Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Sprężarka powietrza jak podłaczyc silnik

Bogooss 08 Feb 2020 17:33 1506 20
  • #1
    Bogooss
    Level 10  
    Witam, jestem na etapie budowy sprężarki olejowej, posiadam sinik dwubiegowy z suwnicy Polblok i nie wiem do końca jak go podłączyć. Chciałbym żeby pracował na większej mocy (obrotach). Zamieszczam zdjęcia tabliczki znamionowej oraz schematu spod dekla od silnika.

    Sprężarka powietrza jak podłaczyc silnik Sprężarka powietrza jak podłaczyc silnik

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • #2
    Blusik98
    Level 4  
    Z jakiego napięcia będziesz korzystać 230V czy siła 380V

    Bo jeśli 230V to musisz zastosować kondensator aby go uruchomić ale wtedy nie osiągnie mocy na tabliczce znamionowej.

    Wzór na dobór kondensatora:

    C=70xmoc silnika w KW = wartość kondensator


    Z tego co mi wiadomo potrzebujesz przełącznika gwiazda-trójkąt bo czy uruchomisz silnik w trójkąt to prąd przyłączy przez uzwojenie będzie 3 razy wyższy niż w gwiazdę. Możesz spalić silnik. Najpierw uruchomić w gwiazdę a potem dopiero w trójkąt
  • #3
    ziomus90210
    Level 35  
    Blusik98 wrote:
    Z jakiego napięcia będziesz korzystać 230V czy siła 380V

    Bo jeśli 230V to musisz zastosować kondensator aby go uruchomić ale wtedy nie osiągnie mocy na tabliczce znamionowej.

    Wzór na dobór kondensatora:

    C=70xmoc silnika w KW = wartość kondensator


    Z tego co mi wiadomo potrzebujesz przełącznika gwiazda-trójkąt bo czy uruchomisz silnik w trójkąt to prąd przyłączy przez uzwojenie będzie 3 razy wyższy niż w gwiazdę. Możesz spalić silnik. Najpierw uruchomić w gwiazdę a potem dopiero w trójkąt


    Bzdury kolego. Po pierwsze ten silnik zawsze pracuje w gwiazdę na napięciu 380VAC (dziś 400VAC). Dwa prąd pomiędzy pracą w gwieździe a trójkątem nie wzrośnie trzykrotnie. Odsyłam do podstaw elektryki.
    Ten wzór na pojemność to też "druciarstwo". Przy wyższych obrotach 2850RPM ma moc 5,5kW zaś na wolnym biegu 395RPM tylko 480W.
  • Helpful post
    #4
    przemoo24
    Level 14  
    Witam, musisz sam sprawdzić na których obrotach będzie chodził szybciej czy jak dasz napięcie na zaciski: U12-V12-W12 czy też na U2-V2-W2. Zacisk W12 i W2 jest wspólny. Pozostałe zaciski to są termistory pomiarowe. Według tabliczki praca silnika to S4 (praca przerywana z dużą ilością łączeń i rozruchów). Nie baw się w łączenie tego silnika na 230 V, będzie kosztowne (kondensatory) a i nie osiągniesz tego co chcesz.
  • #5
    czesiu
    Level 36  
    Wydaje mi się że RH-SH-TH to może być zwalniak hamulca, który też trzeba zasilić. Trzeba sprawdzić czy wał silnika się swobodnie kręci bez napięcia.
  • #6
    przemoo24
    Level 14  
    Może i tak być. Zmyliło mnie to że jest 6 sztuk termistorów.
  • #7
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Bogooss wrote:
    Witam, jestem na etapie budowy sprężarki olejowej, posiadam sinik dwubiegowy z suwnicy Polblok i nie wiem do końca jak go podłączyć.


    Sprzedaj go i kup zwyczajny silnik. Ten się nie nadaje.
  • #8
    Bogooss
    Level 10  
    czesiu wrote:
    Wydaje mi się że RH-SH-TH to może być zwalniak hamulca, który też trzeba zasilić. Trzeba sprawdzić czy wał silnika się swobodnie kręci bez napięcia.


    Hamulec jest zdemontowany, wał się kręci bez żadnych oporów.

    Dodano po 1 [minuty]:

    retrofood wrote:
    Bogooss wrote:
    Witam, jestem na etapie budowy sprężarki olejowej, posiadam sinik dwubiegowy z suwnicy Polblok i nie wiem do końca jak go podłączyć.


    Sprzedaj go i kup zwyczajny silnik. Ten się nie nadaje.


    Dlaczego się nie nadaje? Że względu na rodzaj pracy S4 czy sposoby podlaczenia( za wysoki prąd na rozruchu) czy jeszcze jakiś inny problem z tym silnikiem?
  • #9
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Bogooss wrote:

    retrofood wrote:
    Bogooss wrote:
    Witam, jestem na etapie budowy sprężarki olejowej, posiadam sinik dwubiegowy z suwnicy Polblok i nie wiem do końca jak go podłączyć.


    Sprzedaj go i kup zwyczajny silnik. Ten się nie nadaje.


    Dlaczego się nie nadaje? Że względu na rodzaj pracy S4 czy sposoby podlaczenia( za wysoki prąd na rozruchu) czy jeszcze jakiś inny problem z tym silnikiem?

    Komplikacje, jakie wprowadza do układu sterowania. Konieczność zwalniania hamulca (lubią się te cewki palić, oj lubią! Kiedy pracowałem w utrzymaniu ruchu, to był główny powód wymiany silników w suwnicach), poza tym dwa biegi dla Ciebie są raczej zbędne, a charakter pracy S4 to nie wiadomo nawet czy będzie korzystny, czy nie całkiem. Wszystko zależy od tego jak będziesz tę sprężarkę eksploatował. Zwykły silnik indukcyjny uprościł by sprawę.
  • Helpful post
    #10
    przemoo24
    Level 14  
    Jeśli sprężarka nie będzie ciągle pracować to moim zdaniem silnik można zastosować. Sprzedać będzie ciężko (charakter pracy), jedynie na złom. Ja bym go wykorzystał a jeśli by się nie sprawdził wtedy zmienił.
  • #11
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    przemoo24 wrote:
    Jeśli sprężarka nie będzie ciągle pracować to moim zdaniem silnik można zastosować. Sprzedać będzie ciężko (charakter pracy), jedynie na złom. Ja bym go wykorzystał a jeśli by się nie sprawdził wtedy zmienił.

    Spróbować zawsze można, ale czy ciężko sprzedać... mam wątpliwości. Takie silniki są poszukiwane, oczywiście niekoniecznie przez bambrów.
  • #12
    przemoo24
    Level 14  
    Trochę handluję silnikami. I zazwyczaj poszukiwane są standardowe silniki do mocy 3-4 kW i 1450 obr. Większe albo o innych obrotach rzadziej. A tym bardziej z pracą S4.
  • #13
    Bogooss
    Level 10  
    retrofood wrote:
    Bogooss wrote:

    retrofood wrote:
    Bogooss wrote:
    Witam, jestem na etapie budowy sprężarki olejowej, posiadam sinik dwubiegowy z suwnicy Polblok i nie wiem do końca jak go podłączyć.


    Sprzedaj go i kup zwyczajny silnik. Ten się nie nadaje.


    Dlaczego się nie nadaje? Że względu na rodzaj pracy S4 czy sposoby podlaczenia( za wysoki prąd na rozruchu) czy jeszcze jakiś inny problem z tym silnikiem?

    Komplikacje, jakie wprowadza do układu sterowania. Konieczność zwalniania hamulca (lubią się te cewki palić, oj lubią! Kiedy pracowałem w utrzymaniu ruchu, to był główny powód wymiany silników w suwnicach), poza tym dwa biegi dla Ciebie są raczej zbędne, a charakter pracy S4 to nie wiadomo nawet czy będzie korzystny, czy nie całkiem. Wszystko zależy od tego jak będziesz tę sprężarkę eksploatował. Zwykły silnik indukcyjny uprościł by sprawę.


    Hamulec jest zdemontowany całkowicie. Chciałbym żeby ten silnik pracował tylko na wyższych parametrach. A co do pracy to te 40% w zupełności wystarczy. Głównym pytaniem było pod które przewodu go podpiąć żeby chodził na wyższej mocy (obrotach).
  • Helpful post
    #15
    GK
    Level 24  
    miroslaw wielki wrote:
    Głównym pytaniem było pod które przewodu go podpiąć żeby chodził na wyższej mocy (obrotach).

    Jeżeli hamulec Masz zdemontowany, to podłączasz zasilanie 3x400V kolejno do cewek:
    U2, V2, W2 i patrzysz jakie masz obroty, następnie do U12, V12, W12.
    Rożnica w prędkości jest znaczna, na pewno rozpoznasz.
    Przy 2850RPM będzie mal 5,5kW
  • Helpful post
    #17
    GK
    Level 24  
    Prawdą jest to co Masz napisane na tabliczce. Silnik w momencie rozruchu pobiera 6-7 razy większy prąd niż znamionowy.
    Prawdopodobnie będziesz musiał zastosować wyłączniki-nadmiarowe o charakterystyce C.
  • #19
    GK
    Level 24  
    Jeżeli nie rozłącza to możne być, choć standardowo dla urządzeń o trudnym rozruchu (silniki, transformatory), stosuję się bezpieczniki o charakterystyce C.
  • #20
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    GK wrote:
    Jeżeli nie wybija to możne być, choć standardowo dla urządzeń o trudnym rozruchu (silniki, transformatory), stosuję się bezpieczniki o charakterystyce C.

    Tylko wcześniej należy sprawdzić impedancję pętli zwarcia! Bo się może okazać, że zabezpieczenie wcale nie zadziała w odpowiednio krótkim czasie i w przypadku awarii ktoś może stracić życie.