Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

STAR 244 - Nierówne ładowanie akumulatorów

22 Mar 2020 21:10 309 11
  • Poziom 9  
    Witam, sytuacja następująca, samochód STAR 244, użytkowany w jednostce OSP, instalacja 24V, dwa akumulatory 12V 180Ah. W czasie postoju zasilanie jest wyłączone przez wyłącznik prądu. Omijają go tylko dwa woltomierze umieszczone w kabinie, po jednym na akumulator oraz gniazdo zapalniczki 12V podłączone do jednego z akumulatorów (prawy), poprzez zabezpieczenie odcinające napięcie przy spadku do 10,5V. Do gniazda podłączony jest cały czas tablet z ładowarką. Wszystko przez niemal pół roku działało ok, aż do tamtego tygodnia.
    Przechodząc do problemu, pewnego dnia zauważyliśmy, że napięcie na jednym z akumulatorów (prawy), spadło do 5V. Doraźnie podłączyliśmy na kilka godzin prostownik, napięcie ładowania na sprawnym akumulatorze (lewy) wynosiło ok. 16V, na rozładowanym natomiast ok. 14V. Samochód z trudem odpalił, ładowanie alternatorem również było podobne, nierównomierne, różnica między aku ok. 2V
    Z racji, iż baterie miały już jakieś 4 lata, a jedna z nich była głęboko rozładowana, zdecydowaliśmy się na zakup dwóch nowych wraz z nowym mostkiem łączącym je. Oczywiście po wymianie samochód odpala bez problemu, jednak niepokoi nas nadal utrzymująca się różnica w napięciu ładowania (alternator), prawy aku ok. 13,2V lewy ok. 15,2V. Ładowarka tabletu nie była podłączana od czasu awarii. Dodatkowo odłączyliśmy od prawego akumulatora woltomierze oraz gniazdo zapalniczki, czyli elementy które omijają wyłącznik prądu. Bez zmian. Na próbę zamieniliśmy akumulatory miejscami, wartości napięć ładowania również "zamieniły się miejscami", czyli po lewej jest ok. 13.2V po prawej ok. 15,2V
    Jaka może być przyczyna takiej różnicy w napięciu ładowania pomiędzy nimi? Wszelkie wskazówki mile widziane.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 9  
    Nie ładujemy osobno.
  • Poziom 15  
    Witam kiedy sa dwa akumulatory w roznych pojazdach nalezy co ok 3 miesiace zamieniac je miejscami ...a co do 2 woltomierzy to teoche dziwne bo jezeli instalacja jest 24 v to wtedy jest jeden a moze u was jest 24 tylko do odpalania tak jak to mial przyslowiowy star gruzlik bo 200 juz miala normalnie a moze ten przekaznik co laczy te aku cos szwankuje i dlatego prad wam ucieka
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 9  
    Cytat:
    Witam kiedy sa dwa akumulatory w roznych pojazdach nalezy co ok 3 miesiace zamieniac je miejscami

    Zgoda, tylko że teraz są nowe akumulatory, kilka dni temu założone...

    Cytat:
    a co do 2 woltomierzy to teoche dziwne bo jezeli instalacja jest 24 v to wtedy jest jeden a moze u was jest 24 tylko do odpalania tak jak to mial przyslowiowy star gruzlik bo 200 juz miala normalnie

    Woltomierze sami zakładaliśmy jakiś czas temu, żeby mieć wgląd na stan naładowania akumulatorów. Instalacja jest na pewno 24V.
  • Poziom 15  
    Jezeli sami zakladaliscie woltomierze to moze cos w instalacji jest nie tak tym bardziej ze instalacja jest 24 v to powinien byc jedenen na 24 v a nie 2 po 12 v no bo niby po co jak te aku to tak jakby jeden i tak poza tematem kiedy wylaczacie hebel to pradu nie moze byc nigdzie tylko tacho
  • Poziom 9  
    Te dokładane woltomierze jako źródło problemów odpadają, gdyż tak jak wspomniałem są w tej chwili odpięte (kable które są do nich pociągnięte bezpośrednio z aku)

    Cytat:
    moze ten przekaznik co laczy te aku cos szwankuje i dlatego prad wam ucieka

    Mostek jest wymieniony na nowy.
  • Poziom 15  
    W swoim samochodzie mam ogolny voltomierz i wskazuje sume z dwuch a kiedy sprawdzam na piechote oba akumulatory z osobna to kazdy pokazuje podobne wyniki moze u was aku sa uszkodzone i dlatego te dziwne wartosci bo jak piszesz ta roznica idzie za akumulatorem po zamianie miejscami
  • Poziom 9  
    Dokładnie, wcześniej ładowanie na odpalonym samochodzie rozkładało się równo na obydwa akumulatory, teraz po tych perypetiach jest ok. 2V różnicy. I tu się zastanawiamy czy jakiś nowy felerny się nam trafił czy przyczyna może leżeć gdzieś indziej.
  • Poziom 39  
    Jeśli korzystacie z tabletu który musi być cały czas pod napięciem to użyjcie ładowarki na 24V albo zastosujcie przetwornicę 24/12V, możecie do niej dołączyć gniazdo 12V. Zalecana przetwornica (ze względu na gniazdo) 8-10A.
    NIE WOLNO PODŁĄCZAĆ CZEGOKOLWIEK DO JEDNEGO AKU - MUSI BYĆ PRZETWORNICA.

    Te nowe aku naładujcie do pełna czyli aż zaczną bąbelkować. (powinniście przed montażem) ale każdy z osobna czyli prostownikiem 12V. Możliwe że jeden jest niedoładowany i stąd różnica napięć. Możliwe że ten 13,2V jest zepsuty od nowości albo po prostu od wyprodukowania nie ładowany i leżał już ponad pół roku.
  • Spec od Mercedesów
    Sprawa 1
    Star jako konstrukcja przedpotopowa nie ma systemu nadzoru balansu obu akumulatorów w czasie ładowania i do takiego zakłócenia balansu niestety może dochodzić.
    Sprawa 2
    Jako przykład podam Mercedesa: jest specjalny, fabryczny tester do badania akumulatorów "Midtronics"
    W przypadku testu baterii do ciężarówki bada je jako zespół baterii: mierzy każdą z nich oddzielnie, porównuje parametry i na końcu określa, czy te konkretnie baterie mogą pracować w parze. Jeżeli różnica parametrów jest zbyt duża taka para zostaje odrzucona. Co zdarza się nawet przy nowych akumulatorach!
    Może dochodzić do sytuacji, że jeden z akumulatorów osiągnie wcześniej pełny stopień naładowania i zacznie intensywnie gazować, kiedy drugi stale będzie się ładował. Na pierwszym w czasie ładowania napięcie będzie wyższe, na drugim niższe.
    Sprawa 3
    NIE WOLNO, NIE WOLNO, NIE WOLNO! podłączać jakiegokolwiek obciążenia na jeden akumulator w zespole dwóch szeregowo połączonych baterii.
    Spróbuję to jasno wyjaśnić.
    Ilość energii którą wpakujemy do akumulatora w czasie ładowania mierzymy w amperogodzinach (Ah)
    Czyli jeżeli przez godzinę ładujemy akumulator prądem 10 amperów akumulator dostanie 10 Ah.
    Tyle samo dostanie akumulator ładowany 1 amperem przez 10 godzin - teź 10 Ah
    Zauważcie - nie ma żadnej mowy o napięciu - tylko prąd i czas.
    Łączymy dwa akumulatory szeregowo - czyli w czasie ładowania przez każdy z nich płynie DOKŁADNIE TAKI SAM PRĄD i dokładnie w tym samym czasie (!) Czyli każdy z nich dostanie tyle samo amperogodzin!
    Jeżeli jeden z nich będziemy regularnie doić jakimkolwiek urządzeniem, to ładowanie alternatorem w czasie pracy silnika tego nie wyrówna!
    Jeden akumulator będzie w pełni naładowany, będzie się grzać, gazować, a drugi będzie niedoładowany i taki stan będzie się utrzywywał.
    Tak więc urządzenia na dwanaście wolt łączymy tylko za pomocą reduktora napięcia 24/12 volt (nazywany potocznie "przetwornicą")
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Gerri napisał:
    jest specjalny, fabryczny tester do badania akumulatorów "Midtronics"
    DSS 7000 czy macie swój pod markę ? ja używam DSS 7814