem może być zbyt krótki czas.
    -Hamowanie rampami to skokowe lub płynne "schodzenie" z częstotliwości w zależności od położenia (dynamicznie-programowo według wyliczonej trajektorii, np. pozycja enkodera)
  • #10
    elektronikq
    Level 24  
    Ale jak czopper przepuści to musi być jakieś napięcie większe od 0V. Przecież tam płyną duże prądy moc rezystora to 400W.
  • Helpful post
    #11
    pafciowaw
    Automation specialist
    Pytałeś o
    elektronikq wrote:
    ...przy normalnej pracy rezystora prąd nie płynie i napięcie na rezystorze = ???...


    -napięcie bliskie 0V
    Natomiast w trakcie hamowania/chooper - napięcie będzie się pojawiać różne - w zależności od dynamiki hamowania.
  • #12
    elektronikq
    Level 24  
    Dziękuje na razie sprawdzę i dam znać.
  • #13
    hajko1
    Level 14  
    Hamowanie dynamiczne, czyli za pomocą rezystora to po prostu układ regulujący a właściwie ograniczający napięcie obwodu pośredniego DC. Działa to w bardzo prosty sposób: rezystor jest włączony między szyny obwodu pośredniego w szeregu z tranzystorem kluczującym. Podczas normalnej pracy, kiedy silnik pobiera energię z sieci, na rezystorze napięcie równa się zero. W momencie wzrostu napięcia ponad dopuszczalną wartość(wtedy kiedy obciążenie napędza silnik i zamienia się on w prądnicę) układ sterujący zaczyna kluczować tranzystor i obwód pośredni jest obciążany przez rezystor na którym wytraca się energia, co powoduje obniżenie napięcia w tym obwodzie. Rezystor włącza się zgodnie ze schematem podłączeń(istnieją zarówno układy z tranzystorem zwierającym do plusa jak i do minusa). Hamowanie dynamiczne aktywuje się w zestawie nastaw falownika. Istnieją falowniki mające wbudowany chopeer oraz takie, do których podłącza się zewnętrzny moduł hamowania. Zwora w układzie DC służy do rozpinania tegoż obwodu w przypadku stosowania wspólnego obwodu DC dla grupy falowników(chodzi o odzysk energii w trakcie hamowania, kiedy silniki pracujące jako prądnice - np przy hamowaniu dużych rozpędzonych mas nie pompowały tej energii w grzanie rezystorów hamujących a przekazywały ją do napędów które są w danej chwili obciążone).
  • #14
    adamjk
    Level 28  
    hajko1 wrote:
    Hamowanie dynamiczne, czyli za pomocą rezystora

    Totalna bzdura, hamowanie dynamiczne to hamowanie prądem stałym.
    hajko1 wrote:
    Zwora w układzie DC służy do rozpinania tegoż obwodu w przypadku stosowania wspólnego obwodu DC dla grupy falowników(chodzi o odzysk energii w trakcie hamowania, kiedy silniki pracujące jako prądnice - np przy hamowaniu dużych rozpędzonych mas nie pompowały tej energii w grzanie rezystorów hamujących a przekazywały ją do napędów które są w danej chwili obciążone)

    A jeśli wszystkie napędy będą chciały hamować w tym samym czasie, to co wtedy się stanie?
  • #15
    pafciowaw
    Automation specialist
    adamjk wrote:
    Totalna bzdura...

    Niepotrzebnie obrażasz Przedmówcę - w dalszej części wypowiedzi opisał sensownie działanie choopera...
    adamjk wrote:
    A jeśli wszystkie napędy będą chciały hamować w tym samym czasie, to co wtedy się stanie?

    Na etapie projektowania zakłada się JEDNOCZESNOŚĆ zadziałania - dobiera się chooper zewnętrzny + zestaw rezystorów hamowania (o wymaganej mocy), który nadzoruje poziom napięcia na wspólnej szynie DC.
    Jeżeli nie zachodzi jednoczesność zadziałania - to odzyskiwanie energii na wspólną szynę DC ma racje ekonomiczne.
  • #16
    tronics
    Level 38  
    Quote:
    A jeśli wszystkie napędy będą chciały hamować w tym samym czasie, to co wtedy się stanie?

    Nie będą. Połączenia drive przez DC jest możliwe po spełnieniu określonych warunków. A jeśli już komuś nie będzie się chciało przez dokumentację przechodzić to zerknie do niej gdy zewnętrzna jednostka hamująca (standard przy łączeniu drive przez DC) lub zasilacz DC ze zwrotem energii się zapali...
  • #17
    hajko1
    Level 14  
    Kolego, zanim napiszesz "bzdura" sięgnij do dokumentacji. To, co opisujesz jako hamowanie dynamiczne jest hamowaniem prądem stałym, wstrzykiwanym w uzwojenia silnika, problem w tym że jest to hamowanie "szarpane", nie po rampie, ponadto silnik się nagrzewa(gdzieś się ta energia musi wytracić). Co do grupy napędów to albo stosuje się zewnętrzny moduł hamowania albo jeden z grupy(lub kilka - zależnie od konfiguracji i przewidywanych zachowań grupy) wyposaża się w rezystor hamowania, gdyż niezależnie od tego, czy dany napęd hamuje czy napędza i tak działa regulator napięcia obwodu pośredniego. W najgorszym przypadku jeden lub kilka napędów wywali błąd zbyt wysokiego napięcia obwodu pośredniego i puści silniki wybiegiem. Także zanim coś napiszesz to najpierw sprawdź bo popisywanie się swoją niewiedzą chluby nie przynosi, zwłaszcza biorąc pod uwagę kategoryczny ton Twojej wypowiedzi. Pozdrawiam
  • #18
    elektronikq
    Level 24  
    Dziękuje za udział w dyskusji. Z tego co widziałem w pdf wielu falowników to hamowanie DC a hamowanie po rampie to dwie inne rzeczy, o czym świadczą parametry. Najczęściej hamowanie DC jest używane już na końcu zatrzymania ,np. przy 5-10Hz.

    Natomiast jak obliczyć moc hamowania np. dla silnika 2,2kW?
    Czy ona będzie większa o 1,5 czy 2 raza? Często widzę np. 150% od motor rated torque przy rezystorach hamujących. To jakiś współczynnik opisujący pracę rezystora?
  • #19
    hajko1
    Level 14  
    Moc wydzielana przez obciążenie nie przekroczy mocy napędu, pomijając jakieś bardzo specyficzne przypadki(jeśli napęd jest w stanie napędzić obciążenie, to energia zwracana przez obciążenie nie może być większa niż dostarczona do niego, oczywiście może to nastąpić w krótszym czasie i po to służą współczynniki obciążenia rezystorów). No tabene w falownikach parametryzujesz rezystory hamujące właśnie w zakresie wypełnienia cyklu praca/przerwa na studzenie