Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej

darkowe1 14 Feb 2020 17:42 10743 50
Testo
  • #1
    darkowe1
    Level 5  
    Witam remontowałem ciągnik silnik skrzynie itp generalka . Traktor stał 5 lat w i niestety zaległy się w nim szczury . Chce zrobić nową instalacje elektryczną . Pomysł taki mam Dam gruby kabel z aku do kabiny tam dam skrzynkę bezpieczników i z niej poprowadzę na światła kierunki i zegar ładowania i tem wody . Jednak nie bardzo znam kolejność . Czy prąd ma iść najpierw na bezpiecznik potem np na włącznik swiateł i dalej na żarówki ?? ładowanie już zrobiłem nowe tzn wzbudzenie i woltomierz . Powiedzcie jeszcze jak podłaczyć zegar od tem wody ??
  • Testo
  • #2
    piachu1994
    Level 38  
    Jaki masz dokładnie ciągnik?
  • #3
    darkowe1
    Level 5  
    balerus jumz z silnikiem d65

    Dodano po 7 [minuty]:

    A z drugiej strony co ma Marka ciągnika jak nowa inna instalację będę robił A raczej czy to fendt czy ursus to schemat taki sam ?
  • Testo
  • #4
    Grzegorz_madera
    Level 36  
    Akurat Fendt od Ursusa się różni i to znacznie. Ale nie o to chodzi. Nie ma zbytnio znaczenia gdzie umieścisz bezpiecznik. Pamiętaj jednak, że ma on zabezpieczać instalację, a nie odbiorniki. Czyli np. do kabiny dajesz zasilanie przewodem np. 6mm² i ten przewód zabezpieczasz bezpiecznikiem np. 40A (zależy jaką gęstość prądu przyjmiesz). Następnie z tego przewodu zasilasz włącznik świateł, do którego podłączasz światła przednie przewodami 1,5mm² i każdy z tych obwodów zabezpieczasz bezpiecznikiem 15A. I tak analogicznie ze wszystkimi obwodami.
  • #5
    piachu1994
    Level 38  
    darkowe1 wrote:
    A z drugiej strony co ma Marka ciągnika jak nowa inna instalację będę robił A raczej czy to fendt czy ursus to schemat taki sam ?

    No właśnie nie.
    Są różne rodzaje czujników i analogicznie zegarów, występują plus na masie (bądź klasycznie minus), różne rodzaje układów ładowania (prądnica, alternator 6d, alternator 9d), inne przekroje przewodów, stacyjki i tych przykładów można mnożyć.
    Dlatego właśnie marka oraz model jest potrzebny.
  • #6
    darkowe1
    Level 5  
    Panowie i Panie ciągnik słabo kręcił więc postanowiłem sprawdzić ładowanie. Na mierniku wacha się od 13÷17v kontrolka gaśnie czyżby padł regulator ?
  • #7
    Paweł#G
    Level 18  
    17 V to zdecydowanie za dużo. Jest w tym Jumzie wyłącznik rozłączający minusowy zacisk akumulatora od masy? On czasami lubił płatać figle przy rozruchu.
  • #8
    darkowe1
    Level 5  
    Nie jeszcze nie zrobiłem . Alternator mam z audi firmy valeo
  • #9
    Paweł#G
    Level 18  
    Jesli mamy tam któryś z popularnych alternatorów to raczej uszkodził sie w nim regolator. Przy współczesnym alternatorze orginalny wyłącznik masy nie do konca się sprawdzi. W jumzie odłaczał on akumulator od instalacji całkowicie łącznie z alternatorem. Samochodowe alternatory mogą się przez to łatwo uszkodzić jeśli wyłączenie nastąpi w czasie pracy. Od któregoś roku w instrukcji jest zakaz rozłaczania go w czasie pracy, ale w praktyce orginalny alternator Jumza raczej się nie uszkadza, a w starszych wersjach normą była możliwość pracy bez akumulatora, czy w koparce noca praca na niskich obrotach przy np 10v z alternatora, słabiej świecącmi lampami roboczymi i odłączonym akumulatorze, aby go nie rozładować. Obecnie to raczej ciekawostka i wymysł epoki. Jak znajde starą instrukcję to wrzucę jako ciekawostkę czym się różniła stara wersja, że dawała taką możliwość.

    Tu coś wiecej piszą (tylko po rosyjsku) o elektryce jumza 6K i 6A (L/M)
    Link
  • #10
    darkowe1
    Level 5  
    Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej
    możecie doradzić jaki regulator do tego modelu kupić??
  • #11
    piachu1994
    Level 38  
    darkowe1 wrote:
    Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej
    możecie doradzić jaki regulator do tego modelu kupić??

    Za 50 złotych kupisz alternator firmy Bosch z identycznymi mocowaniami, i jest dużo lepszy od Valeo.
  • #12
    darkowe1
    Level 5  
    A mógłbyś coś pomóc w poszukiwaniu :)
  • #13
    piachu1994
    Level 38  
    darkowe1 wrote:
    A mógłbyś coś pomóc w poszukiwaniu :)

    Bardzo chętnie :) Właśnie szukam, i dodam numer fabryczny i znajdziesz na przykład na popularnym serwisie aukcyjnym.

    Edit.
    Numer oferty: 8879090186.
    Na przykład taki. Ma 70A, mocowania jak w Twoim, a kółko pasowe jak dobrze wiesz musisz przełożyć.

    Proszę uprzejmie :)
  • #14
    darkowe1
    Level 5  
    A jaki może być koszt naprawy tego co mam bo kupię używek i nie wiadomo ile po chodzi :/
  • #15
    piachu1994
    Level 38  
    darkowe1 wrote:
    A jaki może być koszt naprawy tego co mam bo kupię używek i nie wiadomo ile po chodzi :/

    Powiem uczciwie - Valeo nie rozbieram, bo dla mnie to są "śmietniki" a nie alternatory - mam uraz po prostu do nich.
    Natomiast do tego co wysłałem kupisz nowy regulator wraz ze szczotkami (jest to jeden element - koszt z 30 złotych) i jeżdzisz dalej.
    Dla przykładu u mnie siedzi podobny alternator w C360, tylko 100A i powiem szczerze, że po pięciu latach na nowych szczotkach nie zauważyłem jakichkolwiek problemów :)
    Wybór kolego sympatyczny należy do Ciebie :)
  • #16
    darkowe1
    Level 5  
    jak tak piszesz to cie posłucham ale w moich stronach jest mnóstwo auto złom wykręce ten alternator i pojeżdżę i poszukam z boscha czegoś a jak by miał wiec A np 140 A bedzie dobry ??
  • #17
    piachu1994
    Level 38  
    darkowe1 wrote:
    a jak by miał wiec A np 140 A bedzie dobry ??

    Oczywiście :)
    Tylko alternator musi mieć swoją prędkość obrotową aby oddał ten prąd 140A. Nikt już nie zakłada lamp halogenowych, tylko LED, więc uważam, że od 70A do 100A będzie idealny :)
    Chcę jeszcze nadmienić, że te 140A mogą mieć ten "ciekawy" regulator, który się sypie - tego nie polecam.
    Szukaj identycznego jakiego Tobie poleciłem 70A bądź 90A i nie będziesz żałował.
  • #18
    darkowe1
    Level 5  
    oki jutro wyruszam na łowy ;D
  • #19
    piachu1994
    Level 38  
    darkowe1 wrote:
    oki jutro wyruszam na łowy ;D

    Życzę udanego polowania :)
    Mam nadzieję, że się pochwalisz swoją zdobyczą tutaj? :D
  • #20
    darkowe1
    Level 5  
    oczywiście zdjęcie z pomiaru też będzie ;)
  • #22
    darkowe1
    Level 5  
    Odpiolem amperomierz z układu i pokazuje ładowanie 14.7 :D
  • #23
    Paweł#G
    Level 18  
    PICIA wrote:
    https://www.google.com/search?q=Belarus+jumz+mtz+schemat&safe=strict&client=firefox-b-e&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=pP4H7dFHrXveLM%253A%252CMH40v2yaiJnhwM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRHBiOofmsdiYEoZrL1w2zR0PQSQg&sa=X&ved=2ahUKEwisj5vUitjnAhUhl4sKHQ_JBHUQ9QEwAXoECAoQBw#imgrc=pP4H7dFHrXveLM:


    Tylko to schemat mtz'a a kolega ma jumza (nie wiem jaki model). Podobny, ale nie to.

    Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej

    Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej
  • #24
    darkowe1
    Level 5  
    wiem że nie ten dział ale nie chce zakładać tematu . Dorwałem turbine za 200 zł i ma ona chłodzenie cieczą powiedzcie mi czy jak podepnę ją tylko pod olej bez wody szlak ją trafi ??
  • #25
    Paweł#G
    Level 18  
    Zależy jak bedzie mocno obciążona turbosprężarka. Bedzie dzialać krócej niż z chłodzeniem, albo dużo krócej. Jesli silnik jest chłodzony cieczą, to raczej nie jest problemem podłączenie chłodzenia. Przeważnie ciężej podłączyć zasilanie i spływ oleju.
    Ta turbosprężarka to do silnika jumza?
  • #26
    darkowe1
    Level 5  
    Tak no raczej w pi...de dostanie nie raz :)

    Dodano po 1 [godziny] 6 [minuty]:

    Pomysł już jest turbina kupiona . Jutro jadę na szrot po filtr powietrza od fiata . Węże na dolot powietrza i lipień:D
  • #27
    Paweł#G
    Level 18  
    Jak w tej turbosprężarce sterowane jest ciśnienie doładowania? To wersja sterowana zaworem upustowym (wastegate), kierownicami spalin/ zmienną geometrią (VNT), czy poprostu "ciasną" muszlą wydechową.
    Co to za turbosprężarka?
    Jumz ma sprzęgło ktore czasami potrafi sprawić problemy i wał korbowy który podobno źle znosi doładowanie przy niskich obrotach. Jak sie nie mylę silnik PM80 /Д-65НТ1 (fabryczna wersja d65 z turbo) mialy inny wał (choc czy w obu wersjach nie jestem pewien) i sprzęgło było inne.
    Jakie ciśnienie doładowania kolega planuje i jak będzie zwiększał dawkę paliwa?
  • #28
    darkowe1
    Level 5  
    ciasna muszla wydechowa bez geometri spalin itp od jakiejś kianki 2.9 l . Jumz ma sprzęgło bardzo dobre tylko trzeba przetoczyć kosz sprzęgłowy i dobrze ustawić po zakupie jumza 3 tony na przyczepie i sie ślizgał teraz prasa rolująca unia 1.8 v i idzie jak ta lala wiadomo przy dobijaniu trzyma . Nie wiem mechanik założył do 360 nic nie zwiększał i z 5-6 lat już jeździ
  • #29
    Paweł#G
    Level 18  
    Czasu mam trochę mało, żeby poszukać co to za turbosprężarka i czego po niej sie spodziewać. To RHF5 IHI ?
    A bez zwiekszania dawki paliwa, moc najwyżej wzrosnie bardzo symbolicznie, albo ubędzie ze 2 konie. Chyba, że mechanik pokrecił przy pompie.