Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolejny raz miniaturki na Tonsil GDN 13/40/2 - a''''la Mitte

Bucefal76 29 Lut 2020 13:00 2883 13
  • Postanowiłem powrócić do tematu i zmodyfikować stary projekt w oparciu o nowe głośnik, tak wygląda gotowa para kolumn:

    Kolejny raz miniaturki na Tonsil GDN 13/40/2 - a''''la Mitte Kolejny raz miniaturki na Tonsil GDN 13/40/2 - a''''la Mitte

    Użyto głośników: Tonsil GDN 13/40/2 - 8 ohm + STX T.10.200.8.PCX

    Obudowa dla tego GDN'a powinna być większa (około 10-11L po uwzględnieniu cewki w filtrze) ale mnie zależało na małych gabarytach kosztem zejścia czy obciążalności. Generalnie głośniki mają być przeznaczone do muzyki, w której duże znaczenie mają wokale, trąbki, klarnety, fortepian itp a nie bas. I pod tym kątem była również ustawiana zwrotnica.

    Schemat obudowy oraz informacje o kanale basreflex można znaleźć tu:

    Zwrotnica schemat:

    Kolejny raz miniaturki na Tonsil GDN 13/40/2 - a''''la Mitte

    Uwagi do elementów:

    Teraz tak, zaczynając od filtru dla GDN'a: cewka 1.5mH powietrzna drut fi 0.75mm, kondensator 3.3uF foliowy na 100V od STX.
    Kondensator w gałęzi RC, 3.3uF, bipolarny od STX. Kondensator 0.33uF foliowy od STX.
    Filtr GDWK, cewka 0.22mH około 1ohm nawinięta drutem fi 0.35mm, na szpulkę od nici do maszyn do szycia (tą małą).
    Kondensator 2.2uF na 100V foliowy od STX, 4.7uF i 10uF to kondansatory MIFLEX na 250V ale myślę, że można użyć STX na 400V również foliowych. Kondensator 2.2uF w gałęzi RLC bocznikującej GDWK to bipolar od STX. Cekwa 0.08mH drut fi 0.35mm na szpulce od nici.
    Wszystkie rezystory ceramiczne 5W.
    Bipolarnych kondensatorów użyłem gdzie się dało aby było choć trochę taniej.
    Połączenie głośników zgodne.

    Pomiary:

    Charakterystyka normalna:

    Kolejny raz miniaturki na Tonsil GDN 13/40/2 - a''''la Mitte

    Dwie uwagi, pierwsza niestety bramkowanie pomiaru jest ustawione mocno za wysoko (od razu adresuje ten problem zanim pojawią się uwagi). Ze względu na życie rodzinne, tym razem musiałem się ograniczyć z pomiarami do mojej jaskini, więc siłą rzeczy w mniejszym pomieszczeniu nie miałem tyle swobody by ustawić bramkowanie niżej. Ogólny balans tonów niskich do średnich ustawiony jest w odsłuchu porównawczym z Dali Ikon MK2, czyli z lekkim przesunięciem ku średnicy. Tak jak pisałem zależało mi na ekspresyjnej średnicy kosztem dolnej części pasma.
    Jak zwykle w przypadku braku frezowania pod GDWK pojawiają się problemy w okolicach 7kHz. Nic nie da się z tym zrobić (można ewentualnie wygładzić wykres i udawać że problemu nie ma :). Oczywiście w realnym odsłuchu, ten problem jest prawie nie do uchwycenia uchem. Pomijajac niskie tony gdzie kolumny tracą już energię, począwszy od 600Hz, charakterystyka przenoszenia siedzi w marginesie 4db co można uznać za bardzo przyzwoity wynik.

    Przeciwne połączenie głośników:

    Kolejny raz miniaturki na Tonsil GDN 13/40/2 - a''''la Mitte

    Widać tutaj pewien problem pomiędzy 5-6kHz (wykres czerwony wychodzi ponad niebieski). Być może GDN powinien być nieco skuteczniej cięty, ale przyznam się, że miałem spore kłopoty z uzyskaniem rozsądnego tłumienia na nowo zakupionych egzemplarzach GDN 13/40/2 - 8 i w pewnym momencie się podałem. Niestety różnią się one charakterystyką od egzemplarzy zakupionych kilka lat temu, dodatkowo przychodzą z koszem, który nie jest malowany na czarno więc trzeba sobie samemu kosz malować (mimo że w ofertach i na stronie Tonsilu głośniki są w całości czarne!). Co więcej sam montaż pozostawia dużo do życzenia, np. krzywo wklejone magnesy są na porządku dziennym. Ehh...

    Poszczególne głośniki:

    Kolejny raz miniaturki na Tonsil GDN 13/40/2 - a''''la Mitte

    Impedancja: idealne 8 ohm. Pójdą ze wszystkim bezpiecznie. Czułość - no tu szaleństwa nie ma, są to niebyt głośno grające kolumny (na pewno nie nadają się do szaleństw).

    Jak to gra?

    Ładne równe pasmo z zaznaczoną ale nie przesadną dominacją średnicy nad basem, ten ostatni jest, gra co trzeba ale nie są to kolumny, które potrafią zbudować ścianę dźwięku. Za to wokale, instrumenty dęte, fortepian jeśli nie jest zbyt masywny brzmią naprawdę fajnie i barwnie, wychodzą do przodu. Szczegółowość wysokich jest ok, ale pasmo powyżej 10kHz traci informacje, jest to cecha typowa dla T.10.200.8.PCX. On bardziej wchodzi w średnice niż w wysokie. Jego większy brat T.10.250.8.PCX potrafi przekazać szumy i echa otoczenia, tej umiejętności brakuje dwa razy tańszemu T.10.200.8.PCX.
    Scena jest niezbyt szeroka ale dobrze zdefiniowana, wokale w punkt, przez liną głośników.
    Głośniki są tez całkiem niezłe jeśli chodzi o impuls, potrafią wywołać gwałtowny skok ciśnienia, np w przypadku dobrze nagranego werbla itp.
    Jedyne co jest na "nie", to specyficzna barwa dolnej średnicy, typowa dla polipropylenu, lubisz, nienawidzisz albo się przyzwyczajasz.
    Generalnie mimo swoich ograniczeń, przy założeniu, że interesują nas wybrane gatunki muzyczne i nie jest to ciężki metal, muzyka klubowa czy też symfoniczna, to są to całkiem udane kolumny. Chociaż można by to i owo poprawić, np zamiast cewki powietrznej użyć rdzeniowej (więcej dolnej średnicy i wyższy SPL max) i powiększyć obudowę o 2 - 3 litry (niższe zejście) ... ale to kiedy indziej...

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Bucefal76
    Poziom 11  
    Offline 
    Bucefal76 napisał 159 postów o ocenie 160, pomógł 1 razy. Mieszka w mieście Bielsko-Biała. Jest z nami od 2016 roku.
  • #2
    viayner
    Poziom 39  
    Witam,
    sporo wlozonej pracy i wyglada na przemyslany projekt mimo braku czesci pasma. Nie bede sie wypowiadal o walorach estetycznych, kazdy lubi cos innego.
    Moze taka mala uwaga komentaz, wspominales o tym ze lubisz fortepian i brzmi on dobrze, tylko ze ty masz kolumne zawierajaca glosnik sredniotonowy i wysokotonowy a fortepian takze potrafi zagrac basy ktore tu juz wierne nie beda.
    Zdecydowals sie na lekkie podbicie "srodka" kosztem niskiech czestotliwosci, ja uwazam ze kolumny powinny byc jak najbardziej neutralne i pelnopasmowe, wtedy masz mozliwosc uslyszenia wszystkego i tak jak zostalo zmiksowane, u ciebie juz na wstepie i z rozmyslem pozbawiasz sie sie czesci pasma.
    W sumie najwazniejsze ze tobieone odpowiadaja.
    Pozdrawiam
  • #3
    Bucefal76
    Poziom 11  
    @viayer dzięki za komentarz.
    GDN 13/40/2 jak sama nazwa wskazuje to Głośnik Dynamiczny Niskotonowy, Fs tego głośnika to około 50Hz, więc jest to pełnoprawny głośnik nisko - średnio tonowy (głośniki średniotonowe Tonsil oznacza jako GDM)
    Odnośnie pasma - mówimy tu o pewnych subtelnościach. To nie jest tak, że kolumny tego projektu nie graja basu. One faworyzują średnice kosztem basu.
    Jest to kompromis, wynikający z rozmiaru GDNa i całych kolumn, na który sobie oczywiście nie pozwalam budując kolumny 2.5D na 2 głośnikach 6.5 cala.
    Problem jest w tym, czego nauczyłem się na własnej skórze (dziękuję Panom Z HiFI Z Studio BB za otwarcie oczu), że male kolumny nie powinny poświęcać wciągającej i ekspresyjnej średnicy kosztem uzyskania proporcjonalnego basu. W ten trend wpisują się np. Ikony, które używam w testach porównawczych.
    Oczywiście jak piszesz kwestia gustu i może pewnego rodzaju mody.
  • #4
    viayner
    Poziom 39  
    Witam,
    uzylem tu skrotu myslowego, jak sam zauwazyles ze obudowa jest za mala i "reszte" dostosowales do raczej srodka wiec zachowuje sie on bardziej jak sredniotonowy niz nisko-sredniotnowy.
    Takie kolumienki ze wzgledu na budowe i rozmiar nie poradza sabie z basami, raczej chodzilo mi o to ze z rozmyslem pozbawiasz sie dolnego pasma a wiec nieco zubozasz panorame muzyczna.
    Slyszalem pare roznych kolumienekzmalymi glosnikami "basowymi" brzmialy nie zle ale jak obok podlaczysz prawdziwe kolumny to nie ma czego porownywac, taka prywatna opinja.
    Pozdrawiam
  • #5
    Bucefal76
    Poziom 11  
    viayner napisał:
    Slyszalem pare roznych kolumienekzmalymi glosnikami "basowymi" brzmialy nie zle ale jak obok podlaczysz prawdziwe kolumny to nie ma czego porownywac, taka prywatna opinja.

    Ach, no to jest sprawa oczywista :). Fizyki się nie przeskoczy. Głośnik w małej obudowie, o dużym SPL i niskim Fb to tzw. głośnik niemożliwy, zawsze jest jakiś tradeoff. Wybrałem małą obudowę i SPL, kosztem zejścia basu.
  • #6
    mkpl
    Poziom 37  
    Rozwiń temat fazy dla GDWK. Wrzuciłeś dwa wykresy i niby fajnie ale z różną skalą się to słabo czyta.
  • #7
    Bucefal76
    Poziom 11  
    mkpl napisał:
    Rozwiń temat fazy dla GDWK. Wrzuciłeś dwa wykresy i niby fajnie ale z różną skalą się to słabo czyta.


    Ważny jest ten wykres https://obrazki.elektroda.pl/3696004700_1582975013.png

    W połączeniu przeciwnym głośników, SPL (czerwony wykres) musi się zerować w przy cz. cięcia.
    Tzw. "null reverse plot" powinien być symetryczny, szeroki oraz głęboki.
    Wówczas można wnioskować, że w połączeniu normalnym głośniki graja w zgodnej ze sobą fazie w całej częstotliwości, w tym w paśmie na które pracują oba.
  • #9
    PIOTR F.
    Poziom 10  
    Ten wysokotonowy, to jakaś kpina dołek na 7,5Khz MEGA
  • #11
    pawel980
    Poziom 17  
    Ogólnie spoko monitorki ale zwykły sześcian bez frezowań frontu nie będzie tak ładny dla oka i dla charakterystyki (dyfrakcja). Mógł byś poprawić stolarkę ( naroża forniru, frezy pod głośniki) bo to razi. Może dało by się zrobić coś woskiem koloryzującym. Czemu ciągle w projektach stawiasz na głośniki stx bo są najtańsze? Słuchałem tego stx, miał być spoko a okazał się zbyt delikatny gra jak przez szmatkę. Delikatne grające aluminiowe dużo lepiej brzmią jak dla mnie - ale każdy ma inne preferencje.
    Duża pochwała ode mnie za ciągłe zainteresowanie tematem diy i nowe konstrukcje. ;)

    Też czasami coś tworzę ale niestety pomiary i projektowanie zwrotnicy robi kto inny. Mi zostaje projekt i ogólne wykonanie stolarki.
  • #13
    viayner
    Poziom 39  
    Witam,
    Moze taki maly komentaz do ostatniej odpowiedzi,
    czemu kolega tak obstaje przy STX, sa tanie i dobre, no raczej tylko akceptowalne jak dla mnie. Sa tez lepsze modele STX ale te juz nie konkuruja cenowo z dobrymi firmami.
    Wystarczy dolozyc pare euro i mozna rozwazac glosniki o klase wyzej, bez wspomnianych problemow, podbarwien itd.
    Widzialem sporo postow innych kolegow budujacych wlasnie na Tonsilach i STX i ciagle cos nie tak bylo z brzmieniem, poprawki strojenie itd. duzo zachodu aby wycisnac cos dobrego ze slabych glosnikow. Potem dochodzi dokladanie wzmacniaczy po 500W w pokoju 30m2 aby uslyszec basy ?!? Jakas pomylka.
    Pozdrawiam
  • #14
    Bucefal76
    Poziom 11  
    Nie korzystam tylko i wyłącznie z tanich głośników STX'a, sięgam też po ich topowe modele i są one w pełni konkurencyjne cenowo z zagranicznymi odpowiednikami. Ani jeden ze znanych mi GDN od STX nie ma problemów z basem. Tak, tanie STX (te celulozowe) i oczywiście Tonsile użyte w tym projekcie, nie są wolne od podbarwień. Jedyny znany mi zagraniczny odpowiednik najtańszego celulozowego STX (MCX) to najtańszy model SBAcoustic w plastikowym koszu bez pierścieni faradaya, bardzo prosta konstrukcja po której nie należy się spodziewać niczego szczególnego.
    Natomiast W.18.180.8.FCX_v2 wraz z T.10.250.8.PCX tworzą zestaw, który można bez dwu zdań polecić, bez podbrawień, duży dźwięk, pełen szczegółów, wysokie z otwartą przestrzenią, cena adekwatna do jakości (nawet korzystna). Co do tańszych modeli to nie jest tak, że konkurencja sypie propozycjami świetnie brzmiących głośników w cenie 80PLN za sztukę, wręcz przeciwnie. STX w tej cenie wypadają dużo lepiej. Moim zdaniem by się oderwać od tego co proponują W.18.180.8.FCX_v2 (200PLN) czy T.10.250.8.PCX (160 PLN) trzeba sięgnąć znacznie głębiej do kieszeni. Jeśli nie mam racji, z przyjemnością przyjmę rekomendacje co mogę lepszego kupić za podobną cenę (ps już miesiąc czekam na dwie sztuki SB26CDC-C000-4 i chyba zrezygnuję z ich użycia na rzecz T.10.250.8.PCX, które mogę mieć od ręki).