Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy

dani3lo1991 21 Mar 2020 18:55 3816 49
Tespol
  • #1
    dani3lo1991
    Level 9  
    Witam. Posiadam kompresor olejowy dwutłokowy Erbastar V. 2.2 kW 10 A.
    Problem polega na tym, że zaraz po starcie rozłącza główny bezpiecznik prądu w garażu. Po kilku próbach zaczyna kopcić się z kondensatora rozruchowego aż w końcu wybuchł. Zakupiłem drugi taki sam kondensator i problem jest dalej taki sam. Gdzie szukać przyczyny? Zawór zwrotny sprawny nie stawia oporów.
    Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy
  • Tespol
  • #2
    750kV
    Level 31  
    Daj zdjęcie tego rozerwanego kondensatora.
  • Tespol
  • #3
    stanislaw1954
    Level 43  
    Uzwojenie silnika do sprawdzenia. Zwarcie do masy?, zwarcie zwojowe ?
  • #4
    750kV
    Level 31  
    Kolego stanislaw1954, niech Autor tematu pokaże ten rozerwany kondensator. Wiem co piszę, bo w podobnym kompresorze spotkałem się (w oryginale) z kondensatorem elektrolitycznym i to zwykłym. Chińczyk potrafi..
  • #5
    stanislaw1954
    Level 43  
    Nie neguje, sugeruję tylko...
  • #6
    dani3lo1991
    Level 9  
    Dzisiaj juz mnie nie ma w warsztacie. Ale jutro będę to podeślę Wam zdjęcie. W sumie to pojawił się duży huk i mega dużo niebieskiego dymu. Odskoczyła z niego ta klapka co wychodzi przewód i wokół jest mokro. Zakupiłem drugi kondensator taki sam i dosłownie po 15 sekundach uruchomieniu kompresora zaczęło dziwnie śmierdzieć zaczął pojawiać się dymek i zadziałał bezpiecznik. Gdybym od razu ponownie włączył to pewnie byłby kolejny strzał. Ogólnie to tylko mogę liczyć na Waszą pomoc. Nie mam tu nikogo w okolicy kto zajmuje się takimi rzeczami dodatkowo wiemy jaką mamy teraz sytuację.... Dodam tylko, ze nie czuje się mocny w dziedzinie elektryki. Posiadam miernik wiec jeśli tylko powiecie co i jak sprawdzić to to zrobię. Czytałem że może być uszkodzony jakiś wyłącznik odśrodkowy silnika i nie rozłącza kondensatora po rozruchu ( są 2 ko kondensatory). Jutro podeślę zdjęcie jak jest to wszystko podłączone. Dodam jeszcze ze kompresor działał bez zarzutu.
  • #7
    dani3lo1991
    Level 9  
    @750kV @stanislaw1954 byłem w garażu i porobiłem parę zdjęć i nagrałem filmik. Na wideo widać po 2 kondensatory na stronę. Po tych przygodach kupiłem obydwa nowe (jeden rozruchowy i jeden pracy) starych nie demontowałem ponieważ oryginalnie maja szpilkę w sobie którą się wkręca i się fajnie trzymają obudowy natomiast te nowe nie miały szpilek i przymocowałem je trytytką do starych także żebyście nie myśleli że są podłączone 4 kondensatory :) Powiedzcie mi co i jak najlepiej pomierzyć? Jak sprawdzić czy działa ten wyłącznik odśrodkowy?
    Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy


  • Helpful post
    #8
    stanislaw1954
    Level 43  
    Czy działa wyłącznik odśrodkowy, to na rozebranym silniku jedynie można sprawdzić wzrokowo i dotykiem. 1 -sze zdjęcie , gdy przyciśniesz płytkę w kształcie podkowy , u góry, to ma odejść od styk. W stanie gotowym do złłczenia styk ma być zwarty. Popatrzyłem na film i to właśnie robiłeś.2-gie zdjęcie czarny pierścień ma być w stanie spoczynku blisko łożyska, a w trakcie pracy, czyli po rozruchu oddala się od łożyska, tym samym rozłącza styki ze zdjęcia 1. Niestety , tego nie da się podglądnąć w trakcie rozruchu, czy pracy.
  • #9
    dani3lo1991
    Level 9  
    Ok a jak sprawdzić uzwojenie silnika czy tam jest wszystko ok? Wychodzą z niego 3 kable (poza tymi dwoma od wyłącznika odśrodkowego) czerwony, biały i niebieski.
  • #10
    stanislaw1954
    Level 43  
    dani3lo1991 wrote:
    jak sprawdzić uzwojenie silnika czy tam jest wszystko ok?
    W warunkach amatorskich, to jedynie pomiar oporności pomiędzy poszczególnymi przewodami. Powinny być cztery przewody, chyba że jedno połączenie wyprowadzono jako wspólny, dla obu uzwojeń. Dysponując lepszym miernikiem, można sprawdzić stan izolacji, między uzwojeniem, a metalową obudową(czy nie ma przebicia na masę).
  • #11
    dani3lo1991
    Level 9  
    Wychodza tylko 3 przewody sprawdziłem dokładnie. Niestety posiadam tylko zwykły miernik Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy
    Czyli zabardzo nie sprawdzę co tam się takiego dzieje, że kondensator rozruchowy znaczyna się palić.
  • #12
    stanislaw1954
    Level 43  
    Oporności uzwojeń powinno się udać zmierzyć.
  • #13
    dani3lo1991
    Level 9  
    Zmierzyłem rezystancje i prezentuje się tak:

    Czerwony z białym
    Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy

    Czerwony z niebieskim
    Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy

    Niebieski z białym
    Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy
  • #14
    750kV
    Level 31  
    Koledzy. Co ma stan uzwojenia rozruchowego do uszkodzeń kondensatorów? Jedyną przyczyną rozerwania kondensatora może być za duże napięcie, lub jego przegrzanie zewnętrznymi czynnikami.
    Jakie masz maksymalne napięcie tych kondensatorów? Jaka jest ich pojemność?
  • #15
    dani3lo1991
    Level 9  
    Maksymalne napięcie kondensatorów to 400 V. Kompresor normalnie startuje bez oporów ale po paru sekundach słychać jak zmienia się praca silnika i rozłącza bezpiecznik. Gdybym od razu ponownie go wystartował do spali kondensator.

    Może faktycznie coś nie tak z wyłącznikiem odśrodkowym i nie rozłącza po rozruchu
  • #16
    750kV
    Level 31  
    Podaj jeszcze pojemności tych kondensatorów.
  • #17
    dani3lo1991
    Level 9  
    Przepraszam pomyliłem się. Rozruchowy ma max napiecie 330V

    Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy
  • #18
    stanislaw1954
    Level 43  
    Nie znając dokładnych wartości oporności uzwojeń(fabrycznych), można powiedzieć, - pomiar pokazuje, że uzwojenia są w stanie"normalnym". A czy jest możliwość odłączyć silnik, od sprężarki, by ewentualnie wyeliminować wpływ zepsutej sprężarki na działanie silnika?
  • #19
    dani3lo1991
    Level 9  
    Raczej ciężko. Jedynie odłączylem węże od butli, żeby po uruchomieniu pompował w atmosfere eliminując zawór zwrotny. Kręcąc samym smigłem wszystko chodzi lekko bez żadnych oporów
  • #20
    750kV
    Level 31  
    dani3lo1991 wrote:
    ... ale po paru sekundach słychać jak zmienia sie praca silnika...
    To by mogło wskazywać na wyłącznik uzw. rozruchowego, jednak
    dani3lo1991 wrote:
    ...Gdybym odrazu ponownie go wystartował do spali kondensator.
    Taki objaw nie może wystąpić przy jakimkolwiek uszkodzeniu silnika, więc ta zmiana dźwięku pracy silnika świadczy o pojawiającym się zwarciu na kondensatorze.
    Ja bym próbował zastosować kondensator na wyższe dopuszczalne napięcie, bo ta chińszczyzna pracuje na granicy możliwości. Jeżeli to nic nie da, to ja już zgłupiałem.
  • #21
    Janusz_kk
    Level 34  
    Masz sprężynę i pierścień na wirniku, spróbuj ja odciągnąć tak jak to robi siła odśrodkowa i zobacz czy pierścień się przesuwa i nie zacina.
  • #22
    stanislaw1954
    Level 43  
    Objawy, moim zdaniem, zakładając brak mechanicznej wady sprężarki, mogły by wskazywać na nie rozłączanie rozruchu. Można by "pobawić się" o wyprowadzenie przewodów od wyłącznika odśrodkowego na zewnątrz, by można było w szereg z tym stykiem wpiąć wyłącznik "ręczny", którym można by wyłączyć rozruch, po próbie startu. Pozwoliłoby to wyeliminować, bądź potwierdzić wadę wyłącznika odśrodkowego.
  • #23
    dani3lo1991
    Level 9  
    @Janusz_kk oceń jak możesz


    @750kV spoko tylko, że kupowałem drugi kondensator i wystrzelił odrazu... a przecież na oryginalnym sprężarkę używałem bardzo często i nagle taki przypadek

    Dodano po 12 [minuty]:

    Słuchajcie znalazłem jeszcze nadpalone gniazdo w tej białej wtyczce i nie ma tam przejścia.. co mam dokładnie na myśli: odłączając przewód zaznaczony na niebiesko gdy przyłożę końcówki miernika na przewodzie zielonym to nie ma przejścia prądu w miejscu zaznaczonym na pomarańczowo. Widać jak jest stopiony plastik zaznaczony na różowo. Od spodu idzie niebieski kabel od silnika a na górze podłączony jest kabel sieciowy N blaszką łączy się z przewodem idącym do kondensatora pracy.
    Sprężarka powietrza Erbastar V pali kondensator rozruchowy
  • #24
    stanislaw1954
    Level 43  
    O widzisz, kto szuka, ten znajduje. Oczyść , dokręć i sprawdź, czy nie ma przebicia pod spodem,do masy(żelaza).
  • #25
    dani3lo1991
    Level 9  
    Musze kupić nową taką kostke aczkolwiek nie moge znaleźć takiej na internecie. To jest przewód neutralny N także raczej żadnego zwarcia nie powinien on wyrządzić. Jedynie tylko ze nie przewodzi dalej.
  • #26
    750kV
    Level 31  
    dani3lo1991 wrote:
    Musze kupić nową taką kostke aczkolwiek nie moge znaleźć takiej na internecie....

    Do wyboru, do koloru: Link
    Przełóż przewody połączone od spodu (oryginał) na górę pod nakrętki z podkładkami (nowa tabliczka).
  • #27
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Jedna wielka kupa bzdur te porady !! Bo
    dani3lo1991 wrote:
    Przepraszam pomyliłem się. Rozruchowy ma max napiecie 330V

    dani3lo1991 wrote:
    Maksymalne napięcie kondensatorów to 400 V.
    Taaaa ? Na fotce widzę 330 VAC, a napięcie na tym kondensatorze osiąga podczas rozruchu 420-450 VAC na skutek rezonansu. Nie kupuj badziwia, tylko kondensatory na napięcie 450 VAC !! i to oba! Znowu chinole wstawili tam jakiś shitt. Nie pierwszy raz zresztą, bo miałem niedawno parę podobnych usterek w chińskich kompresorach. W dodatku musiałem zwiększyć pojemność tych oryginalnych kondensatorów o ok 10% ze względu na 60 Hz sieć. W przypadku uszkodzenia się wyłącznika odśrodkowego przy sprawnym kondensatorze taki silnik osiąga prąd rozruchu niemal 25 A. natychmiast przegrzewając uzwojenia i powodując zadziałanie jednofazowego termika 15 A, o ile go nie zapomnieli wstawić. W tych kompresorach wszystko pracuje przeciążone na maksa, także i rozruch przy pełnym zbiorniku jest wyjątkowo ciężki. :cry:
    750kV wrote:
    Ja bym próbował zastosować kondensator na wyższe dopuszczalne napięcie, bo ta chińszczyzna pracuje na granicy możliwości.
    D o k ł a d n i e!

    stanislaw1954 wrote:
    Nie znając dokładnych wartości oporności uzwojeń(fabrycznych), można powiedzieć, - pomiar pokazuje, że uzwojenia są w stanie"normalnym". A czy jest możliwość odłączyć silnik, od sprężarki, by ewentualnie wyeliminować wpływ zepsutej sprężarki na działanie silnika?
    Przecież to jest monoblok na wspólnym wale! Wstrzymaj się Kolego może z poradami, nie znając dokładnie budowy tej maszyny.
  • #28
    stanislaw1954
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Wstrzymaj się Kolego może z poradami, nie znając dokładnie budowy tej maszyny.
    Dlatego zadałem pytanie, o możliwość odłączenia silnika od sprężarki.
  • #29
    jack63
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Taaaa ? Na fotce widzę 330 VAC, a napięcie na tym kondensatorze osiąga podczas rozruchu 420-450 VAC na skutek rezonansu.

    Ciekawe jak zmierzyłeś to napięcie? I to jeszcze AC???
    Kondensatory ulegają przebiciu przez napięcie szczytowe, a nie AC.
    Poza tym nie ma żadnego rezonansu tylko przez prawie pół obrotu wału silnik działa jak prądnica.
    Wahania momentu obrotowego a przez to i prądu są olbrzymie. Trzeba zapewnić rozruch bez obciążenia. Wyłączniki ciśnieniowe powinny mieć zawór odprężający. Jednak on daje tylko jeden suw sprężania bez obciążenia.
    Aby sprawdzić ew opory sprężarki należy "odszczelnić" odcinek od głowicy do zaworu zwrotnego. A może ten ostatni jest uszkodzony?
  • #30
    750kV
    Level 31  
    jack63 wrote:
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Taaaa ? Na fotce widzę 330 VAC, a napięcie na tym kondensatorze osiąga podczas rozruchu 420-450 VAC na skutek rezonansu.

    Ciekawe jak zmierzyłeś to napięcie? I to jeszcze AC???
    Nie musiał nic mierzyć. Przeczytał na kondensatorze.
    jack63 wrote:
    ..Kondensatory ulegają przebiciu przez napięcie szczytowe, a nie AC.
    Jednak dla kondensatorów rozruchowych podaje się skuteczną wartość dopuszczalnego napiecia AC (sinus), nie wartość szczytową impulsów.
    jack63 wrote:
    ..Poza tym nie ma żadnego rezonansu..
    Jesteś pewien, że ani przez chwilę Xc nie jest równa XL i nie zachodzi rezonans szeregowy?
    jack63 wrote:
    ...Wahania momentu obrotowego a przez to i prądu są olbrzymie..
    Kolego, co ma do tego prąd. Przecież maksymalny prąd wyznaczany jest przez reaktancję pojemnościową kondensatora. Nawet jak go włączysz wprost do sieci, to nic mu się nie stanie. To nie rezystor, który się spala od zbyt dużego prądu.
    jack63 wrote:
    ...Trzeba zapewnić rozruch bez obciążenia...
    Co to ma do rzeczy, skoro uzwojenia się nie palą, tylko rozrywa kondensatory?