Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak w końcu płynie prąd? Gdzie się gubią elektrony z przewodu N?

05 Mar 2020 22:18 1335 35
  • Poziom 5  
    Witam wszystkich. Jestem studentką elektrotechniki i mimo, że teoretycznie umiem rozwiązywać zadania i znam dość sporo zagadnień, to ostatnio zorientowałam się, że na studiach nikt, ale to absolutnie nikt nie przekazał mi podstaw. Proszę, rozjaśnijcie mi kilka spraw.
    Zacznijmy od początku. Tutaj mój uproszczony schemat sieci, od elektrowni do domu.

Więc mamy tą elektrownię, gdzie "zbieramy" ładunki i wytwarzamy SEM, więc nadajemy naszym elektronom energię potencjalną. Z generatora wychodzą trzy fazy, mamy sieć TN. Później mamy transformator WN/SN. I tutaj pierwsze pytanie. Jaki jest to najczęściej transformator (gwiazda czy trójkąt?). Zgodnie z tym, co czytam w warunkach Tauronu :
    "Do uziemienia punktu gwiazdowego transformatora 110/SN należy stosować
    odłącznik jednofazowy z napędem elektrycznym, z możliwością jego sterowania:z systemu SCADA, szafki kablowej pola oraz lokalnie z szafki napędu."
    Czyli wychodzi na to że mamy gwiazdę, uziemioną. Domyślam się, że to uziemienie robocze (?) czyli nasz N. Połączony z uziemieniem stacji? Czy wykonuje się uziemienie ochronne?
    Idziemy dalej - mamy Sn i trzy fazy, wchodzimy na stację SN/NN. Mamy transformator Dy.
    I teraz zaczynam zadawać najbardziej nurtujące mnie pytania:
    Uziemienie zera transformatora jest uziemieniem roboczym <?>. To jest początek tego nieszczęsnego N? Skąd w takim razie ochronne? (bądź odwrotnie jeśli jestem w błędzie). Gdzie dokładnie jest szyna uziemiająca? Całą stację uziemiamy w trzech punktach (chodzi mi o budynek), ale jak fizycznie wyglądają te uziemienia. Łączą się z tym roboczym wychodzącym z 0 transformatora?