Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Farnell IoTFarnell IoT
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Trochę wiedzy o pociągach

tomaszo 05 May 2015 21:12 628431 3544
  • Farnell IoTFarnell IoT
  • #1952
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Ciekawe co po tym jeździ?

    Trochę wiedzy o pociągach
  • Farnell IoTFarnell IoT
  • #1954
    jdubowski
    Tube devices specialist
    MARCIN.SLASK wrote:
    Ciekawe co po tym jeździ?

    Trochę wiedzy o pociągach


    Jeździło - Guided Light Transit czyli "tramwaj na gumach", będący czymś pośrednim między trolejbusem a tramwajem. Zdjęcie jest zapewne wykonane w Caen gdzie taki system przez czas pewnien eksploatowano: https://www.youtube.com/watch?v=ORsyHWRROa8 - obecnie nie jeżdzi i bedzie przebudowany na klasyczny system dwuszynowy (lekka kolej).
    Z tego co wiem jeździ toto jeszcze w Nancy, z tym że tam bywają odcinki bez owej szyny prowadzącej i na nich używa się trybu "trolejbusowego".

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Guided_Light_Transit
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Transport_sur_voie_réservée
  • #1955
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Czyli taki trolejbus z szyną prowadzącą.
    Dzięki za odpowiedzi.
  • #1956
    TWK
    Electrician specialist
    Wygląda podobnie jak torowisko systemu Translohr - spotykany np. w miejscowości Clermont-Ferrand we Francji.
  • #1958
    Kamil Jamróz
    Level 12  
    Do przymocowywania wagonu w czasie przewożenia go promem.
  • #1959
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Jak to jest z lokomotywami EU43. Jedne informacje mówią, że były zamówione, ale z powodów finansowych nie zostały zakupione i nie kursowały nigdy w Polsce. Inne informacje mówią, że kursują one w Przewozach Regionalnych.
  • #1961
    Interesant
    Level 33  
    ...
    Podobnie jest ze Škodami 71E (E163-0xx), które to w PR mają nieoficjalne nazewnictwo EU11-4xx.
  • #1962
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Trochę wiedzy o pociągach

    Szyna sama pękła w taki sposób?
  • #1963
    DVDM14
    Level 35  
    Ja też mam pewne pytanie... Ostatnio jadąc pociągiem (jeden z nowocześniejszych) zauważyłem, że po oknach z dachu ciągle spływają strumyki wody mimo ponad 30°C i suchej od kilku dni aury... Płynęły zarówno podczas postoju, jak i przez dobre półtora godziny jazdy. Skąd one mogą pochodzić? Kondensat z klimatyzacji? Jeśli tak, to czemu nie jest odprowadzany "pod pociąg"?
  • #1964
    jdubowski
    Tube devices specialist
    MARCIN.SLASK wrote:
    Trochę wiedzy o pociągach

    Szyna sama pękła w taki sposób?


    Zapewne sama, ale zauważ że to jest miejsce spawu termitowego, być może wykonanego w sposób niewłaściwy - po śladach korozji na przełomie widać że zaczęło się od poziomego pęknięcia szyjki w obszarze spawu.
  • #1966
    saly
    Level 32  
    Nie wiem czy dobrze widzę ale na krawędzi główki po prawej stronie widać wyświecone miejsce co może świadczyć o współpracy koła z krawędzią, czyli w jakiś sposób pęknięta szyna współpracowała z kołami przed całkowitym oderwaniem środkowego elementu.
    Być może wcześniej doszło do wybicia materiału w tym miejscu, powstania uskoku, spowodowało to silne drgania podczas jazdy pociągu i doszło do pęknięcia.

    Trochę wiedzy o pociągach
  • #1967
    Tommy82
    Level 40  
    A czy takiego uszkodzenia nie mogło by spowodować rozluźnienie podsypki pod podkładem?
  • #1969
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Czy parowóz może być opalany innym paliwem niż mazut / węgiel / koks / drewno?
    Widziałem na filmiku parowóz bez tendra, leciała tylko para wodna, z komina praktycznie nic.
  • #1970
    User removed account
    Level 1  
  • #1971
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Czyli taki ze zbiornikiem pary pod ciśnieniem :D
  • #1972
    jdubowski
    Tube devices specialist
    MARCIN.SLASK wrote:
    Czy parowóz może być opalany innym paliwem niż mazut / węgiel / koks / drewno?
    Widziałem na filmiku parowóz bez tendra, leciała tylko para wodna, z komina praktycznie nic.


    Para poruszająca tłoki po wykonaniu pracy kierowana jest do dmuchawki w osi komina celem zapewnienia właściwego ciągu, jest też odpowiednia dmuchawka na pare świeżą (stosowana na przykład na postoju).
    Więc jeśli z komina nie jest wyrzucana para to oznacza że ciąg przez palenisko jest nader słaby - w tych warunkach możesz dymu nie zobaczyć (oczywiście jeśli palacz nie rzucił przed chwilą szufli węgla na ruszt).
  • #1973
    ^ToM^
    Level 39  
    jdubowski wrote:
    MARCIN.SLASK wrote:
    Ciekawe skrzyżowanie:

    Trochę wiedzy o pociągach


    Ciekawe - gdzie to?


    Jak dobrze pamiętam to w Polsce jest tylko jedno takie, ale 90 stopni, w Orzeszu Jaśkowicach.
    Pzdr!
  • #1974
    Alana
    Level 37  
    W Orzeszu było skrzyżowanie 2 linii kolejowych PKP PLK na klasycznych elementach, a tutaj widać ciekawy "myk" w postaci nakładek torowych na przerwy w torze wąskim.
    Podejrzewam że "wąski" jest użytkowany często, a normalny sporadycznie i stąd to rozwiązanie.
  • #1976
    Kpc21
    Level 24  
    Co szczególnego było w tym skrzyżowaniu w Orzeszu? Pod kątem prostym, na klasycznych elementach, obie linie w zarządzie PLK (a więc nie wąskotorówki, nie bocznice ani nie tramwaje) - to najzwyklejsze skrzyżowanie torów kolejowych, jakich pewnie w kraju pełno. Bo linii kolejowych w kraju trochę jest, więc muszą się ze sobą krzyżować, a raczej nie wszędzie są wiadukty.
  • #1977
    d-t-x
    Level 21  
    Ale faktem jest, że skrzyżowania pod kątem prostym widuje się rzadko.
  • #1978
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Kpc21 wrote:
    Bo linii kolejowych w kraju trochę jest, więc muszą się ze sobą krzyżować, a raczej nie wszędzie są wiadukty.


    Właśnie - muszą sie krzyżować, ale w pozostałych przypadkach linii normalnotorowych albo jest wiadukt albo obie linie są wprowadzone do stacji.
  • #1979
    Kpc21
    Level 24  
    Co prawda jest to skrzyżowanie linii normalnotorowej z szerokotorową i tory nie krzyżują się pod kątem prostym, ale poza tym - podobny przypadek: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Jaros%C5%82awiec

    W przeszłości istniały też skrzyżowania torów kolejowych z tramwajowymi, ale obecnie, z tego co mi wiadomo, takich przypadków już nie ma.
  • #1980
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Kpc21 wrote:
    W przeszłości istniały też skrzyżowania torów kolejowych z tramwajowymi, ale obecnie, z tego co mi wiadomo, takich przypadków już nie ma.


    Przy Hucie Pokój w Rudzie Śląskiej chyba nadal jest.
    A w Sosnowcu było kiedyś nawet skrzyżowanie tramwaju z linią kolejową zelektryfikowaną.