Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Częste zapowietrzanie się pieca vaillant ECOTEC Pro vc

chojinka 21 Feb 2020 08:11 3066 21
  • #1
    chojinka
    Level 29  
    Witam. Od paru dni codziennie rano piec nie pracuje, brakuje wody, wyskakuje błąd f22 albo po prostu się wyłącza. W ostatnim czasie też słychać stuki, pewnie jakiś zawór wysiada. Co może być przyczyną braku wody? Co tak może stukać podczas włączania się pieca? Można to samemu zakupić i wymienić?
    vaillant ECOTEC Pro vc dk 236/5-3 R4
    a do tego vaillant VIH CB 75
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #2
    VPS
    Level 21  
    Nie napisałeś ile lat ma kocioł. Przyczyn ubytku wody może być kilka - naczynie przeponowe niesprawne, wymiennik kotła uszkodzony, nieszczelna instalacja lub armatura.
    Stuki mogą być spowodowane zanieczyszczeniami w kotle. Czy masz zamontowany filtr przed kotłem na powrocie z instalacji grzewczej ?
  • #3
    chojinka
    Level 29  
    Piec ma 4 lata. Filtr zamontowany na głównej rurze za licznkkiem, filtr na śmieci, kamień itp, coś takiego. Jeśli ma być inny to proszę podać jaki. Innych filtrów nie ma.
    Po sprawdzeniu okazuje się że nie grzeje, temperatura wody 33 stopnie, wczoraj było to samo. Nie osiągał temperatury grzania. Rury dosłownie chłodne. W trybie kominiarza było maksymalnie 41 stopni. Płyta głowna do wymiany czy jakiś zawór albo filtr coś blokuję?
    W oraj zrobiłem reset funkcji ale nie wiem czy jakieś funkcje się nie przestawiły.

    Dodano po 7 [godziny] 53 [minuty]:

    No i znowu się zapowietrzył? Udało się go uruchomić gdzie o 12, zaczął nieco mocniej grzać, po wielu resetach i zmianach funkcji. Minęło 4 godziny i znowu zapowietrzony? Co się dzieje, dlaczego? Zawór przestał walić, jest cicho i ciepło ale co jest przyczyną że nagle zaciąga powietrze. Rury i armatura wszystko nowe.

    Dodano po 2 [minuty]:

    VPS wrote:
    naczynie przeponowe niesprawne, wymiennik kotła uszkodzony, nieszczelna instalacja lub armatura.
    czy istnieje możliwość ze piec odżyje jak któreś z tych usterek występują?
  • Helpful post
    #4
    ROWE
    Level 34  
    Może ktoś pobiera wodę z instalacji c.o.
    Albo występują przecieki na instalacji, np. w murze.
    Lub nagrzewnica główna ma przeciek wody do kondensatu.
  • #5
    chojinka
    Level 29  
    Wszystko jest w domku jednorodzinnym. Ściany suche, więc jedynie nagrzewnica mogła by mieć przeciek, trzeba ją sprawdzić

    Dodano po 1 [godziny] 1 [minuty]:

    Znowu zapowietrzony. Błąd f22.
  • #6
    BUCKS
    Level 39  
    chojinka wrote:
    Ściany suche, więc jedynie nagrzewnica mogła by mieć przeciek, trzeba ją sprawdzić

    sam pisałeś, że problem masz od paru dni, więc jeszcze możesz nie widzieć zmian na ścianie.
    Poza tym kolega ROWE napisał:
    ROWE wrote:
    Lub nagrzewnica główna ma przeciek wody do kondensatu.

    w takim przypadku to nie będziesz nic widział, bo woda rurą od kondensatu będzie płynęła do kanalizy.

    Najważniejsze to musisz ustalić źródło wycieku wody i je usunąć, a nie tylko codziennie dolewać wody.
    Wezwij lepiej speca, bo skoro w ciągu ostatnich paru dni Twoje działania ograniczały się tylko do dolewania wody to widać, że sam nie wiesz co masz zrobić, choć już padły jakieś sugestie gdzie może być problem.

    Skoro kocioł ma 4 lata i teraz masz taki problem to podejrzewam, że ostatnio serwisant widział Twój kocioł w chwili pierwszego uruchomienia lub po 1 roku eksploatacji. Przy prawidłowej eksploatacji i dbaniu o kocioł to raczej są małe szanse na takie niespodzianki. Jeśli wina jest po stronie wymiennika to teraz koszty naprawy mogą być znaczne i sam tego nie ogarniesz.
  • Helpful post
    #7
    ROWE
    Level 34  
    Ściany suche, więc jedynie nagrzewnica mogła by mieć przeciek, trzeba ją sprawdzić.
    Sprawdzisz to po:
    - po zwiększonym wypływie tgz. kondensatu, mierząc zwiększony wypływ cieczy np, dużym wiadrem,
    - odkręceniu 4 śrub dekla nagrzewnicy, gdy się poci (nowa nagrzewnica ok. 1500 zł).
  • #8
    chojinka
    Level 29  
    BUCKS wrote:
    chojinka wrote:
    Ściany suche, więc jedynie nagrzewnica mogła by mieć przeciek, trzeba ją sprawdzić

    sam pisałeś, że problem masz od paru dni, więc jeszcze możesz nie widzieć zmian na ścianie.
    Poza tym kolega ROWE napisał:
    ROWE wrote:
    Lub nagrzewnica główna ma przeciek wody do kondensatu.


    Skoro kocioł ma 4 lata i teraz masz taki problem to podejrzewam, że ostatnio serwisant widział Twój kocioł w chwili pierwszego uruchomienia lub po 1 roku eksploatacji. Przy prawidłowej eksploatacji i dbaniu o kocioł to raczej są małe szanse na takie niespodzianki. Jeśli wina jest po stronie wymiennika to teraz koszty naprawy mogą być znaczne i sam tego nie ogarniesz.
    serwisant bym na początku stycznia, nic nie mówi że coś nie tak, piec działał wtedy bez problemu

    Dodano po 3 [minuty]:

    ROWE wrote:
    Ściany suche, więc jedynie nagrzewnica mogła by mieć przeciek, trzeba ją sprawdzić.
    Sprawdzisz to po:
    - po zwiększonym wypływie tgz. kondensatu, mierząc zwiększony wypływ cieczy np, dużym wiadrem,
    - odkręceniu 4 śrub dekla nagrzewnicy, gdy się poci (nowa nagrzewnica ok. 1500 zł).
    tak zrobię jutro bo dziś dopiero skończyłem swoją pracę.
    Zauważyłem że poziom wody się zwiększa i wychodzi ponad normę ciśnienie, nawet 3.6 bara, po czym prawdopodobnie zawór upuszcza wodę i się nie zamyka, rano było 0.0 bara. Nigdy wcześniej tego nie było, zawsze było coś ale nie całkowicie do zera. Czy to możliwe że zawór ciśnienia jest uszkodzony lub zakamieniony itp
  • #9
    VPS
    Level 21  
    Quote:

    Zauważyłem że poziom wody się zwiększa i wychodzi ponad normę ciśnienie, nawet 3.6 bara, po czym prawdopodobnie zawór upuszcza wodę i się nie zamyka, rano było 0.0 bara. Nigdy wcześniej tego nie było, zawsze było coś ale nie całkowicie do zera. Czy to możliwe że zawór ciśnienia jest uszkodzony lub zakamieniony itp


    Są dwa - trzy miejsca gdzie może dochodzić do wzrostu ciśnienia 3.6 bara.
    1. Zawór napełniający całość układu grzewczego być może pomimo zamknięcia coś tam przepuszcza. Powinny być to dwa zawory połączone np. wężykiem.
    2. Uszkodzona wężownica w zasobniku ciepłej wody.
    Dwa powyższe łatwo sprawdzić. Zamknij główny zawór zimnej wody. Ustabilizuj ciśnienie w instalacji grzewczej na 1,5 bara i obserwuj czy ciśnienie rośnie.
    3. Niesprawne naczynie przeponowe układu grzewczego.
  • Helpful post
    #10
    wnojtek
    Level 15  
    Twój opis ewidentnie wskazuje na brak powietrza w naczyniu przeponowym. Naczynie może mieć pękniętą membranę, nieszczelny wentyl lub najprawdopodobniej po prostu po 4 latach uszło z niego powietrze. Pewnie wystarczy wziąć pompkę i uzupełnić ciśnienie. Temat ciągle wałkowany na forum więc szczegółowa instrukcję jak to zrobić powinieneś znaleźć bez problemu.
  • Helpful post
    #11
    BUCKS
    Level 39  
    chojinka wrote:
    Zauważyłem że poziom wody się zwiększa i wychodzi ponad normę ciśnienie, nawet 3.6 bara, po czym prawdopodobnie zawór upuszcza wodę i się nie zamyka, rano było 0.0 bara.

    no to już podałeś jakiś konkret i zacząłeś coś robić w temacie, bo tego mi brakowało.
    Czyli wszystko wskazuje, że nie masz problemu z wyciekiem z instalacji c.o. ale problem z rosnącym ciśnieniem, w efekcie zawór bezpieczeństwa popuszcza i woda leci wężem do kanalizy.
    Najczęściej jest to problem braku odpowiedniego ciśnienia powietrza w naczyniu przeponowym.
    Brak ciśnienia może być efektem kilku rzeczy:
    - upływającego czasu i samoczynnym ubytkiem powietrza, analogicznie jak dętka w rowerze też z czasem spada ciśnienie powietrza.
    Rozwiązanie to napompowanie naczynia pompką samochodową.
    - uszkodzonego zaworka, który przepuszcza powietrze szybciej niż to normalnie powinno mieć miejsce.
    Rozwiązanie to wymiana zaworka na nowy, taki sam jak w kole samochodowym
    - uszkodzonej przepony co kwalifikuje całe naczynie do wymiany na nowe.

    Resztę przypadków dot. wzrostu ciśnienia opisał VPS.
    W każdym bądź razie masz spore szanse, że winne jest naczynie przeponowe i brak powietrza z powodu upływającego czasu co jest najprostszym problemem do rozwiązania. Naczynie powinno być cyklicznie sprawdzane i ewentualnie ciśnienie powietrza powinno być uzupełnianie.
    Sprawdzenie naczynia powinien zrobić serwisant przy przeglądzie rocznym ale to w teorii, bo w praktyce bywa różnie.
  • #12
    chojinka
    Level 29  
    Naczynie napompowałem do niecałych 2 bar. Było całkowicie puste, zaworka nie wymieniałem bo rower używam codziennie więc może jutro kupię nowy. Temperatura w trybie kominiarza podskoczyła do 69 stopni ale dalej nie idzie. Podczas normalnego grzania zrosła do 40 stopni i spadła do 30 po chwili. Woda kapie cały czas z rurki idącej do kanalizacji. Ciśnieniee skoczyło z 1.2 na 2.7. Trzeba bardziej napompować?
  • Helpful post
    #13
    BUCKS
    Level 39  
    chojinka wrote:
    Naczynie napompowałem do niecałych 2 bar.

    Naczynie fabrycznie ma 0,75 bar.
    Ja akurat w swoim kotle pompuję do 1,0 bar i to traktuję jako maksymalną wartość.
    Nie kombinuj i daj u siebie np. 0,8 bar jeśli masz dobry, sprawdzony manometr.
    Tylko naczynie pompujesz przy spuszczonej wodzie w kotle i koniecznie na otwartym zaworze spustowym, aby powietrze mogło swobodnie wypływać wraz z pompowaniem naczynia i nie zniekształcało pomiaru ciśnienia.
    Aby nie spuszczać wody z instalacji c.o. to odetnij zaworami kocioł od instalacji, wtedy będziesz spuszczał wodę tylko z kotła, więc tylko te parę litrów.

    Jak napompujesz naczynie do 0,8 to na kotle zimną wodę trzymaj na poziomie co najmniej 1,0 bar. Ja bym nalał do 1,2 bar. Po podgrzaniu ciśnienie może podnieść się o 0,2/0,3 bar, więc nie powinno przekraczać 1,5 bar na kotle. W takich warunkach nie ma opcji, aby zawór bezpieczeństwa popuszczał.
    Nie zapomnij o odpowietrzeniu instalacji i kotła po napełnieniu wodą.
  • #14
    chojinka
    Level 29  
    1. zakręcam gł zawór wody
    2. Odkręcam kran z gorąca wodą czy pominąć ten krok?
    3. Zakręcam pod piecem zaworki
    4. Spuszczam wodę i zostawiam zaworek odwarty
    5. Pompuję
    Czy coś jeszcze ma być?

    Odpowietrzanie - posiadam odpowietrznik w piecu za wyswietlaczem i jeden z boku na instalacji ogrzewania podlogowego. Powinno być ich więcej?
  • Helpful post
    #15
    BUCKS
    Level 39  
    Ja piszę o naczyniu przeponowym od obiegu c.o. to co ma z tym wspólnego zawór główny wody i kran z gorącą wodą?
    Ogólny opis postępowania z naczyniem przeponowym od obiegu c.o. masz w wątku przyklejonym na głównej:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic938268.html
    Jak masz zasobnik to trzeba wziąć pod uwagę, że obieg c.o. to jest jeszcze wężownica, więc jeśli nie masz zaworu odcinającego kocioł od zasobnika t oprócz wody z kotła spłynie jeszcze woda z wężownicy z zasobnika. Mówimy o wodzie kotłowej, która uważana jest za skażoną, więc woda c.w.u. nie będzie w ogóle ruszana.
    Chyba, że masz jakąś dziurę w wężownicy i woda c.w.u. będzie wlewała się do obiegu c.o. ale o tym teraz nie było słowa.

    Obieg c.w.u. może mieć swoje osobne naczynie przeponowe, więc nie pomyl naczynia w.u. od naczynia c.o.
    Naczynie c.o. zwykle jest wbudowane w kocioł. Z kolei naczynie w.u. zwykle jest dodatkowym elementem montowanym w pobliżu zasobnika.
  • Helpful post
    #16
    VPS
    Level 21  
    Częste zapowietrzanie się pieca vaillant ECOTEC Pro vc
    Z prawej strony masz naczynie przeponowe na C.O.
  • #17
    chojinka
    Level 29  
    Tak. Tam podniosłem ciśnienie do 0.8. Teraz pytanie jak sprawnie odpowietrzyć ten układ? Mam jeden odpowietrznik wewnątrz pieca.
    P. S. Wszystko zrobiłem według opisu że strony elektrody, nie mojego
  • Helpful post
    #18
    VPS
    Level 21  
    Jak już napompowałeś naczynie przeponowe do 0,8 bara następnie włączasz program P.06 i napełniasz układ grzewczy wodą do wartości 1,2 bara. Po napełnieniu uruchamiasz program P.00 do odpowietrzania.
    Ściągnij sobie instrukcję do swojego kotła i przeczytaj jak włączyć programy kontrolne.
    Link
  • #19
    chojinka
    Level 29  
    Udało się. Na początku piec tracił temperaturę i spadała do 40 stopni. Odpowieyrzylem go dwa razy i jest wszystko prawidłowo. Mam nadzieję że tak zostanie na długo.
    Dziękuję bardzo za pomoc.
    P. S. Jak powinien wyglądać prawidłowy serwis pieca? W styczniu zapłaciłem 450 zł. Podobno serwisant szybko się zawinął. Ile czasu trwa prawidłowy serwis? Pozdrawiam
  • #20
    VPS
    Level 21  
    W zależności od zabrudzeń w wymienniku kotła od 1-2 godz. Chociaż dość często bywa dłużej jak trzeba zdiagnozować problem i go usunąć.
  • #21
    chojinka
    Level 29  
    VPS wrote:
    W zależności od zabrudzeń w wymienniku kotła od 1-2 godz. Chociaż dość często bywa dłużej jak trzeba zdiagnozować problem i go usunąć.
    ok. Instrukcja obsługi otworzyła oczy i mam nadzieję że sobie poradzę. Narazie piec grzeje, ciśnienie nie wzrasta ale spada więc może jeszcze powietrze jest w obiegu.
  • #22
    chojinka
    Level 29  
    Zawór spustowy przepuszczał, został wymieniony. Ciśnienie zostało prawidłowo wyregulowane, bebechy zostały wyczyszczone, okazało się że zaciągane powietrze zasysalo też kurz, którego było pełno podczas remontu. Piec odżył. Zastanawia mnie tylko, dlaczego powoli się nagrzewa. Wcześniej łapał szybko temperaturę i podłogi szybko się nagrzewały. Piec chodzi w trybie EKO może ta funkcja ma swoje hamulce?