Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szybki rower elektryczny By GreenMagic

szymon122 25 Lut 2020 15:49 10653 110
  • #61
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe
    Trochę mi niezręcznie rozwijać temat, gdyż jesteśmy gośćmi u Kolegi szymon122 a dyskusja odbiega od szkieletu tematu. Może jednak będzie dla autora inspiracją do dalszej rozbudowy tego zgrabnego projektu.

    Co do strat to zawsze wystąpią i w przypadku deficytu energii warto o nich myśleć. Jednak czym jest kilka watów strat w porównaniu z mocą oddawaną do silnika.
    Na początku też tak myślałem, ale po kilku próbach doszedłem do wniosku, że to parametr do pominięcia.
    Radiator tranzystorów zimny, diod ciepły (podczas jazdy chłodzony, więc zimny).

    10S ← 11S niewiele zmienia, choć wiele poprawia. Jednak podczas jazdy napięcie i tak zejdzie do 3V/ogniwo i pozostanie 33V. Słychać wtedy mruczenie silnika ale... to już nie jazda.
  • MetalworkMetalwork
  • #62
    pawelr98
    Poziom 38  
    Tylko te 33V to już końcówka krzywej rozładowania.

    Dzięki jednej celi więcej uzyskujemy powyżej 36V przez większość czasu i o to chodzi.

    1kW na 36V to niecałe 28A. Przy paru celach równolegle one nawet tego nie odczują zbytnio.
    A przecież nie korzystamy cały czas z pełnej mocy.
    Przy "depnięciu" zawsze spadnie.

    Mój rowerek nie ma ograniczenia prądu to od zera ma sporego kopa momentu.
    I widać ten prąd bo spada napięcie mocniej.
    Mam woltomierz przy manetce.

    Na "wyścigi" z miejskimi rowerami z bafangiem 250W spokojnie sobie dawał radę.
    Tam oczywiście był ogranicznik prądu a mój to pewnie brał po 700-800W w piku.
  • #63
    Darek.S
    Poziom 32  
    Co prawda znowu odbiegam od zasadniczego wątku ale jak widzę nie tylko ja a w tym temacie jest szansa na największy odzew...
    W czerwcu zeszłego roku kupiłem Full rex-a i jestem megazadowolony.
    Szybki rower elektryczny By GreenMagic
    Co prawda musiałem dokręcać silnik ale przy Bafangach to standard ale teraz przy tej mocy (250W) jest już O.K
    Bateria trzyma, ostatnio nawet sprawdzałem zbalansowanie choć jak jest zimno LI-Ion dużo tracą na wydajności ( prawdopodobnie głównie za sprawą zawyżonego oporu wewnętrznego) ale to norma.
    Przy okazji kontroli baterii wpadłem na pomysł by kiedyś w przyszłości jak ogniwa zaczną padać wymienić je na pojemniejsze. moje maja 2600mAh na sztukę a są dostępne 3500. Tylko jak otworzyłem baterie to BMS dość zaawansowany...
    Szybki rower elektryczny By GreenMagic
    eurotips napisał:

    Jak kupujecie elektryka to tylko co nie ma żadnej elektroniki w baterii (prócz BMS bo to oczywiste)
    Najlepszy elektryk to taki co sam go potrafisz naprawić, dlatego DIY ma tu jak najbardziej sens.
    W fabrycznym pada ci jedna cela poniżej 2.8V i cała bateria jest uceglana (BMS rozpoczyna degradację poprzez rozładowywanie przez rezystor wyrównawczy, czasami trwa to nawet kilka dni ale wszystkie cele skutecznie zeruje i niczego nie uratujesz.

    zatem pytanie czy ten BMS w jakis sposób nie wykryje "przeróbki" i zwyczajnie wyłączy ogniwa czy ma szansę to ruszyć?
    Bo elektronika baterii uruchamiana jest po szynie z wyświetlacza więc różnie może być.
  • #64
    eurotips
    Poziom 36  
    Darek.S napisał:
    W czerwcu zeszłego roku kupiłem Full rex-a i jestem megazadowolony.

    Tak zawsze jest do pierwszej awarii albo wywrotki podczas której stłuczesz sterownik na kierownicy...
    A co z takim rowerem zrobisz jak skończy się gwarancja/rękojmia? najbliższy serwis może być na Seszelach...

    Darek.S napisał:
    zatem pytanie czy ten BMS w jakis sposób nie wykryje "przeróbki" i zwyczajnie wyłączy ogniwa czy ma szansę to ruszyć?

    Jak wcześniej napisałem, jego nie interesuje pojemność tylko krytyczny spadek napięcia,
    najszybciej rozładuje się cela o najmniejszej pojemności więc musisz zadbać przy wymianie o zrównoważenie.
    Przy marketowych rowerach regeneracja to jedyna szansa na nową baterię i trzeba pamiętać żeby zrobić to o czasie,
    zanim kontroler jej nie ucegłowi a sam się nieodwracalnie zablokuje.
  • #65
    szymon122
    Poziom 38  
    eurotips napisał:
    Jak wcześniej napisałem, jego nie interesuje pojemność tylko krytyczny spadek napięcia,
    najszybciej rozładuje się cela o najmniejszej pojemności więc musisz zadbać przy wymianie o zrównoważenie.

    W tym przypadku najlepiej wypada "Smart bms", pozwala on "przekierować" energii z celi o wyższym napięciu do tej słabszej.
  • #66
    Darek.S
    Poziom 32  
    eurotips napisał:

    Tak zawsze jest do pierwszej awarii albo wywrotki podczas której stłuczesz sterownik na kierownicy...
    A co z takim rowerem zrobisz jak skończy się gwarancja/rękojmia? najbliższy serwis może być na Seszelach...

    tu akurat pasują standsartowe wyświetlacze do Bafanga. Juz sprawdziłem przy okazji próby przeprogramowania sterownika, która niestety jestnie mozliwa. Blokada przez producenta. jeden z userów forum ebike wymienił w tym celu cały sterownik. te z wolnego rynku nie sa zablokowane.
  • #67
    hetm4n
    Poziom 20  
    Darek.S napisał:

    tu akurat pasują standardowe wyświetlacze do Bafanga. Juz sprawdziłem przy okazji próby przeprogramowania sterownika, która niestety jestnie możliwa. Blokada przez producenta. jeden z userów forum ebike wymienił w tym celu cały sterownik. te z wolnego rynku nie sa zablokowane.


    Niema sie co dziwić, tam akurat można bardzo źle ustawić silnik w parametrach i długo nie pojeździć.
  • #68
    Darek.S
    Poziom 32  
    Dzisiaj byłem oglądać Tą baterię
    Już robiłem sobie smaka, że będę miał druga o większej pojemności wyczytawszy opis na stronie:
    "Kompatybilna z rowerami elektrycznymi: Ecobike Gazelle Giant Yamaha Haibike Kalkhoff Lovelec Prophete Merida i innymi"
    Niestety ani mechanicznie ani elektrycznie nie pasuje. To jest właśnie bateria w której oprócz ogniw jest tylko BMS.
    W mojej na wyjściu w stanie spoczynku jest tylko St-By ( ok 12V) a główne napięcie uruchamia wyświetlacz po szynie :cry: .
    Jak tylko zauważe spadek pojemności ogniw zamawiam na ali czerwone Panasoniki 3500mAh i wymieniam.
    A może zaproponujecie inne ogniwa. Zielone Panasoniki odpadają ze względu na prąd ale są też Sanyo i Sony.

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    Właśnie wróciłem i zrobiłem 55km. Bateryjkę ( a właściwie wspomaganie) zaczęło wyłączać już przy 47km ale jakoś do tego 55 jeszcze po ponownym włączeniu dotrwała ale już maksymalnie 2 /1 kreska. Czyli trochę więcej niż połowa zasięgu w stosunku do tego co było w lecie. Ale jak patrzę na termometr mamy 8° Celsjusza.
    Niedawno szukałem charakterystyki pojemności ogniw LI-Ion w zależności od temperatury ale bezskutecznie.
  • MetalworkMetalwork
  • #69
    szymon122
    Poziom 38  
    Darek.S napisał:
    Ale jak patrzę na termometr mamy 8° Celsjusza.
    Niedawno szukałem charakterystyki pojemności ogniw LI-Ion w zaleznbości od temperatury ale bezskutecznie.

    Sam jestem ciekaw wpływu temperatury na parametry ogniwa. Wg dokumentacji Sanyo GA w ujemnych temperaturach traci trochę na pojemności (chyba coś koło 20%, nie pamiętam teraz), ale jak to wpływa na inne parametry to nic nie powiedzieli.
    Jeśli ktoś ma wiedzę albo wykresy wpływu temperatury na parametry ogniwa w przypadku ładowania oraz rozładowania to proszę o wypowiedź :)
  • #70
    Jawi_P
    Poziom 34  
    pawelr98 napisał:
    Przetwornicę to można stosować w końcowym etapie jak siada napięcie i spada dynamika.

    Ale to nie jest żadne rozwiązanie przy dużych prądach, tylko błędne kolo ;)
    Wyładowany akumulator ma większą rezystancje wew. tym samym mniejszą wydajność prądową. Przetwornica podwyższająca napięcie natomiast będzie potrzebować jeszcze większego prądu by podnieść napięcie wyjściowe itd.
    Efektem będzie wydojenie akumulatora do granic możliwości, skrócenie jego żywotności za otrzymanie 1,5min jazdy. O ile w ogóle da korzyści, bo to zależy jaki stopień rozładowania założymy. Jest mocno prawdopodobne, że wynikiem tego będą tylko większe straty.
    Natomiast tak jak piszesz, lepiej zaprojektować inaczej akumulator, z zapasem.
  • #71
    Darek.S
    Poziom 32  
    szymon122 napisał:

    Jeśli ktoś ma wiedzę albo wykresy wpływu temperatury na parametry ogniwa w przypadku ładowania oraz rozładowania to proszę o wypowiedź :)

    no właśnie jakichś oficjalnych danych nie znalazłem ale znajomy ma e-papierosa o dość dużym apetycie na baterie ( nawet do 100W i powyżej). Nawet jak go używa przy 50-ciu to przy takiej temperaturze jak teraz zdycha dość szybko. W pokojowej dużo dłużej. Na razie nic z ogniwami nie robię zaczekam do lata i wtedy zobaczę jak będzie z zasięgiem.

    Dodano po 1 [godziny] 43 [minuty]:

    eurotips napisał:

    najszybciej rozładuje się cela o najmniejszej pojemności więc musisz zadbać przy wymianie o zrównoważenie.

    Super i nawet mam ładowarkę Newell C4 Supra, która mierzy i wyświetla opór wewnętrzny ogniwa w trakcie całego procesu ładowania.
    Ma nawet funkcję pomiaru pojemności ogniwa przez jego rozładowanie ( po uprzednim naładowaniu do pełna).
    Szkopuł w tym, że tylko dla jednego slotu. Zatem pomierzenie pojemności 52 ogniw w celu takiego ich dobrania by pojemności wszystkich cel były jednakowe zajęłoby ponad dwa miesiące... Ale może warto?
    Odpowiednio wcześniej zamówić ogniwa np. po sezonie, który nadejdzie i na następny mieć zregenerowaną baterię z idealnie zbalansowanymi celami...
  • #72
    kkknc
    Poziom 43  
    szymon122 napisał:
    Mi się wydaje, że najlepiej wyjeżdżając na drogę włączać ograniczenie mocy do 250W, prędkości do 25km/h i dezaktywować manetkę a poza tym wozić wyrok SN:

    A na co ten stary wyrok?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1906706-7050.html
  • #73
    szymon122
    Poziom 38  
    kkknc napisał:
    szymon122 napisał:
    Mi się wydaje, że najlepiej wyjeżdżając na drogę włączać ograniczenie mocy do 250W, prędkości do 25km/h i dezaktywować manetkę a poza tym wozić wyrok SN:

    A na co ten stary wyrok?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1906706-7050.html

    Nowszą ustawę znalazłem dopiero po pisaniu postu.
    Ogólnie znalazłem interpretacje mówiącą, że maksymalna liczba moc 250W dotyczy NAPĘDU a nie silnika. Tzn uruchamiając "tryb miejski" z ograniczeniem mocy do 250W i prędkości do 25km/h możemy poruszać się takim rowerem legalnie po drogach a w terenie wyłączamy owy tryb i cieszymy się pełną mocą.
  • #74
    kkknc
    Poziom 43  
    [quote="^ToM^"]
    Janusz_kk napisał:
    eurotips napisał:
    Z manetką chodzi o to że w PL jest nielegalna



    Dlaczego nielegalne. Może być, pod warunkiem że rower spełnia następujące wymogi:

    "pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h".

    Zatem manetka może być, o ile silnik jest uruchamiany poprzez nacisk na pedały. Nie może być uruchamiany poprzez nacisk na manetkę - trzeba tak manetkę zaimplementować aby nie wchodziła w konflikt z przepisem i już!

    Jak zwykle ty...... Przepisy przytoczyłeś i tradycyjne nie czytasz tego co cytujes że zrozumieniem...
    No to chociaż raz "błyśnij" geniuszem i opisz tą implantację. I tylko ją. Bez żadnych bzdurnych i nie na temat cytatów....

    Dodano po 11 [minuty]:

    szymon122 napisał:

    Ogólnie znalazłem interpretacje mówiącą, że maksymalna liczba moc 250W dotyczy NAPĘDU a nie silnika. Tzn uruchamiając "tryb miejski" z ograniczeniem mocy do 250W i prędkości do 25km/h możemy poruszać się takim rowerem legalnie po drogach a w terenie wyłączamy owy tryb i cieszymy się pełną mocą.

    A ten napęd to silnik elektryczny. Dlatego odpadł silnik (napęd) spalinowy. Że względu na trudności w jego dozowaniu w zależności od prędkości i kręcenia pedałami. Dało by się to zrobić, ale było by wyszedł z tego niezły komplikator. A i pewnie ekologia. Więc. Napęd (silnik) spalinowy nie został ujęty w ustawie.
    Co prawda tak często w mocniejszych rowerach robią. Po drogach publicznych jeździsz niby legalnie, i to przechodzi. Pewnie do czasu. Bo wszystkie duże i uznanie firmy tak nie robią. Natomiast manufaktury produkujące nawet tu w PL, tak robią. Niektóre sprzedają swoje wyroby po Europie. I na razie jest spokój. Ale obawiam się że to cisza przed burzą. Tak samo jak manetki w PL. Też przechodzą nikt się nie..... Ale to też może być do czasu. Jak w tej chwili po dwóch kolizjach w tamtym roku. Zastosowałem pewien patent, więc manetka niby nie działa, ale da się włączyć. A w razie kolizji sama się dezaktywuje. I jest git..
  • #76
    kkknc
    Poziom 43  
    To zależy jaki rowerk. Mam miejski i bez wspomagania to ciężko się jedzie. Jak braknie prądu to porażka. Na szczęście mam dobry miernik energii. A po przejechaniu w tamtym roku 800km widzę ubytek ponad 1Ah z baterii.
  • #77
    szymon122
    Poziom 38  
    kkknc napisał:
    Jak braknie prądu to porażka.

    U mnie najważniejszy problem jest w tym, że zębatka na silniku ma 44 zęby i z powodu zbyt dużego kąta na łańcuchu musiałem "pobyć" się przełożeń 1-3 i zostały jedynie 4-9. Nawet na 4 ciężko jest ruszyć z miejsca, tzn da się, ale pierwsze kilka metrów szybciej marszem przejdziesz :D
  • #78
    Darek.S
    Poziom 32  
    kkknc napisał:
    To zależy jaki rowerk. Mam miejski i bez wspomagania to ciężko się jedzie. Jak braknie prądu to porażka. Na szczęście mam dobry miernik energii. A po przejechaniu w tamtym roku 800km widzę ubytek ponad 1Ah z baterii.

    Ja zrobiłem ponad 2,5 tys. Ciekawe ile faktycznie ubyło ale w moim przypadku? I ciezko to będzie zmierzyć. Mógłbym pokusić się o pomiar tym NC4 ale musiałbym robic to z pojedynczymi celami. czas i pewne ryzyko. Zatem pozostaje tylko ciekawość.

    Dodano po 6 [minuty]:

    szymon122 napisał:
    i zostały jedynie 4-9. Nawet na 4 ciężko jest ruszyć z miejsca, tzn da się, ale pierwsze kilka metrów szybciej marszem przejdziesz :D

    Mój rower waży 25kG ale w zasadzie nie używam 1-4 ( choć sprawne). Przewazanie używam II-go stopnia wspomagania i ruszanie z 5 ( przy wspomaganiu ) jest całkiem spoko.
    ważne by przy dojeżdzaniu np do skrzyżowania odpowiecdnio wczesniej zredukować.
    I ja się tego nauczyłem.
  • #79
    szymon122
    Poziom 38  
    Darek.S napisał:
    ważne by przy dojeżdzaniu np do skrzyżowania odpowiecdnio wczesniej zredukować.

    Mój silnik spokojnie startuje z najwyższego przełożenia, ja mówię o ruszaniu z miejsca bez wspomagania ;)
    Co do pomiaru pojemności to dobierz obciążenie tak aby wymusić np 10A przepływu prądu i mierz czas do odcięcia przez bms. Obciążeniem mogą być np czajniki połączone równolegle.
  • #80
    kkknc
    Poziom 43  
    Fabrycznie miałem niby 10Ah jak mierzyłem w tamtym roku to zdaje się miałem 9,6Ah w tym wyszło 8,4Ah. I do tego mierzone prądem 3,8A natomiast sterownik wyciąga 12A.
    To takie maleństwo.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1906706-7122.html
  • #82
    kkknc
    Poziom 43  
    To wiem. W tamtym roku miałem nastawioną pojemność na mierniku 9Ah w tym trzeba będzie zrobić 8Ah, a może i mniej. Zobaczymy jak zasięg. Nowy robił 25km w tamtym roku jakieś 22km. A wy tym zobaczymy.
  • #83
    Darek.S
    Poziom 32  
    szymon122 napisał:

    Co do pomiaru pojemności to dobierz obciążenie tak aby wymusić np 10A przepływu prądu i mierz czas do odcięcia przez bms. Obciążeniem mogą być np czajniki połączone równolegle.

    Zgoda ale w mojej baterii jest nie tylko BMS ale układ załączania sterowany z wyświetlacza. Musiałbym jakoś wymusić włączenie baterii i najbezpieczniej byłoby to zrobić właśnie z wyświetlacza. Musiałbym tylko jakoś podlutować kabelki do baterii a tym celu musiałaby być zdjęta jej obudowa ( co już raz zrobiłem). Inna sprawa, że przy braku pedałowania wyświetlacz wyłącza się po kilku minutach. Może i to dałoby się jakość obejść ale krótko mówiąc aż tak ciekawy nie jestem.
    Robi się ciepło to będę miał
    porównanie po zasięgu. Tak czy owak pod koniec tego sezonu pasuje zamówić ogniwa.
    I mam już upatrzone
    Chyba, że któryś z kolegów znalazł lepsze.

    Dodano po 5 [minuty]:

    jak widzę promocja kończy się za 5 dni ale chyba będą następne...
  • #84
    kkknc
    Poziom 43  
    A czemu to g.... chcesz?
    Nie czytasz opinie? Masz napisane że z tą firmą na etykiecie nie ma to nic wspólnego. A pojemność w porywach dochodzi do 2200mA.
  • #85
    Darek.S
    Poziom 32  
    kkknc napisał:
    A czemu to g.... chcesz?
    Nie czytasz opinie? Masz napisane że z tą firmą na etykiecie nie ma to nic wspólnego. A pojemność w porywach dochodzi do 2200mA.

    Doczytałem
    "NL
    Color: 8PCS Battery Logistics: China Post Registered Air Mail

    Not original an not 3500mA ! Only 2265mA after discharge / charge test with 1000mA current. Don’t by them 15 Feb 2020 12:46 "

    "Bad batterie’s , drain fast, heat up fast chinese copy see picture. Green one a is a standard 3400mA original (japan) . Red is the clone. Dont buy them its crap "

    Dzięki. Czyli jednak zielone Link
    tyle, że też znaczka Panasonica na koszulce nie mają...

    Dodano po 2 [minuty]:

    I z tego samego sklepu... choć jak do tej pory same pozytywne opinie.
    Nie spieszy mi się szukam, ewentualnie proszę o link do czegoś sprawdzonego

    Dodano po 6 [minuty]:

    https://swiatbaterii.pl/902-ogniwa-litowo-jonowe
    2600mA to tutaj max i cena Hmm...
  • #86
    kkknc
    Poziom 43  
    Pięciu kupujący i nikt nie testował pojemność. Dostali towar to dali pozytywnie opinie. Weź litokala.
    Sam się zaczynam się coraz bardziej zastanawiać na tym.
    #Aliexpress 1 418,09 zł 30%OFF | 12 sztuk 3.2V Lifepo4 A123 AMP20M1HD-A 20AH pryzmatyczny bateria startowe baterie DIY 12V 24V 36V 48V 60V akumulator
    https://a.aliexpress.com/_BOYU4x
  • #87
    Darek.S
    Poziom 32  
    Dzięki za linka. mamy już jakieś wykresy :D .
    W moim przypadku trzeba by 15 a może 16 ogniw takich . Niby mają wbudowanego BMS-a ale pewnie na jedno ogniwo. Pytanie jak to będzie pracowało w stosie?
    Tak czy owak wymagałoby to budowy baterii od nowa a w moim przypadku przy tej elektronice sterującej hmm...
    Rozmawiałem dzisiaj ze sprzedawca mojego roweru i mają baterie 12,6Ah w cenie ok. 2000 brutto.
    W czasie tej rozmowy wpadłem na pomysł przetestowania jak napęd zachowa się jak mu podać bezpośrednio 48V z ominięciem licznika. Być może to zapracuje.
    Choć wątpię. Prędzej z licznikiem ale zwartymi kabelkami P+ i Pl ( tak jak to ma miejsce przy programowaniu sterownika silnika...
    Szybki rower elektryczny By GreenMagic
    https://electricbike-blog.com/2015/03/17/prog...rying-your-controller-and-losing-your-sanity/
    Ale zawsze jakieś ryzyko uszkodzenia jest więc czy warto?

    Dodano po 9 [minuty]:

    kkknc napisał:
    Weź litokala.

    Link
  • #88
    szymon122
    Poziom 38  
    Darek.S napisał:
    Niby mają wbudowanego BMS-a

    Nie wiem czy coś przypadkowo chińczykowi się nie "klikło", ponieważ tam nie widać nawet miejsca na bms.

    Darek.S napisał:
    Pytanie jak to będzie pracowało w stosie?

    Stos w szeregu czy równolegle? W szeregu i tak potrzebujesz bms dla całości aby cele równo się ładowały i rozładowywały.
    Darek.S napisał:
    W czasie tej rozmowy wpadłem na pomysł przetestowania jak napęd zachowa się jak mu podać bezpośrednio 48V z ominięciem licznika. Być może to zapracuje.

    Gdzieś czytałem o osobie, która nie używała licznika i to działało. Moim zdaniem wystarczy mostek na PL i P+.
    Darek.S napisał:
    Ale zawsze jakieś ryzyko uszkodzenia

    Nie rozumiem co w ten sposób można uszkodzić. Wystarczy wiedzieć co przestawiamy i tyle ;)
  • #89
    Jawi_P
    Poziom 34  
    kkknc napisał:
    Pięciu kupujący i nikt nie testował pojemność. Dostali towar to dali pozytywnie opinie. Weź litokala.

    Nie do końca wiem, o jakich ogniwach piszecie bo linki wymagają logowania.
    Ale jeżeli chodzi o jakość ogniw Litokala to różnie z tym bywa. Są zadowoleni i trafiają się mniej zadowoleni.
    Ja na próbę kupiłem i "wytestowałem"
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17401288#17401288
    Trzeba mieć sprawdzone serie chyba.
  • #90
    Darek.S
    Poziom 32  
    szymon122 napisał:

    Nie rozumiem co w ten sposób można uszkodzić. Wystarczy wiedzieć co przestawiamy i tyle ;)

    Nie miałem na myśli przeprogramowania (chociaż jeden z przedmówców napisał, że można tak poprzestawiać, że za długo nie popracuje). W moim przypadku sterownik jest zablokowany.
    Głównie miałem na myśli niebezpieczeństwo związane z omijaniem wyłącznika zasilania z baterii jak wiemy sterowanego cyfrowo...