Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

"Żarówki" led samochodowe. Błąd komputera, rezystory obciążające, moc

kalafior911 22 Mar 2020 13:40 1206 8
  • #1
    kalafior911
    Level 9  
    Dzień dobry. Tagi, jak te które umieściłem w tytule, nie znajdują i nie poruszają tematu jaki chcę otworzyć. Chodzi mi o te wszystkie ledy zastępujące 5W5, 21W, po chociażby H7. Te małe oferowane są z mini rezystorem w obudowie wsadzonym w obieg, i sam do końca nie wiem jak to ma działać(?) - udawać przed komputerem że żarnik jest na miejscu i obwód jest zamknięty? Czy też w czasie podania prądu na ten led, komputer czuje że osiąga odpowiedni pobór mocy? Dostępne są rezystory 4-8ohm, które gabarytowo są już spore, i mają po 50-60W, dedykowane właśnie na takie 'oszukanie' komputera. Znaleźć je można po tagach 'led can bus' itp. Te wczepia się w światła mijania/drogowe. Tam zadanie pewnie podobne, ale moje pytanie, jakie? Czy taki LED, który rzekomo ma nam dać oszczędność prądu, mniejsze obciążenie alternatora - bo w końcu 2x 55W świateł mijania, a 2x 13W w wersji LED, to różnica, czy też rezystor ma tu za zadanie zużyć prąd na ciepło, i wynik prądowy w temacie zużycia jest ten sam? Jak to wygląda? Dziękuję za uwagę, ewentualne odpowiedzi, pozdrawiam.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    prosiak_wej
    Level 38  
    Dokładnie tak, jak opisałeś. Rezystor zużywa brakującą część prądu, żeby komputer nie odebrał diody LED jako spalonej żarówki. Ekonomicznie - bezsens. Już lepiej by było wyłączyć albo zablokować sprawdzanie żarówek w instalacji, bądź obniżyć próg alarmowania.
  • #3
    kalafior911
    Level 9  
    Tak więc poza samochodami 'nowymi', gdzie w standardzie montują ledy ma to sens. Wiadomym jest że typowy majsterkowicz od lutownicy i śrubokrętu, a pod takim określeniem bym się podpisał, nie jest w stanie ingerować w soft komputera i zmieniać 'czujność' poboru mocy by nie wyskoczył error. Lipa więc z tym całym tematem ledów, ledzików. Widziałem niejeden test świateł mijania LED vs żarnikowe/halogenowe, i ledy niestety wypadały gorzej, przynajmniej te dokupowane i zastępowane, a wcale nie były takie tanie. Kosztem gorszego świecenia o 10-15%, lecz zużywając 70-80% prądu mniej, jeszcze bym poszedł na to, ale jeśli ma to zużywać tyle samo prądu, to faktycznie sens jest żaden.
    Tak jeszcze dodam od siebie, że są wersje aut, które podają błąd żarówki (jeśli bez rezystora ją podepniemy) ale świeci. Są jednak też takie, które wykrywając błąd, stwierdzają że napięcie odetną, i nie zapali się. W tym pierwszym przypadku możemy przywyknąć i przymknąć oko na tę linijkę błędu która co jakiś czas nam się pojawi na monitorze.
    Dziękuję za odpowiedź.
  • #4
    Freddy
    Level 43  
    Pomijając niezgodność z kodeksem drogowym, ekonomicznie jest całkowicie bez sensu.
  • #5
    krzysiek_krm
    Level 40  
    Freddy wrote:
    ekonomicznie jest całkowicie bez sensu.

    Trudno tak od razu jednoznacznie to określić.
    Możliwe, że uda się dobrać opornik, który będzie "rozpoznany" jako żarówka ale będzie dawał mniejszy pobór mocy - być może sterownik ma jakąś tolerancję.
    Z drugiej strony przyzwoitej jakości diody będą zapewne miały znacznie większą trwałość niż żarówki.
    Jednak diabeł (jak zwykle) może tkwić w szczegółach.
  • #6
    kortyleski
    Level 43  
    krzysiek_krm wrote:
    Możliwe, że uda się dobrać opornik, który będzie "rozpoznany" jako żarówka ale będzie dawał mniejszy pobór mocy - być może sterownik ma jakąś tolerancję.

    Marne szanse. Już zmiana z 4W na 5W i odwrotnie generuje błąd.
    krzysiek_krm wrote:
    Z drugiej strony przyzwoitej jakości diody będą zapewne miały znacznie większą trwałość niż żarówki.

    Przyzwoitej jakości led będzie kosztował tyle co 20 zwykłych żarówek. Pytanie czy je przeżyje czy nie. Do tego te mniejawaryjne ledy mają przetwornice a te z kolei sieją często tak że radia się nie da słuchać
  • #7
    Marian B
    Level 37  
    LED nie są wrażliwe na wstrząsy. Warto wymieniać zwykłe żarówki na LED tam gdzie takie wstrząsy występują, np. oświetlenie tablicy rejestracyjnej jeżeli tablica jest zamontowana na klapie bagażnika.
    Np. w Octavii kombi bardzo często musiałem wymieniać te żaróweczki. Po wymianie na LED (samoróbki zresztą), od kilku już lat jest spokój.
  • #8
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Marian B wrote:
    Warto wymieniać zwykłe żarówki na LED tam gdzie takie wstrząsy występują
    Nie zauważyłeś że mowa o samochodzie? Nie chodzi tu tyle o wstrząsy, ale o długość włókna i jego podparcie (lub brak).
  • #9
    Marian B
    Level 37  
    Podświetlenie tablicy rejestracyjnej na klapie bagażnika to chyba w samochodzie.
    Gdyby producent wsadził tam inne żarówki, nie wrażliwe na "klapanie klapą" to nie było by potrzeby ich wymieniać na LED.