Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stara instalacja CO i wymiana kotła węglowego na gazowy.

melon 13 Mar 2021 09:48 13368 88
  • #61
    melon
    Level 26  
    Co do wniosków to ogrzewanie gazem jest skrajnie inne niż kotłem węglowym.
    Trzeba się przyzwyczaić do tego że kaloryfery nie są zawsze gorące.
    Jak wiadomo kotły gazowe lubią się z instalacją podłogową czyli nisko temperaturową.
    U siebie zauważyłem że wskazane by było przewymiarowanie grzejników i zasilanie instalacji niższym parametrem co powinno wpłynąć na jeszcze lepszą kondensację.
    Ale i tak nie jest źle, instalując pompę obiegową z płynną reg. przepływu można tak wyregulować przepływ że powrót wody będzie w miarę chłodny co poprawia tworzenie kondensatu.
    Udało mi się też znaleźć odpowiednią krzywą grzewczą dla mojego budynku i przy obecnych wahaniach
    temperatur zewnętrznych w środku budynku utrzymywana jest komfortowa dla nas temp 22-22,5 stC.
    Ale najważniejsze w tym wszystkim to bardzo dobre ocieplenie budynku to jest podstawa.
    Sam kocioł spisuje się rewelacyjnie. Jedyne co może doskwierać to przy wyższych temp. zewnętrznych kocioł nieco taktuje. Efekt można trochę zlikwidować zmniejszając w menu serwisowym
    moc na minimum czyli 5kW ale przy zimniejszych dniach jest to znowu za mało i w miarę dobrze działa opcja auto gdzie kocioł jakby dostosowuje tę moc do panujących warunków.
    Ustawiając moc np na stałe 15kW w moim przypadku się nie sprawdza i zostaję przy auto.

    Co do samej instalacji to teraz cieszę się że zrobione wszystko zostało w stali bo podczas ładowania zasobnika CWU instalacja znacznie się nagrzewa.
    Takim małym błędem było to że przy pompce cyrkulacji nie zastosowano zaworu z odpowietrzeniem bo trochę się namęczyłem zanim ten obieg poprawnie zaczął pracować.
    Będzie to trzeba w sezonie letnim poprawić dodając jakiś zaworek odpowietrzający.

    Widoczny na zdjęciach magnetyczny separator zanieczyszczeń spełnia funkcję.
    Potrafi ładnie wyłapać drobiny metalu i jakieś opiłki.
    Ale nie ma tego dużo, może dlatego instalacja została wcześniej przepłukana.
    Podczas tego procesu wyleciało z niej sporo mułu i drobin rdzy.

    Niestety w instalacji wytwarza się trochę palnego gazu, prawdopodobnie będzie to siarkowodór bo woda ma lekki zapach zepsutych jajek.
    Będę musiał odkazić instalację i dodać odpowiedni inhibitor.
    Na próbę dodałem do wody najtańszy inhibitor jaki znalazłem na rynku i efekt zmniejszył się znacząco ale jeszcze występuje.
  • Metalwork
  • #62
    wiesio016
    Level 10  
    A jakie jest zużycie gazu ?
  • #63
    melon
    Level 26  
    Ogrzewam 2 piętra i prawie całą piwnicę.
    Do tego dwie kuchenki gazowe i zasobnik CWU.

    listopad 2020 - 232m3 i 403zł
    grudzień 2020 - 347m3 i 643zł
    styczeń 2021 - 391m3 i 696zł
    luty 2021 - 360m3 i 650zł
    marzec ja dotąd 203m3 i ok 384zł

    W domu mieszkają dwie rodziny i koszt idzie po połowie.
    Czym byśmy nie ogrzewali to najważniejsze jest ocieplenie budynku.
    W sezonie letnim będę docieplał sufity i zobaczymy jaki przyniesie efekt.
  • #64
    zlotaronczka
    Level 13  
    melon@
    Quote:
    Co do samej instalacji to teraz cieszę się że zrobione wszystko zostało w stali bo podczas ładowania zasobnika CWU instalacja znacznie się nagrzewa.


    Masz na myśli rurki między kotłem a zasobnikiem, czy też pozostałą część instalacji - np. najbliższy grzejnik ??? 8-O
  • #65
    melon
    Level 26  
    zlotaronczka wrote:
    Masz na myśli rurki między kotłem a zasobnikiem, czy też pozostałą część instalacji - np. najbliższy grzejnik ???


    W grzejniki kocioł podaje max 55stC (tak ustawiłem w menu) natomiast temperatura zasilania zasobnika CWU dochodzi do 70-75stC.
    Jednak w niedźwiedziu po zakończeniu ładowania CWU zostaje ok 100l baniak wody o temp 60-65stC który po przejściu
    w tryb CO zostaje wpompowany w układ.
    Wolałem zrobić wszystko w stali i nie żałuję :) .
  • #66
    wiesio016
    Level 10  
    Dobra robota i zużycie gazu też nie jest złe ,kociołek godny zainteresowania. A czy ktoś wie czym się różni 18 od 25, w budowie to samo ?
  • #67
    melon
    Level 26  
    wiesio016 wrote:
    Dobra robota i zużycie gazu też nie jest złe ,kociołek godny zainteresowania. A czy ktoś wie czym się różni 18 od 25, w budowie to samo ?


    To samo, tylko te o najwyższej mocy mają podwójny wymiennik czyli dwie spirale zatopione w zbiorniku wody.
  • #68
    ls_77
    Level 34  
    wiesio016 wrote:
    A czy ktoś wie czym się różni 18 od 25, w budowie to samo ?

    Generalnie w budowie to to samo - poza palnikiem i co się wiąże z mocą oraz sprawnością - dane ze str. Saunier Duval:
    Stara instalacja CO i wymiana kotła węglowego na gazowy.

    Zależy jak duży masz budynek i jaką moc potrzebujesz.
    "18" potrafi zejść na niższą moc minimalną 5,4kW a "25" zejdzie tylko do 7,5kW.
  • #69
    JaroMarko
    Level 10  
    wiesio016 wrote:
    A czy ktoś wie czym się różni 18 od 25


    Tak wyglądają bebechy kotła tego typu na przykładzie protoplasty z Vailanta


    Stara instalacja CO i wymiana kotła węglowego na gazowy.

    A tu produkują Niedźwiedzia na Słowacji
    https://youtu.be/nH6mxmPxDcM?t=32
  • Metalwork
  • #70
    wiesio016
    Level 10  
    Ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa co ( siedzi ) w czujniku temperatury zewnętrznej do tego kotła , raczej nie NTC 10K ?
  • #71
    dan772
    Level 12  
    Witaj Melon. Interesuje mnie ten kociołek niedźwiedź i mam kilka pytań. Jak z dostępem do serwisu, ile kosztowało pierwsze uruchomienie przez serwisanta a ile będzie coroczne serwisowanie? Jak ustawisz temperaturę na piecu powiedzmy 50'c to do ilu musi spaść żeby załączył się ponownie(tzw. histereza)? Czy temp. ustawiasz w pokoju na regulatorze 22'c i nie interesuję Cię temp. na piecu? No i ile spaliłeś gazu w kwietniu? Byłem w paru sklepach z piecami i większość mi ten kociołek odradza, że dużo gazu spala, duża minimalna moc 5,4 i proponują mi wiessman vitodens 100 albo droższy 200 lub Junkers seraput Smart. Tylko że ja na wyjściu i wejściu z pieca ma rury 2 całe i grzejniki żeliwne. Na moje obawy że zaraz zamule te piece chcą podłączyć wymiennik.
  • #72
    ls_77
    Level 34  
    Sprzedający Viessmann'a i Junkers'a nie polecają Niedźwiedzia bo nie mają podobnego kotła w ofercie. Ich rozwiązaniem jest właśnie montaż wymiennika płytowego do takich instalacji
  • #73
    melon
    Level 26  
    Za kwiecień rachunek wyniósł 392zł.
    Pierwsze uruchomienie było gratis.
    Jeżeli sterownik pogodowy wyliczy 50st to przy histerezie 6st kocioł wyłączy się przy 56st.
    Histereza jest oczywiście do ustawienia w menu serwisowym.
    Ustawiając temp na regulatorze pokojowym 22st kocioł będzie grzał wg krzywej grzewczej tak długo
    aż w pokoju nie będzie ustawionych 22st.
    Oczywiście osiągając w między czasie według przytoczonego przykładu 56st na zasilaniu wyłączy się.
    Dostępność serwisu w Twojej okolicy sprawdź na stronie producenta.
    Pamiętaj o wypłukaniu instalacji, i obowiązkowo jakiś inhibitor korozji oraz magnetyczny separator zanieczyszczeń na powrocie.
    Co byś nie zamontował w domu to najważniejsza jest dobra izolacja budynku, bez tego najlepszy kocioł spali mnóstwo gazu żeby ogrzać pomieszczenia.
    Ja muszę jeszcze ocieplić sufity w dwóch pokojach.
  • #74
    dan772
    Level 12  
    Dzięki za odpowiedź. Serwisantów w promieniu 30 km znalazłem 3. W sklepie gdzie mieli ten piec powiedzieli że w tym niedźwiedziu nie ma co się popsuć ale jest prosty jak gar do gotowania wody i bez żadnych elementów dodatkowych, gdzie Junkers ma zb. przeponowy, pompkę i lepsze sterowanie. Jak mógłbyś powiedzieć to ile Cię ten piec wyniósł i dodatki do niego. Dom mam podobny do twojego z tym że piwnicę mam pod połową domu i nie ma ocieplenia między parterem. Ściany mam ocieplone 10 cm i wg. Ciepło właściwe zapotrzebowanie wychodzi 15000kw( trochę wg. mnie za niskie bo węgla spaliłem w tym roku 3 tony a wg. ciepła właściwego powinienem 2,5t) Rano jak piec wygasł to i temp. spadała do 19'c. Można na sztywno ustawić żeby temperatura nie przekraczała np. 45'c wtedy doszło by np. do 50 i piec by się wyłączył? Byłaby lepsza kondensacja
  • #75
    ls_77
    Level 34  
    Kondensacja zależy od temperatury powrotu.
    Spokojnie możesz ograniczyć temp. max. kotła, jego max moc itp.
  • #76
    elmeher
    Level 2  
    Witam
    Przymierzam się do wymiany starego kotła węglowego na gazowy kondensacyjny, czekam na audytora energetycznego ale w małopolsce już pół roku nie mogą rozstrzygnąć przetargu na wybór właściwego. Wybór padł na niedzwiedzia Kks 18 (instalacja stara 80-te lata,grzejniki żeliwne + płytowe do ogrzania 160m2 .Pytanie do melon jak się zachowuje u Ciebie niedzwiedz ogrzewając tylko cwu (bez co) jak wiadomo musi on ogrzać 80l wody wewnątrz kotła i przekazać ciepło do zasobnika cwu w moim przypadku będzie to 140l? jakie zużycie gazu, czy nie jest to problemem w miesiącach letnich?.
    Pozdrawiam
  • #77
    melon
    Level 26  
    Co do samego CWU to wygląda to tak że te 80l wody to niezły bufor ciepła.
    Kocioł gdy nagrzeje zasobnik CWU jak wiadomo wyłącza się a gorąca woda "czeka" sobie na kolejne podgrzanie.
    Oczywiście są pewne straty ciepła bo ta woda w kotle się wychładza.
    Podstawa to jak najlepsze zaizolowanie wszystkich rur np kauczukiem który jest polecany przez instalatorów.
    Ja mam ustawioną wodę użytkową w zasobniku na 50stC.
    W kotle zasilanie zasobnika nastawione jest o 20stC wyżej niż CWU czyli w tym przypadku na 70stC.
    Kocioł wyłącza się już przy 48stC a w zasobniku 50stC osiąga wybiegiem pompy CWU (w moim przypadku ustawiony wybieg to 5min).
    Zauważyłem że najefektywniej zasobnik podgrzewa się przy najwolniejszym biegu pompy CWU (wolny przepływ wody powoduje chłodniejszy powrót i lepszą kondensację w kotle)
    więc warto dać taką pompę która ma możliwości regulacji żeby dobrać właściwy bieg.
    Po naturalnym wychłodzeniu zasobnika z 50stC do 45stC kocioł zaczyna podgrzewanie i
    ta operacja trwa ok 8-10 min i zużywa ok 0,2 - 0,3m3 gazu.
    Przypominam że mam zasobnik ACV zbiornik w zbiorniku, gdzie wg mnie podgrzewanie wody zachodzi na prawdę szybko.
    Nie wiem jak niedźwiedź zachowa się z innymi zasobnikami.
  • #78
    elmeher
    Level 2  
    Dzięki za odzew w sprawie funkcjonowania kotła niedzwiedz wydaje mi się że jest to najlepsza opcja wyboru tego kotła do starej instalacji, jednak nie jest to rozwiązanie tanie, zważywszy na dodatkowe pompy których kocioł nie posiada, cóż nic za darmo.Zastanawiam się nad zastosowaniem tanich pomp typu leszno, grudziądz trzy biegowych czy się sprawdzą jak ta która pracowała do tej pory kilkanaście lat bez problemu przy piecu węglowym.
  • #79
    ewoo
    Level 27  
    elmeher wrote:
    jednak nie jest to rozwiązanie tanie, zważywszy na dodatkowe pompy których kocioł nie posiada, cóż nic za darmo.


    Nie wiem za ile go kupiłeś, ale porównując cenę tego kotła do niektórych wisielców to nawet z drogimi pompami wyjdzie taniej. Na pocieszenie jeszcze to, że awaria pompy w wisielcu to ok. 1500 nie twoje a tu wrzucisz chińczyka za 130 zł i będzie pracował.

    Dodano po 2 [minuty]:

    elmeher wrote:
    sprawdzą jak ta która pracowała do tej pory kilkanaście lat bez problemu przy piecu węglowym.

    Zamontuj tą od węglówki, zawsze na lepszą możesz później zmienić.
  • #80
    ls_77
    Level 34  
    Jeśli będziesz stosował pompy "starego" typu (nieelektroniczne) - "trzybiegówki" - np. stary Grundfos, Wilo, Leszno lub ich "zamienniki" typu IBO, Omnigena to przed każdą pompą daj zawór odcinający, potem filtr osadnikowy, pompa, zawór zwrotny i zawór odcinający. One też posłużą i popracują.
    Jak ci się te pompy znudzą, zepsują lub jak będziesz chciał je wymienić na energooszczędne (elektroniczne) to wtedy będziesz musiał wymienić zwykłe filtry osadnikowe na takie z wbudowanym magnesem, ale miejsce już będziesz miał - nie będziesz musiał rozcinać i przerabiać rur i instalacji.
  • #81
    elmeher
    Level 2  
    Dzięki za cenne informacje, zawór zwrotny klapkowy czy sprężynowy myślę, że klapkowy.
  • #82
    melon
    Level 26  
    Pamiętaj też o wypłukaniu instalacji i inhibitorze korozji.
  • #83
    ls_77
    Level 34  
    Zawór zwrotny bez znaczenia - to nie jest instalacja grawitacyjna.
    Ja stosuję sprężynowe - są też takie specjalne o pełnym przepływie i niskiej sile otwarcia - specjalnie do pomp elektronicznych.
  • #84
    melon
    Level 26  
    Pojawił się niestety mały problem z pompą obiegową CWU.
    Co kilka tygodni pompa blokuje się.
    Muszę ją zdemontować i przez pokręcenie wirnikiem odblokować.
    Na zdjęciu widać biały nalot który tworzy się w pompie.
    Dodam że pompa uruchamiana jest przynajmniej raz na dobę.
    I teraz pytanie czy to wina złej jakości wody a może nie odpowiedniej temperatury wody CWU.
    Należało by zamontować zmiękczacz wody ?
    Szkoda że producent pompy nie zrobił jakiegoś łatwego sposobu na ręczne pokręcenie wirnikiem.

    Stara instalacja CO i wymiana kotła węglowego na gazowy.
  • #85
    JaroMarko
    Level 10  
    ls_77 wrote:
    są też takie specjalne o pełnym przepływie i niskiej sile otwarcia - specjalnie do pomp elektronicznych

    Is_77 a możesz podać ich nazwy albo linki do nich? No i czy pompa Wilo Yonos Pico 25/1-4 to pompa elektroniczna?

    Dodano po 1 [godziny] 18 [minuty]:

    ls_77 wrote:
    Zawór zwrotny bez znaczenia - to nie jest instalacja grawitacyjna

    Is_77, biorąc pod uwagę to, że nie ma znaczenia rodzaj zaworu zwrotnego w instalacji pompowej (wymuszonej) to chciałem się dopytać w takiej kwestii Mam na obiegu zasilającym zasobnik CWU pompę która podaje wodę tylko na niego, ale w trakcie jej pracy woda przechodzić dalej (za zasobnikiem) zaczyna "wchodzić" do jednego z pionów CO (taka cofka - latem ciepłe kaloryfery). Aby temu zaradzić założony został zawór zwrotny sprężynowy (taki grzybek poruszający się wzdłuż osi zaworu" Sytuacja na CWU się poprawiła i pion już nie ma cofki jak ono dział, ALE podczas normalnego działania CO (zimą) ten zawór zwrotny jest tak "mocny" że nie puszcza wody w stronę kotła z tego pionu i jest on zimny! Teraz mam zrobioną wersję z dodatkowym zaworem odcinającym, i na lato ten pion jest odcięty całkowicie
    Ale czy można było by zastosować jakiś zawór sterowany elektrycznie, który działałby w sprzężeniu z pompą CWU zasilającą zasobnik tzn. jeśli ona zaczynałaby ładować zasobnik, to pod ten sam obwód elektryczny podłączony byłby ten zawór i zamykałby on ten pion nie pozwalając na cofkę do niego? Chodzi mi o takie rozwiązanie abym nie musiał pamiętać o zamykaniu i otwieraniu pionu w zależności od sezonu.
    Zrównoważyć instalacji nie mogę bo grzejniki nie posiadają zaworów, zresztą samo CO działa bardzo dobrze i równo a problem jest wtedy jak pozwolę na pracę zaworu zwrotnego na tym pionie.
  • #86
    wiesio016
    Level 10  
    Wytrąca się kamień obniż temp, na 60 zobaczysz co będzie , a druga sprawa to podnieś moc pompy regulatorem
  • #87
    ls_77
    Level 34  
    JaroMarko wrote:
    ls_77 wrote:
    są też takie specjalne o pełnym przepływie i niskiej sile otwarcia - specjalnie do pomp elektronicznych

    Is_77 a możesz podać ich nazwy albo linki do nich? No i czy pompa Wilo Yonos Pico 25/1-4 to pompa elektroniczna?

    Dodano po 1 [godziny] 18 [minuty]:

    ls_77 wrote:
    Zawór zwrotny bez znaczenia - to nie jest instalacja grawitacyjna

    Pompa Yonos Pico to pompa elektroniczna.

    Co do zaworów zwrotnych to np.:
    Link
    Link
    Można wpisać w wyszukiwarce - zawór zwrotny niski opór, pełen przepływ.

    JaroMarko wrote:
    Is_77, biorąc pod uwagę to, że nie ma znaczenia rodzaj zaworu zwrotnego w instalacji pompowej (wymuszonej) to chciałem się dopytać w takiej kwestii Mam na obiegu zasilającym zasobnik CWU pompę która podaje wodę tylko na niego, ale w trakcie jej pracy woda przechodzić dalej (za zasobnikiem) zaczyna "wchodzić" do jednego z pionów CO (taka cofka - latem ciepłe kaloryfery). Aby temu zaradzić założony został zawór zwrotny sprężynowy (taki grzybek poruszający się wzdłuż osi zaworu" Sytuacja na CWU się poprawiła i pion już nie ma cofki jak ono dział, ALE podczas normalnego działania CO (zimą) ten zawór zwrotny jest tak "mocny" że nie puszcza wody w stronę kotła z tego pionu i jest on zimny! Teraz mam zrobioną wersję z dodatkowym zaworem odcinającym, i na lato ten pion jest odcięty całkowicie
    Ale czy można było by zastosować jakiś zawór sterowany elektrycznie, który działałby w sprzężeniu z pompą CWU zasilającą zasobnik tzn. jeśli ona zaczynałaby ładować zasobnik, to pod ten sam obwód elektryczny podłączony byłby ten zawór i zamykałby on ten pion nie pozwalając na cofkę do niego? Chodzi mi o takie rozwiązanie abym nie musiał pamiętać o zamykaniu i otwieraniu pionu w zależności od sezonu.
    Zrównoważyć instalacji nie mogę bo grzejniki nie posiadają zaworów, zresztą samo CO działa bardzo dobrze i równo a problem jest wtedy jak pozwolę na pracę zaworu zwrotnego na tym pionie.

    W starych układach CO to różnie bywa z tym "łapaniem obiegu grawitacyjnego" przez któryś z pionów gdy grzejemy zasobnik CWU. Zazwyczaj dobrze jest zrobić też tzw. pułapkę przeciw grawitacyjną - zejść rurą zasilającą CO wychodzącą z kotła w dół i potem dopiero w kierunku pionów - podobna zasada jak dla termostatycznych zaworów mieszających: Link
  • #88
    JaroMarko
    Level 10  
    ls_77 wrote:
    zejść rurą zasilającą CO wychodzącą z kotła w dół i potem dopiero w kierunku pionów

    Is_77 dzięki za odzew. Ale u mnie się to dzieje na rurze która wychodzi z zasobnika CWU i jest wpięta do ogólnego powrotu do kotła, i na tym połączeniu woda którą przeszła przez zasobnik wraca do kotła i częściowo do pionu CO. W zależności jak długo nagrzewa się zasobnik, tak "cofka" do pionu dochodzi aż do grzejnika na parterze. Dodatkowo gdyby ta pułapka musiała by tam być zastosowana z tym 20cm "zejściem" to rura powrotna do kotła musiała by leżeć na podłodze (brak miejsca) Na tym pionie jest taki zawór zwrotny:
    Stara instalacja CO i wymiana kotła węglowego na gazowy.
    Czy to może być ten o pełnym przepływie i niskiej sile otwarcia?

    A co myślisz o tym pomyśle z elektrozaworem?
    Szukam czegoś takiego ale wszytkie zawory są w trybie "normalnie zamknięty" czyli otwierają się po otrzymaniu napięcia, a ja potrzebuję z trybem "normalnie otwarty"
  • #89
    JaroMarko
    Level 10  
    Mój problem z cofaniem się ciepłej wody z obiegu CWU do jednego z pionów CO załatwił docelowo zawór zwrotny ale klapowy. Działa dużo lżej niż te grzybkowe ze sprężyną.