Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 230 V nagrzewa się/ czy dobrze jest podłączony?

13 Lut 2020 22:04 306 11
  • Poziom 6  
    Witam
    Mam trochę silników i wziąłem ostatnio w ręce jeden z mniejszych bez jakichkolwiek schematów podłączenia, z nieczytelną tabliczką... (na moje oko ma on nie więcej niż 1kW chociaż widziałem kiedyś na olx jakby taki sam silnik i niby miał on 0,5 czy 0,55kW i taką moc też przypuszczam)
    Podłączyłem ten silnik korzystając z tego filmu (nie pierwszy zresztą raz)
    Spoiler:


    Skorzystałem z kondensatora który miałem z odzysku z sprężarki która się kiedyś wysypała, chciałem sprawdzić tylko czy ten silnik jest sprawny. Wcześniej go otworzyłem i łożyska bez luzów, smar był trochę dodałem, w silniku nic nie wyglądało na zdezelowane nic nie po przypalane. Więc podłączyłem i działa, jednak silnik nadmiernie się nagrzewa (silnik najdłużej był uruchomiony jakieś 30sekund) i jest naprawdę ciepły a wręcz gorący (moim zdaniem jak na taki silniczek).
    Moje pytanie brzmi czy możliwe że nagrzewanie powoduje za duży kondensator (ten mój ma napisane 45 µF) a z mojej skromnej wiedzy i przy założeniu że silnik ma 0,5 kW co wydaje mi sie bardzo prawdopodobne potrzebny tu jest kondensator około 15µF.
    Czy jest to może mój błąd w podłączeniu albo inne uszkodzenie silnika ? Co uważacie ?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 4  
    Pokaż wnętrze puszki tego silnika i w ogóle sam silnik. Jeśli silnik ma 500W to kondensator 30-35 mikro powinien być dobry.
  • Poziom 22  
    Wartości kondensatorów pracy zaczerpnąłem i innego portalu elektrycznego. Schemat połączeń znajdziesz na elektrodzie.


    Pn[W] 90, 120, 180, 250, 370, 550, 750, 1100
    C [uF] 4, 5, 6, 8, 12, 16, 20, 30
  • Poziom 6  
    ZdyhajcieMondreGlowy

    Oto zdjęcia, samą puszkę zdemontowałem żeby mieć na razie lepszy dostęp.
    Silnik 230 V nagrzewa się/ czy dobrze jest podłączony? Silnik 230 V nagrzewa się/ czy dobrze jest podłączony? Silnik 230 V nagrzewa się/ czy dobrze jest podłączony? Silnik 230 V nagrzewa się/ czy dobrze jest podłączony?

    Jak widać tabliczka nieczytelna, kondensator jaki miałem taki podłączyłem, no i te niebieski przewód powiedzmy że pełni rolę blaszki, ale jak silnik będzie działać w porządku to jakąś blaszkę dopasuję. Jeszcze kwestia że w złączu jest 6 bolców, a podłączyłem go na 4, no ale działa więc chyba ok? Tylko się nagrzewa mocno
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 22  
    A gdzie Masz osłonę wentylatora, bez niej będzie się grzał?
    A kondensator jest dobry, ma tyle ile na nim pisze?
    Podaj rezystancję uzwojenia pracy i pomocniczego.
  • Poziom 6  
    GK napisał:
    A gdzie Masz osłonę wentylatora, bez niej będzie się grzał?
    A kondensator jest dobry, ma tyle ile na nim pisze?
    Podaj rezystancję uzwojenia pracy i pomocniczego.


    Osłona wentylatora była założona przy uruchamianiu, później ją zdjąłem w celu pomierzenia wentylatora bo parę łopatek jest nadłamanych i kupię nowy.
    Rezystancja uzwojenia pracy (przewody czarne) - 9 Ω, uzwojenie pomocnicze (przewody żółte) - 18 Ω.

    Kondensator chyba dobry, bo jak spróbowałem włączyć silnik bez niego to chodził jakby chciał ale nie mógł (powoli), a po podłączeniu fajnie się kręci i od razu startuje. Nie wiem tylko czy nie za duży ? No i nie wiem czy to jest kondensator pracy czy rozruchu ? I nie wiem do końca jaki ewentualnie kupić, bo nie mam pewności co do mocy silnika.
    A można w jakiś prosty sposób sprawdzić czy jego parametry zgadzają się z tym co napisane?
  • Poziom 22  
    TheKolek napisał:
    No i nie wiem czy to jest kondensator pracy czy rozruchu ?

    Na 100% jest to kondensator pracy, silniki tak małych mocy nie potrzebują kondensatora rozruchowego, tym bardziej, że silnik nie ma wyłącznika odśrodkowego ani przekaźnika rozruchowego.
    TheKolek napisał:
    Nie wiem tylko czy nie za duży ?

    Kondensator pracy jest wyliczany do konkretnego silnika i dobierany z szeregu istniejących wartości, tak, że nie jestem Ci w stanie powiedzieć jaki powinien być dla tego akurat silnika.
    Rezystancja uzwojeń wydaje się być prawidłowa.
  • Poziom 6  
    Czyli zamówię dzisiaj nowy wentylator i mniejszy kondensator myślę że 16 uF bo najbardziej prawdopodobne że to silnik 0,55 kW
    Tylko z kondensatorem mam problem bo nie mogę w internecie znaleźć nic sensownego, wszędzie napisane że kondensator rozruchu/pracy czy mam rozumieć że one są uniwersalne ? Nie wydaje mi się...

    Znalazłem np. taki Link
    ale napisane jest że max napięcie 450 V to na 230 V powinien też działać?
  • Poziom 22  
    TheKolek napisał:
    że one są uniwersalne ? bo nie wydaje mi się...

    Tak
    TheKolek napisał:
    max napięcie 450 V to na 230 V powinien też działać?

    Lepiej kup na 450V
  • Poziom 6  
    Dzięki kolego, zawsze myślałem że to dwa rodzaje a tu się okazuje że różnica to zastosowanie :D
    Kolejna lekcja elektryki przyswojona
  • Poziom 6  
    Wentylator (czy jak ktoś woli wywietrznik) zamówiony, kondensator kupiłem
    Mam pytanie
    Czy do gwintu (śruby) na końcu kondensatora podpinać jakiś przewód (np. żółto zielony?) czy to jest tylko na potrzeby montażu ?
  • Poziom 43  
    @TheKolek Podstawowa sprawa - kondensator szeregowo z uzwojeniem o wyższej rezystancji i podłączone równolegle z uzwojeniem o niskiej rezystancji.
    TheKolek napisał:
    Czy do gwintu (śruby) na końcu kondensatora podpinać jakiś przewód (np. żółto zielony?) czy to jest tylko na potrzeby montażu ?
    Raczej uziemić wraz z całym silnikiem poprzez jakąś metalowa obejmę lub kątownik. W razie uszkodzenia, taki blaszany kondensator ,,potrafi pokazać parę woltów na obudowie." :cry: Przy obudowie z tworzywa, to tylko mocowanie. Dla tego silnika to kondensator ok. 40 µF 450 VAC !