Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamknięte szkoły, zdalne nauczanie, jak to wygląda w praktyce? Możecie pomóc.

And! 20 Mar 2020 19:28 2781 44
  • #1
    And!
    Admin grupy Projektowanie
    Zamknięte szkoły, zdalne nauczanie, jak to wygląda w praktyce? Możecie pomóc.
    Z powodu ryzyka związanego z COVID-19 szkoły są zamknięte. Przypominam sobie siebie z przeszłości, gdy w podstawówce nadeszły ferie, wakacje lub jakakolwiek przerwa w zajęciach szkolnych, większość czasu spędzałem poza domem, a gdy wróciłem lub była zła pogoda mogłem zając się jakimiś prostymi z perspektywy czasu eksperymentami z elektroniką.

    Niestety obecna przerwa w zajęciach szkolnych to nie ferie... Gdyby taka sytuacja wystąpiła za moich czasów szkolnych, zadaniem moich rodziców byłoby wytłumaczenie mi abym siedział w domu. To pewnie byłoby trudne, ale pewnie bym to zrozumiał i z nudów zajął się elektroniką. Gdy byłem w pierwszych klasach podstawówki, internetu nie było... tzn. ja go nie miałem, dopiero później "pojawił się" tepsowy 0202122 i możliwość przeglądania internetu, elektrody, oraz pobrania programów zamieniających kartę dźwiękową w oscyloskop...

    O zdalnym nauczaniu nie było mowy, było coś takiego jak nauczanie indywidualne gdy ktoś był długo poza szkołą np. ze względów zdrowotnych. Kosmiczną dla mnie wtedy informacją, było nauczanie "przez radio" w Australii http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.ph...age=article&op=viewFile&path[]=685&path[]=675
    Obecnie internet i szerokopasmowe łącza dają znacznie większe możliwości.

    Jak obecnie wyglądają realia wstrzymania zajęć szkolnych i ew. zdalnego nauczania?

    Na stronie o zdalnych lekcjach:
    https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje
    znajdziecie możliwość zaproponowania swoich narzędzi lub materiałów do wykorzystania w zdalnym nauczaniu:
    https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/zglos-pomoc

    Być może macie swoje propozycje na materiały, które mogą pomóc,
    być może znajdzie się coś co umieściliście na elektroda.pl i warto taki materiał zgłosić?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2
    vieleicht
    Poziom 23  
    W latach 70/80-tych był w telewizji cykl Telewizyjne Technikum Rolnicze, w ramach którego emitowano, niemal codziennie, wykłady i ćwiczenia z róznych przedmiotów. Swoją drogą, bardzo ciekawe tematy tam były, a doświadczenia z fizyki, które przeprowadzała pani prowadząca, pamiętam do dziś, a oglądałem je jako kilkulatek. Może w archiwum TVP zachowały się jakieś lekcje. :)
  • #4
    oskar777

    Poziom 26  
    Cytat:
    Jak obecnie wyglądają realia wstrzymania zajęć szkolnych i ew. zdalnego nauczania?


    Realnie wiele osób nie ma ani możliwości technicznych a czasem wiedzy by takie lekcję się odbywały. Przydał by się jakiś streaming z nauczycielem biorąc pod uwagę zasoby, koszty internetu mobilnego i możliwości finansowe rodziców jest to czasem pobożne życzenie by to wprowadzić.

    Doprowadzi to do wykluczenia niektórych uczniów.

    Mają być ponoć kurierzy z zadaniami 0_0

    https://glos.pl/kurier-zamiast-internetu-szef...alnie-i-odpowiada-na-inne-pytania-nauczycieli

    lepszy jest jednak ten tekst
    Cytat:
    "Ile nauczyciele powinni zadawać?

    – To dobry czas by pomóc uczniom w powtarzaniu materiału, w zdobyciu dodatkowej wiedzy z danego przedmiotu, zaciekawienia swoim przedmiotem, ale jednocześnie metoda (zdalna praca), która ma na dłuższą metę pozwolić na realizację materiału. Pamiętajmy jednak, że każdy z uczniów ma też ograniczone możliwości i czas na realizację materiału. Nie przesadzajmy z ilością treści przekazywanych uczniom do zrealizowania – radzi Dariusz Piontkowski."


    Nauczyciele mają obowiązek realizować podstawę programową...
  • #5
    vieleicht
    Poziom 23  
    Tak, oczywiście różne osoby były wykładowcami. Mimowolnie to oglądałem jako dzieciak, a w pamięci zostało.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #7
    pawelr98
    Poziom 38  
    Na Politechnice mamy tak:
    -od przyszłego tygodnia zaczynamy wykłady online
    -zadania laboratoryjne takie same lub zmodyfikowane pod nauczanie online, bardziej rozbudowane materiały pomocnicze (ograniczona możliwość konsultacji z prowadzącym)
    -oprogramowanie do ćwiczeń laboratoryjnych albo "lewe" albo dostarczony klucz, możliwe jest też pisanie w kodzie otwartym jak python, studenci raczej lecą na "lewym" bo szybciej i prościej.
  • #8
    And!
    Admin grupy Projektowanie
    @pawelr98 działania wyglądają rozsądnie. Jaką platformę wykorzystacie do wykładów online?

    Co do licencjonowanych programów kiedyś niektórzy producenci udostępniali coś takiego jak licencja studencka i było to bezpłatne, czasami ograniczone czasowo, a czasem warunkiem było to że się studiuje i nie wykorzystuje komercyjnie.
  • #9
    TechEkspert
    Redaktor
    Nie mam pojęcia o obecnym programie nauczania w szkołach podstawowych i średnich, więc umieszczę coś co może się Wam przyda pamiętając tematy poruszane na fizyce w szkole podstawowej oraz na elektrotechnice w szkole średniej i na studiach.

    Powstał nowy dział Poradniki Elektronika - dział się rozwija, tematyka różnorodna, możliwe że znajdziecie coś dla siebie. Jeżeli czegoś tam brakuje, tutaj można zgłosić propozycje na nowy temat, może uda się coś przygotować.

    Moc czynna bierna i pozorna
    Tyrystory, triaki, sterowanie fazowe i grupowe
    Zabezpieczenia różnicowoprądowe RCD
    Podstawowe prawa w obwodach elektrycznych, prawo Ohma, II prawo Kirchhoffa, dobór rezystora ograniczającego prąd LED
    Podstawowe prawa w obwodach elektrycznych, I prawo Kirchhoffa, połączenia szeregowe i równoległe
    Tranzystory MOSFET
    Pasożytnicza struktura PN w tranzystorach MOSFET
    Tranzystory bipolarne - stabilizacja prądu LED
    Wzmacniacze operacyjne - stabilizacja prądu LED
    Radiatory i rezystancja termiczna
    Sterowanie, regulator PID
    PLL pętla synchronizacji fazowej
    Mostek H i falowniki
    Modulacja sygnału (AM, FM, PM, ASK, OOK, FSK, PSK - MSK, GMSK - MSK, QPSK - PSK, QAM)
    PFC korekcja współczynnika mocy
    Sprawność przetwarzania układów elektronicznych
    Niektóre zastosowania indukcyjności
    Filtry aktywne, generatory, obrotomierz

    Tematy raczej nie nadają się do zgłoszenia tutaj: https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/zglos-pomoc ale jeżeli komuś pomogą w obecnym trudnym okresie to byłoby super.
  • #10
    szymon122
    Poziom 38  
    U mnie w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej wygląda to tak:

    Jest platforma e-learningowa, oprócz jej założyciela nikt z niej nie korzysta.
    Ostatnio zostały nam utworzone konta w platformie Office 365, lecz na utworzeniu kont się skończyło. Moim zdaniem teraz trzeba jeszcze wykładowcom pokazać jak dodać tam materiały...
  • #11
    szeryf3
    Poziom 20  
  • #12
    kemot55
    Poziom 31  
    No właśnie w szkołach w mniejszych miejscowościach nie dzieje się NIC. "Nauczyciele" przecież mają teraz virferie. Moje dziecko (SP) dostało kilka prac domowych o treści "powtarzajcie se tam coś". To maja być nauczyciele?
    Część z tych nieudaczników nie umie odczytać plików z rozszerzeniem odt (taki tekst przysłała wielka nauczycielka angielskiego razem z testem dostępnym w sieci wraz z odpowiedziami). Czekają matoły na "wytyczne" z ministerstwa - parodia.

    W każdym razie ja zaraz kota dostanę, bo z jednej strony praca zdalna, a z drugiej praca z dzieckiem (i to w wymiarze x2).

    Jeden plus (może na przyszłośś jak nas do dziadostwo nie zeżre) - pracuję kilka razy więcej niż zwykle :-P Za miesiąc wyrobię plan do czerwca.
  • #13
    oskar777

    Poziom 26  
    Cytat:
    No właśnie w szkołach w mniejszych miejscowościach nie dzieje się NIC. "Nauczyciele" przecież mają teraz virferie. Moje dziecko (SP) dostało kilka prac domowych o treści "powtarzajcie se tam coś". To maja być nauczyciele?


    Obudź się bo zapomniałeś gdzie mieszkasz. Tak czekają na wytyczne, zrobią coś ponad zakres swoich obowiązków i tak dostaną środkowy palec i absolutnie nikt im za to nie zapłaci, czegoś nie zrobią zaraz będą psy na nich wieszane. Też mam dwoje dzieci i też czekamy na wytyczne. Zapomniałeś, że mieszkamy w państwie "opiekuńczym", nauczyciele mają dzieciom załatwić komputery, internet itd.
  • #14
    kemot55
    Poziom 31  
    Sam się obudź "nauczycielu".
    Chesz czekać to Twój problem.
    To teraz za wszystko trzeba tym leniom zapłacić, bo sami nawet wobec zagrożenia czterech liter nie ruszą? Fajna postawa!
    Obecnie tylko jakaś durnowata "podstawa programowa" się liczy, dzięki której produkuje się matoły, bo takim motłochem łatwiej się steruje.

    I wyobraź sobie, że jednak są Nauczyciele, którzy już działają z wydajnością 200-300% (szkoda, że nieliczni), nie zwracając uwagi na nieudolne rządy.
  • #15
    oskar777

    Poziom 26  
    Cytat:
    Obecnie tylko jakaś durnowata "podstawa programowa" się liczy, dzięki której produkuje się matoły, bo takim motłochem łatwiej się steruje.


    Bo z tej podstawy programowej uczniowie zdają egzaminy.
    I tak wszyscy czekają na te nieszczęsne wytyczne ministerstwa. Są lenie na pewno ale te wytyczne to czasem jest dla nauczycieli pracować albo nie pracować. Weź tak dla relaksu poczytaj co się dzieje jak czegoś nie robisz w/g wytycznych albo jeszcze lepiej poczytaj obecne ustawy pisane na kolanie tworzone językiem potocznym, gdzie ludzie czekają po kilka miesięcy na interpretacje to może nabierzesz pokory.

    ps. nie jestem nauczycielem i nie mam zamiaru nim być.

    Zresztą ministerstwo jest tak na prawdę dla nauczyciela pracodawcą. Czy w twojej robocie robisz na 200-300% jak szef ma Cię w D, wszelka merytoryczna dyskusja jest nie istotna, twoje zdanie twoje pomysły są nie istotne. Może jak byś tak miał to byś miał inne podejście.
  • #16
    pawelr98
    Poziom 38  
    And! napisał:
    @pawelr98 działania wyglądają rozsądnie. Jaką platformę wykorzystacie do wykładów online?

    Co do licencjonowanych programów kiedyś niektórzy producenci udostępniali coś takiego jak licencja studencka i było to bezpłatne, czasami ograniczone czasowo, a czasem warunkiem było to że się studiuje i nie wykorzystuje komercyjnie.


    Platforma wewnętrzna, jeśli wierzyć opisowi oparta na Moodle.

    Coś tam mi wczoraj kolega wspominał jak razem rozwiązywaliśmy zadania, że coś jest skopane i jest limit osób, część osób nie mogła się rzekomo dostać na seminarium dyplomowe online (ludzie z innych wydziałów, roczników).
    Rzekomo licencji na duże webinaria nie wykupili, bo myśleli, że nie będzie nigdy potrzebne.
    Ale tego nie wiem na pewno, nigdy się nie interesowałem szczegółami systemu.
    Nigdy nie było jak dotąd używane w trakcie moich studiów.
    Dopiero w poniedziałek pierwszy raz zobaczymy.

    A co do licencji studenckich.
    No część daje. Mam dzięki temu Eagle oraz Autocada na 3 lata (chyba w tym roku jakoś się kończy). Miałem też Eplan na parę miesięcy (koszmar z tymi licencjami bo były przypisane do jednego komputera i trzeba było długo czekać aż zatwierdzą). Uczelnia dostarczyła też studencki klucz na Labview na obecny okres (mają wykupioną zbiorową, która to chyba obejmuje studenckie).

    Ale wiele innych programów wymaga tego, żeby uczelnia zapłaciła za licencję zbiorową.
    Z Matlabem to jest tak, że nie kupili dość licencji na pełnego matlaba na całą uczelnię, a co dopiero miałoby być dla studentów. Za chwilę to miną 4 lata jak obiecywano licencję dla studentów. Fajne są laboratoria jak nagle ci wyrzuca symulację RealTime, bo brakuje licencji.
    A jak studenci z reguły zaliczają ? Na lewym. Tylko karty akwizycji są na PCI/PCIe i nie da się przepiąć na laptopa i to utrudnia sprawę. Jak znowu będzie problem to pokombinuję z bieda-akwizycją na Arduino, do zrobienia w pół godzinki na gotowych modułach.
    Jeszcze różnie bywało z programami do programowania PLC, też dzikie kombinacje bo czasem wyrzucało licencję bez powodu i trzeba było od nowa aktywować co zajmowało trochę czasu.

    Mają na niektórych laboratoriach dawać ten dostęp zdalny do uczelnianych komputerów. Ale jako że większość ma lewe to raczej zbędne.

    O ile mi wiadomo, na innych dużych uczelniach normalnie mają wykupioną licencję dla studentów na Matlaba. Kolega z AGH normalnie miał.
  • #17
    drobok
    Poziom 32  
    Prawda jest taka, że te serwery uczelniane / szkolne, nie wyrobią się jeśli miały by być obciążone przez wszystkich uczniów na raz.
    Na miejscu nauczycieli skorzystał bym z youtuba - można se trzasnąć stream, do tego pytania w komentarzach, lista obecności itd ;) Z tego co kojarzę da się to zrobić prywatnie tzn masz link to się połączysz.
    Z rozwiązań które dał m.in. ms nie ma co korzystać, bo jak firmy je zapchały to co dopiero będzie gdy doszli by uczniowie.

    Co do laborek, rdp nie jest złym podejściem - na sieciach / programowaniu etc, jak by zmienić gui na tui to już w ogóle. Z elektroniki też można zdalnie laborkę zrobić, albo jakieś projekty - tyle że mało który student ma w domu to co potrzebne, oraz na czym pomierzyć.

    Co do wykluczenia, bywa różnie. Ale prawda jest taka, że większość te komputery ma, albo chociaż telefony - stream da się obejrzeć, po ssh podłączyć, nawet program napisać / przerobić. Tym bardziej, że dzieci piszą na telefonach dużo szybciej jak większość społeczeństwa na klawiaturach (pomijając programistów, użytkowników vima i pochodne)
  • #18
    And!
    Admin grupy Projektowanie
    Serwery ale i łącza do strumieniowania mogą mieć zbyt małe możliwości,
    dostawca chmurowy powielający naszą transmisję może mieć tutaj sens o ile ma odpowiednie zasoby,
    YouTube wydaje się być darmową alternatywą lecz bez gwarancji dostępności.

    MS się faktycznie zatkało i super skalowalne usługi chmurowe okazały się być fikcją gdy sytuacja jest kryzysowa... działają rozwiązania lokalne pod warunkiem, że mamy odpowiednią przepustowość łącz.

    Być może da się wykorzystać jakieś narzędzia opisane tutaj: narzędzia pracy zdalnej np. TeamTalk (wideo+ prezentacja darmowe i do uruchomienia we własnej infrastrukturze), mumble (samo audio, 30 dni testu), Cisco Webex (wideo+ prezentacja darmowe do 100 uczestników i chyba jeszcze się nie zatkali), gotomeeting (darmowy test 7 dni).
  • #20
    Chris_W

    Poziom 37  
    W mojej szkole (SP) działa to na pół gwizdka - z matematyki jest jedna Ukrainka która się przykłada - co dziennie mail z zadaniami które trzeba odsyłać, są sprawdzanie i odsyłane ponownie z korektami, błędami itp.
    Część przedmiotów (głównie te egzaminacyjne) jest na zasadzie "zróbcie strony z podręcznika od -do". Ponad 50% przedmiotów nie istnieje edukacja.
  • #21
    Teres5
    Poziom 18  
    Szkoły całkowicie nie przygotowane do zdalnego nauczania -nie przygotowane!!! Ministerstwo edukacji powinno mieć opracowany i sprawdzony program nauczania zdalnego. Teraz gdy doszło do tego , że stan epidemii nie pozwala na nauczanie w szkole - to tragedia. Zaczynają się różne eksperymenty ze skutkiem opłakanym. Ministerstwo edukacji poniosło totalną klęskę (chyba byli za bardzo zajęci strajkiem nauczycieli). Mam wnuczkę w szkole podstawowej, zdalne nauczanie polega na wysłaniu do ucznia wiadomosci: przerobić materiał w podręczniku od strony do strony. Rewelacja.
  • #23
    Chris_W

    Poziom 37  
    Mirtoltol napisał:
    Panowie jestem nauczycielem i trochę mi przykro, wiem super zarabiam, nic nie robię, tylko wakacje to jest wasze wyobrażenie, a nauczam fizyki, informatyki od jakiś 30 lat (LO i SP). Chciałbym wam oznajmić, że siedzę przy kompie od paru dni z przerwą na sen i próbuje nauczać online. Jest bardzo ciężko, wsparcia brak -każą nam korzystać epodrecznków, które za rządów PIS zostały najpierw wyłączone później przerobione że większość z nas się zraziła (linki nie działały) ale spróbowałem je uruchomić z uczniami wielki niewypał próbują ściągnąć trochę z platform khan academy trochę z cllasroom goole trochę z modle i wielka klapa. Ja korzystam od lat z tych platform, blogów i innych jakoś idzie. Rozmawiam z uczniami na grupie prywatnej na fb.com ich oczekiwania są takie że chcą webinariów rozmów przez komórki, komputery jesteśmy w trakcie wdrażania tych rozwiązań ale na to potrzeba czasu. Np. mam taki problem jak przeprowadzić lekcję z programowania klasa 5 zaczęliśmy scratch, w szkole robiliśmy to na scratch2. Wiem powiecie, że można wysłać do rodziców instrukcję w postaci filmu z linkiem do https://scratch.mit.edu/ i niech robią ale Panowie naprawdę się boję zaraz podniesie się krzyk co ten nierób znów wymyślił.

    Wczoraj dostałem instrukcję do scratcha, co i jak, skąd pobrać, co dodatkowo instalować (adobe air itp), pobrałem, zainstalowałem i syn już zadania klepie ;)
    Nie mogą się nauczyciele jakoś dogadywać pomiędzy sobą i przekazywać pomocne materiały? W tej chwili jak każdy instrukcje do tego sratcha sam robi dla uczniów to jest marnowane mnóstwo czasu.
  • #24
    drobok
    Poziom 32  
    Powinniście ich nauczyć samodzielności, a nie instrukcje pisać. Znajdź se instrukcje, zainstaluj i za hello world ocena i tyle ;)
  • #25
    Chris_W

    Poziom 37  
    drobok napisał:
    Powinniście ich nauczyć samodzielności, a nie instrukcje pisać. Znajdź se instrukcje, zainstaluj i za hello world ocena i tyle ;)

    Ja bym to zrobił z zamkniętymi oczami - mój syn tak samo - ale ja pierwszy raz się dowiedziałem co to scratch - chciałem zobaczyć o co "kaman" w każdym razie pomysł zadania masz dobry - tak powinna wyglądać pierwsza lekcja informatyki online - albo nie - pierwsza lekcja to powinno być "nawiąż ze mną [nauczycielem informatyki] jakąkolwiek łączność online", a druga instaluj ;)
  • #26
    Mirtoltol
    Poziom 10  
    No dobrze chyba tak zrobię jak mówicie, ale takich rodziców jak wy to jest jakieś 50% widać to w statystykach dziennika elektronicznego pozostali nawet nie wchodzili na dzienni od czasu wolnego. Z klasami 7,8 nie mam problemów bo z nimi prowadziłem lekcje z fizyki na tabletach w klasie. (Udało mi się zgromadzić około 30 tabletów z (projekt unia 25) reszta kupiona naprawiona i zaniesiona do szkoły. Od dwóch lat robię klasówki na tabletach, lekcję, quizy itp) Polecam do pracy zdalnej:
    blogi np moje:
    http://fizykaworzyszu.blogspot.com/
    http://informatykaworzyszu.blogspot.com/
    e-learning
    https://pl.khanacademy.org/coach/dashboard

    https://accounts.google.com/signin/v2/identif...flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=ServiceLogin

    https://quizizz.com/join#

    ewentualnie może naprawią
    https://epodreczniki.pl/
  • #27
    Chris_W

    Poziom 37  
    Jak pierwsza lekcja to będzie "nawiązanie kontaktu" to na początek trzeba pocztą pantoflową, telefonicznie ogłosić, a jak już pozakładają maile jakieś konta komunikacyjne, to zintegrować wymianę na jakieś platformie, a potem pójdzie z górki - powodzenia życzę.
  • #28
    Mirtoltol
    Poziom 10  
    Dzięki Chris_W
    Kontakt wczoraj wymyśliłem testowany na fb.com wyślę w poniedziałek na librusie (dziennik elektroniczny link do ankiety) muszę jeszcze uzyskać zgodę Dyrekcji np takiej możne się komuś przyda sposób:
    https://drive.google.com/open?id=1V_FtNdLtVRamn02anCLOJipA6qEUbEaTVYOSjCxuwVg
    no i dalej któraś z platform tak jak mówisz, ale spokojnie informatyka nie pępek świata podobno rodzice też mają pociech dosyć, a i technicznie część rodziców zgłasza, że dzieci nie mają komputerów internetu itp. (mieszkam warmińsko-mazurskie) Już zgłaszałem, że trzeba te Tablety wypożyczyć dla dzieci u nas bida, ale trochę strach bo to pokolenie 500+ (nie szanują rzeczy) któremu się wszystko należy na lekcji bez skrupułów przychodzą do nauczyciela pan da kartę, długopis itp.
  • #29
    Chris_W

    Poziom 37  
    Nie przejmuj się mają smartfony ;) Jak nie dzieci to rodzice. Tabletów bym nie rozdawał.
  • #30
    pawelr98
    Poziom 38  
    drobok napisał:
    Prawda jest taka, że te serwery uczelniane / szkolne, nie wyrobią się jeśli miały by być obciążone przez wszystkich uczniów na raz.
    Na miejscu nauczycieli skorzystał bym z youtuba - można se trzasnąć stream, do tego pytania w komentarzach, lista obecności itd ;) Z tego co kojarzę da się to zrobić prywatnie tzn masz link to się połączysz.
    Z rozwiązań które dał m.in. ms nie ma co korzystać, bo jak firmy je zapchały to co dopiero będzie gdy doszli by uczniowie.

    Co do laborek, rdp nie jest złym podejściem - na sieciach / programowaniu etc, jak by zmienić gui na tui to już w ogóle. Z elektroniki też można zdalnie laborkę zrobić, albo jakieś projekty - tyle że mało który student ma w domu to co potrzebne, oraz na czym pomierzyć.


    Z youtube to korzysta jedna młoda pani magister robiąca doktorat.
    Podrzuca materiały tłumaczące zagadnienia na laboratorium.

    Co do reszty to niestety wygląda zwykle mamy z do czynienia ze zjawiskiem jak na poniższym obrazku.
    Zamknięte szkoły, zdalne nauczanie, jak to wygląda w praktyce? Możecie pomóc.

    U wielu profesorów i doktorów inżynierów jest problem z obsługą rzeczy tak trywialnych jak podstawowa obsługa komputera.

    I żeby to jeszcze byli bardzo starzy ludzie. A to czasem 40-50 latkowie.

    A czasem to bardzo trywialne sprawy.
    "Komputer nie działa", nerwowe przepinanie przewodów na oślep i "trzeba wezwać dział techniczny".
    Podchodzę, sprawdzam poprawność połączenia przewodów, klikam reset na komputerze i po 30 sekundach wykład już można rozpocząć.