Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa anteny biquad do TP Link wn722n

coffee5800 20 Mar 2020 11:32 4701 30
  • Witam,
    Od tygodnia bawie się w budowe anteny biquad do mojego adaptera tp link wn722n.

    To już mój trzeci prototyp i nadal coś jest nie tak, moc tej anteny jest na poziomie zwykłej antenki jaką dają w zestawie tplinka. (Tej białej na zdjęciu).
    Wiekszość sieci ma moc -90. Jedynie mój router który znajduje się w tym samym pokoju ma moc około -30.

    Proszę o ocenę tego "dzieła" i doradzenie co zmienić, czego użyć i tak dalej.
    Na zdjęciach widać wszystko co mam, 2 rozebrane antenki, kable, i pare rzeczy których nazwać nie potrafię.

    Ten czarny kabel to chyba koncentryk (z tego co czytałem), kupiłem go kiedyś jako przedłużacz do adaptera, myślę że on jest głównym problemem tej konstrukcji.
    A, i ta blaszka to kawałek blachy cienkiej dachowej, rurki CHYBA aluminiowe.

    Z góry dziękuję za pomoc :)




    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n Budowa anteny biquad do TP Link wn722n

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    coffee5800
    Level 10  
    Offline 
    coffee5800 wrote 54 posts with rating 5, helped 0 times. Live in city TL. Been with us since 2010 year.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    Azbi
    Level 8  
    Witaj,
    Z tego co widzę na fotografiach, to wyjście (żyła gorąca) jest tuż u wylotu zwarta do rurki. Tak nie powinno być, odizoluj to.
    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n
    Druga sprawa to jaki jest typ tego kabla?
    Podaj także wymiary tegoż biquada :)

    Pozdro
  • #3
    zgierzman
    Level 29  
    1. Weź kawałek laminatu pokrytego miedzią zamiast tej blachy dachowej.
    2. Weź rurkę miedzianą, zamiast tego nie wiadomo czego.
    3. Pilnuj wymiarów. Przy tych częstotliwościach margines błędu jest bardzo mały. Naprawdę ma znaczenie, czy będzie 30,5 mm. czy 31,5 mm...
    4. Przyłóż się do lutowania, żeby wszędzie był prawidłowy kontakt.

    Musisz poćwiczyć lutowanie. Na tych zdjęciach widać, że wykonanie jest fatalne.:

    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n
    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n

    coffee5800 wrote:
    rurki CHYBA aluminiowe


    Jeżeli tak, to częściowo tłumaczy jakość lutów. Aluminium nie da się polutować, a nawet jeżeli spoiwo się przyklei, to raczej dzięki lepkości topnika, a nie dlatego, że lut jest prawidłowo wykonany. Nigdy nie będzie tam dobrego kontaktu elektrycznego.

    Tutaj widać, że to wszystko wisi w powietrzu tylko siłą woli.

    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n
  • TermopastyTermopasty
  • #4
    ZaQ_1
    Level 8  
    zgierzman wrote:
    Aluminium nie da się polutować, a nawet jeżeli spoiwo się przyklei, to raczej dzięki lepkości topnika, a nie dlatego, że lut jest prawidłowo wykonany

    Aluminium oczywiście da się lutować normalnym spoiwem sn60pb40 tylko jest to znacznie trudniejsze niż w przypadku miedzi czy metali żelaznych. Trzeba się uciekać do sztuczek takich jak lutowanie w kąpieli olejowej/z dużą ilością pasty/w smarze. Wszystko sprowadza się do niedopuszczenia tlenu do powierzchni aluminium w czasie całego procesu, łącznie z oczyszczaniem. Bardzo to uciążliwe, ale jak trzeba to da się.
  • #5
    zgierzman
    Level 29  
    ZaQ_1 wrote:
    Bardzo to uciążliwe, ale jak trzeba to da się.


    Da się.
    Zupę da się zjeść widelcem i nożem. I co z tego, skoro można użyć łyżki?

    Mówimy o domowej praktyce kogoś, kto zaczyna przygodę z lutowaniem. Nie będziemy mu przecież doradzać lutowania we wrzącym oleju... Lepiej wywalić aluminiową rurkę na rzecz miedzianej.
  • #6
    Tremolo
    Level 43  
    Odkryta warstwa czystego glinu spod Al2O3 reaguje ze wszystkim. TO wada i zaleta aluminium. Pokryty tlenkiem zapewnia pasywacje. Ale reaguje z parą wodną, tlenem,A cyna nie chce się kleić do AL2O3. Z kolei spoiwo do aluminium jest specjalne i temperatura robocza to 590stopni.
  • #7
    Freddy
    Level 43  
    coffee5800 wrote:
    Proszę o ocenę tego "dzieła" i doradzenie co zmienić, czego użyć i tak dalej.
    Nie gniewaj się, ale powinno to wyglądać np. TAK
  • #8
    coffee5800
    Level 10  
    Freddy wrote:
    coffee5800 wrote:
    Proszę o ocenę tego "dzieła" i doradzenie co zmienić, czego użyć i tak dalej.
    Nie gniewaj się, ale powinno to wyglądać np. TAK

    Właśnie dokładnie tym poradnikiem sie kierowałem :)
    Czyli muszę zamienić blaszkę i rurkę na miedź.
    A co z kablem? Nadal używać tego? Bo to jedyny jaki mam z końcówką pasującą do adaptera. No chyba że samą końcówkę przylutuję do innego ale to zawsze ryzyko strat sygnału (przy moich zdolnościach lutowniczych :D).

    Postaram sie załatwić materiały, a w międzyczasie czy widzicie jakiś sposób przerobienia tej białej antenki z użyciem tego co mam (na zdjęciu)?
  • #9
    Freddy
    Level 43  
    coffee5800 wrote:
    Właśnie dokładnie tym poradnikiem sie kierowałem
    Zauważ jakie jest podcięcie rurki z jednej strony - to jest ważne.
    coffee5800 wrote:
    A co z kablem? Nadal używać tego?
    Kup kabel odpowiedni (50Ω) nowy, to koszt około 1zł za metr. Odpowiednie przejściówki również są tanie.
    Z jakiego jesteś miasta?
  • #10
    coffee5800
    Level 10  
    Freddy wrote:
    coffee5800 wrote:
    Właśnie dokładnie tym poradnikiem sie kierowałem
    Zauważ jakie jest podcięcie rurki z jednej strony - to jest ważne.
    coffee5800 wrote:
    A co z kablem? Nadal używać tego?
    Kup kabel odpowiedni (50Ω) nowy, to koszt około 1zł za metr. Odpowiednie przejściówki również są tanie.
    Z jakiego jesteś miasta?

    Łódź

    Dodano po 1 [minuty]:

    kowal011 wrote:
    Kup sobie gotowca. Nie masz wiedzy ani umiejętności do budowy takich anten. Bez obrazy. To nie twoja bajka.

    No z takim podejściem to nigdy nie będę miał ;)
  • #11
    oshii
    Level 22  
    Quote:
    Właśnie dokładnie tym poradnikiem sie kierowałem :)

    Skoro kierowałeś się tym poradnikiem, to czemu nie zrobiłeś jak w poradniku? :)

    W skrócie (część już wymieniona):
    - nie zwieraj wszystkiego na rurce, w poradniku masz wyraźnie pokazane, że rurka musi być nacięta żeby swobodnie dało się przylutować punkt zgięcia między dwoma kwadratami do żyły przewodu. W sposób jaki zrobiłeś, ta antena nie ma prawa zadziałać.
    - zagięcia muszą być ekstremalnie ciasne, da się to zrobić nawet lepiej niż w tym poradniku, u ciebie wygląda tak sobie
    - pilnuj kształtu w płaszczyźnie xy. Polecam wydrukować sobie odpowiednie obwiednie, i pod nie giąć ten drut aż będzie idealnie. To wymaga sporo cierpliwości, kąty musza być proste, ciasne, boki niepokrzywione
    - pilnuj kształtu w płaszczyźnie z. Jeśli w poradniku masz, że drut ma być x mm nad reflektorem, to nie może być tak, że jeden koniec sterczy na x+1 a drugi opada na x-2 mm.

    Materiały - miedź, miedź, miedź. Lutownie sensownie czegoś innego to będzie męczarnia.
    Koncentryk koniecznie 50Ω, użycie zwykłego antenowego (75Ω) nie wchodzi w grę.
  • #12
    RomanWorkshop
    Level 11  
    Kable do urządzeń WiFi muszą mieć impedancję 50 omów. Duże znaczenie ma tłumienie wprowadzane przez kabel, łączący antenę z nadajnikiem/odbiornikiem (im dłuższy kabel, tym większe wprowadza tłumienie). Poniżej tłumienie [dB/m] kilku popularnych typów kabli przy częstotliwości 2.4 GHz oraz ich średnica [mm]:

    RG-58 - 1.16 dB/m (5.0 mm)
    RG-223 - 0.82 dB/m (5.4 mm)
    RGC-58 - 0.62 dB/m (5.0 mm)
    LMR-195 - 0.61 dB/m (4.95 mm)
    LMR-200 - 0.54 dB/m (4.95 mm)
    H-155 - 0.49 dB/m (5.4 mm)
    LMR-240 - 0.41 dB/m (6.1 mm)
    RF-240 - 0.39 dB/m (6.1 mm)
  • #13
    Bojleros
    Level 16  
    Ekran zrób z pcb. Jak nie masz rurki miedzianej o średnicy odpowiedniej do kabla to możesz nawinąć drut miedziany na wiertle o odpowiedniej średnicy a następnie pocynować żeby się trzymało. Jak zrobisz to dobrze to kabel się w to będzie wkręcał dość pasownie i cyk mocowanie kabla gotowe. Jak próbowałem biquada to też miałem dipol z drutu ale bardzo możliwe że o wiele lepsze efekty dałby dipol wytrawiony na laminacie. Można by go zamontować na czterech słupkach z pcv aby w ten sposób kontrolować geometrię.
  • #14
    halinka1125
    Level 21  
    Witam
    Jak chcesz to zrobić to na początek spróbuj bez ekranu, jak na obrazku.
    Gorąca (środkowa) żyła zwarta tylko ze środkiem anteny, a końce do oplotu.
    Nie istnieją żadne inne połączenia pomiędzy tymi punktami, żaden włosek z ekranu nie może dotykać do gorącej żyły. Podłącz i zobacz co wyjdzie (powinna wyjść kierunkowa antena, jak będzie działać, dołóż ekran i ustaw na najlepsze wzmocnienie;). Pamiętaj żeby nie było innego połączenia końcówek kabla, niż poprzez antenę i musi działać.
    Powodzenia.
    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n
  • #15
    Wikita
    Level 8  
    Witam!

    Mam pytanie - co w przypadku gdyby zastosować jedną linkę z przewodu wielożyłowego lub tzw. Kynar? Antenę przykleić do plexy albo tektury, żeby wszystko było stabilne. Mniejsza średnica pozwoli łatwiej wymodelować kształty, ale co z parametrami anteny? Rezystancja drutu o mniejszej średnicy będzie większa, więc większe będzie tłumienie na antenie - czy dobrze rozumiem?
  • #17
    bobycob
    Level 19  
    Mam pytanie za które moderator być może mnie zje. :)

    Po co budujesz antenę kierunkową dla pasma 2.4 GHz w sytuacji gdy linki w tej częstotliwości na większy dystans niż między pokojami dawno straciły sens?

    Oczywiście dla przyjemności zbudowania - bardzo proszę. Jednak praktyczne użycie tej częstotliwości w terenach zurbanizowanych spadło dobre parę lat temu praktycznie do zera.
  • #18
    oshii
    Level 22  
    Quote:
    (…) w sytuacji gdy linki w tej częstotliwości na większy dystans niż między pokojami dawno straciły sens?

    Czemu? Mnie się na takiej antence udawało „przećwiczyć” AP sąsiadów oddalonych po 20-30 metrów od mojego domu :P
  • #19
    Freddy
    Level 43  
    bobycob wrote:
    Jednak praktyczne użycie tej częstotliwości w terenach zurbanizowanych spadło dobre parę lat temu praktycznie do zera
    No niekoniecznie, ponieważ wiele firm udostępnia internet właśnie "po WiFi".
  • #20
    bobycob
    Level 19  
    oshii wrote:
    Quote:
    (…) w sytuacji gdy linki w tej częstotliwości na większy dystans niż między pokojami dawno straciły sens?

    Czemu? Mnie się na takiej antence udawało „przećwiczyć” AP sąsiadów oddalonych po 20-30 metrów od mojego domu :P

    Tego typu anteny stosuje się na dystansach, 500m... 5000m - albo raczej stosowało.
    Dziś największym problemem nie jest czułość anteny tylko zaszumienie. Im czulsza antena tym bardziej okazuje się być bezużyteczna.
    O ile mała antenka miała dużo konfliktów nadawania, duża z trudem znajdzie właściwy moment aby nadać pakiet. Jest to odczuwalne nawet w małych miejscowościach - wcale nie trzeba mieszkać w Łodzi. :)
  • #21
    oshii
    Level 22  
    @bobycob, ale do zabawy w stawianie w miarę stabilnego linka z kumplem 3 domy dalej, albo do męczenia AP sąsiadów* już się nada; na dipolu raczej średnio by to wyszło.
    Ergo, zabawa ma potencjalnie jakiś sens :)

    *dzieci, nie wolno męczyć AP sąsiadów! ;)
  • #24
    Ibuprom
    Level 26  
    Wystarczy trzymać się ściśle podanych na stronach wymiarów i będzie działać. Trochę dokładności w wyginaniu drutu również wskazane. U mnie te antenki zestawiały stabilny link 54mbit na 200m przez spore drzewo więc uważam że są skuteczne, ale nic nie pomoże na niedokładne wykonanie anteny.

    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n
  • #25
    zasilaczen
    Level 8  
    Zabieram się za biquad, ale mam problem z ustaleniem dokładnych wymiarów. Z tego co się naczytałem to szerokość na pasmo ~2,4MHz ma wynosić 30,5mm mierzone od środka drutu
    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n
    Potem odpaliłem kalkulator i wychodzą już zupełnie inne wyniki. Wygląda na to że 30,5mm nie uwzględnia grubości drutu. Wdłg kalkulatora stosując drut o średnicy 2mm wymiar się zmienia na 32,5mm a to jest już spora różnica. Bo wymiar 32,5mm nie uwzględniający grubości drutu daje częstotliwość ~2,3MHz.
    Więc już nie wiem która opcja jest właściwa :crazyeyes:
    <Po lewej< wyliczenie bez uwzględniania grubości drutu
    >Po prawej> wyliczenie uwzględniające grubość drutu
    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n
  • #26
    zgierzman
    Level 29  
    zasilaczen wrote:
    Potem odpaliłem kalkulator i wychodzą już zupełnie inne wyniki. Wygląda na to że 30,5mm nie uwzględnia grubości drutu. Wdłg kalkulatora stosując drut o średnicy 2mm wymiar się zmienia na 32,5mm a to jest już spora różnica.


    Nie ma żadnej różnicy. Jest dokładnie tak samo.

    30,5 jest w osi drutu.

    Na tym obrazku:

    Budowa anteny biquad do TP Link wn722n

    widać, że program podaje wymiar zewnętrzny. Jeśli drut ma 2 mm średnicy, to 30,5 + 2 * 1 = 32,5 mm

    Możesz się pobawić i zmieniać średnicę drutu. Po zaznaczeniu opcji "Uwzględnij średnicę drutu" zapewne dostaniesz wyniki 30,5 + [podana średnica]. Dla drutu Φ3 będzie to 33,5 a dla Φ5 35,5

    Inna rzecz, że rysunek z odznaczoną opcją "Uwzględnij średnicę drutu" powinien być inny i wyraźnie pokazywać, że wymiar jest liczony do osi.
  • #27
    zasilaczen
    Level 8  
    Czyli wymiar będzie zawsze 30,5 liczony od osi drutu, a jego grubość nie ma znaczenia?
  • #28
    oshii
    Level 22  
    W granicach rozsądku - nie, nie ma znaczenia, choć wiadomo, że im grubszy tym trudniej ciasno go zagiąć, a im cieńszy tym mniej trawałą ma formę (lekkie uderzenie i całe strojenie szlag trafia)
  • #29
    Ibuprom
    Level 26  
    Drut miedziany fi 2,5 dostępny w sklepie elektrycznym będzie ok.
  • #30
    Freddy
    Level 43  
    Ibuprom wrote:
    Drut miedziany fi 2,5 dostępny
    Czyba o przekroju 2,5 mm²