Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana sygnału obrotomierz 5v na 12v po swapie silnika

16 Mar 2020 18:36 132 2
  • Poziom 2  
    Witam
    Potrzebuje pomocy bo sam już nie dam rady. Nadmieniam, że przestudiowałem wiele tematów w tym zakresie i nic mi nie podpasowało.

    Pacjent to Mitsubishi Colt z 1991 roku, fabrycznie silnik 1,3 (4 cylindry) na gaźniku i zapłon na cewce. Po swapie silnik 2.0 V6 (6 cylindrów) z Galanta i zapłon "z komputera".
    Problem polega na "martwym" obrotomierzu (obrotomierz z wersji GTI - 9 tyś rpm, testy na drugim obrotomierzu 8 tyś rpm). Oba obrotomierze działały na 1.3.
    Z dokumentacji wynika, że stary obrotomierz zasilany był sygnałem z cewki z tego co się orientuje to 12v i to chyba na minusie. Schemat na zdjęciu w załączniku, co prawda z 1.5 ale to to samo co w 1.3.
    W nowym silniku sygnał do obrotomierza pochodzi z komputera silnika i jest na schematach opisany jako 5 V. Na złączu diagnostycznym E-94 (na zdjęciu) powinno być napięcie 0,3 - 3,0 V przy 3 tyś obrotów. Tak jest mniej więcej ale nie wiem przy ilu obrotach bo tak na słuch obroty dawałem.
    Zmiana sygnału obrotomierz 5v na 12v po swapie silnika

    Testowy obrotomierz po podłączeniu zasilacza od kolejki zaczynał działać przy ok 12 V, wymieniłem jeden z oporników na mniejszy na taki z obrotomierza oryginalnego i obrotomierz zaczynał działać już przy około 4-5 V.
    Oryginalny obrotomierz do silnika V6 przy tym kolejkowym zasilaczu nie działał.

    Test w samochodzie nic nie dał, obrotomierz nie działał.

    Teraz pytania.
    1. Czy jeżeli zmienię sygnał z 5 V na 12 V za pomocą konwertera, którego schemat znalazłem na tym forum na tranzystorach BC547 i BC557 będzie to działać?
    2. Czy potrzebuje jeszcze czegoś aby dostosować sygnał z ECU V6 do obrotomierza z Colta?
    3. Czy zmiana jakichś elementów na płytce obrotomierza Colta da coś czy trzeba robić jakieś zewnętrzne urządzenie?
    4. A może jest jakiś jeszcze prostszy sposób aby obudzić obrotomierz?

    Jeżeli to pomoże w załącznikach płytki z elementami, starałem się poprawnie pomierzyć i opisać te elementy.
    Pomóżcie bo ja już się poddałem.
  • Poziom 2  
    Znalazłem na forum takie coś https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2182685.html#10370470

    Zmiana sygnału obrotomierz 5v na 12v po swapie silnika

    Czytałem, też w necie co by potwierdziło, że tak. Jak z wartościami opornika?
    Rozumiem, że to załatwia problem zmiany sygnału z 5V na 12V. Pozostawałaby kwestia samego sygnału 4 cylindry na 6 cylindrów. Jeżeli dobrze czytałem i zrozumiałem trzeba by było zamienić ten kondensator przy układzie scalonym z 68nF na około 45 nF czyli mniejszy o 1/3.
    Dobrze kojarzę?
  • Poziom 2  
    Jakby co to wypociłem schemat obrotomierza. To mój pierwszy więc nie krzyczeć na mnie.
    Zmiana sygnału obrotomierz 5v na 12v po swapie silnika