Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosty wzmacniacz 15W poskładany z komponentów.

12 Lut 2020 00:42 852 16
  • Poziom 5  
    Posiadałem dwa głośniki Technics'a 100W 6om ale nie miałem wzmacniacza.
    Postanowiłem zrobić sobie jakiś banalny wzmacniacz i postanowiłem kupić coś gotowego.
    Kupiłem wzmacniacz audio TPA3110 stereo z modułem Bluetooth (Moduł wzmacniacza audio 2x15W TPA3110 bluetooth - bit.ly/31UyLg0) - 36zł z przesyłką. Jest na allegro albo aliexpress.
    Dotarł inPostem dzisiaj i nie mogłem się powstrzymać aby go uruchomić. Postanowiłem zrobić to z tego co posiadam.

    Prosty wzmacniacz 15W poskładany z komponentów.

    Wziąłem
    1. Trafo 24V do wieży SONY RX50, AMC Billion 1-431-129-11
    2. Mostek zlutowałem z diod BY255 3A,
    3. Przetwornica LM 2596 ustawiona wieloobrotowym potencjometrem na 25V na wyjściu - osadzonym w module.
    4. Głośniki Technics Vintage Speakers SD-HB55A 100W (muzycznej) 6om - (50W) - Stare już.
    5. Cambridge Silicon Radio Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)

    Nawet mocno się grzeje, co w przypadku tego układu bez radiatora jest oczywiste ale chodzi dobrze już kilka godzin.

    Urządzenie podłączone przez Bluetooth USB wpięty do stacjonarnego komputera.

    Sprawdzone pod System operacyjny Debian 10. Windows 7. Debian 9.

    Zielona dioda sygnalizuje pracę. Po starcie jeśli ma podłączone głośniki sygnalizuje polifonicznym dźwiękiem włączenie i osobno (domniemam) uruchomienie moduły Bluetooth.
    Najpierw jest jedna seria dźwięków, potem druga. Domniemam, że druga dotyczy aktywacji modułu BlueTooth. Układ posiada możliwość włączania modułu BT ale nie podłączałem. Sam się włącza. Domniemam, że zwarcie go aktywuje a kolejne dezaktywuje. Sprawdzę.

    Zgłasza się od razu w sieci. Jeśli wcześniej był zgłoszony w systemie, łączy się sam i przełącza dźwięk automatycznie. Montaż 15 minut. Śmiga aż miło.

    Wady: nie ma żadnego radiatora ale daje radę z temperaturą. Nie posiada wejścia LINE-IN.

    Może komuś się przyda.
    ------------------
    Dalszy opis po wskazówkach oraz pomiary uzupełniłem w komentarzu + film:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18471333#18471333
    Parametry: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18466593#18466593
    Zdjęcie przetwornicy, wzmacniacza, schemat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18471524#18471524
  • Poziom 20  
    getjob napisał:
    Nawet mocno się grzeje, co w przypadku tego układu bez radiatora jest oczywiste ale chodzi dobrze już kilka godzin.


    No skoro go zasiliłeś z trafo 24V to nie ma się co dziwić. Czy wiesz jakie napięcie jest po wyprostowaniu 24VDC ?
    Poza tym co innego na zdjęciu co innego w opisie ( https://serwis.avt.pl/manuals/AVT1758.pdf ).

    Weź to wszystko rozłącz i nie używaj zanim spalisz dom !!!
  • Poziom 5  
    pier napisał:
    Po co Ci step-up? Za mostkiem prostowniczym jest jakiś kondensator?

    Z wyjścia po wyprostowaniu mam 33V. Układ może być zasilany do 26V. Kondensatora nie ma żadnego. Nie miałem STEP DOWN , żadnego stabilizatora a nie mam, wiedzy również. Podglądam i czasem sobie coś zmontuję prostego.

    Dodano po 5 [minuty]:

    U92 napisał:
    W wadach nie wspomniałeś o jakości dźwięku ;)
    Artykuł napisany bardzo od niechcenia, jakby za karę


    Od niechcenia? Skoro tak twierdzisz. To pierwszy mój post a doświadczenia niewiele.
    Ciężko mi ocenić dźwięk. Wzmacniacz ma 40mm x 44mm i dla audiofila to żaden wzmacniacz.
    Dźwięk dla mnie wystarczający, żeby posłuchać coś na komputerze, w stosunku do tego co miałem z małego zestawu głośników komputerowych. Nie będzie się przecież równał dobrym wzmacniaczom tranzystorowym czy lampowym.
    Ja jestem zadowolony. Nawet podgłośniony na MAX daje radę bez jakiś zniekształceń.

    Dodano po 2 [minuty]:

    katakrowa napisał:
    getjob napisał:
    Nawet mocno się grzeje, co w przypadku tego układu bez radiatora jest oczywiste ale chodzi dobrze już kilka godzin.


    No skoro go zasiliłeś z trafo 24V to nie ma się co dziwić. Czy wiesz jakie napięcie jest po wyprostowaniu 24VDC ?
    Poza tym co innego na zdjęciu co innego w opisie ( https://serwis.avt.pl/manuals/AVT1758.pdf ).

    Weź to wszystko rozłącz i nie używaj zanim spalisz dom !!!


    Pokazuje 33V.
    Tak pomyliłem, już skasowałem AVT. Ten sam scalak, nie popatrzyłem na rysunek.
    Ten układ jest dostępny na allegro lub aliexpress. Linków nie mogę wstawiać.

    Dodano po 5 [minuty]:

    katakrowa napisał:
    Weź to wszystko rozłącz i nie używaj zanim spalisz dom !!!

    Mówisz? Wszystko beznadziejnie?
    Chodzi wiele godzin, podgłośnione mocno, nic się nie grzeje jakoś specjalnie. Mocno nie oznacza, że parzy.
  • Poziom 20  
    Kondensatora nie ma po mostku ale przetwornica ma na swojej płytce, dlatego jakoś działa.

    Za mała pojemność tego kondensatora, trzeba/powinno się dołożyć kondensator za mostkiem z 4700uF/40V; trzeba sprawdzić jakie może mieć maksymalne napięcie na wejściu przetwornica, >33V;, wymienić na StepDown
  • Poziom 5  
    ojciec napisał:
    Kondensatora nie ma po mostku ale przetwornica ma na swojej płytce, dlatego jakoś działa.

    Za mała pojemność tego kondensatora, trzeba/powinno się dołożyć kondensator za mostkiem z 4700uF/40V; trzeba sprawdzić jakie może mieć maksymalne napięcie na wejściu przetwornica, >33V;, wymienić na StepDown


    To jednak jest przetwornica obniżająca napięcie. bit.ly/39uyrXW - Mój błąd.
    Przetwornica
    Napięcie wejściowe DC 4.5V-35V
    Napięcie wyjściowe DC 2V-35V (regulowane potencjometrem)
    Maksymalny prąd 2A z radiatorem 3A. Z opisu układu wzmacniacza wynika, że potrzebuje około 2A
    ---
    Wzmacniacz:
    Napięcie zasilania: 8-26V DC
    Moc wyjściowa: 2x15W przy napięciu zasilania 16V
    Zalecany prąd: 2A
    ---
    Jest na przetwornicy kondensator na wejściu 100uF/50V.
    Dodam kondensator dodatkowy. Dzięki.
  • Poziom 43  
    getjob napisał:
    Z wyjścia po wyprostowaniu mam 33V. Układ może być zasilany do 26V.
    I nie daje Ci to nic do myślenia?
    getjob napisał:
    Przetwornica
    Napięcie wejściowe DC 4.5V-35V
    Napięcie wyjściowe DC 2V-35V (regulowane potencjometrem)
    Ustaw (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś - jak Kolega zauważył piszesz tak, że niewiele z treści wynika) napięcie 25-26 V - będzie się mniej grzać a na mocy nie stracisz tyle, żebyś zauważył.
  • Poziom 30  
    398216 Usunięty napisał:
    Ustaw (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś - jak Kolega zauważył piszesz tak, że niewiele z treści wynika) napięcie 25-26 V - będzie się mniej grzać a na mocy nie stracisz tyle, żebyś zauważył.


    Post 1, punkt 3
  • Poziom 38  
    398216 Usunięty napisał:
    Ustaw napięcie 25-26 V
    Na niektórych modułach zaleca się takie , a na innych w opisie 8-18 V . Bardziej ten modul wygląda mi na wzmacniacz słuchawkowy , niż na 2x15 W . No ale getjob głośniki podłączyl i o dziwo gra ( jakoś ) , się grzeje , ale nie zapala bez radiatora . :D
  • Poziom 29  
    Jeżeli kondensatory na płytce są na 25V - to maksymalne napięcie zasilania to 24V. Współczesne elektrolity nie lubią zbliżania się do nominalnego napięcia.
    .
    Przy napięciu 24V układ ma zniekształcenia 0,01% przy 5W, a 0,02% przy 10W. Więc nie spodziewaj się że usłyszysz zniekształcenia ze wzmacniacza ;)
    .
    W przypadku układu małej mocy, taki jak ten, wybór sposobu zasilania nie ma większego znaczenia. Gdybyś miał ochotę na coś mocniejszego klasy D - raczej wybierz zasilacz impulsowy.
    A ideał to to: http://www.forum-trioda.pl/viewtopic.php?f=14&t=35898
  • Poziom 5  
    mmm777 napisał:
    Jeżeli kondensatory na płytce są na 25V - to maksymalne napięcie zasilania to 24V. Współczesne elektrolity nie lubią zbliżania się do nominalnego napięcia.
    .
    Przy napięciu 24V układ ma zniekształcenia 0,01% przy 5W, a 0,02% przy 10W. Więc nie spodziewaj się że usłyszysz zniekształcenia ze wzmacniacza ;)
    .
    W przypadku układu małej mocy, taki jak ten, wybór sposobu zasilania nie ma większego znaczenia. Gdybyś miał ochotę na coś mocniejszego klasy D - raczej wybierz zasilacz impulsowy.
    A ideał to to: http://www.forum-trioda.pl/viewtopic.php?f=14&t=35898


    Na wejściu przetwornicy jest kondensator 50V, więc ma spory zapas.
    No więc nie słyszę żadnych zniekształceń :) Da się słuchać nawet jak jest wysterowany na full.
    Ma porównanie do FOSTEX PM-2. https://estradaistudio.pl/testy/sprzet-studyj...4-fostex-pm-2-mk-ii-aktywne-monitory-studyjne i maleńkich głośników
    WOOD-X MT3151
    https://media-tech.eu/Glosniki-WOOD-X-MT3151-p265

    Dzięki za radę.

    Dodano po 27 [minuty]:

    Dodałem kondensator 4700uF/50V.
    Sprawdziłem też połączenie SW. Włącza układ lub wyłącza. Przechodzi w stan czuwania.
    Zatem po starcie moduł daje dźwiękiem polifonicznym znać, że się włączył, że włączył się moduł BT, że się połączył. 3 sekwencje dźwiękowe.
    Po naciśnięciu Switch'a podpiętego pod SW, wyłącza się generując dźwięk i mówiąc coś po chińsku.
    Po kolejny wciśnięciu włącza moduł i łączy się, generując dwa osobne sygnały dźwiękowe. 2 sekwencje dźwiękowe.
    Działa od 2 dni i nic się nie przegrzewa.
    Załączam filmik z miernikiem wpiętym w szereg od mostka do przetwornicy, oscyloskopem wpiętym w jedno z wyjść, pomiarem temperatury elementów, pomiarem dBA.
    Niestety mogłem nagrać dźwięk tylko kamerką i nie jest on najlepszy. Ma pokazać poziom dźwięku mniej więcej.
    Wnioski: jak dotąd w zależności od dynamiki utworu udało mi się zarejestrować prąd do 450mA.
    Temperatura elementów: BlueTooth ma najwięcej bo nawet 50stopni. Scalak główny wzmacniacza uzyskał wysterowany na full, 43 stopnie. Przetwornica też przyzwoicie.
    Nawet jak dłużej chodzi to nic temperatury się nie zmieniają. Wszystko pracuje stabilnie.
    Zapewne ta przetwornica nie jest potrzebna, jeśli ktoś ma inne źródło zasilania, ponieważ sam wzmacniacz ma na sobie stabilizator 78M05. Służy mi ona w zasadzie tylko do obniżenia napięcia 33V wychodzącego - na 25V. Nie miałem innego pomysłu.
    Film: https://www.youtube.com/watch?v=Qx0agMSLvjU
  • Poziom 43  
    getjob napisał:
    sam wzmacniacz ma na sobie stabilizator 78M05. Służy mi ona w zasadzie tylko do obniżenia napięcia 33V wychodzącego na 25V.
    ??? W jaki sposób? O ile się orientuję to połączenie układu LM78M05 jest proste jak budowa cepa. Możesz chyba zrysować to z natury?
  • Poziom 5  
    398216 Usunięty napisał:
    getjob napisał:
    sam wzmacniacz ma na sobie stabilizator 78M05. Służy mi ona w zasadzie tylko do obniżenia napięcia 33V wychodzącego na 25V.
    ??? W jaki sposób? O ile się orientuję to połączenie układu LM78M05 jest proste jak budowa cepa. Możesz chyba zrysować to z natury?


    Na samym wzmacniaczu jest 78M05, być może jest użyty jakiś o mniejszym napięciu wejściowym, żeby się nie grzał? bo mały układ? Z tego co patrzyłem większość ma napięcie wejściowe 35V. Producent wzmacniacza mówi o 26V max. Może za mały radiator, bo jest przylutowany do płytki? Ja dodałem przetwornicę LM2596.

    Schemat:
    Prosty wzmacniacz 15W poskładany z komponentów.
    Przetwornica:
    Prosty wzmacniacz 15W poskładany z komponentów.
    Wzmacniacz mocy 15W zdjęcie 78M05 - obszar na czerwono..
    Prosty wzmacniacz 15W poskładany z komponentów.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    LM78M05 jest tylko używany do BT.

    TPA3110, możne być zasilany do 26V
  • Poziom 5  
    Zwarłem sobie kanał podczas pomiaru i dźwięk zniknął.
    Po wyłączeniu i włączeniu wszystko wróciło do normy. Z tego co się doczytałem, układ przeciwzwarciowy posiada sam TPA3110.
    Układ chodzi na różnych napięciach i można według mnie podpiąć do niego niejeden zasilacz - np: od laptopa.
    Popularne są 19V / 2A - 4A. Sprawdzałem przy napięciu 12V do 25V.
    Z moimi głośnikami chodzi bardzo przyzwoicie jak na takie małe coś.