Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej

darkowe1 14 Feb 2020 17:42 6090 50
  • #1
    darkowe1
    Level 6  
    Witam remontowałem ciągnik silnik skrzynie itp generalka . Traktor stał 5 lat w i niestety zaległy się w nim szczury . Chce zrobić nową instalacje elektryczną . Pomysł taki mam Dam gruby kabel z aku do kabiny tam dam skrzynkę bezpieczników i z niej poprowadzę na światła kierunki i zegar ładowania i tem wody . Jednak nie bardzo znam kolejność . Czy prąd ma iść najpierw na bezpiecznik potem np na włącznik swiateł i dalej na żarówki ?? ładowanie już zrobiłem nowe tzn wzbudzenie i woltomierz . Powiedzcie jeszcze jak podłaczyć zegar od tem wody ??
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • #3
    darkowe1
    Level 6  
    balerus jumz z silnikiem d65

    Dodano po 7 [minuty]:

    A z drugiej strony co ma Marka ciągnika jak nowa inna instalację będę robił A raczej czy to fendt czy ursus to schemat taki sam ?
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • #4
    Grzegorz_madera
    Level 35  
    Akurat Fendt od Ursusa się różni i to znacznie. Ale nie o to chodzi. Nie ma zbytnio znaczenia gdzie umieścisz bezpiecznik. Pamiętaj jednak, że ma on zabezpieczać instalację, a nie odbiorniki. Czyli np. do kabiny dajesz zasilanie przewodem np. 6mm² i ten przewód zabezpieczasz bezpiecznikiem np. 40A (zależy jaką gęstość prądu przyjmiesz). Następnie z tego przewodu zasilasz włącznik świateł, do którego podłączasz światła przednie przewodami 1,5mm² i każdy z tych obwodów zabezpieczasz bezpiecznikiem 15A. I tak analogicznie ze wszystkimi obwodami.
  • #5
    piachu1994
    Level 37  
    darkowe1 wrote:
    A z drugiej strony co ma Marka ciągnika jak nowa inna instalację będę robił A raczej czy to fendt czy ursus to schemat taki sam ?

    No właśnie nie.
    Są różne rodzaje czujników i analogicznie zegarów, występują plus na masie (bądź klasycznie minus), różne rodzaje układów ładowania (prądnica, alternator 6d, alternator 9d), inne przekroje przewodów, stacyjki i tych przykładów można mnożyć.
    Dlatego właśnie marka oraz model jest potrzebny.
  • #6
    darkowe1
    Level 6  
    Panowie i Panie ciągnik słabo kręcił więc postanowiłem sprawdzić ładowanie. Na mierniku wacha się od 13÷17v kontrolka gaśnie czyżby padł regulator ?
  • #7
    Paweł#G
    Level 16  
    17 V to zdecydowanie za dużo. Jest w tym Jumzie wyłącznik rozłączający minusowy zacisk akumulatora od masy? On czasami lubił płatać figle przy rozruchu.
  • #8
    darkowe1
    Level 6  
    Nie jeszcze nie zrobiłem . Alternator mam z audi firmy valeo
  • #9
    Paweł#G
    Level 16  
    Jesli mamy tam któryś z popularnych alternatorów to raczej uszkodził sie w nim regolator. Przy współczesnym alternatorze orginalny wyłącznik masy nie do konca się sprawdzi. W jumzie odłaczał on akumulator od instalacji całkowicie łącznie z alternatorem. Samochodowe alternatory mogą się przez to łatwo uszkodzić jeśli wyłączenie nastąpi w czasie pracy. Od któregoś roku w instrukcji jest zakaz rozłaczania go w czasie pracy, ale w praktyce orginalny alternator Jumza raczej się nie uszkadza, a w starszych wersjach normą była możliwość pracy bez akumulatora, czy w koparce noca praca na niskich obrotach przy np 10v z alternatora, słabiej świecącmi lampami roboczymi i odłączonym akumulatorze, aby go nie rozładować. Obecnie to raczej ciekawostka i wymysł epoki. Jak znajde starą instrukcję to wrzucę jako ciekawostkę czym się różniła stara wersja, że dawała taką możliwość.

    Tu coś wiecej piszą (tylko po rosyjsku) o elektryce jumza 6K i 6A (L/M)
    Link
  • #10
    darkowe1
    Level 6  
    Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej
    możecie doradzić jaki regulator do tego modelu kupić??
  • #11
    piachu1994
    Level 37  
    darkowe1 wrote:
    Balerus jumz mtz schemat instalacji elektrycznej
    możecie doradzić jaki regulator do tego modelu kupić??

    Za 50 złotych kupisz alternator firmy Bosch z identycznymi mocowaniami, i jest dużo lepszy od Valeo.
  • #12
    darkowe1
    Level 6  
    A mógłbyś coś pomóc w poszukiwaniu :)
  • #13
    piachu1994
    Level 37  
    darkowe1 wrote:
    A mógłbyś coś pomóc w poszukiwaniu :)

    Bardzo chętnie :) Właśnie szukam, i dodam numer fabryczny i znajdziesz na przykład na popularnym serwisie aukcyjnym.

    Edit.
    Numer oferty: 8879090186.
    Na przykład taki. Ma 70A, mocowania jak w Twoim, a kółko pasowe jak dobrze wiesz musisz przełożyć.

    Proszę uprzejmie :)
  • #14
    darkowe1
    Level 6  
    A jaki może być koszt naprawy tego co mam bo kupię używek i nie wiadomo ile po chodzi :/
  • #15
    piachu1994
    Level 37  
    darkowe1 wrote:
    A jaki może być koszt naprawy tego co mam bo kupię używek i nie wiadomo ile po chodzi :/

    Powiem uczciwie - Valeo nie rozbieram, bo dla mnie to są "śmietniki" a nie alternatory - mam uraz po prostu do nich.
    Natomiast do tego co wysłałem kupisz nowy regulator wraz ze szczotkami (jest to jeden element - koszt z 30 złotych) i jeżdzisz dalej.
    Dla przykładu u mnie siedzi podobny alternator w C360, tylko 100A i powiem szczerze, że po pięciu latach na nowych szczotkach nie zauważyłem jakichkolwiek problemów :)
    Wybór kolego sympatyczny należy do Ciebie :)
  • #16
    darkowe1
    Level 6  
    jak tak piszesz to cie posłucham ale w moich stronach jest mnóstwo auto złom wykręce ten alternator i pojeżdżę i poszukam z boscha czegoś a jak by miał wiec A np 140 A bedzie dobry ??
  • #17
    piachu1994
    Level 37  
    darkowe1 wrote:
    a jak by miał wiec A np 140 A bedzie dobry ??

    Oczywiście :)
    Tylko alternator musi mieć swoją prędkość obrotową aby oddał ten prąd 140A. Nikt już nie zakłada lamp halogenowych, tylko LED, więc uważam, że od 70A do 100A będzie idealny :)
    Chcę jeszcze nadmienić, że te 140A mogą mieć ten "ciekawy" regulator, który się sypie - tego nie polecam.
    Szukaj identycznego jakiego Tobie poleciłem 70A bądź 90A i nie będziesz żałował.
  • #18
    darkowe1
    Level 6  
    oki jutro wyruszam na łowy ;D
  • #20
    darkowe1
    Level 6  
    oczywiście zdjęcie z pomiaru też będzie ;)
  • #22
    darkowe1
    Level 6  
    Odpiolem amperomierz z układu i pokazuje ładowanie 14.7 :D
  • #24
    darkowe1
    Level 6  
    wiem że nie ten dział ale nie chce zakładać tematu . Dorwałem turbine za 200 zł i ma ona chłodzenie cieczą powiedzcie mi czy jak podepnę ją tylko pod olej bez wody szlak ją trafi ??
  • #25
    Paweł#G
    Level 16  
    Zależy jak bedzie mocno obciążona turbosprężarka. Bedzie dzialać krócej niż z chłodzeniem, albo dużo krócej. Jesli silnik jest chłodzony cieczą, to raczej nie jest problemem podłączenie chłodzenia. Przeważnie ciężej podłączyć zasilanie i spływ oleju.
    Ta turbosprężarka to do silnika jumza?
  • #26
    darkowe1
    Level 6  
    Tak no raczej w pi...de dostanie nie raz :)

    Dodano po 1 [godziny] 6 [minuty]:

    Pomysł już jest turbina kupiona . Jutro jadę na szrot po filtr powietrza od fiata . Węże na dolot powietrza i lipień:D
  • #27
    Paweł#G
    Level 16  
    Jak w tej turbosprężarce sterowane jest ciśnienie doładowania? To wersja sterowana zaworem upustowym (wastegate), kierownicami spalin/ zmienną geometrią (VNT), czy poprostu "ciasną" muszlą wydechową.
    Co to za turbosprężarka?
    Jumz ma sprzęgło ktore czasami potrafi sprawić problemy i wał korbowy który podobno źle znosi doładowanie przy niskich obrotach. Jak sie nie mylę silnik PM80 /Д-65НТ1 (fabryczna wersja d65 z turbo) mialy inny wał (choc czy w obu wersjach nie jestem pewien) i sprzęgło było inne.
    Jakie ciśnienie doładowania kolega planuje i jak będzie zwiększał dawkę paliwa?
  • #28
    darkowe1
    Level 6  
    ciasna muszla wydechowa bez geometri spalin itp od jakiejś kianki 2.9 l . Jumz ma sprzęgło bardzo dobre tylko trzeba przetoczyć kosz sprzęgłowy i dobrze ustawić po zakupie jumza 3 tony na przyczepie i sie ślizgał teraz prasa rolująca unia 1.8 v i idzie jak ta lala wiadomo przy dobijaniu trzyma . Nie wiem mechanik założył do 360 nic nie zwiększał i z 5-6 lat już jeździ
  • #29
    Paweł#G
    Level 16  
    Czasu mam trochę mało, żeby poszukać co to za turbosprężarka i czego po niej sie spodziewać. To RHF5 IHI ?
    A bez zwiekszania dawki paliwa, moc najwyżej wzrosnie bardzo symbolicznie, albo ubędzie ze 2 konie. Chyba, że mechanik pokrecił przy pompie.