Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Wyjasnienie dokumentów, umowy i taryf Tauronu

Molier 04 Mar 2020 11:43 1044 3
  • #1
    Molier
    Level 13  
    Sprawa jest pewnie zabawnie prosta a pytania prymitywne - ale niestety w związku z tym że całe życie zajmowałem się czymś jak najdalszym od techniki elektrycznej i instalacji - a pewnie i na skutek podeszłego wieku – nie jestem w stanie sam zrozumieć oraz pomóc i wyjaśnić, jeszcze starszemu ode mnie Sąsiadowi jego problemy z umowami zawartymi z Tauronem.

    Od razu informuje że uzyskanie wyjaśnień bezpośrednio od Tauronu i to w jakimś zrozumiałym dla normalnego człowieka języku… trwa już prawie przeszło dwa miesiące.

    W mieszkaniu /prywatna duża kamienica, umowa najmu/ mieszka On i pobiera prąd na podstawie zawartej dawno temu umowy, co najmniej od trzydziestu lat – jak ta dotychczasowa stara umowa wyglądała, nie jest w stanie sobie przypomnieć ani jej odnaleźć, dotąd miał licznik dwutaryfowy i płacił według taryfy G12.

    Na początku grudnia 2019 telefonicznie zgłosił Tauronowi prośbę o zmianę taryfy na G12w, a w końcu grudnia lub na początku stycznia 2020 wymieniono mu licznik na jakiś chiński… i od tego czasu, za zużyty prąd rozliczany jest według taryfy wekeendowej… dotąd wszystko jest chyba jasne i tu nie ma się czego czepiać.



    W końcu lutego 2020, Tauron przysłał mu w grubej kopercie, szereg napisanych bardzo małymi literkami dokumentów, każde datowane na inny dzień grudnia, stycznia i lutego , w tym m.in. nową umowę „kompeksową” , opis szeregu taryf dla różnych odbiorców, info dotyczące różnych opłat dystrybucyjnych dla różnych odbiorców, mnóstwo informacji nieistotnych dla zwykłego odbiorcy prądu. . . i właśnie z tym jest kłopot oraz prośba o konsultacje i wyjaśnienie…

    1 – wniesiono wniosek tylko o zmianę taryfy… a Tauron zmienił całą dotychczasową umowę – czy to jest normalne, czy przy okazji wniosku o zmianę tylko taryfy, Tauron samowolnie zmusił sąsiada do zawarcia nowej umowy.
    Przecież starej umowy Sąsiad nie wypowiedział i niestety nie ma możliwości porównania tej starej z nową?
    Pytanie dotyczy samej umowy bo że we wnioskowanej zmienionej taryfie, wiadomo ze są inne stawki cenowe i godzinowe.

    2 – niepokój sąsiada budzi zapis w umowie… że ponosi on odpowiedzialność za układ pomiarowy… jak to należy rozumieć skoro licznik znajduje się poza mieszkaniem, dostęp do licznika jest niczym nieograniczony dla dowolnych osób, właściciel kamienicy twierdzi ze go to nie obchodzi i nie ma zamiaru zabezpieczyć czy pozamykać liczniki lokatorów – jak można odpowiadać za to na co nie ma się wpływu? Podobno w tym domu były już kiedyś przypadki kradzieży całych liczników z klatki schodowej.

    3 – czy przy zaznaczeniu we wniosku o zmianę taryfy, opcji – „informacja o fakturze internetowo na email” – Tauron powinien przesyłać faktury miesięczne bezpośrednio na adres mailowy, czy może ograniczyć się do żądania założenia konta „mój tauron” i tylko tam przedstawiania faktur?
    Sąsiad maila w telefonie jakoś odbierze ale z wchodzeniem na stronę i z logowaniem się ma problem.

    4 – na koniec, najistotniejszy problem – czy ktoś mógłby /nawet odpłatnie/ wyliczyć i podać ile faktycznie kosztuje łączna opłata za jedną zużytą kilowatogodzinę energii dla strefy szczytowej i pozaszczytowej w taryfie G12w dla obszaru będzińskiego. Chodzi o wyliczenie całkowitej ceny kilowatogodziny odpowiednio dla obu stref czasowych – łącznej ceny czyli uwzględniającej opłatę za zużytą energie plus wszystkie pozostałe opłaty…stałe, przesyłowe, abonamentowe i inne których nie sposób objąć i zrozumieć.

    Z całym szacunkiem i bez obrazy, znając panujące czasami na Elektrodzie zwyczaje, uprzejmie proszę o darowanie sobie wskazywania instrukcji jak to zrobić, wyliczyć samemu, pouczeń o lenistwie i chęci wyręczania się innymi… ze zwolennikami tego typu dydaktyki, z chęcią kiedyś podyskutuje… jak oni dożyją mojego lub sąsiada wieku i sami się przekonają że wraz z latami myśli się coraz wolniej.
  • #2
    stomat
    Level 36  
    1 - Zgodnie z Ustawą Prawo Energetyczne umowa musi wskazywać taryfę. Skoro złożono wniosek o zmianę taryfy to znaczy zmianę warunków umowy. Normalne jest że w takich sytuacjach piszę się całą umową a nie aneks. Skoro gość zgubił czy wyrzucił dotychczasową umowę to niech ma pretensje do siebie, musi wierzyć że zmieniła się tylko taryfa. To dobrze że dostał całą umowę, w przyszłości będzie mógł porównać.
    2 - Zabezpieczenie licznika na klatce jest OBOWIĄZKIEM administracji i od niej należy tego wymagać. Jak administracja powie że "nie obchodzi" jej dziura w dachu to też powiesz "no trudno muszę podstawiać miski"?
    3 - Dostanie tylko powiadomienie że została wystawiona faktura, samą fakturę trzeba pobrać ze strony. Można ustanowić zapłatę przez bank bezpośrednio z konta, wtedy nie trzeba nic robić.
    4 - Opłata składa się z różnych składników, nie sposób obliczyć nie znając wszystkich danych.
  • Helpful post
    #3
    teskot
    Level 34  
    @Molier; kiedyś policzyłem dokładnie cenę kilowatogodziny na podstawie danych ze swojego rachunku. Uwzględniłem przy tym tylko te składniki, które zależą wprost od zużycia. Też mam taryfę G12w i wyszło mi odpowiednio 65gr w pierwszej taryfie i 37gr w drugiej. Ale to było z rok temu, inna lokalizacja i umowa indywidualna. Jeśli podasz dane z pierwszej faktury to służę pomocą przy wyliczeniu.
  • #4
    Molier
    Level 13  
    W temacie byłem jedynie pośrednikiem, odpowiedzi przekazałem zainteresowanemu... tyle tylko ze w międzyczasie uzyskał on wyjaśnienia z Tauronu /i to w dodatku bezpośrednio z Krakowa ?/ które dokładnie rozwiązują jego dylematy elektryczne. Trochę zabawne jest tylko to że wyjaśnienia Tauronu dość istotnie różnią się od tego co odpowiedział Pan "stomat" - pewnie chciał dobrze, więc nie ma co tu tego komentować - widać w placówce Tauronu są bardziej życzliwi dla osób w podeszłym wieku i nie idą w kierunku... zgubił dziad...więc dobrze mu tak... a samą taryfę raz na rok, można jednak zmienić bez zmiany całej umowy
    W biurze Tauronu wyliczono mu też szacunkowy koszt za kilowatogodzinę - zgadza się to prawie dokładnie z podpowiedzią wysokości cen, Pana "teskot" - dziękuję!