Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator żelowy jak naładować prostownikiem z płynną regulacją prądu

11 Lut 2020 21:17 801 37
  • Poziom 8  
    Witam wszystkich , mój problem związany jest z akumulatorem chyba żelowym bo tak naprawdę nie wiem jaki on do końca jest ,akumulator nie był jeszcze ładowany u mnie kupiłem go wraz z samochodem , chce go podładować prostownikiem z regulacją płynną od 3 A do 15 A bo taki posiadam i pytanie czy mogę ?jeżeli tak to mając tylko miernik jak ustawić pokrętło regulacji prądu przed podłączeniem żabek do akumulatora , dodam że jak ustawię miernik na wolty prądu stałego to wolty rosną podkręcając potencjometr i proszę o podpowiedz jak ustawić poprawnie wartość żeby mu nie zaszkodzić i jak długo ładować .
    Akumulator ma taki opis; BANNER AGM 7PO 915 105 E, 12V 68AH 380A DIN ,680A EN/SEA/GS .
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 31  
    To jest akumulator AGM.
    Zmierz jakie ma obecnie napięcie.
    Prostownik ustaw na około 14V.
  • Poziom 8  
    akumulator ma 12,22v

    Dodano po 31 [sekundy]:

    jak długo ładować żeby nie przedobrzyć, jak rozpoznać czy akumulator jest naładowany ?
  • Poziom 7  
    Ładowanie takim prostownikiem aku AGM to trochę ryzykowny temat, chociaż znam fachmanów którzy i tak ładują podpinając w szereg żarówkę samochodową. AGM jest bardzo wrażliwy na przeładowanie, napięcie ładowania nie powinno przekraczać 14.4 V. Konkretnie co to za prostownik, możesz podać jakieś dane?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 8  
    ROMSTAN BP12/15 z regulowanym prądem od 3 do 15A

    Dodano po 6 [minuty]:

    Akumulator żelowy jak naładować prostownikiem z płynną regulacją prądu

    Dodano po 11 [minuty]:

    mam też prostownik bestera może on się nada bez regulacji ,ale gdzieś wyczytałem że te nastawne są lepsze.
    Akumulator żelowy jak naładować prostownikiem z płynną regulacją prądu
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    adadzio2 napisał:
    ROMSTAN BP12/15 z regulowanym prądem od 3 do 15A

    Ten prostownik mógłby być tylko dobrze by było gdybyś zaopatrzył się w woltomierz i kontrolował napięcie ładowania, które w trakcie trwania procesu ładowania będzie się zmieniać.
    Musisz pilnować parametrów lądowania:
    Imax = 0.1 pojemności aku.(6,8A)
    Umax = 13,8V dla ładowania buforowego
    Umax = 14,7V dla ładowania cyklicznego
  • Specjalista elektronik
    Proponuję poszukać noty katalogowej tego akumulatora, może będzie w niej charakterystyka ładowania. Przypuszczam, że pod koniec ładowania napięcie rośnie dużo szybciej, a lepiej nie przegapić osiągnięcia maksymalnej wartości, więc należy się zorientować, przy jakim napięciu trzeba będzie uważać i zacząć często mierzyć napięcie... albo już sobie odpuścić dalsze ładowanie, może zadowolić się naładowaniem na 90% pojemności?

    Ładowanie buforowe to jest stałe utrzymywanie akumulatora podłączonego do układu ładowania; jeśli ładowanie ma być kończone po osiągnięciu jakiegoś napięcia, to to napięcie powinno być około 14,7V - zakres, w jakim ma być, jest pewnie podany na obudowie akumulatora, a na pewno w nocie katalogowej (jako napięcie ładowania cyklicznego), i raczej proponuję okolicę dolnego końca zakresu, bo od tego momentu napięcie może już rosnąć bardzo szybko.

    A najlepiej by było zrobić układ (z przekaźnikiem, albo z MOSFET-em), który odłączy akumulator od prostownika po osiągnięciu tego napięcia.
  • Poziom 8  
    Witam ponownie mój sposób ładowania jest taki że rano podłączam prostownik i na noc wyłączam boję się zostawić na noc żeby nie doszło do jakiegoś zwarcia i pożaru
    nie wiem jaki to sposób ładowania buforowy cz ten drug ale na pewno żaden rozumiem tylko z tego że mam ustawić prostownik na ok 14 V żeby miał na żabkach i wtedy podłączam pod akumulator i bardzo często sprawdzać napięci akumulatora żeby nie przeładować tylko nie wiem jak sprawdzać ,odpiąć żabki i sprawdzić ile wolt ma akumulator czy sprawdzać bez odpinania od prostownika ale podejrzewam że wtedy pokaże mi wartość na jaką ustawiłem czy może się mylę ?
    tak wygląda akumulator Akumulator żelowy jak naładować prostownikiem z płynną regulacją prądu
  • Specjalista elektronik
    adadzio2 napisał:
    nie wiem jaki to sposób ładowania buforowy

    Taki, że akumulator jest na stałe podłączony do ładowarki, bez ograniczenia czasu. A cykliczny to taki, że masz rozładowany akumulator, ładujesz do odpowiedniego napięcia, odłączasz - i następne podłączenie akumulatora do ładowarki dopiero po tym, jak zostanie rozładowany.

    adadzio2 napisał:
    sprawdzać bez odpinania od prostownika ale podejrzewam że wtedy pokaże mi wartość na jaką ustawiłem

    Jeśli prostownik ma jakieś rozsądne ograniczenie prądu, to nie powinien powodować znaczącego przyrostu napięcia dopóki akumulator nie zostanie odpowiednio naładowany - opór wewnętrzny akumulatora to około setnej części oma, np. 10A da na nim napięcie około dziesiątej części wolta. Natomiast sam proces ładowania i zachodzące w akumulatorze reakcje podwyższają napięcie i to należy mierzyć.
  • Poziom 8  
    czyli rozumiem żeby nie odpinać żabek i w ten sposób sprawdzać wolty czy tak ? a proszę mi powiedzieć pytam tak z ludzkiej ciekawości bo wiedza u mnie bardzo słaba z tej dziedziny czy mogę odłączać tak co godzinę żabki żeby sprawdzać o ile wzrosły wolty na akumulatorze czy tak można robić ?
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    "rozumiem tylko z tego że mam ustawić prostownik na ok 14 V żeby miał na żabkach" Ale jak ustawisz przecież tam jest regulacja natężenia a nie napięcia takie ustawienia to na zasilaczu laboratoryjnym bądź na przetwornicy .
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Można. Tylko trzeba pamiętać, że stan akumulatora potrzebuje sporo czasu na ustabilizowanie się - odłączasz prostownik, a napięcie maleje, najpierw dość szybko, potem nieco wolniej, w końcu się zatrzymuje na jakimś poziomie; potem podłączasz, i najpierw rośnie dość szybko, potem wolniej, w końcu dochodzi do normalniej linii ładowania. Najlepiej zrobić parę pomiarów, zapisując czas i zmierzone napięcie. Po całkowitym naładowaniu napięcie jest ponad 14,5V przy przepływie prądu ładowania, ale po jakimś czasie opada do około 13,2V (tyle podano w podręczniku sprzed ponad 60 lat, dla nowych akumulatorów napięcie może trochę się różnić).
  • Poziom 8  
    proszę mi powiedzieć czy mając tylko prosty woltomierz czyli miernik za 20 zł mogę podłączyć się do żabek i ustawić na potencjometrze tak aby na woltomierzu pokazało mi 14 v i to zapewni mi nieprzekraczającą wartość 6,8A
    0.1 pojemności aku.(6,8A)
    Dodano po 2 [minuty]:

    pytam bo wcześniej pan Jakubek 56 pisał o taki ustawieni a pan adasikp to podważa, to w końcu jak mam to zrobić?

    Dodano po 10 [minuty]:

    zapytam jeszcze jak zmierzyć tym prostym miernikiem jak ustawię na prostowniku 14V na żabkach ile jest A ,
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Jest tak że podczas ładowania napięcie rośnie a natężenie maleje druga sprawa to jakie prostownik osiągnie max napięcie mój np. kończy na 16,2-zawsze płynny albo 14,7 zależnie od ustawienia . Jakby kończył na 14,7 to przy 6A(nie bądźmy już tak dokładni 6.8 bo nie wiadomo jak z amperomierzem ) nie potrzeba specjalnego nadzoru .

    Ampery są na wyżej zamieszczonych prostownikach mniemam że jeden z nich zostanie użyty
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Nie wiem, jaką regulację ma ten prostownik, ale zwykle prostownik daje napięcie pulsujące, które ładuje do napięcia znacznie wyższego, niż pokazywane przez woltomierz podłączony do samego prostownika. Dla wyprostowanej sinusoidy z napięciem szczytowym około 14V (do takiego napięcia będzie ładować) miernik wskaże około 9V. Do tego, regulację często robi się przez cięcie przebiegu tyrystorem, co na ogół jeszcze zwiększa różnicę.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Podłączasz akumulator pod ten prostownik ROMSTAN BP12/15 z regulowanym prądem od 3 do 15A

    Do klem razem z "żabkami" podpinasz woltomierz ustawiony na 20V.
    Kręcąc regulacją prądu na prostowniku, pilnujesz aby napięcie na aku. nie przekroczyło ok 14V, a prąd 6,8A
    Najlepiej robić to w czasie dnia i mieć cały proces pod kontrolą.
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Polecam notowanie napięcia i czasu odczytu - żeby się zorientować, na ile szybko rośnie, i wiedzieć, czy do następnego odczytu można poczekać godzinę, czy pięć minut.

    Można też zrobić prosty układ: TL431, dzielnik z 2 oporników, do tego podłączony buzer (i równolegle do niego LED z szeregowym opornikiem z 1k). Dobrać dzielnik tak, by mieć alarm np. przy 14V (TL431 działa podobnie jak tranzystor NPN, tylko ma napięcie baza-emiter około 2,5V i bardzo duże wzmocnienie; jego końcówki to anoda zamiast emitera, ref zamiast bazy, katoda zamiast kolektora; dzielnik ma mieć opornik 10k ref-anoda, 47k ref-plus; buzer podłączyć między plus, a katodę). Należy sprawdzić próg zadziałania: TL431 ma do 2% błędu, a oporniki różnie, popularne 5%, albo i 10%, są dokładniejsze, np. 1% - jak się nie użyje 1%, to pewnie korekta będzie niezbędna - nawet z 1% próg może być od 13,65V do 14,80V. Ale jak się będzie mieć coś takiego i będzie dobrze wyregulowane, to wystarczy być w pobliżu (jak trzeba na dłuższą chwilę odejść, to przedtem mierzyć napięcie i ewentualnie wyłączać) - zaalarmuje, kiedy trzeba odłączyć prostownik.

    A nieco bardziej zaawansowana wersja, to automatyczne odłączanie zasilania przekaźnikiem, kiedy będzie sygnał naładowania.
  • Poziom 8  
    wszystkim dziękuję może jutro jak znajdę trochę czasu zobaczę jak to wyjdzie w praktyce
  • Poziom 8  
    Witam ponownie sprawa wygląda tak ,po ustawieniu voltów na żabkach prostownika na te ok 14 volt i podpięciu pod akumulator i zmierzeniu woltomierzem ile to naprawdę teraz ma woltomierz pokazał 16,28 v i ampery na zegarze poszły na 6A może 7A ale za to że z 14 poszło na 16V to mnie przeraziło i prostownik odłączyłem od czekałem może na długość papierosa i jak było tak było nic nie spadało podczas ładowania myślałem że to jest chwilowe ,nie wiem czy dobrze zrobiłem ale zrobiłem tak dałem prostownik na minimum i na amperomierzu pokazało 5A po podłączeniu, a co ciekawe dalej pokazywało 16,28V ,ładowałem 6 godzin sprawdzałem co godzinę volty spadały do 13,2 V i tak już akumulator trzymał myślę że to jeszcze spadnie do jutra ale mi to w zupełności wystarczy bo takom prymitywną metodą mogę tylko przeładować akumulator .
  • Poziom 8  
    to co zostaje ładowanie przez żarówkę jak?
  • Poziom 24  
    adadzio2 napisał:
    to co zostaje ładowanie przez rowkarkę jak?

    Może żarówka H4 (jedno włókno), w szereg coś pomoże, (zbije napięcie z 16 na 14V)
  • Poziom 17  
    "myślę że to jeszcze spadnie do jutra" podczas ładowania spadało ? jak tak to coś ten akumulator kiepskawy jak napięcie szybko rośnie to nie przyjmował prądu.
  • Poziom 8  
    gdzieś to znalazłem https://www.youtube.com/watch?v=GZVzc2S7pg0
    ale nie wiem jak to się ma do wielkości akumulatora chyba w moim przypadku trzeba by było dać inna żarówkę i podłączyć też best erka albo i nie jak bester daje max 5A a dla mojego akumulatora ma myć 6,8A

    Dodano po 17 [minuty]:

    Akumulator na pewno jest do wymiany tylko potrzebny mi jest na godzinę może dwie jak wydoli wtedy jak brakuje prądu bo coś na wsi robią i czasami niema prądu ,wtedy podłączam przetwornice 12/220V i laptop śmiga mam niepełno sprawnego chłopca dla którego laptop jest całym światem ale jak niema prądu to nie rozumie i jest płacz
  • Specjalista elektronik
    Można spróbować naładować taki akumulator podłączając go na długi czas pod napięcie przewidziane dla pracy buforowej (pewnie około 13,75V), to prawdopodobnie może mu pomóc, tylko czy masz jak takie napięcie uzyskać (czy masz jakieś części do zmontowania układu)?
  • Poziom 8  
    co do akumulatora to chcę go najpierw sprawdzić bo nigdy go nie ładowałem i nie wiem ile był w aucie jak podładuję i wytrzyma to dobrze niech służy jeżeli nie to kupuję nowy

    Dodano po 8 [minuty]:

    może inaczej chciałem to zrobić najtaniej wykorzystując do ładowania to co mam mogłem kupić prostownik do ładowania akumulatorów żelowych ale nie wiem czy akumulator nie zdycha na amen dlatego też wole kupić akumulator zwykły do których mam prostowniki tylko łudzę się że może tak na wszelki wypadek jeszcze by się przydał jakby udało się podładować
  • Poziom 39  
    Ale kombinujecie, a sprawa jest prosta jak obwód koła.
    Do autora tematu, podłącz do nieobciążonego prostownika kondensator i sprawdź na najniższym zakresie jakie będzie na nim napięcie, bo do tego napięcia będzie dązyło napięcie na ładowanym akumulatorze, ale nigdy go nie osiągnie. Jeżeli napięcie będzie niższe niż 16 V, to możesz spokojnie na tym zakresie ładować akumulator, bez obawy jego przeładowania oraz przekroczenia prądu ładowania.
    Taki sposób dobierania zakresu jest skuteczna w prostownikach w których regulacja prądu ładowania odbywa się przez zmianę zaczepu na trafo. Nie nadaje się przy tyrystorowej regulacji prądu ładowania, tu konieczny jest układ kontrolujący napięcie ładowanego akumulatora - przerywanie ładowania gdy napięcie wzrośnie od określonej wartości.
  • Specjalista elektronik
    Prawdopodobnie można naładować w aucie, lepiej niż takim prostownikiem - jakie tam jest napięcie podczas jazdy? Bardzo możliwe, że regulator jest ustawiony akurat tak, jak trzeba.

    Ale lepiej ładować jak producent kazał - nie musi być dużym prądem, jak nie ma pośpiechu, to nawet lepiej małym - koniecznie ograniczając napięcie. Twój prostownik tego nie robi.

    :arrow: #28 - Ładować napięciem 16V można było jakieś stare akumulatory, do których często dolewało się wodę destylowaną, ale współczesnych nie, to je uszkadza. W żadnym wypadku nie należy tak ładować akumulatorów żelowych i AGM.

    Aha, jeszcze jedno: warto poszukać noty katalogowej tego akumulatora, bo w takie akumulatory zwykle robiono tak, że wytrzymują bez uszkodzenia długotrwałe ładowanie małym prądem - może podano, jakim można ładować bez ograniczenia czasu.
  • Poziom 8  
    byłem sprawdzić teraz bo chyba w wcześniej nie pisałem prostownik na minimum ma 10,20 V na max ma 14,60 V
    Co do tej metody z kondensatorem to jak to ma być z czego podejdzie jakie oznaczenia jakieś tam mam ,mogę prosic o zdjęcie jak to wygląda o czym pan myśli ,z motoru ,pralki ,kosiarki może z kompa ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    proszę o cierpliwość nie znam się aż tak na tym ale gotów jestem spróbować proszę tylko o czytelne wskazówki jak dla laika