Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

-1 - Jak podłączyć włącznik góra stop dół?

10 Mar 2020 22:31 672 30
  • Poziom 3  
    Mam problem z podłączeniem sterowania bramy. Silnik 3fazy. Podpięte jak na obrazku. Po przytrzymaniu przycisku silnik cały czas działa. Stop nie działa. Jak na chwile wcisne przycisk góra lub dół to normalnia się rozłącza. Tylko dłuższe przytrzymanie blokuje styczniki. Nie znam sie za bardzo na elektryce. Co na tym schemaciku jest źle?
  • Poziom 34  
    Zobacz choćby to Link Będziesz więcej wiedział.
  • Poziom 3  
    -1 - Jak podłączyć włącznik góra stop dół?

    Drobne poprawy naniosłem. Ale ja wcześniej nie miałem podtrzymania, a i tak stycznik zwierał. Stop powinien zadziałć bo odcinał dopływ prądu do cewki stycznika
  • Poziom 39  
    Witam .
    Mały błąd w podłączeniu ;
    -do zacisku(stop) górnego prawego zasilanie przewód brązowy
    -dolny zacisk prawy przewód zielony i fioletowy.
  • Poziom 3  
    No ale dalej stycznik robi połączenie i tak już zostaje. Jak wypne wtyczkę to dopiero wtedy puszcza, wyłącza zasilanie.
    Bez podpiętego silnika stycznik działa normalnie
  • Poziom 33  
    @Matikqw

    Zasilanie puszczasz przez przycisk STOP styki NC.. Rozgałęziasz potem zasilanie po stopie na dwa układy 1. Stycznik góra z przeciwblokadą od stycznika Dół, analogicznie w drugą stronę.
    Z takich rysunków nic nie wynika.
  • Poziom 39  
    No właśnie ,nie podane jakie są(rodzaj )styki pomocnicze (NO czy NC).
  • Poziom 13  
    Moderatorze wyjaw nam, gdzie ów błąd się znajduje.
  • Moderator Elektrotechnika
    przemoo24 napisał:
    Moderatorze wyjaw nam, gdzie ów błąd się znajduje.

    A porównywałeś rysunki ten z naszego forum który dałem a te wasze? Chyba nie.
  • Poziom 13  
    Porównałem. Jedyną różnicą jest wykorzystanie styków NO i NC w przycisku, uniemożliwiające próbę załączenia obu styczników naraz. Czy coś jeszcze?
  • Poziom 3  
    Nie znam się na elektryce dlatego dużo czasu zajmuje mi połapanie sie ze schematem.
    Znalazłem przyczynę - wyjaśnienie na zdjęciu.
    Wszystkie 3 fazy poprowadziłem bezpośrednio do stycznika. Pierwszą tylko rozdzieliłem na początku, aby zasilić włącznik i stycznik.

    -1 - Jak podłączyć włącznik góra stop dół?
  • Poziom 36  
    Matikqw, taka dobra rada, jak się nie znasz na "elektryce" to pozwól to zrobić fachowcowi.
  • Moderator Elektrotechnika
    przemoo24 napisał:
    Porównałem. Jedyną różnicą jest wykorzystanie styków NO i NC w przycisku, uniemożliwiające próbę załączenia obu styczników naraz. Czy coś jeszcze?

    Brawo ty. Musi być blokada wzajemna przycisków. Jest możliwość że przyciskając obydwa przyciski zał. naraz doprowadzimy do zjawiska zwanego potocznie "szarganie styczników ", może dojść nawet do zwarcia wewnątrz styczników na stykach głównych.
    Matikqw napisał:
    Nie znam się na elektryce dlatego dużo czasu zajmuje mi połapanie sie ze schematem.

    Dałem ci schemat .
    -1 - Jak podłączyć włącznik góra stop dół?
  • Poziom 13  
    Dobrze, a która norma o tym mówi? Proszę o przytoczenie. Czy może jest to widzimisię moderatora? Tyle układów podłączyłem i nigdy tego nie stosowałem. A co w przypadku, gdy przycisk "START" jest wyposażony tylko w styk NO? Już nie można go podłączyć? Dla mnie ten schemat z blokadą jest jak najbardziej poprawny. Tak samo i bez blokady. Czepiasz się użytkowników, że ich schematy zawierają błędy. Są w pełni poprawne. Elektroda tonie przez takie pierdoły.

    Moderowany przez Łukasz-O:

    A która Norma zabrania wsadzenie drutu do gniazda i zrobienie zwarcia dwóch biegunów?
    Jeśli nie masz nic sensownego do napisania, to się nie wypowiadaj w tym dziale.
    Jest coś takiego jak wiedza monterska - widać totalnie obca dla kolegi.

  • Poziom 43  
    przemoo24 napisał:
    Tyle układów podłączyłem i nigdy tego nie stosowałem. A co w przypadku, gdy przycisk "START" jest wyposażony tylko w styk NO?
    Zawsze jest taki. :D Stop zawsze jest typu NC. Oraz zawsze stosuje się blokadę wzajemna na stykach NC styczników. Mało tego, w bardziej odpowiedzialnych układach napędów (np dźwigi osobowe), stosuje się dodatkową mechaniczna blokadę kotwic styczników. To nawet nie norma, a jedna z podstawowych zasad w konstrukcji maszyn, Przemusiu. :cry:

    @Matikqw Gdzie masz wyłączniki krańcowe w tym układzie ? Zapatrzysz się na panienkę na drodze, a brama pomaszeruje sama na pielgrzymkę do Częstochowy. :cry:
  • Poziom 12  
    przemoo24 napisał:
    Tyle układów podłączyłem i nigdy tego nie stosowałem. A co w przypadku, gdy przycisk "START" jest wyposażony tylko w styk NO?

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Zawsze jest taki. Stop zawsze jest typu NC. Oraz zawsze stosuje się blokadę wzajemna na stykach NC styczników. Mało tego, w bardziej odpowiedzialnych układach napędów (np dźwigi osobowe), stosuje się dodatkową mechaniczna blokadę kotwic styczników. To nawet nie norma, a jedna z podstawowych zasad w konstrukcji maszyn, Przemusiu.

    To chyba nie o tym był tu mowa. Kolega przemoo24 nie kwestionował faktu, że przycisk STOP ma być typu NC, oraz że ma być blokada wzajemna na stykach NC stycznika.
  • Poziom 12  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    gdy przycisk "START" jest wyposażony tylko w styk NO?

    Tu jest akurat mowa o przycisku START a nie STOP.
  • Poziom 12  
    Bohomazów kol. Matikqw w ogóle nie ma co komentować, ale były jeszcze przedstawione schematy dwóch innych kolegów i z tego powodu wywiązała się dyskusja.
  • Poziom 13  
    Koledzy, zapytałem Krzysztofa Reszkę, gdzie jest błąd w schematach skoro moderuje dwa wpisy. W obu postach dostawił dopisek, że schemat zawiera drobne błędy. Nie, nie zawiera. Przesłał link do innego schematu, który różni się tylko tym, że przycisk START zawiera dodatkowo styk NC rozwierający tor sterowania drugiego stycznika. Nic nie mówiłem tu o blokadzie wzajemnej styczników, która powinna być oczywista. A przecież nie będę leciał kupić nowych przycisków sterowniczych START tylko dlatego, że te które posiadam są tylko NO.
    Kol. Krzysztof Kamieński proszę czytać wątek od początku ze zrozumieniem i dopiero włączać się w dyskusję. Nie piszę tu nic o układach sterowniczych z windy tylko o prostym lewo- prawo. Tak samo nie poruszałem tematu przycisku STOP. Są przyciski, które mają tylko styk NO lub NC, a także uniwersalne zawierające oba.
    Zauważyłem, że niektórzy moderatorzy mają utarty tok myślenia, nie przyjmują innych schematów tylko potrafią poprawiać ludzi mimo, że schematy są poprawne. A jak zapyta się o normę to od razu piszą o dwóch drutach..... Tak czy inaczej czasami można podłączyć układ na różne sposoby. Ważne by było to zrobione ze sztuką i zachowane było bezpieczeństwo.
  • Poziom 43  
    przemoo24 napisał:
    Nic nie mówiłem tu o blokadzie wzajemnej styczników, która powinna być oczywista. A przecież nie będę leciał kupić nowych przycisków sterowniczych START tylko dlatego, że te które posiadam są tylko NO.
    Przestań brnąć dalej w te bzdury. Sprawa jest oczywista. Skoro zrealizowałeś blokadę wzajemna styczników na ich własnych stykach pomocniczych NC, samopodtrzymanie na stykach pomocniczych NO styczników, to po co ci jeszcze dodatkowy obwód przycisku startu NC do blokady ? By co ? Zwiększyć bezpieczeństwo czy ilość przewodów ? Skoro kupiłeś przyciski o układzie styków NO/NC, (a wiele z nich tak jest skonfigurowanych fabrycznie), to do startu w obu kierunkach wykorzystujesz w nich styki NO. W przycisku stop zaś styk NC, najczęściej odcinający zasilane sterowania zaraz po termiku ( :cry:) i bezpieczniku układu sterowania ( :cry: ). Styki NC w przyciskach startu wykorzystuje się czasami do np. chwilowego zatrzymania silnika bez użycia przycisku stopu..
  • Poziom 13  
    "Skoro zrealizowałeś blokadę wzajemna styczników na ich własnych stykach pomocniczych NC, samopodtrzymanie na stykach pomocniczych NO styczników, to po co ci jeszcze dodatkowy obwód przycisku startu NC do blokady ? By co ? Zwiększyć bezpieczeństwo czy ilość przewodów ?"

    Kolejny raz Cię proszę byś przeczytał ze zrozumieniem wątek od początku i dopiero się wypowiadał, bo tak mam wrażenie, że nie do końca wiesz o czym piszesz..
  • Poziom 24  
    Koledzy sprawa jest taka, wszystkie "normalne" schematy zaprezentowane w tym temacie są poprawne,
    (swój spawdzałem praktycznie dziesiątki razy).
    Jest inny problem w temacie kol. Matikqw
    1. Jego układ nie ma krańcówek
    2. Działa tylko kiedy trzyma wciśnięty przycisk (brak podtrzymania).

    P.S.
    Pomijam sprawy rysunku technicznego elektrycznego.
  • Poziom 12  
    przemoo24 napisał:
    Kolejny raz Cię proszę byś przeczytał ze zrozumieniem wątek od początku i dopiero się wypowiadał, bo tak mam wrażenie, że nie do końca wiesz o czym piszesz..

    Przychylam się do tej prośby.
  • Moderator Elektrotechnika
    Ale się tego napisało nie mogłem wcześniej odpisać, praca jak każdy.
    przemoo24 napisał:
    Dobrze, a która norma o tym mówi?

    A mówi- nie tylko norma . Co najważniejsze mówi o tym Dyrektywa Unijna czyli coś co jest ważniejsze od naszej ustawy. Mówi o tym rozporządzenie Ministra Przemysłu też akt rango wyższej do obowiązkowego stosowania. A co do norm mówią o tym Ogólne zasady projektowania i budowy maszyn .
    przemoo24 napisał:
    Tyle układów podłączyłem i nigdy tego nie stosowałem

    Czyli popełniałeś błąd. Chcę wspomnieć że ten problem można rozwiązać na inny sposób , stosując przełącznik kierunków uprawniający raz jeden przycisk raz drugi.
    przemoo24 napisał:
    Dla mnie ten schemat z blokadą jest jak najbardziej poprawny. Tak samo i bez blokady.

    Ale ty nie jesteś projektantem bo byś nie pisał takich rzeczy. Bo gdybyś nim był to byś wiedział że twój schemat przez ciebie później wykonany nie przejdzie procedury Walidacji . A to jest jednym z najważniejszych warunków poprawności wykonania sterowania bezpiecznego.
    przemoo24 napisał:
    Elektroda tonie przez takie pierdoły.

    Nie masz racji my uczymy poprawności wykonania , nie pierdół. Jeśli sobie zrobisz takie sterowanie do twojego domu to spoko co nas to obchodzi ale piszesz że zrobiłeś ich wiele wynika z tego że nie dla siebie. To że to działa , dobrze będzie działać. To tak samo jak bym zapytał czy idzie jeździć na łysych oponach czy samochód nie będzie sie toczył, będzie ale zawsze do pewnego momentu.
    Na końcu konkluzja moja osobista, nie ma co się denerwować na elektrodzie staramy się dawać dobre przykłady pracy by było bezpiecznie by później kto nie napisał że mu się wszystko zepsuło czy spaliło.
  • Poziom 13  
    Bardzo bym prosił linki do przepisów prawnych, chętnie chciałbym się dowiedzieć czegoś nowego.