Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik

kozak13 17 Feb 2020 20:44 2475 25
  • #1
    kozak13
    Level 16  
    Witajcie
    Okazyjnie otrzymałem nową piłę Einhell z założeniem że nie działa.
    Próbowałem rozpoznać temat i po rozkręceniu obudowy nie wiem co dalej.
    Zasilanie dochodzi do kostki i dalej do włącznika, przez włącznik wraca do trzeciego rzędu kostki idąc dalej na silnik.
    Zastanawia mnie jedno. Mianowicie zasilanie za włącznikiem jest ciągle, kiedy wciskam przycisk zasilanie jest przerwane. Czy tak ma być.
    Mimo tego silnik nie startuje. Gdzie szukać przyczyny?
    Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik
    I tak patrzę i myślę czy czasem przewód pokazany na zdjęciu strzałką nie powinien być w tej kostce piętro niżej? Tzn łączyć się z fazą, dalej na włącznik i drugim przewodem już dalej na silnik?
    Może jakiś monter pomylił coś na montażu?
    Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik
  • Helpful post
    #2
    lord232!
    Level 27  
    A szczotki sprawdzałeś i nie są zawieszone?
  • #3
    kozak13
    Level 16  
    Wygląda na to że nie. Urządzenie jest teoretycznie nowe, nie nosi żadnych śladów użytku. Nawet akcesoria nadal w pudełku Ktoś wyjął zobaczył że nie odpala i oddał do sklepu.
    Zastanawiam się nad podłączeniem tych przewodów. Czy tam jest wszystko ok?
  • Helpful post
    #4
    lord232!
    Level 27  
    Mimo wszystko najpierw sprawdziłbym czy szczotki dobrze dolegają do wirnika.
  • Helpful post
    #5
    zybex
    Helpful for users
    Gdybyś miał miernik, to mógłbyś zmierzyć na samym silniku czy masz przejście (szczotki). Inna opcja, to próbne podłączenie silnika z pominięciem włącznika i całej reszty. Po prostu próba "na krótko".
    Jeżeli jest błąd w podłączeniu, to narysuj sobie schemat i wtedy wszystko ci się rozjaśni. Dodam, że przy tego typu narzędziach czasem są dwa włączniki (dla bezpieczeństwa).
  • #6
    kozak13
    Level 16  
    Miernik posiadam
    Co powinienem zmierzyć?
  • Helpful post
    #7
    zybex
    Helpful for users
    Bez podłączania napięcia sprawdź na samych zaciskach szczotek, czy masz jakieś przejście. Powinna to być wartość w omach. Wykluczy to winę samych szczotek i przy okazji sprawdzi uzwojenia silnika. Jak jest przerwa to silnik nie ruszy. Jak będzie przejście, to znaczy, że napięcie zmienne 230V nie dociera do silnika. Wtedy szybko będzie można określić gdzie jest przyczyna.
  • #8
    kozak13
    Level 16  
    Miernik nastawiony na 2000 ohm
    Przykładam końcówki na blaszki szczotek w gniazdach i pokazuje 004

    Czy mam wyjąć szczotki i wtedy zmierzyć na gnieździe?
  • Helpful post
    #9
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Szczotek nie wyjmuj jest ok.Prawdopodobna przyczyna to wyłączniki-sprawdź omomierzem czy sprawne.
  • #10
    kozak13
    Level 16  
    Końcówki miernika przyłożone na oba styki włącznika i po wciśnięciu przycisku pokazuje 000
    Natomiast kiedy mierzę napięcie na kostce tej białej po wyjściu z włącznika to po wciśnięciu pokazuje ~ 230 V (skrajne zaciski kostki)
    Kiedy puszczę przycisk powoli spada napięcie do 0

    Włącznik wpięty nadal w obwód. Czy odłączyć go i zmierzyć sam włącznik?
  • Helpful post
    #11
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    zybex wrote:
    Jeżeli jest błąd w podłączeniu, to narysuj sobie schemat i wtedy wszystko ci się rozjaśni. Dodam, że przy tego typu narzędziach czasem są dwa włączniki (dla bezpieczeństwa).

    Zrób tak jak podpowiedział kol.zybex, rozrysuj dokładnie schemat połączeń od przewodu zasilającego poprzez wyłączniki aż do silnika.
  • #12
    kozak13
    Level 16  
    Pytanie może z natury słabych ale wynika z mojej słabej wiedzy elektronicznej
    Schemat narysować w jakimś programie symulatorze czy po prostu rozrysować połączenia odręcznie w jakimś wordzie paincie?
  • Helpful post
    #13
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Po prostu narysuj odręcznie.
  • Helpful post
    #14
    zybex
    Helpful for users
    kozak13 wrote:

    Schemat narysować w jakimś programie symulatorze czy po prostu rozrysować połączenia odręcznie w jakimś wordzie paincie?

    Najprościej będzie gdy go narysujesz na kartce papieru i potem wstawisz tu fotkę tej kartki lub jej skan. Schemat oczywiście montażowy, bo tak będzie najprościej.
  • Helpful post
    #16
    wojtek 9007
    Level 39  
    Witam - proszę jeszcze raz sprawdzić czy z silnika wychodzą dwa przewody ( tak jak jest narysowane na schemacie )
    czy może trzy przewody? , ponieważ jest to silnik szczotkowy ale przeważnie hamowany uzwojeniem stojana .
    Przykładowo ;
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2062573.html
  • #17
    kozak13
    Level 16  
    Do silnika idą dwa szare przewody. Obudowy nie zdejmowałem sugeruję się tym co wdać po odkreceniu rączki. Widać jak na foto .
    Poniżej foto wirnika jaki jest dedykowany do tego silnika.

    Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik
  • Helpful post
    #18
    wojtek 9007
    Level 39  
    Witam - skoro z silnika wychodzą dwa szare przewody to proszę podłączyć pod te przewody omomierz sprawdzić
    przejście i napisać jaki wynik .
    Na fotce zaznaczyłem zasilanie Z ,dwa szare przewody M oraz co to za przewód X ?

    Dodano po 46 [sekundy]:

    Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik
  • #19
    kozak13
    Level 16  
    Tak więc pod odjęciu i pomiarze na szarych przewodach idących do silnika omomierz mnie reaguje tzn ciągle na wyświetlaczy 1
    Omomierz ustawiony na 2000 ohm
    Co teraz?


    Przewód x idzie od włącznika za trafem do lasera który świeci na deskę. Jest to niezależne zasilanie i uruchamiane osobno. Laser świeci
  • #20
    zybex
    Helpful for users
    Przewody idące do silnika trafiają na uzwojenia stojana i tam dalej szeregowo na szczotki. Obejrzyj dokładnie gdzie wchodzą szare przewody. Przerwa jest na którymś podłączeniu lub na podłączeniu uzwojeń stojana do zacisków szczotek. Między szczotkami jest wirnik a to już sprawdziłeś, że masz tam przejście.
  • #21
    kozak13
    Level 16  
    Dobrze
    Rozbieram obudowę silnika i zobaczę co tam się dzieje?
  • Helpful post
    #22
    wojtek 9007
    Level 39  
    Czyli miernik ( omomierz a raczej na zakresie dioda ) pokazuje brak przejścia ?
    Proszę wykręcić szczotki i sprawdzić przejście pomiędzy A-B oraz C-D .

    Dodano po 33 [sekundy]:

    Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik
  • #23
    kozak13
    Level 16  
    Einhell TC-SM 2131 dual - nie uruchamia się silnik. Brak reakcji na włącznik

    Bingo !!! :D
    Problem znaleziony
    Przerwany przewód od jednej szczotki do stojana
    Pozostaje polutować i powinno działać ok.
    Dam znać jak poskładam co się udało.

    Dodano po 2 [godziny] 25 [minuty]:

    Witam
    Temat możemy zakończyć. Tak jak pisałem urwany kabel przy stojanie spowodował problem.
    Polutowany, działa wszystko pięknie.
    Dzięki pomocy nauczyłem się trochę podstaw elektroniki :)
    Dziękuję z pomoc i pozdrawiam
  • #24
    kozak13
    Level 16  
    Rozwiązanie opisane w ostatnim poście.
  • #25
    rzabba
    Level 11  
    Mam taką ukośnicę z uszkodzonym uzwojeniem wirnika. Nie mogę sobie poradzić z wyjęciem uszkodzonego. Powinien wyjść bez rozbierania przekładni wzdłuż własnej osi, w stronę komutatora? Pod wentylatorem wirnika widać dwie śruby trzymające mocowanie lożyska ale nie ma do nich dostępu bez uszkodzenia wentylatora. Jest wciśnięty w to łożysko i powinien wyjść ściągaczem? Przekładnia główna i oś wygląda na blokowaną przez zębatkę wirnika. Ktoś to rozbierał i może podpowiedzieć?
  • #26
    kkarl
    Level 13  
    rzabba wrote:
    Mam taką ukośnicę z uszkodzonym uzwojeniem wirnika. Nie mogę sobie poradzić z wyjęciem uszkodzonego. Powinien wyjść bez rozbierania przekładni wzdłuż własnej osi, w stronę komutatora? Pod wentylatorem wirnika widać dwie śruby trzymające mocowanie lożyska ale nie ma do nich dostępu bez uszkodzenia wentylatora. Jest wciśnięty w to łożysko i powinien wyjść ściągaczem? Przekładnia główna i oś wygląda na blokowaną przez zębatkę wirnika. Ktoś to rozbierał i może podpowiedzieć?


    Tak, rozbierałem ten model. Trzeba rozebrać ukośnicę do stanu, gdzie mamy zespół przekładni z wirnikiem oddzielony od podstawy/suwu ukosnicy. Czyli mamy wirnik z zespołem przekładni. Ponieważ nie dysponowałem specjalistycznym sciagaczem (jeżeli takowy istnieje), wirnik zamocowałem w imadle(za część metalową, oczywiście dokręcając z wyczuciem :) ). Następnie, młotkiem opukuję korpus, delikatnie naokoło, czyli wybijam wirnik z łożyska. Na oś wirnika jest nasadzone łożysko, które widać pod plastikowym "wentylatorem". Co prawda widać przykręconą osłonę , ale łożysko jest pod spodem. Metoda karkołomna, ale skuteczna. Najpierw musi wyjść wirnik, potem dopiero można rozkręcać/rozbierać przekładnię. Odkręcenie śrub przy przekładni na nic się zda, jeżeli nie wyjmiemy najpierw wirnika. Powodzenia.