Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak połączyć silnik spalinowy z pompą hydrauliczną?

feelthedrill30 16 Feb 2020 12:17 4368 9
  • #1
    feelthedrill30
    Level 5  
    Cześć,
    do swojej konstrukcji potrzebuje zamontować silnik spalinowy, który będzie napędzać pompę hydrauliczną.

    Pompa: https://sklepdlarolnika.pl/pl/p/Pompa-hydraul...sc-26cm3obr-wydajnosc-1500obrmin-39Lmin/10915

    Silnik: https://modernsolution.pl/pl/p/Silnik-Loncin-764cc-27KM-Z-rozrusznikiem-Euro-5/620

    zarówno jedna jak i druga część posiada wał stożkowy, nie ma jakiejś uniwersalnej tulei do połączenia tych zestawów. Jak przenieść napęd z silnika na pompę?
  • #3
    anchilos
    Level 37  
    Masz już ten "motorek"?
    Czy nie przesadziłeś z mocą?
    Do połączenia najlepsze będzie sprzęgło "osiowe", nie dające obciążeń promieniowych na pompę i silnik.
  • #4
    feelthedrill30
    Level 5  
    Jeszcze nie mam, dopóki nie będę do końca pewny nie kupuje, dlatego dopytuje :).
    Zakładane parametry to 60l/min i 150 bar, czyli potrzebuje jakieś 15 KW, dodając lekki zapas silnik nie jest dużo przesadzony.

    Jeżeli jesteśmy przy pompie to jedną jeszcze mam wątpliwość: Jeżeli mamy pompę 26cm3 która uzyskuje 39 L/min (przy 1500 obr. KW min), ale zakres obrotów to : 500-3000, to oznacza, że przy 3000 obrotów uzyskamy ok. 78 l/min? Co wówczas z ciśnieniem? Spada, rośnie, zostaje takie same?

    A wracając do połączenia - ok. osiowe - dospawać jakiś adapter i wykorzystać dostępne sprzęgła do pomp hydraulicznych. Tylko tutaj pojawiają się dwa problemy:
    1. sprzęgła do pomp hydraulicznych dostępne na rynku są zazwyczaj dedykowane do silników elektrycznych - od strony pompy maja miejsce na stożkowy wał pompy, a od strony silnika mają miejsce na prosty kształt wałka. W zaprezentowanym silniku mamy wałek stożkowy, wiec potrzebne sprzęgło na dwa stożkowe wałki.
    2. sprzęgła elastyczne są wytwarzane do konkretnych grup pomp (gr1,gr2,gr3 itd.) w zależności od mocy. Za ta mocą pompy idzie moc silnika który je napędza i średnicy jego wałka. I np.

    https://sklepdlarolnika.pl/pl/p/Kompletne-sprzegło-klowe-G160-W42-lacznik-pompy-grupy-30-z-silnikiem-elektrycznym-11-15kW/11446
    jest do silnika o mocy 11-15 KW (ale elektrycznego) i jest przystosowana na wałek 42mm (!) gdzie silnik spalinowy generujący moc 19 KW posiada wałek 25 mm.

    Siedze na tym kilka miesiecy, przejrzałem pół internetu i nie znam odpowiedzi, licze na potege waszych umysłów :)
  • Helpful post
    #5
    ziemek56
    Level 22  
    O ile znasz sprzęgło kłowe 1
    zobacz też sprzęgło kłowe 2
    To drugie (starsza konstrukcja) jest o tyle lepsza, że po zużyciu tulejek wystarczy wąż gumowy w talarkach a nawet ciasni zwinięty pas gumy.
    Nie trzeba nabywać oryginalnej wkładki. Kiedyś zastosowałem do sprężarki wysokociśnieniowej. Te na pewno są w wesji wałka walcowego i stożkowego. A jakby co, można zawsze stożek rozwiercić z wejścia walcowego sprzęgła

    Jak połączyć silnik spalinowy z pompą hydrauliczną? .

    Nie przetaczaj stożka na silniku lub pompie!

    Jak połączyć silnik spalinowy z pompą hydrauliczną?
  • #6
    feelthedrill30
    Level 5  
    W końcu jakaś rzeczowa odpowiedź!

    Sprzęgło kołowe 1 znam, drugie nie znam , dzięki.

    Nigdy bym nie pomyślał żeby przetaczac wałek, ewentualnie myślałem nad tulejami redukcyjnymi żeby założyć na stożek i zrobić z niego walec np. 42mm, na to wtedy dobiore bez problemu sprzęgło, szczególnie że tak jak pisałem średnicę wałków w silnikach spalinowych są mniejsze, więc tuleja będzie w sam raz.
  • #7
    ziemek56
    Level 22  
    I tej koncepcji się trzymaj !!!
    Dobra stara szkoła - żadnych wynalazków. Pozdrawiam. Z.
  • #8
    feelthedrill30
    Level 5  
    Odgrzebuje temat. Łączenie jest jasne, sprzęgło kłowe i pod wymiar wyspawany adapter, to jest jasne.

    Jest drugi temat - zakres obrotów. Silniki kręcą się zazwyczaj do 3600 rpm, dla pomp gr2 powyżej 20cm3 3000 to górną granicą, czasami nawet 2500rpm.

    Pompy nie mogę zmienić na mniejszą, bo nie osiągnie wydajności, przekładnia na silnik też nie wchodzi w grę bo jak zastosuje przekladnie 1:2 To i tak nie osiągnie na pompie wymaganej wydajności. Czy da się jakoś ograniczyć obroty silnika do 3000 rpm (mechanicznie, elektronicznie)? Macie jakiś pomysł?
  • #9
    Przemek15
    Level 11  
    Najłatwiej jednak byłoby zastosować przekładnię wielopasową (co najmniej 2 paski), a przez zróznicowanie wielkości kół ograniczyć prędkość obrotową pompy.
  • #10
    sigwa18
    Level 40  
    Albo koła pasowe na paski klinowe (koszt produkcji w miarę tani - wystarczy ogarnięty tokarz, paski też nie są drogie) tam ładnie średnicami dobierzesz przekładnie np 3/4 i masz już pełną zgodność.