Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY

Trucker Daf 21 Feb 2020 15:06 6330 7
  • #1
    Trucker Daf
    Level 11  
    Daf 105 i wczesny 106 DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY ma problem z blokiem silnika a konkretnie z gniazdami cylindrów. Wskutek tego opadają tuleje lub pękają. Jedna głowica w tych silnikach, stawia wymóg odpowiedniego i jednakowego wystawania tulei ponad blok ( tolerancja pomiędzy to tylko 0,03mm).
    Jeśli te wartości nie są zachowane, to uszczelka głowicy nie jest w stanie powstrzymać kompresji cylindra, która następnie przez złe gniazdo wchodzi do płaszcza wodnego i dalej, powodując wyrzucanie płynu oraz ubytki.
    Jak temu zaradzić ? Proces jest opisany w biuletynach serwisowych Dafa a krótko, trzeba przefrezować gniazdo cylindra pod tuleję z nadwymiarowym kołnierzem odpowiednim narzędziem dedykowanym przez DAF. Podobne procesy naprawcze dotyczą też innych producentów, borykających się z tą przypadłością żeliwnych bloków. temat można też znaleźć pod hasłem w sieci "frezowanie pod tuleje nadwymiarowe"
    Zachęcam do dyskusji zainteresowanych tematem. DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY
  • #2
    skorp
    IVECO Trucks specialist
    Nie wiem jak w Dafie, ale w cursorach (iveco) są odpowiednie podkładki regulacyjne od 0,08 do 0,12 mm pod kołnierz tulei.Tylko z tego co piszesz u Ciebie za bardzo wystają.Tak więc jeżeli tu też są przewidziane podkładki to są dwa wyjścia ,albo tuleje do dupy,albo stare podkładki wciąż są w gniazdach tulei w bloku.Ale to tylko moja taka teoria, gdyż głupotą producenta było by frezowanie gniazd przy wymianie tulei.
  • #3
    Trucker Daf
    Level 11  
    Daf nie ma podkładek tylko tuleje w nadwymiarze kolnierza +0.04 +0.25 +050. Jeżeli tuleja wystaje prawidłowo ( 0,12-0,18) a pod kołnierzem nie ma dziur i wżerów, to nic nie robisz. Natomiast jak wali kompresja i jest CO2 w zbiorniczku to na 100% tuleja pęknięta lub za nisko.
    Dzieje się to tak, jak widać na zdjęciu (2) i trzeba to gniazdo przefrezować na taką głębokość, aby było idealnie równe i na właściwą głębokość, żeby wyższa tuleja wystawała jak w nowym silniku. Nadmienię, że góra tulei nie ma gumowych oringów uszczelniających jak np. Man, MB i inne. Tu metal na metal uszczelnia, więc cokolwiek się z tą powierzchnią dzieje - to jest awaria. DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY
  • #4
    skorp
    IVECO Trucks specialist
    Choć mówi się że" od Iveca to z daleka" w tym wypadku muszę cursorowi wystawić wyższą ocenę.Fakt jest tam jedna głowica na wszystkie cylindry (ponad 200kg)jednak tuleje zawsze nominalne w granicach tolerancji, mikrometrowe mosiężne podkładki regulacyjne,które jednocześnie uszczelniają.Nadmienie że jeszcze się nie spotkałem z wżerami w miejscach pod kołnierzami tulei.Na tulejach trzy oringi w dolnej części, no i prosta wymiana samych tulei.
  • #5
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    skorp wrote:
    mikrometrowe mosiężne podkładki regulacyjne,które jednocześnie uszczelniają.
    One nie są mosiężne tylko miedziane, jak mi się zdaje
    skorp wrote:
    Nadmienie że jeszcze się nie spotkałem z wżerami w miejscach pod kołnierzami tulei
    Bo ich tam być nie powinno, przy prawidłowym złożeniu i eksploatacji silnika. Taki sposób złożenia ma bardzo wiele silników z wymiennymi tulejami mokrymi - a też chyba wszystkie stare ciągniki rolnicze. Jak tuleja siedzi zbyt nisko w stosunku do płaszczyzny bloku, to podnosi się ja właśnie tymi okrągłymi podkładkami pod kołnierz.
    DAF XF 105 - OBNIŻONE TULEJE, WYRZUCA PŁYN CHŁODNICZY
    Klasyczny objaw obniżonej tulei - tłukła się już w kadłubie w górę i w dół, przepuszczając dodatkowo górą kompresję.
    Ogólnie nic nowego, chyba od czasów starożytnych.....
  • #6
    Trucker Daf
    Level 11  
    Podkładki pod kołnierz tulei stosują niektórzy producenci (Volvo, MB, Man Iveco- konkretnych typach) jako standard. I nie są ani z mosiądzu, ani miedzi tylko " tombak"-stop miedzi i cynki w odp. prop. +10-15 % innych domieszek. Ponadto, jak już wspomniał "skrop" czasami w różnych grubościach. Ze wzgl. na problemy z gniazdami, producenci robią tuleje nadwymiatowe w zakresie kołnierza. Ta tuleja zacytowana przez "robokop" to akurat zastosowana w nadwymiarze do niefrezowanego gniazda i z racji tego, że wystawała zbyt wysoko, oberwał się kołnierz. Nic nowego, od czasów średniowiecznych.
  • Helpful post
    #7
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Trucker Daf wrote:
    Ta tuleja zacytowana przez "robokop" to akurat zastosowana w nadwymiarze do niefrezowanego gniazda i z racji tego, że wystawała zbyt wysoko, oberwał się kołnierz.
    Mam poważne wątpliwości czy to akurat tak było, jak tak patrzę na ten destrukt. Głowica powinna być zdrowo zgięta po takim zdarzeniu.
    Trucker Daf wrote:
    I nie są ani z mosiądzu, ani miedzi tylko " tombak"-stop miedzi i cynki

    Tombak jest akurat rodzajem mosiądzu. Tyle że sam jest mniej plastyczny i bardziej kruchy niż czysta miedź - stąd w sam. osobowych, czy traktorach te podkładki są miedziane - czerwone, identycznie jak te do uszczelniania śrub układów paliwowych. Spotyka się też aluminiowe - białe.
  • #8
    Trucker Daf
    Level 11  
    Frezowanie gniazd pod tuleje nadwymiarowe bez wyciągania silnika.