Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Silnik 1.9TDI vw seat 90KM - Podlaczenie pompy wtryskowej wtyczka 8pin

LENIWIEC_PL 15 Feb 2020 08:19 1221 26
Tespol
  • #1
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    Witam serdecznie.
    Otoz kupiłem z demontazu tanim kosztem silnik od vw 1.9TDI kompletny z skrzynia biegów. Chcialbym wykorzystac go do napedu pompy hydraulicznej ktora jest zamontowana w urzadzeniu wlasnej konstrukcji.
    Niestety pompa jest z elektronicznym nastawnikiem.
    Wtyczka jest na 8pinów.
    Czy ktos wie jak podlaczyc ten nastawnik?
    Z tego co doczytałem to dwa kabelki od pedału gazu, dwa to czujnik temperatury, dwa to nastawnik dawki i pozostale dwa to nie wiem.
    Jesli ktos ma jakis schemat badz wie jak podlaczyc ten nastawnik to bym byl niezmiernie wdzieczny.
  • Tespol
  • Helpful post
    #3
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    LENIWIEC_PL wrote:
    Z tego co doczytałem[...]

    To poczytaj więcej. Bez sterownika i reszty klamotów nie uruchomisz tego silnika.
  • Tespol
  • #4
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    miroslaw wielki wrote:
    Przydałby sie do tego sterownik jeszcze za 5 dych jakiś

    Mam dwa sterowniki. Jeden od silnika 1.9SDI z polówki bodajże, drugi zaś dostałem gratis do tego silnika (żekomo z tego samego auta).
    Niestety sterownik nie ma wtyczki z kawałkiem kabli.
    Po za tym nawet z sterownikiem nie uda się go uruchomić - immo, niekompletna instalacja, brak schematu podłączenia.
    robokop wrote:
    To poczytaj więcej. Bez sterownika i reszty klamotów nie uruchomisz tego silnika.

    Uruchomiłem prawie. No właśnie prawie ponieważ bez sterownika nastawnik działa 0 - 1 czyli 0 obrotów lub max obrotów(podaję napięcie na cewkę nastawnika).
  • Helpful post
    #6
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    miroslaw wielki wrote:
    Proponuje do kosza wywalić ten temat.
    Cenna uwaga drogi kolego.
    LENIWIEC_PL wrote:
    Uruchomiłem prawie. No właśnie prawie ponieważ bez sterownika nastawnik działa 0 - 1 czyli 0 obrotów lub max obrotów
    Jesteś na najlepszej drodze do zniszczenia tego silnika i oberwania korbowodem po głowie. W dodatku jesteś kosmicznie leniwy.
    Schemat? 5 minut szukania w google. Immo? To staroć, sterownik bez immo również dostępny na allegro. I wybij sobie z głowy, że odpalisz silnik podłączając bezpośrednio nastawnik pompy do prądu. Znaczy odpalisz, ale tylko raz.
  • Helpful post
    #7
    miroslaw wielki
    Conditionally unlocked
    Ojej drogi kolego napisał moderator. Oczywiście ten post do skasowania. Przy dużej wiedzy mozna to ogarnąć. Ale to trzeba zaadaptować sterownik odpowiednio. Autorze postu to będzie kosztować słono. Sprzedaj to wszystko i kup silnik zasilany zwykła pompą. Wtedy wszystko się rozjaśni.
  • Helpful post
    #8
    T5
    Admin of Cars group
    Jaki masz sterownik, jedna wtyczka czy dwie?

    Dodano po 1 [minuty]:

    miroslaw wielki wrote:
    Przy dużej wiedzy mozna to ogarnąć.


    Jak dużej?

    miroslaw wielki wrote:
    Ale to trzeba zaadaptować sterownik odpowiednio. Autorze postu to będzie kosztować słono


    Jak rozumiem to żart.
  • Helpful post
    #9
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    miroslaw wielki wrote:
    Ojej drogi kolego napisał moderator. Oczywiście ten post do skasowania. Przy dużej wiedzy mozna to ogarnąć. Ale to trzeba zaadaptować sterownik odpowiednio. Autorze postu to będzie kosztować słono. Sprzedaj to wszystko i kup silnik zasilany zwykła pompą. Wtedy wszystko się rozjaśni.
    Przestaniesz bredzić w końcu? Bo jak widzę nie załapałeś aluzji.
    Całość da się ogarnąć nawet jako SDI - bez sterowania turbiną, tylko wałek trzeba wymienić, bo z TDI ma krótsze czasy. Pozostanie z całej automatyki tylko sterowanie pompą. Jakby się uparł, to nawet można automatykę tempomatu zrobić z przełącznikiem "bieg jałowy-praca" dla zachowania stałej prędkości obrotowej w funkcji obciążenia.
  • #11
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    miroslaw wielki wrote:
    Słono koszt to żart?
    Pewnie że żart. EDC na złomie dostanie za friko, za kilka złotych znajdzie kogoś kto wrzuci w to wsad bez immo, albo sam sobie kupi emulator "odpalarkę" na allegro. Podejrzewam że za 2-2,5 stówki kupi każdy stary EDC 15 do VW z usuniętym immo. A jeśli ma farta i to np. 1Z/AFN, to te sprzed 1995 roku fabrycznie nie miały immo.
  • Helpful post
    #13
    T5
    Admin of Cars group
    Nie warto pchać się w staroć, edc15 na dwie wtyczki ten nowszy, pedał gazu, jakiś włacznik do "zapłonu" guzik do rozrusznika. Podłączy pompę, potencjometr gazu, czujnik temp i czujnik położenia wału.
  • #14
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    robokop wrote:
    Pewnie że żart. EDC na złomie dostanie za friko, za kilka złotych znajdzie kogoś kto wrzuci w to wsad bez immo, albo sam sobie kupi emulator "odpalarkę" na allegro. Podejrzewam że za 2-2,5 stówki kupi każdy stary EDC 15 do VW z usuniętym immo.

    Za 250zł kupię pompę wtryskową boscha sterowaną na linkę do tego silnika. Na aledrogo widziałem nawet takie do 100zł.
    Co do samego silnika kupiłem go za niewielkie pieniądze więc nawet jeśli go uszkodzę całkowicie to nie będę miał straty a jedynie nabędę troszkę wiedzy - nauczę się na błędach. Tym bardziej, że silnik strasznie dymi na szaro przy próbie odpalenia z nastawnikiem ustawionym na 100% więc pewnie nie do końca jest z nim wszystko ok.
    Co do samego sterowania nastawnikiem to rozgryzłem sobie już schemat wtyczki podłączeniowej. Mamy dwa przewody od cewki nastawnika, dwa od czujnika temperatury i 3 pozostałe to prawdopodobnie cewka dzięki której sterownik wie w jakiej pozycji jest nastawnik(jeszcze do tego nie doszedłem). Po za tym do pompy jeszcze dochodzi jeden kabelek na elektrozawór "stop" oraz dwa pozostałe kabelki do przestawiacza kąta zapłonu powyżej 2700obr - tak doczytałem na internecie.
    Cewka nastawnika przy max wychyleniu i napięciu 12V pobiera około 2A(przy 5V już niecały 1A - nie wychyla się do końca) prądu dlatego też spróbuję na sam początek zrobić układ stabilizująco regulujący oparty na LM317 lub LM350. Jeśli to wypali trzeba będzie ten układ rozbudować o kilka innych elementów.
    Spróbuję też w między czasie zaryzykować z sterownikiem silnika, jako, że mam przy silniku jeszcze wszystkie czujniki.

    Dodano po 2 [minuty]:

    T5 wrote:
    Jaki masz sterownik, jedna wtyczka czy dwie?

    Na dwie wtyczki.
  • #16
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    LENIWIEC_PL wrote:
    Tym bardziej, że silnik strasznie dymi na szaro przy próbie odpalenia z nastawnikiem ustawionym na 100% więc pewnie nie do końca jest z nim wszystko ok.
    Co do samego sterowania nastawnikiem to rozgryzłem sobie już schemat wtyczki podłączeniowej. Mamy dwa przewody od cewki nastawnika, dwa od czujnika temperatury i 3 pozostałe to prawdopodobnie cewka dzięki której sterownik wie w jakiej pozycji jest nastawnik(jeszcze do tego nie doszedłem). Po za tym do pompy jeszcze dochodzi jeden kabelek na elektrozawór "stop" oraz dwa pozostałe kabelki do przestawiacza kąta zapłonu powyżej 2700obr - tak doczytałem na internecie.
    Cewka nastawnika przy max wychyleniu i napięciu 12V pobiera około 2A(przy 5V już niecały 1A - nie wychyla się do końca) prądu dlatego też spróbuję na sam początek zrobić układ stabilizująco regulujący oparty na LM317 lub LM350. Jeśli to wypali trzeba będzie ten układ rozbudować o kilka innych elementów.
    Błądzisz nieludzko.
    http://wtryskiwacz.com.pl/a_elektromagnetyczny_nastawnik_dawki_pompy_typu_ve.html
  • Helpful post
    #17
    piachu1994
    Level 38  
    LENIWIEC_PL wrote:
    Witam serdecznie.
    Otoz kupiłem z demontazu tanim kosztem silnik od vw 1.9TDI kompletny z skrzynia biegów.

    Chętnię Tobie udostępnie schematy - napisz tylko z jakiego samochodu pochodzi cały ten zestaw. Miło by było jakbyś dorzucił kod silnika i rok :)
  • #18
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    Silnik jest najprawdopodobniej z golfa 3 1.9TDI 90KM. Czerwony bagnet oleju i metalowa mała pokrywa zaworów, egr mechaniczny (na podciśnieniu), mechaniczna pompa wspomagania, pompa wody na pasek, alternator 70a, skrzynia biegów z wybierakiem na linki. Numery silnika oraz głowicy mogę podać tutaj dopiero jak silnik wyczyszczę z oleju i piachu ponieważ jest taki brudny, że ciężko odróżnić cokolwiek na tym silniku.
    Silnik udało się odpalić na obroty około 1450obr na około 2 minuty przy użyciu rezystora o mocy 10W o wartości 3om, dwóch żarówek 21W 12v i oczywiście dużego akumulatora. Niestety przy użyciu rezystora obroty się albo powolutku zwiększały albo zmniejszały, nie było precyzyjnej regulacji lecz nie ma się co dziwić, w końcu należy uwzględnić takie czynniki jak nagrzewanie rezystora, niestabilne napięcie itp. Polak potrafi :-)
    robokop wrote:

    Ten artykuł uświadomił mi, że sterowanie liniowe takiego nastawnika jest bez sensu ponieważ utrzymanie stabilnych obrotów graniczy z cudem(będą wzrastać albo maleć).
    W wolnej chwili znajdę jakiś schemat regulatora PWM na częstotliwość od 300 do 600Hz i spróbuję uruchomić silnik na tym regulatorze.
  • #20
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    miroslaw wielki wrote:
    Chiński generator za 15zl plus końcówka mocy na mosfetach i masz regulacje od 5 Hz do 150 kHz

    5Hz nie za mało? Nie będzie falowania obrotów?
  • #22
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    miroslaw wielki wrote:
    Chiński generator za 15zl plus końcówka mocy na mosfetach i masz regulacje od 5 Hz do 150 kHz
    Tak tak. Na pewno to będzie działać.
    LENIWIEC_PL wrote:
    5Hz nie za mało? Nie będzie falowania obrotów?
    Kolega powyżej głupotki pisze. Główna regulacja odbywa się poprzez regulację PWM -szerokości impulsu, ze sprzężeniem zwrotnym - w starszych był układ potencjometrycznego pomiaru położenia nastawnika, w nowszych jest indukcyjny, trwalszy i precyzyjniejszy. Z elektrycznego punktu widzenia prościej dołożyć oryginalny sterownik EDC, niż pierniczyć się z protezami. Odpada konieczność szukania punktu dawki rozruchowej, regulacji początku tłoczenia, kompensacji w funkcji temperatury itp.
  • Helpful post
    #24
    repcak11
    Level 12  
    Witam.
    Trafiłem na ten temat i widzę wypowiedzi które od razu autora tematu zniechęcają do odpuszczenia tematu.
    Kilka lat temu przyszedł do mnie sąsiad podczas żniw i zakomunikował, że padł silnik w jego kombajnie zabawce (class z lat 70 z benzynowym silnikiem vw) czy da się wstawić jakiegoś diesla.
    Podjąłem wyzwanie. Z tego co pamiętam ECU było od tego silnika 1,9 TDI AFN, wyciągnięty wsad z eepromu chyba 93c76 i za pomocą jakiegoś programu prawdopodobnie I.... K..... wyłączony immobilizer. Na podstawie schematu połączenie wszystkich czujników, wtryskiwacza (wtyczka ze szrotu z małą modyfikacją).
    Zamontowane było nawet gniazdo po lini K-line w celu komunikacji ze sterownikiem.
    Na początku silnik bez obciążenia pracował bez zarzutu, ale zaczęły się problemy jak został obciążony, nie szło utrzymać zadanych (ustawienie oryginalnego pedału gazu w jednej pozycji przy wibracjach kombajnu graniczyło z cudem), zastosowany był potencjometr nastawny i pomogło.
    Później wyszły problemy z małą mocą silnika, sterownik wywalał błąd komunikacji z czujnikiem prędkości pojazdu. Zamontowaliśmy więc impulsator na wale młocarni i wtedy silnik zaczał pracować bezproblemowo.
    Sąsiad żniwował nim kilka sezonów i jeszcze 2 lata temu sprzedał maszynę.
    Więc Panowie troszkę wiedzy, cierpliwości i chęci i wszystko się da.
  • #25
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    repcak11 wrote:
    Więc Panowie troszkę wiedzy, cierpliwości i chęci i wszystko się da.
    Mam poważne wątpliwości czy rzeczywiście szanowny kolega takąż przeróbkę robił. Pedał gazu w kombajnie? Żarty. Do tego wystarczyło tempomat aktywować, ze znacznikiem na kole zamachowym zamiast czujnika VSS i gotowe - silnik utrzymuje stałą prędkość obrotową, w granicach znamionowego obciążenia.
  • Helpful post
    #26
    piachu1994
    Level 38  
    Dość! Masz mieć ECU i wszystkie wymagane czujniki włącznie z MAF. I nie, nie da rady oszukać VP na bazie g*wno podejrzeń.

    Albo komplet że wszystkimi podzespołami, albo sprzedać to wszystko na złom.
  • #27
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    Witam.
    Otóż po wielu próbach skonstruowałem regulator PWM na ne555 i power mosfecie do regulacji prędkości obrotowej. Częstotliwość pracy generatora wynosiła około 500Hz a wypełnienie od 30 do 99%. W skutek czego silnik udało się uruchomić na biegu jałowym, trzymał stabilne obroty lecz rozwiązanie z potencjometrem to nie jest dobry pomysł ponieważ potencjometr jest strasznie czuły, za czuły. Trzeba było bardzo delikatnie nim pokręcać aby dało się regulować obroty, gwałtowniejsze ruchy powodowały nagły wzrost prędkości obrotowej.
    Przy okazji też sprawdziłem kompresję w silniku która wynosi odpowiednio około 28bar więc jak na silnik z złomu uważam, że to bardzo dobry wynik.
    Finalnie wymieniłem pompę wtryskową na taką z sterowaniem linkowym pochodzącą od jakiegoś seata cordoby z 94r. Pompa sama w sobie pasuje bez żadnych przeróbek, ma jedynie inne koło rozrządu a różnica jest tylko w wałku pompy i klinie który jest dużo mniejszy. Ilość ząbków oraz średnica ta sama. Z tyłu pompy nyple do których przykręcamy rurki wysoko ciśnieniowe są o około 1cm dłuższe a co za tym idzie trzeba odpowiednio "uformować" metalowe rurki idące do wtrysków. Po za tym żadnych przeszkód nie ma.
    Co do samej różnicy w pompach to podejrzewam, że można by było sam nastawnik przełożyć. powieważ wydaje się być taki sam rozstawem śrób lecz przełożyć nie próbowałem.
    Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc.
    Oczywiście stawiam wszystkim wirtualny soczek lub piwo.
    Pozdrawiam.

    Silnik 1.9TDI vw seat 90KM - Podlaczenie pompy wtryskowej wtyczka 8pin

    Dodano po 2 [minuty]:

    Temat zamknięty.