Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Identyfikacja zacisków uzwojeń silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675

02 Mar 2020 19:08 405 8
  • Poziom 3  
    Witam
    Poproszono mnie o podłączenie silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675 do przełącznika gwiazda trójkąt. Pod pokrywą puszki silnika znajduje się 12 zacisków z których sześć połączonych jest mostkami. Oznaczenia zacisków zgodnie z załączonym zdjęciem. Mostki z przewodów kablowych zrobił "elektryk", którego poproszono wcześniej o podłączenie ale nie mógł sobie poradzić... Czy dobrze rozumiem że zaciski U1, V1, W1 to początki uzwojeń a zaciski X2, Y2, Z2 to końce? Czy do prawidłowej pracy silnika w gwiazdę należy:
    zmostkować X2, Y2, Z2, a na zaciski U1, V1, W1 podać zasilanie?
    Czy do prawidłowej pracy silnika w trójkąt należy:
    podać L1 na U1, Y2; L2 na V1, Z2; L3 na W1, X2?
    Z góry dziękuję za pomoc.
    Identyfikacja zacisków uzwojeń silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675
  • Poziom 27  
    Pokaż tabliczkę znamionową silnika.

    Rozłącz wszystko, te mostki oryginalne i te dorobione.
    Za pomocą multimetru znajdziesz trzy uzwojenia - początek i koniec. To te żółte kable znikające w głębi silnika. Powinno ich być 6, trzeba tylko sprawdzić co jest co - multimetr na pikanie i szukanie "piszczących" par.

    Gdyby par było 6, i 12 żółtych kabli znikających w obudowie, to możliwe, że jest to silnik dwubiegowy.

    Kiedy już będziesz wiedział co i jak, napisz.

    Jeżeli parą (początek i koniec uzwojenia, multimetr piszczy) będzie np X1 z X2, Y1 z Y2 oraz Z1 z Z2, to wtedy układ będzie prawdopodobnie taki:
    jeden bieg: 3 uzwojenia: X, Y, Z
    drugi bieg: 3 uzwojenia U, V, W

    Do połączenia w gwiazdę łączysz razem końce uzwojeń - np. X2, Y2 i Z2
    a na początek (X1, Y1, Z1) dajesz zasilanie.

    Przed połączeniem w trójkąt koniecznie sprawdź na tabliczce znamionowej czy możesz to zrobić. Bo jeśli tam będzie coś takiego: 220/380 Δ/Y to jest szansa, że spalisz silnik po połączeniu w trójkąt i podłączeniu do sieci 400 V
    A w trójkąt łączysz tak: koniec jednego uzwojenia z początkiem następnego - np X2 z Y1, Y2 z Z1 i Z2 z X1. I do tych trzech punktów zasilanie z sieci.
  • Poziom 3  
    Tablica znamionowa silnika jest mało czytelna ale może powie coś więcej doświadczonej osobie.
    Identyfikacja zacisków uzwojeń silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675
    Silnika nie mam u siebie na co dzień więc każda wskazówka mile widziana zanim zabiorę się za jego podłączanie.
  • Poziom 3  
    Rozumiem że oznaczenie tabliczki nie zabrania łączenia silnika w trójkąt przy zasilaniu 400 V.
  • Poziom 16  
    luki21345 napisał:
    Rozumiem że oznaczenie tabliczki nie zabrania łączenia silnika w trójkąt przy zasilaniu 400 V.


    Witam
    Zerknij chociaż na temat autorstwa Św.P. Akrzy74, jest tam napisane (pogrubiłem to co Cię interesuje)

    cyt.
    Przyłączenie silnika 3 fazowego do sieci 3 x 400V

    Jeśli na tabliczce znamionowej widnieje napis
    230/400 lub (220/380) Oznacza to, że może pracować tylko skojarzony w gwiazdę.
    380/660 (400/690 - około) podłączony do sieci może pracować skojarzony zarówno w gwiazdę jak i w trójkąt. Wtedy można zastosować przełącznik λ/Δ w celu zmniejszenia prądu rozruchowego silnika (o ile silniki nie były przezwajane wg czyjegoś "widzimisie").
    Jeśli widnieje znak Δ silnik powinien pracować skojarzony w trójkąt. Jeśli jednak wyprowadzono 6 końcówek na listwę przyłączeniową, istnieje możliwość zastosowania przełącznik λ/Δ w celu zmniejszenia prądu rozruchowego silnika.

    W pierwszym przypadku (230/400) silnik może pracować na napięcie 3x230 skojarzony w trójkąt, ale zasilany przez falownik, a więc zasilany napięciem 3x230V
    Ze względu na fakt, że duża wartość początkowego prądu rozruchowego powoduje duże spadki napięcia w sieci, do sieci publicznej o napięciu 400V mogą być łączone bezpośrednio (rozruch bezpośredni) silniki klatkowe o mocy nie większej niż 5,5kW.
  • Poziom 3  
    Witam,
    silnik mam już u siebie. "Znikających" żółtych kabelków jest 12 i po pomiarach ciągłości obwodu okazało się że par jest 6. Są to odpowiednio zaciski oznaczone: U1-X1, V1-Y1, W1-Z1, U2-X2, V2-Y2, W2-Z2, czyli zaciski na przemian.
    Z relacji właściciela silnika po zdemontowaniu go od maszyny, do której pierwotnie był zamontowany mostki z blaszek były założone tak jak na zdjęciu zamieszonym wyżej a wychodzące wiązki przewodów podłączone były odpowiednio do zacisków U1, V1, W1 oraz X2, Y2, Z2.
    Czy możliwa jest praca tego silnika połączonego w "trójkąt", przy czym każde z trzech uzwojeń składałoby się defacto z dwóch uzwojeń połączonych w szereg? A co analogicznie z połączeniem tego silnika w gwiazdę? Te mostki oryginalne po coś zostały założone...
    Jakieś spostrzeżenia/ wnioski?
    Jutro spróbuje zidentyfikować początki i końce uzwojeń.
    Będę wdzięczny za wszelką pomoc,
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Identyfikacja zacisków uzwojeń silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675

    Zrobiłem sobie taki szkic korzystając z Twojego opisu.

    Silniki z sześcioma uzwojeniami, jakie do tej pory widziałem, to były silniki dwubiegowe, gdzie były osobne uzwojenia dla każdej prędkości. No i pierścieniowe, gdzie wyprowadzone są uzwojenia wirnika. Z czymś takim nie miałem wcześniej styczności.
    U Ciebie na tabliczce jest oznakowanie (o ile mogę odczytać) "ΔΔ/Δ" "220/380" oraz "1455/1435", co wydaje się dziwne, bo zwykle różnica w prędkości jest znaczna, np 1500/1000. Ale zakładam, że dla sieci trójfazowej 220 V (115 V fazowo) łączy się uzwojenia równolegle, a dla sieci 380 V - szeregowo. A prędkość jest podobna, bo nie zmienia się ilości par biegunów.

    Tak czy inaczej, wygląda to na układ Dahlandera (albo coś podobnego, bo nie zmienia się ilość par biegunów), a silnik powinien pracować w trójkącie - oznakowanie Δ na tabliczce, uzwojenia w szeregu, tak jak na poniższym obrazku po lewej (oryginalne mostki).

    Identyfikacja zacisków uzwojeń silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675

    Jak wspomniałem, nie mam doświadczenia z takimi układami, więc napiszę co JA bym zrobił, a czy zechcesz zrobić podobnie musisz sam zadecydować.

    Połączyłbym mostami zaciski X2 z V1; Y2 z W1 oraz Z2 z U1 jak na obrazku poniżej

    Identyfikacja zacisków uzwojeń silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675

    Zasilanie jak widać do mostków, czyli np. do U1, V1, W1.

    Pamiętaj, że silnik 6 kW, nawet nie obciążony, w rozruchu "weźmie" trochę prądu, więc sprawdź jakie masz u siebie zabezpieczenie.

    Do pracy w gwiazdę zasilanie do U1, V1, W1, natomiast X2, Y2 i Z2 zwarte (jak na pierwszym zdjęciu - szare przewody).

    Jeśli próby się powiodą, to z silnika wyprowadzisz 6 przewodów (U1, V1, W1, X2, Y2, Z2) i możesz podłączyć do przełącznika Y/Δ.

    Identyfikacja zacisków uzwojeń silnika produkcji DDR Wernigerode TGL 20675
  • Poziom 3  
    Witam,
    Twój post potwierdził moje przypuszczenia. Połączyłem silnik dokładnie tak, jak przedstawia to Twój szkic. Mostki oryginalne z blaszek pozostawiłem a te dorobione usunąłem. (nie robiłem mostków zgodnie z Twoją sugestią, ponieważ przełącznik w pozycji trójkąt łączy dokładnie te pary które proponowałeś zmostkować) Podejrzewam, że elektryk, który ostatnio próbował coś zmajstrować zamierzał połączyć go w gwiazdę i dokonać prób uruchomienia. Zatem wyprowadziłem z silnika przewody połączone do zacisków U1, V1, W1 oraz X2, Y2, Z2 i podłączyłem do przełącznika gwiazda trójkąt. Silnik pracuje na moje ucho normalnie, płynnie, nie szarpie nim, nie "buczy", może trochę tylko huczą łożyska ale to inna bajka.
    Myślę, że temat należy uznać za rozwiązany. Ogromne podziękowania dla użytkownika "zgierzman" za poświęcony czas i cenne wskazówki oraz dla wszystkich pozostałych za zainteresowanie.
    Pozdrawiam, Sławek