Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosty termometr jednoukładowy z wyświetlaczem LED

zasoby 23 Paź 2007 23:30 319817 1010
  • #181
    piotrekcrash
    Poziom 12  
    krzysiek1991,
    sklep.avt.pl chyba 4,50 kosztuje
  • Texa PolandTexa Poland
  • #182
    HONDAS
    Użytkownik obserwowany
    W warszawie? mnostwo sklepów a na wolumenie napewno w podziemiach byl
  • #183
    krzysiek1991
    Poziom 10  
    do piotrekcrash dzięki
    a tezaz do wszystkich

    to znowu ja i znowu w potrzebie gdzie morzna kupić układy scalone :
    -mc74hct14
    -mc14094
    -ha13421
    proszę o odpowiedzi bardzo mi na tym zależy
  • #184
    PrzemasBB
    Użytkownik obserwowany
    zlozylem ten termometr ale swieci sie tylko kreska (segment g chyba) na pierwszym ledzie. moze zle uklad wlutowalem?
  • Texa PolandTexa Poland
  • #185
    PrzemasBB
    Użytkownik obserwowany
    panowie, zrobilem ten termometr i dziala od pierwszego kopa :)
  • #186
    dezmontnikus
    Poziom 21  
    Panowie mam pytanie może głupie ale muszę się zapytać czy z tego układu można zrobić miernik napięcia w mV. Proszę odpowiedzcie dla mnie to ważne
  • #188
    dezmontnikus
    Poziom 21  
    smirgol a do mierzenia prądu w mA jest jakiś podobny układ?
  • #190
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    witam koledzy mam zamiar zrobic ten termometr ale chcialbym zapytac o sprawe zasilenia tego układu mam ładowarke od telefonu o parametrach AC 200mA i DC 4,5-9,5V max 500mA czy może on byc nią zasilany?? i czy czujnik BC547 moge podłączyc do dosyc długiego przewodu ok 4m?
  • #191
    smirgol
    Poziom 14  
    Sprawdź miernikiem jakie napięcie daje ta ładowarka. Jeśli jest o kilka V za duże to zastosuj stabilizator 7805. Ja swój termometr zasilam ładowarką 7v poprzez stabilizator i wszystko działa. A co do kabla to mam czujnik na 2 metrowym kablu wyciągnięty za okno i wszystko jest ok więc 4m też powinno działać.

    Pzd.
  • #192
    dezmontnikus
    Poziom 21  
    Nie wiem może źle myślę ale w miarę normalna długość przewodu może być tylko trzeba na tym przewodzie ustawić termometr a mianowicie 0 stopni i temperaturę na plusie bo jak się zmieni długość kabla to już może nie tak mierzyć. Jak złożę ten układ to pobawię się z tą długością kabla bo u mnie co najmniej 10m musi być. Mogę dać trochę cięższy przewód do czujnika czy musi być taki gruby?
  • #193
    smirgol
    Poziom 14  
    Przewód może być cienki. W moim termometrze mam miedziany o średnicy 0,5mm i jest ok.
  • #194
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    to tak zmierzylem i napiecie skacze od 4,5do 5 V a prad 200mA czy to bedzie moglo na tym dzialac

    Dodano po 9 [minuty]:

    czy mo że lepiej bedzie jak kupie stabilizator lm7805 i dam mu na wejscie ok 7V tylko nie wiem jak go podłączyc aby dobrze pracowal
  • #195
    smirgol
    Poziom 14  
    Lepiej kup inną ładowarkę lub zasilacz bo termometr może mieć przekłamania w pomiarach poniżej 4,2V. Może być np. 7V 300mA (200mA to trochę za mało bo termometr pobiera 200 i wtedy ładowarka będzie pracowała na granicy wytrzymałości więc odporność prądowa musi być większa niż 200mA). Zastosuj stabilizator 7805. Do wejścia podłączasz + ładowarki a do wyjścia + termometru no i dwa minusy do masy.
  • #196
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    ok tak zrobie a do tego stabilizatora moge podac np 9V? dzieki smigrol
  • #197
    smirgol
    Poziom 14  
    Możesz ale sprawdzaj temperaturę stabilizatora i jak sie będzie za bardzo grzał do przykręć jakiś radiator albo kawałek blachy.

    Pzdr.
  • #198
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    a kiedys kupilem wlasnie lm7805 i nie bylo wlasnie zadnego uchwytu zeby przykrecic jakis radiator to to wtedy zrobic czytalem w katalogu ze mozna mu podpiac na wejcie nawet ponad 12V
  • #199
    UlfgaR
    Poziom 23  
    Cytat:
    można mu podać na wejście nawet ponad 12V
    Można mu dać na wejście o wiele więcej niż 12

    A jeśli nie miał uchwytu na radiator to pewnie nie był w obudowie To-220
  • #200
    smirgol
    Poziom 14  
    Można dać ponad 12V ale wtedy to już trzeba by było większy radiatorek zastosować i dodatkowo posmarować miejsce styku pastą termoprzewodzącą.
    Ja nie spotkałem się jeszcze ze stabilizatorem 7805 bez uchwytu, może kupiłeś trochę inny np 78L05 który jest w małej obudowie.
  • #201
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    no byl bardzo malutki jak tranzystorek:D ale teraz chce to zbudowac i koszty jak szacuje to ok 40 zl???
  • #202
    UlfgaR
    Poziom 23  
    To znaczy że jest to 78L05

    Maksymalny jego prąd to 100mA tak na boku
  • #203
    smirgol
    Poziom 14  
    Koszty zależą od tego czy kupisz części w sklepie internetowym czy w sklepie zwykłym. W wirtualnym jest zawsze taniej. Ja za swoje zapłaciłem około 25zł nie licząc obudowy którą wykonałem sam z pleksii.
    ICL7107 - 4,5zł, LEDy - 2 x 2,50zł, no i reszta.
  • #204
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    mam jeszcze jedno pytanie bo jutro sie wybieram po czesci i chcialbym sie dowiedziec czy radzilibyscie dokonac jakis zmian w elementach??? Smirgol zakup w sklepie internetowym wiaze sie takze z oplata wysylki
  • #205
    smirgol
    Poziom 14  
    W elementach nie musisz nic zmieniać, wszystko będzie działać na tych co są podane w pierwszym poście.

    A co do sklepu internetowego to jak ja zamawiałem to mi się opłaciło dać za przesyłkę i jeszcze zaoszczędziłem niż wtedy gdybym kupił w sklepie zwykłym.
  • #206
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    no to tak bylem i kupielem wszystko oprocz ukladu scalonego i kilku C i diody BAT . zaplacilem 15zl........mieli uklad lic 7106 czy on nie moze byc zastosowany w tym termoterze zasmiat 7107??


    i jeszcze jedno pytanie znalazlem jeszcze jakas ładowarke zmierzylem napiecie dawala 7,5V podłaczylem stabilizator lm7805 i jest rowne 5V czy to bedzie dobre zasilanie tego ukaladu??
  • #207
    smirgol
    Poziom 14  
    Układ 7106 ma inne zasilanie więc raczej bez przeróbek nie będzie pasował. W załączniku masz dane.

    Ładowarka będzie dobra ale sprawdź jaką ma odporność prądową.
  • #208
    grzesiek007588
    Poziom 13  
    odpornosc pradową czyli???? jak to zmierzyc na mierniku...
  • #209
    smirgol
    Poziom 14  
    Odporność prądowa to inaczej odporność transformatora i elementów w ładowarce (czyli wielkość prądu przy jakim ładowarka nie ulegnie uszkodzeniu np. 500mA albo 1A idt) . Zmierzyć się raczej tego nie da. Trzeba by było znać średnice drutu nawojowego i rodzaj rdzenia transformatora i obliczyć za pomocą wzorów . Odporność powinna być opisana na obudowie. Jeśli jest większa niż 200-250mA to możesz tą ładowarkę użyć do termometru.