Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej

Mazda6125 11 Feb 2020 06:26 1380 19
  • #1
    Mazda6125
    Level 10  
    Witam,

    Z racji, że to mój pierwszy post to chciałem się przywitać. :)

    Bez biadolenia do rzeczy. Chcę dołożyć do swojego Poloneza Caro Plus elektryczną nagrzewnicę z jakiegoś samochodu. Montaż owej nagrzewnicy w obudowie nie jest dla mnie problemem, natomiast schody dla mnie zaczynają się przy elektryce.



    Nie za bardzo rozumiem elektrykę, coś czego namacalnie nie widzę (prąd). Możecie powiedzieć (i słusznie) dlaczego nie oddam samochodu do warsztatu aby oni to zrobili. Z paru powodów. Po pierwsze chce się sam czegoś nowego nauczyć. Po drugie mogą coś uszkodzić przy demontażu elementów wnętrza. Po trzecie chce sam ładnie kabelki zaizolować i podłączyć tak abym wiedział gdzie idą i od czego są (co jakiś czas dłubie przy tym aucie). Mało jaki elektryk samochodowy miałby czas i chęć mi to tłumaczyć (łopatologicznie) a żadnego znajomego, który taką wiedzę mam niestety nie znam.

    Dosyć wstępu, czas przejść do konkretów.

    Przyjmijmy, że montuję tą konkretną nagrzewnicę (zdjęcie na dole) i chciałbym aby była włączana z takiego przełącznika (zdjęcie na dole). Czy szanowne grono może łopatologicznie wytłumaczyć co jak i gdzie muszę podpiąć ? Domyślam się, że muszę to puścić przez przekaźnik, ale który ? Jakiś nowy do skrzynki bezpieczników zaadaptować czy do istniejącego się wpiąć ? Jakbyście byli tacy dobrzy i mi napisali na zasadzie "kabelek czerwony wyprowadzasz od nagrzewnicy od pinu A i wpinasz się do przekaźnika X pod pin Y. Kabel czarny... itd., bo niestety jak wyżej pisałem nie jest to moja mocna strona. Jak grube przewody zastosować aby mi się nic nie stopiło ? Jakiś bezpiecznik warto dać (jeżeli tak to gdzie) ?

    Pytanie poboczne. Mam zamontowany alternator 100A. Z tego co czytałem to przy maksymalnej pracy jest w stanie wytworzyć 1200W mocy. Nagrzewnice elektryczne samochodowe widziałem, że są zazwyczaj do 1000W. Czy 200W wystarczy samochodowi do pracy silnika na jałowych obrotach i włączenia dmuchawy na czwarty bieg (patrzyłem do książki serwisowej Poloneza, ale poboru prądu dmuchawy nie znalazłem) ?

    Dziękuje za wszelką pomoc i pozdrawiam, Tomek. :)
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #3
    Mazda6125
    Level 10  
    kkknc wrote:
    To co brakuje weźmie z akumulatora. Na biegu jałowym wydajność alternatora niska.


    Myślałem, że jak alternator jest sprawny jak i regulator to bez znaczenia jakie ma obroty jest w stanie wytworzyć maksymalny prąd. Czyli generalnie jakbym odpalił silnik, włączył ową nagrzewnicę, puścił dmuchawę na czwarty bieg i poszedł odśnieżyć podjazd to po paru dniach miałbym akumulator rozładowany ?
  • #4
    kkknc
    Level 43  
    A jak wyrzucisz 5 bieg i puścisz sprzęgło to od razu masz 160km/h na liczniku?
    Jak będziesz tylko odśnieżał i nie jeździł to tak to się skończy. Włączenie tego w fabrycznej instalacji jest obwarowane paroma zależnościami i najczęściej są tam przynajmniej 2 sekcje. Tu widzę 3.
  • Helpful post
    #5
    carrot
    Moderator of Cars
    To jest nagrzewnica z Citroena C5/ Peugeota 407, ma 3 grzałki, każda pobiera ok 16A
    Najrozsądniej ją podłączyć przez 3 przekaźniki i dać 3 stopniowy wyłącznik, ew połączyć 2 grzałki równolegle i zastosować układ z dwoma przekaźnikami, okablowanie o przekroju min 4mm², lepiej 6mm²
  • #6
    Mazda6125
    Level 10  
    carrot wrote:
    To jest nagrzewnica z Citroena C5/ Peugeota 407

    Zgadza się, to jest nagrzewnica z Citroena C5. :)
    Podałem ją jako przykład. Za dopasowywanie nagrzewnicy wezmę się najwcześniej za tydzień kiedy będę miał chwilę wolnego czasu i drugą obudowę nagrzewnicy pod ręką, spróbuje na złomie jakąś dobrać, pomierzę ją tak aby pasowała i kupie nową. Także jeszcze nie wiem jaka konkretnie i ilu grzałkowa będzie to nagrzewnica.

    Mam dwie rezerwowe skrzynki bezpieczników z Poloneza Plusa (takie same jak ta którą mam obecnie w aucie) czy przekaźnik mogę byle zaadaptować z tych pozostałych skrzynek ? Skąd polecacie wziąć prąd do przekaźnika tak abym nie narobił bigosu ? I finalne pytanie jak rozszyfrować który pin na tym przycisku (na zdjęciu) jest od czego konkretnie ? :D
  • #7
    abart64
    Level 32  
    Mazda6125 wrote:
    który pin na tym przycisku (na zdjęciu) jest od czego konkretnie ? :D


    Dwa dolne poziomo to podświetlenie a pozostałe to styki włącz/wyłącz.

    Prąd proponuję wziąć prosto z akumulatora i tam na nadkolu zamontować porządne przekażniki i bezpieczniki maxi. Wiązką wyjść z nagrzewnicy na prawą stronę przez przelotkę na ścianie grodziowej.
  • #8
    Mazda6125
    Level 10  
    Coś ruszyło z tematem. Wczoraj będąc na autozłomie przypadkowo znalazłem tą oto elektryczną nagrzewnicę z Passata B5. Przymierzałem ją do obudowy nagrzewnicy z mojego Poloneza i jest za duża za to do obudowy nagrzewnicy z mojego Passata B4 pasuje prawie idealnie więc prawdopodobnie ta konkretna wyląduje w Pasku.

    Szukałem informacji na temat tej nagrzewnicy, ale nie udało mi się nic uzyskać poza tym, że ma podobno 1000W, ile grzałek to nie wiem. Czy któryś czarodziej mógłby mi pomóc rozszyfrować te kabelki ? Brązowy-najgrubszy to zapewne masa a pozostałe trzy to trzy grzałki ?

    Orientujecie się do jakiej temperatury się rozgrzewa taka nagrzewniczka lub jak to sprawdzić ? Nie chciałbym aby doszło do pożaru jak stopiłaby mi plastik obudowy nagrzewnicy.

    Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej
  • #10
    Mazda6125
    Level 10  
    kkknc wrote:
    Masz 3 grzałki, obudowy nie spalisz, to grzałki PTC.


    Teraz o grzałkach PTC poczytałem. One mają ten "czujnik" w sobie czy gdzieś obok ? Ta konkretna nagrzewnica była podobno spięta z climatroniciem i komputer sam sobie ją włączał wyłączał. Czy mimo to nie spalę nic sobie w aucie ?

    Z racji, że nie jestem ani mistrzem Painta ani elektryki samochodowej to nabazgrałem taki schemat. Czy jest on poprawny i tak mam podłączyć to wszystko w aucie czy inaczej ? Bezpiecznik (jak duży ?) dać od akumulatora do przekaźnika czy od przekaźnika do nagrzewnicy ?

    Brązowy to masa a czerwony to plus w tym przypadku trzy grzałki schodzą się w jedną do włącznika z jedną funkcją - włącz/wyłącz.

    Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej
  • Helpful post
    #11
    carrot
    Moderator of Cars
    Ja bym ten element grzejny podłączył tak: Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej
    Dzięki zastosowaniu 2 przełączników masz regulację mocy grzania (może się okazać, że to zbędne rozwiązanie, bo np na 1 grzeje tak słabo, że nie ma efektu, wtedy możesz spiąć razem obie cewki przekaźników). Ale najważniejsze, moim zdaniem jest podłączenie zasilania układu do silnika dmuchawy, dzięki temu nie uruchomisz grzałek bez włączonego nawiewu
  • Helpful post
    #12
    kkknc
    Level 43  
    Po prostu mają taką budowę że im mocniej się nagrzewają tym bardziej rośnie im oporność zmniejszając tym samym pobierany prąd i wydatek ciepła. Więc jest to swoisty układ który się sam reguluje.
    Tak ja wyżej napisał ci kolega. Przez przekaźniki, moc grzewcza nie jest duża. Przynajmniej odczuwalna. Ale trochę to jednak prądu z instalacji ciągnie. Więc lepiej podzielić to na dwa obwody. Osobno załączane.
  • #13
    Mazda6125
    Level 10  
    Dziękuje Wam za pomoc. Nie mniej boję się, że im bardziej skomplikowany układ tym większe prawdopodobieństwo, że coś spaprzę po drodze. Z racji, że mam drugi włącznik ogrzewania tylnej szyby z Passata B4 (działa 0-1) to myślałem aby go zaadaptować. Więcej miejsc na guziczki wolne już niestety nie mam (mam cztery sloty z czego trzy zajęte). Skoro kolega wyżej napisał, że ta grzałka PTC to nawet jak nie włączę dmuchawy to nie powinno się nic stać, prawda ? Passat pilnuje podwórka bo w garażu jest Dacia i Polonez więc tego "bajeru" chciałbym tylko użyć podczas rozmrażania szyb/wstępnego nagrzania wnętrza gdzie pójdę np: odśnieżać/otworzyć bramę więc wtedy z automatu bym pamiętał, że naciskając przycisk muszę włączyć nadmuch (choć kwestię spięcia jednego z drugim jeszcze rozważę czy to na moje siły :D ).

    Reasumując, jakbym chciał zrobić uproszczony układ o którym wyżej piszę to mógłbym ten mój, który nabazgrałem zastosować z uwzględnieniem bezpiecznika od akumulatora do nagrzewnicy (skoro 40A odpowiadał za dwie grzałki a ja chciałbym trzy wpiąć to muszę 50A zastosować ?) ? Jak mocny przekaźnik zalecacie przy trzech grzałkach wpiętych razem ? I najważniejsze, czy przewód 6mm2 będzie odpowiedni dla trzech grzałek czy muszę jeszcze większy dobrać ? :)
  • #14
    kkknc
    Level 43  
    Ta grzałka ma 900W jak mnie pamięć nie myli więc przez krótki czas pobierania 75A. Więc te bezpiecznik 50A odpada. Zakładaj 70 i to maxi. 6mm² wystarczy na krótkim dystansie. Zawsze możesz dać przełącznik dwustopniowy od świateł, tylko zamienisz mu przód. Dzięki temu masz jedno miejsce i podwójny przełącznik. Dwa 40A przekaźniki tez łatwiej znajdziesz niż niż jeden70A. A i zasilanie na dwa bezpieczniki rozdzielność.
  • #15
    Mazda6125
    Level 10  
    Witam po równym roku przerwy. :)

    Dopiero dzisiaj nadeszła wiekopomna chwila, kiedy stwierdziłem, że czas się za to zabrać. :D
    Elektryczną nagrzewnicę już zamontowałem w "kombajnie" obok wodnej nagrzewnicy. Pozostaje tradycyjnie kwestia elektryki.
    Z racji, że jest to grzałka PTC to stwierdziłem, że pominę sobie bajer włączania jej gdy pracuje wentylator. Chyba, że ktoś mi powie dokładnie gdzie muszę się wpiąć bo niestety ja nie wiem. :P

    Włącznik będzie z ogrzewania tylnej szyby (działa 0-1), dlatego nie chce rozbijać tego na trzy lub dwie sekcje grzania tylko spiąć trzy w jedną. Przewód mam 10mm² LGY. Z racji, że ta grzałka pobiera maksymalnie 75A (cytując kolegę wyżej) to muszę zastosować przekaźnik większy jak 75A czy na przykład taki 70A będzie dobry ? Bezpiecznik dać jeden czy dwa i ilu A, 70, 75A ?) Jeżeli jeden to gdzie ? Od akumulatora do przekaźnika, czy od przekaźnika do nagrzewnicy ? Czy ten "schemat", który zrobiłem wyżej jest poprawny ? Jeżeli nie, to czy ktoś byłby taki dobry i narysował mi jak powinienem wszystko podpiąć ?

    Oto link do przekaźników:

    https://wtyczkolandia.pl/przekaznik-12v-maxi-70a/4427,b.aspx
    https://allegro.pl/oferta/przekaznik-12v-70a-bezpiecznik-maxi-led-bar-panel-7276377352

    Dzięki i pozdrawiam, Tomek. :)
  • #16
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    dlatego nie chce rozbijać tego na trzy lub dwie sekcje grzania tylko spiąć trzy w jedną.

    Zdajesz sobie sprawę, że takie rozwiązanie najprawdopodobniej spali alternator ?[/quote]
  • #17
    andrzej20001
    Level 43  
    Trzeba alternator min. 120A , coś dobierz mniej pasujacego w mocowania. Fiat jtd ma podobny uklad np. tylko koło pasowe zmień. Powodzenia w rzeźbieniu.
  • #18
    Mazda6125
    Level 10  
    Panowie, mam nowy (fabrycznie nowy) alternator 100A z Alfy Romeo. Zamontowany dwa lata temu.

    Skoro on przez krótki czas pobiera max 75A to zostaje mi 25A. Myślę, że wtryski aż tyle nie pobierają prądu.
  • #19
    andrzej20001
    Level 43  
    Oo to fajnie powinien styknąć. Fajne grzalki ma też vw.

    Polonez elektryczny grzejnik - montaż i instalacja nagrzewnicy elektrycznej
  • #20
    Mazda6125
    Level 10  
    andrzej20001 wrote:
    Oo to fajnie powinien styknąć. Fajne grzalki ma też VW.


    Ta grzałka, którą wyżej dodałem jest właśnie z Passata B5. Zamontowałem ją już w obudowie nagrzewnicy Passata B4 (pasuje jakby tam miała być od zawsze, poza malutkimi przeróbkami). Mój Pasek ma chyba 120A altek jak dobrze pamiętam więc się nie boje, że braknie mu mocy.

    Co do Poloneza to jestem uzależniony od miejsca w "kombajnie" obok wodnej nagrzewnicy. Może być troszkę szersza ale za to niższa niż ta, którą zamontowałem do B4. Jakąś sobie dobiorę. Pozostaje kwestia elektryki, gdzie niestety "leżę i kwiczę", stąd prośba do Was.

    Ponawiając pytanie. Mając 100A altek i np: 75A nagrzewnicę raczej nic się altkowi nie stanie, prawda ?