Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ile energii pobiera zasilacz?

21 Mar 2020 09:23 747 34
  • Poziom 6  
    Witam.

    Ile energii pobiera zasilacz podłączony do gniazdka elektrycznego?

    Mam zasilacze opisane następująco.
    1.
    INPUT 100-240V ~ 1,5A (1,5A)
    OUTPUT 19V = 4,74A (4,74A)
    2.
    INPUT 100-240 V ~ 1,7 A
    OUTPUT 19,5 V = 3,34 A

    Z danych wejściowych wynika, że pobierze około 360-400W,
    a z danych wyjściowych, że około 65-90W.
    Dlaczego są takie różnice?

    Pozdrawiam.
  • Poziom 32  
    Są różne urządzenia, które potrzebują takiego samego napięcia o różnym natężeniu, np laptop biurowy potrzebuje mniej energii niż taki do grania. Stąd dwa wskazania przy parametrze output.
    Jeżeli chcesz wiedzieć ile Wat - mocy "ciągnie" z gniazdka to mnożysz napięcie i natężenie np 19*4,74 = 90,06.
    W niektórych zasilaczach uniwersalnych jest tak, że napięcie masz stałe, a amperaż urządzenie dobiera samo. Przy zasilaczach dedykowanych, wyższy amperaż możesz użyć do np laptopa, który wymaga mniejszego amperażu, ale zasilacz z niższym amperażem może nie uruchomić, urządzenia wymagającego wyższego.
    A parametry input są też w zakresie, ponieważ robi się uniwersalne zasilacze, by np zakupiony w Europie używać np w USA. Producenci też szukają oszczędności, dlatego robią takie zasilacze.
  • Poziom 14  
    staś pytalski napisał:
    Jeżeli chcesz wiedzieć ile Wat - mocy "ciągnie" z gniazdka to mnożysz napięcie i natężenie np 19*4,74 = 90.

    Oczywiście zasilacz ma 100 % sprawności i jest urządzeniem czysto rezystancyjnym, że nie uwzględnia się przesunięcia fazowego?
  • Poziom 38  
    Najpirw obliczasz moc po stronie wtórnej; Ps=UsxIs
    Potem obliczasz moc po stronie pierwottnej, dla małych zasilaczy przyjmujesz η=0,75; Pp=Ps/η
    Potem obliczasz pobieraną energię; E=Ppxtx0,001
    P [W], U [V], I [A], E [kWh], t [h]

    Pierwszy zasilacz: Ps=19x4,74=90,06W; Pp=90,06/0,75=120,08W; 120,08x1x0.001=0.12008kWh na każdą godzinę pracy; 120.08x24x0.001=2,88192kWh na dobę.
    Pobór energii przez drugi zasilacz oblicz sam.
  • Poziom 6  
    Dziękuję bardzo.

    Tylko dlaczego oblicza się moc według tego co jest na wyjściu (OUTPUT), a nie wejściu (INPUT).
    Zasilacz (oba są do laptopów - tak na marginesie) jest podłączony do gniazdka sieciowego, do napięcia 230V, czy ile tam jest.
    Zatem 230*1,5=345W
    Czy to obliczenie nie ma żadnego sensu i znaczenia?
    Czy nie powinno być tak, że moc na wejściu jest zbliżona do tej na wyjściu?
  • Poziom 42  
    Janek-Kam napisał:
    Czy nie powinno być tak, że moc na wejściu jest zbliżona do tej na wyjściu?
    A straty na trasformacji, czyli przetworzeniu napięcia zmiennego 230 V na stałe kilku/ kilkanasto woltowe. W takich urządzeniach są chyba spore.
  • Poziom 6  
    Aż tak duże?
    Czyli z gniazdka sieci elektrycznej pobierana jest moc około 350W (230V*1,5A), a na wyjściu do laptopa mam około 90W.
    Straty więc by były około 75%.
  • Poziom 42  
    W obliczeniach mocy, przy prądzie przemiennym trzeba jeszcze uwzględnić cos Φ, a to obniży obliczoną w poprzednich postach moc o powiedzmy 1/3.
  • Specjalista elektryk
    Janek-Kam napisał:
    Witam.

    Ile energii pobiera zasilacz podłączony do gniazdka elektrycznego?


    Dziwne pytanie - pewnie taki zasilacz pobiera b. mało energii z gniazdka (o ile nie jest obciążony).
    Z parametrów zasilaczy wynika, że są to zasilacze do notebooków. W takim przypadku pytanie powinno brzmieć ile energii pobiera notebook (wiadomo, że ze swoim zasilaczem).

    Mnie najbardziej podobała się odpowiedź kol. zetdeel (post #4) - Prawidłowe obliczenia.
    W praktyce pobór energii będzie mniejszy, gdyż podano tam prądy maksymalne (uwzględniające duże obciążenie notebooka i równoczesne ładowanie akumulatora).
    Notebook z naładowanym akumulatorem i przy pracy "biurowej" będzie bardziej oszczędny.

    Jeśli ww. zasilacze służą do zasilania innych urządzeń niż notebooki - to pobór energii będzie wynikał ze specyfiki poboru podłączonych odbiorników.

    Parametry:
    INPUT 100-240V ~ 1,5A (1,5A) są to parametry maksymalne i mają się nijak do mocy na wejściu zasilacza.

    pzdr
    -DAREK-
  • Poziom 6  
    Powiedzmy, że laptop jest maksymalnie obciążony.
    Podłączam zasilacz do gniazdka 230V.
    Czy będzie to, w przypadku pierwszego zasilacza, 230V*1,5A=345W?
    To jest dla mnie istotne, bo przy maksymalnym obciążeniu przez 3 godziny zużyję około 1 kWh.
    Natomiast według obliczeń powyżej, byłaby to 1/3 tej wartości.
  • Poziom 36  
    Janek-Kam napisał:
    Powiedzmy, że laptop jest maksymalnie obciążony.
    Podłączam zasilacz do gniazdka 230V.

    Zmierzyłem pobór dla Asus U31:

    42 W, w tym ładowanie baterii
    PF = 0,51 (power factor)

    Sam zasilacz bez laptopa 0,8 W.
  • Poziom 39  
    Ktoś_tam napisał:
    Oczywiście zasilacz ma 100 % sprawności
    Żadne urządzenie nie ma 100% sprawności.
    Ktoś_tam napisał:
    i jest urządzeniem czysto rezystancyjnym, że nie uwzględnia się przesunięcia fazowego?
    Nieprawda.
    To urządzenie trasfomatorowe - nie rezystancyjne.
    Prąd wejściowy też nie jest przesunięty w fazie względem napięcia.

    Janek-Kam napisał:
    Z danych wejściowych wynika, że pobierze około 360-400W,a z danych wyjściowych, że około 65-90W.
    Dlaczego są takie różnice?
    Z danych wejściowych to nie wynika.
    Wynika tylko tyle, że zasilacz będzie poprawnie pracował przy napięciach zasilających 100V-240V.
    To nie ma nic wspólnego z pobieraną mocą.

    Zasilacz impulsowy dopasowuje się do napięcia zasilającego.
    Zasilacz pobiera moc moc wyjściową powiększoną o straty.
  • Poziom 36  
    CYRUS2 napisał:
    Żadne urządzenie nie ma 100% sprawności.
    CYRUS2 napisał:
    Nieprawda.
    To urządzenie trasfomatorowe - nie rezystancyjne.
    Prąd wejściowy też nie jest przesunięty w fazie względem napięcia.

    Właśnie to miał na myśli Kolega Ktoś_tam pisząc:

    Ktoś_tam napisał:

    Oczywiście zasilacz ma 100 % sprawności i jest urządzeniem czysto rezystancyjnym, że nie uwzględnia się przesunięcia fazowego?
  • Poziom 39  
    Adamcyn napisał:
    Właśnie to miał na myśli Kolega Ktoś_tam
    Ale napisał 3 bzdury.
    Nie jest ważne jak kolega Adamcyn to rozumie.
    Tekst ma wyjaśniać autorowi który się nie zna.
  • Poziom 6  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    1,5A pobiera dla 110v i to maxymalnie, zaleznie od jasnosci ekranu.

    Dziękuję bardzo.
    Już jestem bliżej tego co chciałem wiedzieć.
    Czyli przy napięciu 110V maksymalny pobór mocy będzie (110V*1,5A)=165W.
    Czy maksymalny pobór mocy przy napięciu 230V będzie taki sam?
    Czyli prąd byłby około 0,7A.
  • Poziom 36  
    Janek-Kam napisał:
    Czyli przy napięciu 110V maksymalny pobór mocy będzie (110V*1,5A)=165W.

    Należy uwzględnić PF czyli np. 110 V*1,5 A*0,6=99 W
    Janek-Kam napisał:
    Czy maksymalny pobór mocy przy napięciu 230V będzie taki sam?
    Czyli prąd byłby około 0,7A.

    2 x tak.
  • Poziom 39  
    100V *1,5A ≠150W.
    Napewno będzie znacznie,znacznie mniej.
    19V x 4,5A = 85,5 W.
    Moc wydzielana w zasilaczu byłaby 65W - zasilacz by przegrzał, spalił.
    Nie wiemy co oznacza dokładnie prąd ~1,5A.
    cyrus2 napisał:
    Zasilacz impulsowy dopasowuje się do napięcia zasilającego.
    Zasilacz pobiera moc np.40W przy napięciu 100V AC. Wartość skuteczna prądu zasilania będzie ok. 0,4A.
    Przy napięciu sieci 200 zasilacz też pobierze moc 40W.
    Wartość skuteczna prądu pobieranego z sieci przy napięciu 200V AC będzie ok. 0,2A.
  • Poziom 14  
    CYRUS2 napisał:
    Adamcyn napisał:
    Właśnie to miał na myśli Kolega Ktoś_tam
    Ale napisał 3 bzdury.
    Nie jest ważne jak kolega Adamcyn to rozumie.
    Tekst ma wyjaśniać autorowi który się nie zna.

    Jakie bzdury napisałem? Przeczytaj mój post #3 tak długo aż zrozumiesz. Wiesz co oznacza symbol "?" na końcu zdania?
  • Poziom 38  
    Zasilacz impulsowy dobiera sobie energii w zależności od obciążenia wyjścia.
    Podane parametry wejściowe są wartościami maksymalnymi.
  • Poziom 6  
    Dziękuję bardzo.
    Coraz jaśniejsze to wszystko jest.
    Skąd wziąć wartość PF ( power factor)?
    Na zasilaczu tego nie ma.
    To by ułatwiło obliczenie maksymalnie pobieranej mocy przy innych zasilaczach.
  • Moderator
    Janek-Kam napisał:

    Skąd wziąć wartość PF ( power factor)?
    Na zasilaczu tego nie ma.
    To by ułatwiło obliczenie maksymalnie pobieranej mocy przy innych zasilaczach.

    Na baterii w łazience też nie dali naklejki z temperaturą wody, jaka będzie z niej wypływać. A może przecież lecieć albo zimna, albo gorąca! Ale nie napisali...
  • Poziom 43  
    Janek-Kam napisał:
    To by ułatwiło obliczenie maksymalnie pobieranej mocy przy innych zasilaczach.

    Zasilacz jest prawidłowo oznaczony , napięcie znamionowe i prąd znamionowy, wyjściowy.
  • Poziom 36  
    Janek-Kam napisał:
    Skąd wziąć wartość PF ( power factor)?
    Na zasilaczu tego nie ma.
    To by ułatwiło obliczenie maksymalnie pobieranej mocy przy innych zasilaczach.

    Masz rację - należy tę wartość zmierzyć.
    Nawet pobieżnie np. takim tanim miernikem:

    Ile energii pobiera zasilacz?


    Serdecznie pozdrawiam dowcipnych Kolegów :D
    Strumien swiadomosci swia napisał:

    Ale po co to na laptopie ma pisać ile mocy pobiera a nie na zasilaczu.
    Zasilacz jesrt prawidlowlo oznaczony , bapiecie znamionowe i prą,d znamionowy, wyjsciowy.

    Dobranoc. :D
  • Moderator
    Adamcyn napisał:

    Serdecznie pozdrawiam dowcipnych Kolegów :D

    Dowcipy mają za zadanie podpowiedzieć kierunek i zmusić do myślenia. A porównania sprawiają, że temat się kojarzy i łatwiej zapamiętuje. Więc nie są pozbawione sensu! :D
  • Poziom 6  
    Dziękuję bardzo.
    Czyli bez miernika nie da się ustalić jaką maksymalnie moc pobierze zasilacz, bo trzeba zmierzyć wartość PF.
    Pozostaje w takim razie w przybliżeniu obliczyć, że będzie to (w przypadku pierwszego zasilacza) 19V*4,74A = około = 90W. Jednak to chyba jest wartość mocy którą zasilacz daje do odbiornika – laptopa.

    Skoro przy napięciu 110V maksymalny pobierany prąd jest 1,5A, to pobierana moc chyba będzie 165W.
    Współczynnik mocy PF dotyczy chyba zasilacza, a wiec tego co się w nim dzieje.
    Czy źle rozumiem?
    Z sieci zostanie pobrana moc 165W, ze względu na konstrukcję zasilacza, na straty, itp., a rzeczywista moc wyjściowa będzie mniejsza. Dlatego jest ten współczynnik.
    Dobrze rozumiem?

    retrofood napisał:

    Na baterii w łazience też nie dali naklejki z temperaturą wody, jaka będzie z niej wypływać. A może przecież lecieć albo zimna, albo gorąca! Ale nie napisali...

    Na baterii w łazience nie ma naklejki, bo w baterii nie następuje ogrzewanie wody.
    Natomiast dostawca woda ma określone normy, gwarantuje określoną temperaturę maksymalną i powinno być to zapisane w umowie, albo w regulaminie.
  • Poziom 38  
    Ale placisz za podgrzanie wody a to zalezy od położenia dzwigni.
    Zmierz pobór mocy na wtórnym, dołóż 10% i wyjdzie Ci w przyblizeniu
    pobór mocy na pierwotnym.
  • Specjalista elektryk
    Janek-Kam napisał:

    Skoro przy napięciu 110V maksymalny pobierany prąd jest 1,5A, to pobierana moc chyba będzie 165W.


    Sorki, ale to chyba niemalże maniakalne przywiązanie kolegi do błednego wyliczania mocy z parametrów maksymalnych na wejściu zasilacza - staje się trochę irytujące.
    Wielu kolegów zwróciło uwagę (w tym i ja), że nie ma to sensu - wynika z z braku pojęcia czym są parametry maksymalne.

    Cytat:
    19V*4,74A = około = 90W.
    To jest maksymalna moc którą będzie pobierał notebook. Do tego trzeba dodać jakieś 10-15W na "grzanie" samego zasilacza. Więcej nie, bo nie mógłby się kolega do niego dotknąć. A w praktyce taki notebook nie będzie pobierał więcej niż 50W (przy normalnej pracy biurowej).

    pzdr
    -DAREK-
  • Moderator
    Janek-Kam napisał:

    retrofood napisał:

    Na baterii w łazience też nie dali naklejki z temperaturą wody, jaka będzie z niej wypływać. A może przecież lecieć albo zimna, albo gorąca! Ale nie napisali...

    Na baterii w łazience nie ma naklejki, bo w baterii nie następuje ogrzewanie wody.
    Natomiast dostawca woda ma określone normy, gwarantuje określoną temperaturę maksymalną i powinno być to zapisane w umowie, albo w regulaminie.

    W baterii nie następuje ogrzewanie wody, ale istnieje możliwość regulacji jej temperatury. I to od decyzji użytkownika zależy jaka będzie temperatura wody wypływającej w wylewce.
    Podobnie jest z zasilaczem i sprzętem do niego podłączonym. To użytkujący poprzez sposób użytkowania laptopa ma wpływ zarówno na prąd pobierany, jak i na współczynnik mocy. Bo inne ich wartości będą np. przy korzystaniu z plików tekstowych, a inne w sytuacji wypasionej gry, angażującą bez reszty kartę graficzną.
    Współczynnik mocy nie jest wcale prostym zagadnieniem, gdyż zależy zarówno od mocy biernych (indukcyjnej i/albo pojemnościowej) oraz mocy odkształceń, czyli parametru odstępstwa przebiegów od sinusoidy. Wszystkie te czynniki mogą się zmieniać w czasie i to w sposób przewidywalny jedynie w przybliżeniu. A i te wartości możemy zmienić jednym kliknięciem myszki.

    Dlatego na początek warto stosować pewne uproszczenia, aby zagadnienie było bardziej strawne.