Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trochę wiedzy o pociągach

tomaszo 16 Paź 2005 11:23 589257 3340
  • #61
    heynow
    Poziom 19  
    Chodziło mo o to czemu jadą 2 siódemki i obie ciągną prąd. Wyżej pisaliście, że taki pośpiech z dwoma siódemkami=pośpiech z jedną siódemką + druga siódemka jadąca na naprawę albo "gościnne występy". Pewne są połżczone sterowaniem ukrotnionym, którym nie mam bladego pojęcia. Prosiłbym jeszcze o słówko na temat pantografów, tzn. klasyczny vs połówkowy ->olo-eu objaśnisz ?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #62
    olo-eu
    Poziom 17  
    polowkowy jest drozszy kilka(nascie) razy od zwyklego ale duzo lepiej wspolpracuje z siecia a czemu siodemka jedzie pod pradem? no coz jak jedzie mechanik w niej bo musi byc obsada to milo sobie wlaczyc ogrzewanie :) a pozatym musi byc taki lok po odpieciu gotowy do jazdy czyli pod powietrzem i takie tam :)
  • #63
    MuNiO
    Poziom 26  
    Elektryfikacja:
    dla niedowiarkow w szczegolnosci dla olo... troche prostej lektury z ktorej jasno wynika ze ruskie mieli g..... do gadnia w sprawie elektryfikacji PKP
    Olo nasi jeszcze przed wojna sprowadzali krokodyle itp na napiecie 3kV

    http://www.parowozy.pl/skansen/elektryczne/
    http://www.stanislaw.plewako.pl/imiennicy/elektryfikacja_kolei.htm
    http://www.andrzej-pkp.moja-strona.pl/pkp-elektryka.htm


    Laczenie 2 lokomotyw np EU07 :
    przepisy jasno zabraniaja laczyc lokomotywy poprzez sprzeg grznia dlatego druga lokomotywa musi miec podniesiany pantograf. glownie spelnia roli zasilania dla obwodow ogrzewania wagonow. nie sa laczone przewodami ukrotnienia bo na pkp nie ma 2 identycznych lokomotyw, kazda lokomoptywa z seri EU / EP 07 rozni sie w aparaturze elektrycznej
    (nie liczac LHS)

    przyklad z 3xET22 (przy prawym zderzaku widac sprzeg grzania) - brak sterowania ukrotnionego
    http://membres.lycos.fr/mateuzs/opole/PA010844.jpg

    czesc lokomotyw z seri ET22 powinna miec zmienione oznaczenie na EU22 :) jako ze to teraz bardziej uniwersalana lokomotywa.czesto jest spotykana jak prowadzi ciezkie pasazerskie pociagi osobowe (bardzo dlugie sklady)

    wrzucam fotki sprzegu pomiedzy ETZ a zwykla lokomotywa
  • #64
    olo-eu
    Poziom 17  
    hehe no masz racje sprzegania sprzegiem ogrzewania elektrycznego nie mozna ale i to sie robi ;)
  • #65
    mobo
    Poziom 12  
    Cytat:
    Był post o tłuczniu - jest to element nawierzchni przejmujący obciążenie od podkładów


    Niby jak na to robić jak jest na górze a nie pod nimi
  • #66
    elektronik_tk
    Poziom 26  
    wczoraj w TV widzialem jakąs chyba polską lokomotywe, nowy wynalazek chyba jakiś. dwusystemowa 9 w sensie na dwa standardy napięcia) żeby przejezdzala przez granice. ma ktoś jakies doklądniejsze info co to za typ?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #67
    olo-eu
    Poziom 17  
    pewnie EU43 ktore zostaly wyprodukowane w pafawagu ;)
  • #69
    elektronik_tk
    Poziom 26  
    no to chyba bedzie ta 1822 ale w polskim wydaniu taka żólta z czerwonym napisem :) niestety program byl w nocy i nie oglądalem go od poczatku, więc szczegółów nie pamiętam ;)
  • #71
    elektronik_tk
    Poziom 26  
    o właaaasnie:) To jest ta:D
  • #72
    heynow
    Poziom 19  
    Widzieliście stonkę z tej strony 2 posty wyżej ? Czy to jeszcze można nazwać stonką ? Dlaczego inwestować w tabor opłaca się wszystkim tylko nie PKP.
  • #73
    Wieśniak
    Poziom 2  
    Bo PKP myśli, że jest monopolistą.
  • #74
    octanq
    Poziom 12  
    Ja mam w sumie głupie pytanie, ale technicy kolejowi, których się pytałem, tego nie wiedzą.

    Jaka jest droga przepływu prądu:
    sieć trakcyjna > lokomotywa > szyna jezdna > ??? (ziemia? ale jak?)
    Poza tym, wszystkie urz. elektryczne przytorowe są uszyniane do szyny jezdnej.
  • #75
    heynow
    Poziom 19  
    zasilacz (podstacja) -> sieć trakcyjna -> lokomotywa -> szyna ->powrót do podstacji
    Obwód szyna-ziemia nie jest pomocny, ponieważ powoduje korozję metalowych elementów: szyn, śrub, sprężyn.

    Zawsze mnie ciekawiła ochrona przeciwpiorunowa sieci trakcyjnej. Ojciec mi mówił, że co jakiś czas jest iskrownik ostrzowy sieć ><uszynienie. A jak są chronone obwody w lokomotywach i wagonach ? Co się stanie, jak lokomotywa będzie na szlaku i w sieć walnie piorun ?
  • #76
    olo-eu
    Poziom 17  
    na dachu w kazdym pojezdzie trakcyjnym za odlacznikiem nozowym i przed kondensatorem jest odgromnik prozniowy ktory zwiera (uszynia) jesli napiecie przekroczy kilka kV (chyba 8kV - ale nie pamietam)
  • #78
    elektronik_tk
    Poziom 26  
    a jak to jest z tramwajami:) jakie tam zasilanie? a drugie pytanko: Stojąc na peronie kolejowym zauważylem, że przy szynach byly takie dwie dodatkowe przy kazdej długości może 1,5m kazda. W jakim celu? Nie bylo tam zwrotnic czy coś. zwykły prosty tor, nie bylo tam też końca szyn
  • #79
    kolekkk
    Poziom 11  
    Olo - widze, ze siedzisz w pociagach. Powiedz jakie tam sa silniki? Jaki typ, moc, jak rozwiazana przekladnia?

    W ogole zaczepilem kiedys maszyniste Et22 i mowil, ze to ma uciag okolo 3300 ton, po silniku na os - czyli 6 silnikow. Teraz czy ja dobrze zapamietalem, mowil ze kazdy ma ... wlasnie - czy calosc ma 750 kW czy ?... Kazdy nie moze miec az tylu - to byloby nie do zasilenia...

    Moderowany przez tomaszo:

    Ostrzezenie za kopiowanie postow dla nabijania licznika. Na dodatek to moj post byl... Nastepny taki manewr zakonczy sie BANem, nie blokada - tylko BANem.

  • #80
    Interesant
    Poziom 32  
    Witam.

    elektronik_tk napisał:
    a jak to jest z tramwajami:) jakie tam zasilanie? a drugie pytanko: Stojąc na peronie kolejowym zauważylem, że przy szynach byly takie dwie dodatkowe przy kazdej długości może 1,5m kazda. W jakim celu? Nie bylo tam zwrotnic czy coś. zwykły prosty tor, nie bylo tam też końca szyn


    Tramwaje w Polsce są zasilane prądem stałym "600V" (~450-750V).
    w 105Na znajdują się 4 silniki (LTa-220) O mocy 4x41.5kW (po 2 na wózek), więc niema co porównywać z EU07 ;)

    Długość: 13500mm;
    Szerokość: 2400mm;
    Wysokość: 3060mm;
    Masa: 16,8 t (2/3 ciężaru tramwaju to wózki);
    Rozstaw Wózków: 6000mm;
    Rodzaj Wózków: Napędowe;
    Typ: 2NN (zmod.);

    Chociaż 105Na ma automatyczną skrzynię ;) Wadą Automatu jest jesienią zrywanie przyczepności (jak przy rozruchu tak i przy hamowaniu nawet nie pomagają przyciski "poślizg" [ograniczenie prądów podczas rozruchu/hamowania]) w najgorszym przypadku trzeba się ratować (A)HS'ami.

    Przy rozruchu też przy starcie silniki są połączone szeregowo/równolegle (na wózku w szereg, a wózki równolegle).
    Po przekroczeniu ~ 25km/h zmienia się połączenie silników na równolegle.

    Jest jazda tylko na oporach i niema bocznikowania ;)
    Tramwaje są przystosowane do jazdy ukrotnionej (np. 13N 105Na i pochodne).
    W przypadku uszkodzenia któreś grupy silników (na którymś wózku), można tę że grupę wyłączyć.

    Producent określił prędkość maksymalną 70km/h Na niektórych odcinkach można wyciągnąc 80km/h a nie którzy nawet 82km/h (wagony były po NG), ale trzeba uważać czasami bezpiecznik od "obcego wzbudzenia" potrafi wyskoczyć bądź różnicówka zadziałać (zabezpieczenie różnicowo/prądowe).

    W Warszawie odchodzą od wyłącznika nadmiarowego (za bardzo awaryjny jak raz się załączył na rozruchu przy poślizgu to potrafił już później za każdym razem rozłączać jazdę, więc po trzech rożłączeniach jazdy przez wył. nadmiarowy skład nadawał się już do zjazdu).
  • #81
    skow29
    Poziom 16  
    widziałem w jednym tramwaju na konsolecie tramwajarza był taki elektroniczny voltomierz i amperomierz napięcie ok 600v a prąd przy rozruchu dochodził do 600A a przy hamowaniu koło -200A to był prąd pobierany/oddawany w danej chwili przez tramwaj?
  • #82
    octanq
    Poziom 12  
    oficjalny katalog lokomotyw PKP CARGO: http://www.pkp-cargo.pl/html/of_k_pojazdow.htm ;
    elektronik_tk napisał:
    [...]przy szynach byly takie dwie dodatkowe przy kazdej długości może 1,5m kazda. W jakim celu?[...]

    Jeżeli to nie dodatkowa szyna wzmacniająca nad jakimś przepustem, to podejrzewam, że to służy do uruchamiania automatycznej sygnalizacji przejazdowej. W tym wykonaniu działa to średnio, także kierowco, pamiętaj, bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie! :)
    http://plk-sa.pl/bezpieczny-przejazd/index.html (po lewej ciekawe pliki) ;
  • #83
    Interesant
    Poziom 32  
    Witam ponownie.
    skow29 napisał:
    widziałem w jednym tramwaju na konsolecie tramwajarza był taki elektroniczny voltomierz i amperomierz napięcie ok 600v a prąd przy rozruchu dochodził do 600A a przy hamowaniu koło -200A to był prąd pobierany/oddawany w danej chwili przez tramwaj?

    ~600A Pobierany
    ~-200A Oddawany (w teorii)
  • #85
    skow29
    Poziom 16  
    a mam jeszcze pytanie odnośnie tego hamowania silnikami i oddawania prądu do sieci w tramwajach - jak to jest rozwiązane bo np prądnisa jeśli jej się dostarczy mniej mocy niż potrzeba to przejdzie w pracę silnikową a w tramwaju jak to jest że raz jest prąd oddawany do sieci a raz pobierany? jakiś jakby automatyczny przełącznik (dioda w jedną lub drudą stronę?) żeby wtedy gdy tzeba hamowac silniki się nie rozpędzały
  • #86
    Interesant
    Poziom 32  
    Witam ponownie.

    skow29 napisał:
    a mam jeszcze pytanie odnośnie tego hamowania silnikami i oddawania prądu do sieci w tramwajach - jak to jest rozwiązane bo np prądnisa jeśli jej się dostarczy mniej mocy niż potrzeba to przejdzie w pracę silnikową a w tramwaju jak to jest że raz jest prąd oddawany do sieci a raz pobierany? jakiś jakby automatyczny przełącznik (dioda w jedną lub drudą stronę?) żeby wtedy gdy tzeba hamowac silniki się nie rozpędzały


    W tramwajach mineły czasy przetwornic wirowych, rozruszników oporowych i silników na prąd stały, teraz stosuje się przetwornice statyczne i rozruszniki oparte o tyrystory IGBT.
    Co do oddawania prądu i napięcia to podstacje tramwajowe w polsce nie są przystosowane aby wpełni gromadzić energię wytwarzaną przez tramwaje.
    Niestety niemam dostępu do materiałów firmy ELIN EBG.
  • #87
    octanq
    Poziom 12  
    interesant napisał:
    [...]Co do oddawania prądu i napięcia to podstacje tramwajowe w polsce nie są przystosowane aby wpełni gromadzić energię wytwarzaną przez tramwaje.[...]

    Jak to "gormadzenie energii elektrycznej" miałoby wyglądać?

    A tak najbardziej interesowałoby mnie jak się mają do siebie:
    energia_pobierana_przez_tramwaj_z_sieci:energia_oddawana_do_sieci
    oraz:
    energia_pobierana_przez_tramwaj_z_sieci:energia_przeznaczona_na_ogrzewanie
    Pozdrawiam.
  • #88
    Interesant
    Poziom 32  
    Witam ponownie.
    octanq napisał:

    Jak to "gormadzenie energii elektrycznej" miałoby wyglądać?


    Chodziło mi że dużo ludzi uważa że jeżeli tramwaj oddaje prąd do sieci, to można energię wytwarzaną przez tramwaj zgromadzić i wykorzystać w przypadku zaników prądu.

    octanq napisał:

    A tak najbardziej interesowałoby mnie jak się mają do siebie:
    energia_pobierana_przez_tramwaj_z_sieci:energia_oddawana_do_sieci
    oraz:
    energia_pobierana_przez_tramwaj_z_sieci:energia_przeznaczona_na_ogrzewanie
    Pozdrawiam.


    Co do oddawania prądu przez tramwaj jest to oszczędność na poziomie kilku procent, bo to jak 15 kroków do przodu i jeden do tyłu, tak wszystko zależy od stylu jazdy motorniczego i sytuacji na mieście. jeszcze zauważ że sieć tramwajowa jest podzielona na odcinki (czyli niema jednej wielkiej podstacji zasilającej całe miasto tylko kilka/kilkanaście mniejszych podstacji które pobierają prąd z różnych elektrowni) co w efekcie w marginalnym stopniu wykorzystują inne tramwaje znajdujące się w rejonie tej samej podstacji

    ps. Co do wskazań amperomierza:
    Tylko informuje że wytworzono podczas hamowania tyle prądu, ale cały prąd nie jest oddawany do sieci.

    Co śmieszniejsze
    Wagon stoi na pętli:
    włączone światła (24V 2xR2, 2x5W tylnia pozycja, 2x21W Stop),
    ładowanie akumulatorów
    załączone oświetlenie na wagonie
    załączone ogrzewanie
    Otwierane zamykane drzwi
    Komputer pokładowy z tachografem
    kontrolki na pulpicie
    Dodatkowe odbiory:
    Tadiran + Infotron
    Kasowniki
    Buse 100

    i w.g amperomierza pobór prądu z sieci na poziomie 1-2A

    W "starych" tramwajach (13N - 105Na) ogrzewanie wagonów polega na przestawieniu obiegu ciepłego powietrza (chłodzącego przetworncę i silniki) z zewnątrz (latem) do przedziału pasażerskiego (zimą) i motorniczy niema wpływu na załączenie/wyłączenie ogrzewania.
  • #89
    MuNiO
    Poziom 26  
    Interesant napisał:
    Witam ponownie.

    W "starych" tramwajach (13N - 105Na) ogrzewanie wagonów polega na przestawieniu obiegu ciepłego powietrza (chłodzącego przetworncę i silniki) z zewnątrz (latem) do przedziału pasażerskiego (zimą) i motorniczy niema wpływu na załączenie/wyłączenie ogrzewania.



    w 105N jest ogrzewanie elektryczne zalaczane przez motorniczego w szafie za plecami w kabinie , ma od tego 3 wylaczniki , grzanie lewej , grzanie prawej strony i grzanie kabiny
  • #90
    Interesant
    Poziom 32  
    Witam ponownie.
    MuNiO napisał:
    Interesant napisał:
    Witam ponownie.
    W "starych" tramwajach (13N - 105Na) ogrzewanie wagonów polega na przestawieniu obiegu ciepłego powietrza (chłodzącego przetworncę i silniki) z zewnątrz (latem) do przedziału pasażerskiego (zimą) i motorniczy niema wpływu na załączenie/wyłączenie ogrzewania.

    w 105N jest ogrzewanie elektryczne zalaczane przez motorniczego w szafie za plecami w kabinie , ma od tego 3 wylaczniki , grzanie lewej , grzanie prawej strony i grzanie kabiny

    Nie zgodzę się z tobą,
    Wyłączniki które opisujesz są, od odmrażaczy szyb (grzałki dolne, grzałki górne) i piecyka (pod fotelem) w kabinie motorniczego.
    Chyba że w warszawie mamy inne stopiątki?? ;)