Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V.

18 Mar 2020 11:38 780 33
  • Poziom 38  
    Witajcie!
    Mam ładowarkę 54.6V dla akumulatora 13S.
    Chciałbym obniżyć końcowe napięcie ładowania do 52V w celu wydłużenia żywotności. W tym celu rozrysowałem schemat części niskonapięciowej.

    Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V.

    Prosiłbym o pomoc w interpretacji schematu:

    - część prawa jest logiczna - steruje wentylatorem, który uruchamia się gdy pojawi się przepływ prądu uruchamia się wentylator i kolor diody zmienia się z zielonego na czerwony.

    - część środkowa jest CHYBA odpowiedzialna za ograniczenie prądowe, obstawiam tak po połączeniu do bocznika.

    - część lewa jest chyba tego czego szukam - ograniczeniem napięcia.

    Teraz pytanie jak zmienić rezystory? Chcę obniżyć napięcie do 95% obecnego napięcia, więc rezystancję dwóch dolnych równoległych rezystorów również powinienem obniżyć do 95% obecnej wartości?
    Wypadkowa rezystancja R18 (62k) i R19 (560k) wynosi 55.82k, 95% tej wartości to 53k, uzyskałbym ją połączając poprzez przełącznik równolegle rezystor 1M ohm. Miałbym wtedy przełącznik 100%/95% o co mi chodzi.

    Pozdrawiam, Szymon Ochocki.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Poziom 43  
    szymon122 napisał:
    Chciałbym obniżyć końcowe napięcie ładowania do 52V w celu wydłużenia żywotności
    Nie jest to dobry pomysł, bo ogniwa będą permanentnie niedoładowane (ok. 80 - 90%), a żywotności nie przedłużysz.
  • Poziom 38  
    Freddy napisał:
    żywotności nie przedłużysz

    W dokumentacji producenta ogniw jest zależność żywotności od końcowego napięcia ładowania. Obniżenie napięcia z 4.2V do 4.1V daje dwukrotnie więcej cykli ładowania. Jest to zabieg powszechnie stosowany, lecz przeważnie to w BMS ustawia się przy jakim napięciu ma zaczynać balansować ogniwa, lecz BMS z takimi funkcjami kosztuje >300zł. Ja chciałbym to zrobić obniżając całe napięcie ładowania. Zdaje sobie sprawę, że z czasem cele mogą delikatnie się "rozjeżdżać", lecz BMS pilnuje aby żadna cela nie przekroczyła 4.2V a w celu wyrównania napięć jedno na dziesięć ładowań będzie pełnym napięciem.
    W skrócie nie jestem pierwszy, który tak robi ;)
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    R16-R19 i obwód z tranzystorem bez wątpienia są układem regulacji napięcia, tylko że przy odrysowywaniu schematu z płytki wkradł się błąd, albo kilka i to co jest na schemacie nie bardzo ma sens, więc trudno wyprowadzić zależność na napięcie wyjściowe.

    Zapewne metoda proporcjonalnego zmniejszania rezystancji zadziała, a jeśli nie uzyskasz oczekiwanego rezultatu za pierwszym razem, to dobierzesz w kolejnych iteracjach.
  • Poziom 6  
    Dzień dobry. Nie chcę nowy temat zaczynać bo mam podobne pytanie i typową chińską ładowarkę 54.6v 3A. Jakie rezystory są odpowiedzialne za regulację napięcia i prądu? Dałoby rady według zdjęcia ustalić? R21?
    Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V. Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V. Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V.
  • Poziom 38  
    jarek_lnx napisał:
    to co jest na schemacie nie bardzo ma sens

    Masz rację, błędnie przyjąłem, że element na płytce to również tranzystor, niefortunne jego umiejscowienie nie pozwalało odczytać oznaczeń. Dopiero po analizie innych zasilaczy stwierdziłem, że musi to być TL431. Poprawiony schemat wstawiłem na początku. Problem rozwiązałem wstawiając najpierw potencjometr 10k zamiast rezystora 2.7k (R21). Ustawiłem nim interesujące mnie napięcie, następnie wylutowałem go i zmierzyłem rezystancję. Okazało się, że rezystancję muszę zwiększyć o około 142ohm. Szeregowo z fabrycznym rezystorem 2.7k (R21) dałem rezystor około 124ohm (obniżenie napięcia), który zwieram przełącznikiem hebelkowym (przywrócenie oryginalnego napięcia).
    Udało się osiągnąć przełączanie napięcia 52.3V/54.6V co daje 4.023V/4.2V na celę (13S), co z kolei przekłada się na 85%/100% pojemności.

    Miron_2005 napisał:
    Dałoby rady według zdjęcia ustalić?

    Zapomnij, bez rozrysowania schematu można jedynie strzelać co jest od czego ;)
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Freddy.
    Ogólnie znany fakt że obniżenie napiecia wplywa na żywotnośc aku.
    Zastosowałem to 3 lata temu w wkrętarce i aku są ok.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dotyczy to również pasków led.
    Obniżyłem napięcie o 0.5V. 200m świeci juz 6 lat bezawaryjnie w reklamie zewnętrznej.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Freddy napisał:
    Uważasz, że wiedzą lepiej niż producent? ;)
    A który producent pisze że jest odwrotnie?
    Podają źródła badań na których się opierają jest tam wykres taki jak
    Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V.
    pochodzący z
    "Factors that affect cycle-life and possible degradation mechanisms of a Li-ion cell based on LiCoO2" Soo Seok Choi, Hong S. Lim
    Jeśli będziesz chciał sie kłócić zauważysz że dotyczy ogniw LCO i będziesz obstawał że we wszystkich innych jest odwrotnie ;)

    Freddy napisał:
    Nie jest to dobry pomysł, bo ogniwa będą permanentnie niedoładowane (ok. 80 - 90%), a żywotności nie przedłużysz.
    Permanetntne niedoładowanie szkodzi akumulatorom ołowiowym, czy ktokolwiek z producentów LiIon-ów twierdzi że występuje w nich podobny efekt do zasiarczenia Pb?

    Nie mam na celu wszczynania kłótni, ale jeśli ktoś ma argumenty że powyżej linkowane informacje są nieprawdziwe, bardzo chętnie ich wysłucham. Zawsze chętnie dowiem się czegoś nowego.
  • Poziom 38  
    Paski LED są przykładem jak obniżenie napięcia zasilania wpłynęło na trwałość.
  • Poziom 43  
    Freddy napisał:
    Skoro uważacie, że wiecie lepiej, to pewnie tak jest.
    Odpowiedź w stylu "a nich ci będzie" tylko trochę bardziej bez sensu. Przeczytaj co napisałeś, od kiedy z tego że ktoś coś uważa, wynika że tak jest?
    Skoro się nie zgadzasz to napisz kulturalnie dlaczego, a nie robisz fochy.
  • Poziom 43  
    Nie robię żadnych fochów, napisałem swoje zdanie, to zostałem prawie wyśmiany.
    Robiłem testy kilkunastu akumulatorów litowych (LiIon) i "niedoładowanie" nie przyniosło żadnych wymiernych efektów dla żywotności. Takie jest moje zdanie i na tym je opieram.

    Skoro uważacie, że nie mam racji, to przepraszam za moje postu i za wprowadzanie w błąd.
  • Poziom 43  
    Freddy napisał:
    Robiłem testy kilkunastu akumulatorów litowych (LiIon) i "niedoładowanie" nie przyniosło żadnych wymiernych efektów dla żywotności. Takie jest moje zdanie i na tym je opieram.
    I to jest właśnie konkret, o który pytałem, zapiszę sobie w pamięci, że jeden użytkownik testował i nie zauważył różnicy, może natrafię na inne argumenty potwierdzające tę tezę.
    W jakich warunkach były testowane?


    Freddy napisał:
    Skoro uważacie, że nie mam racji, to przepraszam za moje postu i za wprowadzanie w błąd.
    Wyobraź sobie, że nie zawsze chodzi o to kto ma rację, czyje będzie na górze, dyskusja służy wymianie poglądów, doświadczeń, gdybym dyskutował z samym sobą niczego bym się nie dowiedział :) Gdybym dyskutował tylko z tymi co myślą tak jak ja, też by mi to nic nie dało. Sens jest dyskutować z tymi co mają odmienne poglądy.
  • Poziom 43  
    Nie upieram się, że mam rację, a swoje wypowiedzi oparłem na własnych spostrzeżeniach i doświadczeniach.
    Nie neguje tego, że innym wyszły inne rezultaty - mogli używać innego typu akumulatorów. Ja sprawdzałem Sanyo i Panasonic.
    szymon122 napisał:
    Jak długo trwały takie testy?
    Ponad pół roku.

    jarek_lnx napisał:
    Sens jest dyskutować z tymi co mają odmienne poglądy.
    Niestety nie wszyscy potrafią :( i nie jest tu mowa o Was.
  • Poziom 42  
    Freddy napisał:
    Nie upieram się, że mam rację, a swoje wypowiedzi oparłem na własnych spostrzeżeniach i doświadczeniach.


    Te obserwacje potwierdzają też użytkownicy e-bajków (także na zagranicznych forach internetowych). Generalnie ładowanie do 90% zwiększa ilość cykli ładowania (czyli długość życia). Drugi element to odpowiednio mały prąd ładowania, tutaj jednak chodzi o nie nagrzewanie ogniw powyżej bezpiecznej temperatury.
  • Poziom 43  
    yogi009 napisał:
    Te obserwacje potwierdzają też użytkownicy e-bajków (także na zagranicznych forach internetowych)
    Zwróć uwagę, że tego typu akumulatory (e-bike) ładowane są z reguły bardzo wysokimi prądami, aby skrócić czas ładowania, a to też niekorzystnie wpływa na żywotność.
    Poza tym pojemność i tak maleje w miarę ilości cykli.

    Poniżej dane producenta dla Sanyo serii GA.
    Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V.
  • Poziom 42  
    Freddy napisał:
    Poza tym pojemność i tak maleje w miarę ilości cykli.


    Freddy, masz rację, ale część producentów zaleca ładowanie do 90% pojemności celem zwiększenia żywotności ogniw.
  • Poziom 38  
    Freddy napisał:
    Zwróć uwagę, że tego typu akumulatory (e-bike) ładowane są z reguły bardzo wysokimi prądami

    U mnie jest 10 ogniw równolegle, ładowane są prądem 3A, co daje 300mA na ogniwo a rozładowywane prądem do 30A, co daje maksymalnie 3A na ogniwo. Dzięki tak niskiemu prądowi rozładowywania ogniwa prawie wcale się nie grzeją.
    Niby mam dostęp do kamery termowizyjnej, lecz podczas jazdy nie zmierzę temperatury a nie mam sztucznego obciążenia dla tak niskiego napięcia.
  • Poziom 42  
    Prąd ładowania jest podany w nocie katalogowej producenta i jest różny dla różnych ogniw. W skrócie ogniwa mają albo większą pojemność, albo potrafią oddać większy prąd.
  • Poziom 38  
    Freddy napisał:
    Poniżej dane producenta dla Sanyo serii GA.

    Na tej stronie masz testy ogniwa, które było ładowane do napięcia 4.01V, czyli praktycznie identycznie jak u mnie.
    https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=85113

    Zmiana napięcia ładowarki 13S z 54.6V na 52V.
    Po przeszło 1100 cyklach ładowania i rozładowywania prądem 6A czyli dwukrotnie wyższym niż u mnie pojemność spadła zaledwie o 30%. W wykresie podanym przez producenta, gdzie ogniwo było ładowane do napięcia 4.2V pojemność spadła o 35% po 500 cyklach. Czyli zgadzałoby się, że obniżenie końcowego napięcia ładowania do 4.05V podwaja żywotność.
  • Poziom 42  
    A wracając do tematu, obniżenie napięcia ładowarki najprościej zrealizować małym potencjometrem na PCB, o ile ten model taką regulację posiada. Daj dobrej jakości fotkę PCB z obu stron, szukamy małego peerka...