Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona

cobi_69 27 Feb 2020 21:50 1257 14
Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #1
    cobi_69
    Level 21  
    Witam wszystkich.
    Mam pewien problem z instalacją elektryczną w silniku motocykla.
    Jest to czterocylindrowy silnik Honda, tyle wiem.
    Aktualnie sytuacja wygląda tak że występuje standardowa usterka - brak iskry.
    Instalacja sprawdzona, aktualnie pozostała tylko część zapłonowa, reszta odłączona.
    Moduł zapłonowy po naprawie: wymiana tranzystorów (zamienniki) oraz kondensatorów.
    Dwa obwody zabezpieczeń (stopka, wolny bieg, sprzęgło) połączone na krótko (pominięte).
    Ponieważ nie posiadam oscyloskopu, stworzyłem sobie z białej diody LED i opornika (550 Ohm) prosty "tester poprawności działania modułu".
    Kręcąc rozrusznikiem na przewodach obydwu cewek (od strony pierwotnej) widoczne miganie diody. Nie jest mocne, ale widać że miga.
    Co do cewek, to tak jak napisałem wyżej, jest to silnik czterocylindrowy z dwoma podwójnymi cewkami zapłonowymi TEC(K) MP10.
    - oporność, strona pierwotna: 2,6 / 2,7 Ohm,
    - oporność, strona wtórna: 23,2 / 23,3 kOhm,
    - fajki NGK SB05F 5kOhm, oporność: 4,6 / 4,6 kOhm,
    - po poskładaniu wszystkiego (cewek, przewodów i fajek), oporność od strony wtórnej około 31 kOhm.
    Dokonywałem prób w standardowy sposób, a więc przykładając jedną wykręconą świecę do obudowy silnika.
    Próby były dokonywane na czterech cewkach (dwa różne komplety, parametry podobne) na czterech różnych świecach (świece nie są nowe, ale w dobrym stanie wizualnym). Zmieniałem również biegunowość przewodów na stronie pierwotnej cewek. Cały czas dioda migała, lecz po stronie wtórnej nie było iskry.
    Cewki oczywiście przykręcone do obudowy, choć to służy chyba tylko zabezpieczeniu w przypadku przeskoku iskry.

    Wiem że pierwsza rzecz to świece, mało prawdopodobne, ale zakupię jedną nową do testów.
    Cewki, pomimo tego że ich rezystancja jest w normie, również mogą być uszkodzone, ale znów mało prawdopodobne że wszystkie cztery naraz.
    Kable i fajki zmierzone omomierzem, więc chyba można je również uznać za sprawne.
    No i spotkałem się ze ścianą.
    Czy w moim powyższym rozumowaniu jest jakiś błąd i powinienem się przyjrzeć czemuś jeszcze raz?
    Czy to że dioda podłączona do strony pierwotnej cewki zapłonowej mruga potwierdza poprawne działanie modułu zapłonowego i mogę być pewny że do tego momentu wszystko jest w porządku?
    Jakie jeszcze testy mogę wykonać?
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #3
    cobi_69
    Level 21  
    DriverMSG wrote:
    cobi_69 wrote:
    Jest to czterocylindrowy silnik Honda, tyle wiem.
    Honda ma więcej niż jeden model silnika.


    Niestety ale jest to sam silnik, nie mam informacji z jakiego motocykla.
    Oglądałem pobieżnie i nie znalazłem żadnych oznaczeń na silniku - jeżeli wiadomo w którym miejscu Honda miała naniesione oznaczenia silnika to proszę o informacje, chętnie to sprawdzę.

    Jest to silnik starszy, lata 80' / 90' poprzedniego wieku.
    Wydaje mi się że będzie to VT600 lub coś obok tego.
    Bazowałem dokumentacjach elektrycznych z tych modeli - żadna nie była idealnie dopasowana, ale mniej więcej się zgadzały.
    Specjalnie nie podawałem tej informacji bo nie jestem pewien czy to ten model, a nie chciałem wprowadzać w błąd. Główne obwody elektryczne są prawie że identyczne, ale przy oświetleniu i innych pomocniczych wszystko się "rozjeżdża". Jest to być może również kwestia wersji, gdyż widziałem sporo różnych rodzajów schematów.



    DriverMSG wrote:
    cobi_69 wrote:
    Moduł zapłonowy po naprawie
    Jaki moduł, model?
    Jak mamy Ci pomóc na podstawie tak skromnych informacji?


    Moduł nie ma żadnych oznaczeń na obudowie, jest po prostu cały czarny. Być może były na nim jakieś oznaczania, ale się starły (są pozostałości po białej farbie).
    Jeżeli chodzi o PCB to są na nim następujące oznaczenia:
    OKI 2PU6098 418/P11
    Tu akurat podłączenie jest właśnie takie jak w 600-ce.
  • #5
    cobi_69
    Level 21  
    Mam komplet, czyli wszystko.
    Aktualnie tak jak wspominałem, odłączyłem większość instalacji, żeby ułatwić sobie pracę.

    Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzonaschema..png Download (521.35 kB)
    Schemat stworzony na podstawie faktycznego stanu.
    W lewym dolnym rogu aktualne podłączenie modułu zapłonowego (mostki)

    Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona1.jpg Download (452.24 kB) Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona2.jpg Download (528.62 kB)
    Silnik

    Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona3.jpg Download (369.73 kB) Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona4.jpg Download (453.92 kB)
    Moduł zapłonowy
    Niestety obudowa jest czarna, brak oznaczeń (starte)
  • #7
    zadam64
    Level 38  
    cobi_69 wrote:
    Mam komplet, czyli wszystko.
    Aktualnie tak jak wspominałem, odłączyłem większość instalacji, żeby ułatwić sobie pracę.


    Schemat stworzony na podstawie faktycznego stanu.
    W lewym dolnym rogu aktualne podłączenie modułu zapłonowego (mostki)


    Silnik


    Moduł zapłonowy
    Niestety obudowa jest czarna, brak oznaczeń (starte)

    Nie wiem dlaczego zaczac od tego by dowiedziec co to jest i jak sie nazywa i wiek dowiedziec (oprocz kobiety)
    http://www.vt600vlx.com/maintenance/service-manuals
    Najpierw rozgrzebac poskracac "by ulatwic sobie prace"a nawet nie wie w czym oprocz HONDA V600 ??????
    "modul zaplonowy ,niestety obudowa jest czarna,brak oznaczen (starte) -a moze to czarna skrzynka ?
    Na wale sa dwa czujniki obrotow przesuniete wzgledem siebie do dwoch cewek zaplonowych i one sa sterowane z tej czarnej skrzynki, bo w niej znajduje sie podwojny dreiver zaplonu dla kazdej cewki sprzegniete ze soba poprzez procesor. Podejrzewam ze z elektronicznym wyprzedzeniem zaplonu jak to w Hondzie bywa typu VVTi.
    Mysle ze probowales cos uruchamiac przy zdjetej obudowie bo tam jest element chlodzenia dla Mosfetow!(dreiver cewek zaplonowych. Po prostu mogles je zniszczyc tak samo jak te dwa procesory (czarne kostki z napisem HONDA)
    Kazdy pojazd ma swoja historie i swoj rodowod .
  • #8
    kortyleski
    Level 42  
    cobi_69 wrote:
    jest to silnik czterocylindrowy


    Na pewno? W takim układzie nie był by to VT ( twin) a VF ( four).
    Ale nie daj się złapać bo Honda miała konstrukcje z dwoma świecami na gar. Niemniej najpierw ustal co to za silnik. I nie mów że się nie da bo spokojnie się da
  • #9
    cobi_69
    Level 21  
    zadam64 wrote:
    cobi_69 wrote:
    Mam komplet, czyli wszystko.
    Aktualnie tak jak wspominałem, odłączyłem większość instalacji, żeby ułatwić sobie pracę.


    Schemat stworzony na podstawie faktycznego stanu.
    W lewym dolnym rogu aktualne podłączenie modułu zapłonowego (mostki)


    Silnik


    Moduł zapłonowy
    Niestety obudowa jest czarna, brak oznaczeń (starte)

    Nie wiem dlaczego zaczac od tego by dowiedziec co to jest i jak sie nazywa i wiek dowiedziec (oprocz kobiety)
    http://www.vt600vlx.com/maintenance/service-manuals
    Najpierw rozgrzebac poskracac "by ulatwic sobie prace"a nawet nie wie w czym oprocz HONDA V600 ??????
    "modul zaplonowy ,niestety obudowa jest czarna,brak oznaczen (starte) -a moze to czarna skrzynka ?
    Na wale sa dwa czujniki obrotow przesuniete wzgledem siebie do dwoch cewek zaplonowych i one sa sterowane z tej czarnej skrzynki, bo w niej znajduje sie podwojny dreiver zaplonu dla kazdej cewki sprzegniete ze soba poprzez procesor. Podejrzewam ze z elektronicznym wyprzedzeniem zaplonu jak to w Hondzie bywa typu VVTi.
    Mysle ze probowales cos uruchamiac przy zdjetej obudowie bo tam jest element chlodzenia dla Mosfetow!(dreiver cewek zaplonowych. Po prostu mogles je zniszczyc tak samo jak te dwa procesory (czarne kostki z napisem HONDA)
    Kazdy pojazd ma swoja historie i swoj rodowod .


    Dziwne że ktoś, kto jest na Elektrodzie od tak dawna, pisze takie posty.
    Kiedyś to zwykle w takich sytuacjach Administrator kwitował sprawę: "PISOWNIA!" a potem dodawał "post nie wnosi nic do dyskusji, ostrzeżenie".

    Już odpowiadam na Twoje ataki:

    Tak, właśnie dla ułatwienia "rozgrzebałem" wszystko. Odpiąłem obwody oświetlenia, sygnalizacji i wszystkie inne które nie są potrzebne uruchomienia silnika, a jednocześnie mogą powodować usterkę o której piszę (np. zwarcie w którymś z ww obwodów).

    Tak, właśnie jest to czarna skrzynka. A co miałem napisać skoro na obudowie nie ma żadnych oznaczeń bo zostały one starte w trakcie użytkowania przez prawdopodobnie 30 lat (dziwne?). Jedyne co miało sens to zdjęcia płytki PCB, które notabene zamieściłem.

    Zdanie z odpalaniem układu bez obudowy, a co gorsza (o zgrozo!) ze zdjętym radiatorem mnie pokonało. Przeczytałeś uważnie wszystkie moje posty? Raczej nie, bo nie wyciągnąłbyś takich wniosków. Obudowa została zdjęta bo konieczna była wymiana uszkodzonych tranzystorów (były uszkodzone przed jakimikolwiek moimi testami). Radiator został z kolei zdjęty w celu wykonania zdjęć - jest duży i zasłania oznaczenia i dużą część płytki.
    Także następnym razem proponuję zapytać - chętnie odpowiem na wszystkie pytania na które znam odpowiedzi. A jeżeli faktycznie uszkodziłbym moduł osobiście, albo odpalałbym go w takim stanie, to bym się po prostu przyznał, bo po co mam kłamać?

    A teraz wracając - mam pojęcie o elektronice ale nie jestem alfą i omegą i przyznaję że nie mam zbyt dużego doświadczenia w instalacjach motocyklowych. Jednak jak pewnie zauważyłeś, nie proszę o pomoc na zasadzie: "mam motor, nie pali, co jest nie tak?". Sam we własnym zakresie wykonałem wszystkie podstawowe testy, pomierzyłem elementy, przeszukiwałem fora, czytałem, analizowałem. Dopiero jak "stanąłem pod ścianą" poprosiłem o pomoc, więc nie traktuj mnie jak jakiegoś smarkacza który nie ma kompletnie wiedzy z zakresu elektrotechniki, bo tak nie jest.





    kortyleski wrote:
    cobi_69 wrote:
    jest to silnik czterocylindrowy


    Na pewno? W takim układzie nie był by to VT ( twin) a VF ( four).
    Ale nie daj się złapać bo Honda miała konstrukcje z dwoma świecami na gar. Niemniej najpierw ustal co to za silnik. I nie mów że się nie da bo spokojnie się da


    No tutaj przyznaję że mogłem dać się zmylić :)
    Ale biorąc pod uwagę wcześniejszy fakt że instalacja elektryczna jest zbliżona do VT600, oczywiście możesz mieć rację i jest to Twin.
    A możesz podpowiedzieć w jaki sposób rozpoznać silnik? Porównując zdjęcia motocykli? Czy gdzieś znajdują się numery po których można stwierdzić co to za silnik? Czy jest jeszcze jakiś sposób na który nie wpadłem?





    DriverMSG wrote:
    Wszytko wskazuje na to, że to Honda VT600 Shadow.
    Tu masz temat o sprawdzaniu cewek:
    https://www.hondashadow.net/threads/coil-test-weak-spark.515234/

    Moduł zapłonowy możliwe, że to 30410-MR1-611.


    Dzięki za pomoc.
    Zgodnie z artykułem rezystancje cewek się pokrywają, napięcie zasilania na cewkach ponad 12v, akumulator naładowany.
    Już wcześniej rozeznałem temat cewek i wiedziałem że mają takie połączenie. Test wykonywałem w następujacy sposób: jedna świeca znajduje się w cylindrze z założoną fajką, druga wykręcona przyłożona do ramy. Testy wykonywane w taki sam sposób w różnych kombinacjach - różne cewki, różne świece.





    Wracając do tematu mojej "miernej" wiedzy z zakresu działania instalacji elektrycznej w motocyklach: czy jeżeli problem byłbym związany z impulsatorem lub regulatorem napięcia to możliwe byłoby występowanie takich objawów? Czy jednak migranie diody powinno sugerować że warunki wygerenerowania iskry są poprawne, a problem jest związany z modułem zapłonowym (zbyt słaby/którki impuls) bądź cewkami zapłonowymi.
    Świece już odrzuciłem gdyż zakupiłem komplet nowych żeby mieć pewność że to nie one są powodem takiego zachowania.
  • #10
    zadam64
    Level 38  
    Powiem tak dlaczego tak skierowalem opis jako odpowiedz ze duzo postow jest /zdjecie i powiedz diagnoze .
    Sprawdz te dwa mosfety czyli te elementy metalowe z dziurami .Ich sprawnosc w duzej mierze zalezy jakosc iskry.Obok ten mniejszy tranzystor.Oznaczenie tego dlugiego czarnego plaskiego elementu oczywiscie jesli czytelny napis i oznaczenia tych elementow o ktorych wczesniej pisalem (tranzystory) delikatnie odgiac w miare mozliwosci .
    Zeby caly zaplon dzialal -NEUTRAL SWITCH musi byc zwarty do masy.
    We wskazanych przeze mnie linku do serwisowek na stronie 256 jest zasada uruchominia silnika .
    Ja nie mam motoru fizycznie przed soba.
  • #11
    cobi_69
    Level 21  
    Jeżeli chodzi o tranzystory to sprawa wygląda następująco:
    2 x tranzystor mocy D1071 (2SD1071) - z pomiarów multimetrem (pomiar diody, pomiar rezystancji) wynika że są sprawne, ale pod napięciem testów nie wykonywałem, więc na 100% nie jestem w stanie powiedzieć.
    1 x tranzystor A1356 (2SA1356) - był uszkodzony. Zastąpiony BD140.
    1 x tranzystor A1020 (2SA1020) - z pomiarów multimetrem wynika że jest sprawny.
    Kondensatory elektrolityczne wymienione na nowe.

    Co do układów zabezpieczeń (stopka, wolny bieg, sprzęgło) to pisałem wcześniej - wszystkie są na krótko zmasowane na wtyczce modułu zapłonowego (żeby wykluczyć te elementy).
  • #12
    zadam64
    Level 38  
    cobi_69 wrote:
    Jeżeli chodzi o tranzystory to sprawa wygląda następująco:
    2 x tranzystor mocy D1071 (2SD1071) - z pomiarów multimetrem (pomiar diody, pomiar rezystancji) wynika że są sprawne, ale pod napięciem testów nie wykonywałem, więc na 100% nie jestem w stanie powiedzieć.
    1 x tranzystor A1356 (2SA1356) - był uszkodzony. Zastąpiony BD140.
    1 x tranzystor A1020 (2SA1020) - z pomiarów multimetrem wynika że jest sprawny.
    Kondensatory elektrolityczne wymienione na nowe.

    Co do układów zabezpieczeń (stopka, wolny bieg, sprzęgło) to pisałem wcześniej - wszystkie są na krótko zmasowane na wtyczce modułu zapłonowego (żeby wykluczyć te elementy).

    Czyli te 2SD1071 to Darlingtony wyskonapieciowe . Czyli mamy z tranzystorowym ukladem zaplonowym.
  • #13
    cobi_69
    Level 21  
    zadam64 wrote:
    cobi_69 wrote:
    Jeżeli chodzi o tranzystory to sprawa wygląda następująco:
    2 x tranzystor mocy D1071 (2SD1071) - z pomiarów multimetrem (pomiar diody, pomiar rezystancji) wynika że są sprawne, ale pod napięciem testów nie wykonywałem, więc na 100% nie jestem w stanie powiedzieć.
    1 x tranzystor A1356 (2SA1356) - był uszkodzony. Zastąpiony BD140.
    1 x tranzystor A1020 (2SA1020) - z pomiarów multimetrem wynika że jest sprawny.
    Kondensatory elektrolityczne wymienione na nowe.

    Co do układów zabezpieczeń (stopka, wolny bieg, sprzęgło) to pisałem wcześniej - wszystkie są na krótko zmasowane na wtyczce modułu zapłonowego (żeby wykluczyć te elementy).

    Czyli te 2SD1071 to Darlingtony wyskonapieciowe . Czyli mamy z tranzystorowym ukladem zaplonowym.


    Chyba spróbuję kupić jeszcze te dwa tranzystory mocy (zamienniki). Może to kwestia tego że jeszcze działają, ale mają zbyt małe wzmocnienie?
    Podczas wymiany elementów zastanawiałem się czy ich również nie wymienić, ale odłożyłem temat.
  • #14
    iiminov
    Level 1  
    Hello friend, I came across your post while looking for images of the spark unit 2PU6098-4107P1 4 by OKI that came with my 2002 Honda Deauville. While my spark unit is in fine working order as I managed to start the motor on the bench without the bike and all of its systems attached I wanted to share a bit how I did it which may help you do the same.

    The sparking unit has two connectors 4pin and 6pin.

    4pin connector P1/G1 & P2/G2 are timing coils. Used by the MCU for engine RPM and timing. Order is important as the flywheel has two timing marks (in the case of the two-cylinder twin-spark motor).

    6pin connector
    VB - switched battery power
    G - battery / chassi ground
    I1 & I2 - ignition coil trigger wires
    S - stop switch

    While my unit doesn't have the final pin (if the diagram attached above is correct) I would guess it's the starter protection via kickstand, clutch, gear selector which basically prevents the starter from ingaging. Correct me if I am wrong here.

    Basic operation:

    When the ignition switch is in ON position you should have battery voltage on VB, I1 and I2 pins.
    (from the battery going through the primary winding of each coil and arriving at sparking unit pins I1 & I2)

    When the engine is turning over (via starter, drill or running) MCU connects ignition coils to ground via transistors that you had to replace in your unit.

    From your posts, it looks like you were able to get an LED to blink (when connected in place of the coil) which confirmes that your spark unit is grounding the coils. Now you need to check if coils are grounded at the right time i.e. you need to check your timing.

    One other thing you should check is the polarity at the coil. Notice how the coil has a green and black tab. I don't know why but it seemed to make a difference. When my front coil was not firing while the rear coil was firing I swapping the wires on the front coil (to match the rear coil) and solved the spark issue on my front coil.

    If you still have a problem with the spark you can test each coil by connecting primary winding across the battery. BEWARE that you must do so for very short period of time (~4 milliseconds) otherwise you risk of burning primary winding. You should see strong (neon purple) spark. If you still don't get a spark or very weak spark either the spark plug, plug wires or the coil is bad.

    So all I did was connect everything as described above. Made a basic PWM Arduino program to pulse fuel pump and two injectors to get some fuel at a constant flow rate because I had no carburettor internals (just throttle blades). With the help of a screwdriver to power the starter I was able to start and run the motor on the bench.

    Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona

    Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona

    Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona

    Silnik Honda - Brak iskry, instalacja sprawdzona
  • #15
    tzok
    Moderator of Cars
    cobi_69 wrote:
    Dwa obwody zabezpieczeń (stopka, wolny bieg, sprzęgło) połączone na krótko (pominięte).

    To w końcu podłączone na krótko (do czego) czy pominięte? Z tego co mi wiadomo, to zwarcie obwodu stopki/wyłącznika awaryjnego do masy odcina iskrę. W czasie normalnej pracy ma być niepodłączony.

    Czujnik luzu/sprzęgło blokują raczej tylko rozrusznik.