Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Toyota Yaris 1.33 - P0138 diagnoza i naprawa

10 Lut 2020 08:36 678 21
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich!

    Na wstępie chciałem przeprosić, że po raz kolejny poruszam temat zapewne oklepany setki razy, ale niestety nie spotkałem się z postem, który solidnie, raz na zawsze wytłumaczył problem z którym się obecnie borykam.

    Od jakiegoś czasu mam problem z moim Yarisem II, silnik 1.33 dual VVTi, przebieg 153kkm (potwierdzony - samochód krajowy, historia znana), katalizator na miejscu, samochód ogólnie nigdy nie naprawiany. Trochę danych wejściowych na początek:

    Objawy:
    1) Powracający błąd P0138 (za wysokie napięcie sonda lambda za katalizatorem)

    Co zostało do tej pory sprawdzone/wymienione:
    1) Świece zapłonowe wymienione na irydowe Bosche
    2) Filtr powietrza nowy
    3) Wymienione paliwo (obecnie zatankowany na nowej, często używanej stacji, drugie auto też tylko tam tankowane i nie ma z nim absolutnie problemu żadnego)
    4) Sprawdzone obydwa złącza dla 2 sond - nie ma zwarć ani otwartego obwodu, styki czyste.
    5) Przejechałem się innym Yarisem II (silnik 1.0 benzyna), badana sonda jest chyba identyczna jak w tym uszkodzonym, poniżej umieściłem wykres porównawczy:

    Toyota Yaris 1.33 - P0138 diagnoza i naprawa

    Analizując wykres, zauważyłem, że lambda w silniku, który nie pracuje poprawnie, zachowuje się inaczej niż ta w drugim samochodzie. Najwyraźniej rzuca się w oczy to, że zaczyna działać dopiero po ponad 3 minutach (tak jakby nie działała grzałka, ale zarówno rezystancja grzałki jest poprawna, jak i również dochodzi do niej napięcie), jest to conajmniej dziwne. Dodatkowo przebieg napięcia jest wyraźnie spłaszczony w porównaniu z drugą sprawną sondą.

    Finalnie, podejrzewam kilka rzeczy:
    1) Uszkodzona sonda - wskazywał by na to spłaszczony przebieg
    2) Uszkodzony któryś wtryskiwacz
    3) Uszkodzony katalizator - aczkolwiek gdyby katalizator nie działał, to wskazania lambdy były by o wiele niższe niż są obecnie.

    Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu, pozdrawiam serdecznie.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Poziom 16  
    Proponuję:
    - sprawdzić korekty,
    - sprawdzić pierwszą lambdę
    - można zobaczyć jak system reaguje np. na dodatkowe paliwo.
    Czasami druga sonda po prostu pokazuje, że cos jest nie tak z pierwszą.
  • Poziom 11  
    Jakie powinny być mniej więcej korekty wtrysków i inne?

    Pierwsza lambda, w zasadzie czujnik szerokopasmowy zachowuje się normalnie, utrzymuje napięcie mniej więcej 3.3V, po wdepnięciu gazu spada do 2,5~3V, po chwili szpila w górę do 5V i opada z powrotem na 3,3V. Z tego co się orientuję to właśnie tak ma działać. Stosunek powietrza do paliwa (mierzony właśnie przez ten czujnik jest coś koło 14,1)

    Jak sprawdzić reakcję na dodatkowe paliwo?

    Druga sonda jest sondą diagnostyczną - zgoda, za jej pomoca ECU potrafi ustalić, czy katlaizator działa porpawnie oraz czy są problemy z 1 sondą. W dalszym ciągu nie podoba mi się ten spłaszczony wykres... Wymienił bym tą sondę, ale 99% przypadków które znalazłem na różnych forach, w tym samym przypadku co mój, kończa się powracającymi błedami...
  • Poziom 16  
    Należy podłączyć auto pod analizator spalin i sprawdzić czy parametry sondy regulacyjnej odpowiadają wartością które zostaną odczytane z analizatora. Do tego podgląd korekt paliwowych.
  • Poziom 16  
    Korekty LTFT i STFT powinny być w zdrowym aucie w okolicach 0. Jakie masz ich wartości?
  • Poziom 11  
    Odnośnie zawartości spalin - podjadę sobie jutro na stacje diagnostyczną i pokaże tutaj wynik.

    Korekty LTFT i STFT muszę się podpiąć interfejsem i sprawdzić - to postaram sie dzisiaj podesłać.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Poziom 11  
    No więc tak:

    1) korekty krótkoterminowe i długoterminowe zmierzone na nagrzanym silniku przy obrotach 2500rpm. O ile te wartości są poprawnie opisane przez interfejs (mam co do tego wątpliwości), to wyglądają następująco:

    Toyota Yaris 1.33 - P0138 diagnoza i naprawa

    2) analiza spalin powiedziała że wszystko mieści się w normie - żadnych innych parametrów nie posiadam :/
  • Poziom 16  
    Czyli podlewa paliwa dodatkowo - co potwierdzają odczyty z sondy 2.
    Teraz pytanie, czy dodaje bo musi (lewe powietrze,egr?) czy dodaje bo zła jest sonda 1.
  • Poziom 16  
    Podaj wartość lamdba z analizatora spalin.
  • Poziom 11  
    Podjadę do innego diagnosty i dam znać maksymalnie jutro.
  • Poziom 39  
    Sądząc po obrazku z korektami, to wygląda na to, że silnik dostaje notorycznie ma za mało paliwa i sterownik benzynowy wydłuża czas wtrysku.
    DukeMZ napisał:
    Pierwsza lambda, w zasadzie czujnik szerokopasmowy zachowuje się normalnie, utrzymuje napięcie mniej więcej 3.3V, po wdepnięciu gazu spada do 2,5~3V, po chwili szpila w górę do 5V i opada z powrotem na 3,3V. Z tego co się orientuję to właśnie tak ma działać.

    Nie wiem jak powinien wyglądać poprawny wykres z takiej sondy, ale nie podoba mi się wykres korekty krótkoterminowej.
    Ona praktycznie się nie zmienia, a powinna oscylować z różną amplitudą wokół zera, a tu tego nie ma.
    Ale w sumie to jest tylko krótki wycinek wykresów korekt i nie wiadomo jak one się zachowują na dłuższym odcinku w różnych warunkach obciążenia silnika.
    Ja bym jednak zaczął od sprawdzenia czy pierwsza sonda działa poprawnie, przez kogoś kto wie jak powinien wyglądać wykres pracy takiej sondy.
  • Poziom 11  
    Wyniki badania zawartości spalin:
    W ogóle sytuacji teoche nie rozumiem, na kolejnych 2 stacjach odmówiono wykonania badania, sytuacji nie rozumiem kompletnie. Dopiero jakas mała stacja na uboczu zgodziła się przeprowadzić badanie, ale bez kwitu i potwierdzenia, czego tym bardziej nie rozumiem. Ale dowiedziałem się co nieco:

    1) przekroczone CO2,
    2) przekroczone węglowodory,
    3) brak zmian pomiędzy wolnymi obrotami i wyższymi (testowane przy 2500rpm).

    Dodatkowo diagnosta stwierdził, że nic się nie zmienia w czasie, czyli tak jakby nie było regulacji.

    Skoro druga lambda bierze udział tylko w diagnostyce, może problem jest z 1?
  • Poziom 13  
    Jesli 1 sonda nie pokazuje zadnych błędów składu mieszanki to być może coś jest z nią nie tak.
  • Poziom 11  
    Nie znam się za bardzo na mechanice strikte samochodowej ale co nieco wiem o metrologii i czujnikach. Czujnik sam w sobie nie będzie wiedział że mierzy niepoprawna wartość - dlatego jest druga sonda.

    Nie przychodzi mi do głowy żaden sposób na sprawdzenie czy sonda działa poprawnie - do tego jest potrzebna albo druga sprawna sonda do podmiany, albo laboratorium...

    Czy jest jeszcze coś co mozna sprawdzić, żeby zawęzić krąg poszukiwań? Egr, wtryskiwacze?
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Nie potrzebujesz laboratorium, tylko sprawnego analizatora spalin i osoby która potrafi go obsługiwać. Podaj mi wartość współczynnika lambda na wolnych obrotach oraz podwyższonych.
  • Poziom 11  
    W sprawie analizatora, chyba będę musiał w innym mieście spróbować. Na prawdę nie rozumiem tej sytuacji, przyjeżdżam, proszę o badanie za które chce zapłacić, Odpowiedź brzmi nie..
  • Poziom 39  
    DukeMZ napisał:
    Na prawdę nie rozumiem tej sytuacji, przyjeżdżam, proszę o badanie za które chce zapłacić,

    A to ciekawe, bo mnie, na stacji gdzie robię przeglądy rejestracyjne, bez problemów badali spaliny i to za friko - nie wiem czy się ostatnio to nie zmieniło.
    Co do wykresów - tak jak napisałem wyżej, nie wiem jaki powinien być poprawny wykres pierwszej sondy lambda w Twojej Yarisce - w jakim zakresie wartości powinna chodzić pierwsza sonda. Z tego co napisałeś 3 poscie, to masz chyba sondę 2.5-3.5 V
    O mnie w corolli obie sondy są 0-1 V i tu zamieszczam wycinek logu, w którym na dolnym oknie są wykresy LTFT (kor. długa), STFT (kor. krótka), O2S11 sonda pierwsza i O2S12 sonda druga.
    U mnie LTFT jest tu akurat linią poziomą, bo jej wartość zmienia się bardzo powoli, a STFT tak jak wyżej napisałem oscyluje wokół zera z różną amplitudą i jest w pewnym sensie odzwierciedleniem zmian O2S11, która też oscyluje, ale wokół wartości 0.5 V w zakresie 0.1 - 0.8 V, spada do zera w momencie hamowania silnikiem.
  • Poziom 11  
    W drugim Yarisie, którego badalem też, jest ewidentnie sonda 1V, ale popatrz tutaj:

    https://youtu.be/XQYDwIWS6Ho

    Od 10:35 gość zaczyna mówic o czujniku szerokopasmowym w Toyotach.

    Spróbuję jeszcze na jakiejś innej stacji diagnostycznej. Powiedzie mi jeszcze taka rzecz, szukać zamiennika lambdy (na przykład NTY), czy kupić oryginalna Denso?

    Dodano po 13 [minuty]:

    Przeglądnalem właśnie wszystkie kwity jakie mam do tego auta, pierwszy właściciel starannie wszystko księgował, wygląda na to że filtr paliwa nie był w niej jeszcze wymieniany, wymienię i zobacze co dalej
  • Poziom 16  
    Tylko Denso, żadnych zamienników. Filtra paliwa może nie być. Jak już sprawdzisz współczynnik lambda analizatorem spalin do będzie wiadomo czy jest ubogo i sterownik wzbogaca co jest pokazane na wykresach które przedstawiłeś, czy jest zbyt bogato a podwyższone korekty wynikają z uszkodzenia sondy regulacyjnej.
  • Poziom 39  
    waski821 napisał:
    Jak już sprawdzisz współczynnik lambda analizatorem spalin

    Tak się zastanawiam jak analizatorem spalin można sprawdzić współczynnik pierwszej sondy lambda, gdy jest po drodze katalizator. Wydaje mi się, że jego obecność będzie zniekształcała obraz.
    DukeMZ napisał:
    ale popatrz tutaj:

    https://youtu.be/XQYDwIWS6Ho

    Obejrzałem, ale niestety nic się nie dowiedziałem, co gość gadał, a dużo gadał, bo gadał nie po naszemu.:cry:
  • Poziom 1  
    Witam. Podłącze się do tematu. Mam problem właśnie z 2 sonda i błąd p0138 tylko Toyota Auris 1.33 101KM. Kupiłem auto nie dawno i wychodzi na to że z tym problemem. Bo właścicieli sprzedając mówił że sondę 1 wymieniał. Na Denso dox 0510. Czy kolega rozwiązał problem?
  • Poziom 11  
    Tak, zapomniałem dopisać, otóż wymieniłem sondą regulacyjną, zamiennik blue print. Na razie działa wyśmienicie, zrzut ekranu poniżej:

    Toyota Yaris 1.33 - P0138 diagnoza i naprawa